Розробка уроку "Всеволод Нестайко. Відомий у світі український дитячий письменник. Пригодницька повість «Тореадори з Васюківки».

Про матеріал
Розробка уроку на тему: "Всеволод Нестайко. Відомий у світі український дитячий письменник. Пригодницька повість «Тореадори з Васюківки».
Перегляд файлу

Тема: Всеволод Нестайко. Відомий у світі український дитячий            письменник. Пригодницька повість «Тореадори з Васюківки».

Мета: подати основну інформацію про письменника, навчати розуміти поняття романтичного й пригодницького, знаходити вихід з різних життєвих ситуацій, розвивати навички переказу найцікавіших епізодів тексту; формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати свою точку зору.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.

ІІ.  Оголошення теми й мети уроку

  •       Сьогодні на уроці ми познайомимося з геніальним дитячим письменником Всеволодом Зіновійовичем Нестайком, з його  життєвим шляхом шляхом і його творчістю, зокрема з пригодницькою повістю «Тореадори з Васюківки», навчимося розрізняти поняття романтичного й пригодницького.  А зараз давайте знайомитись.

 

 ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу

Презентація

Слайд 1

Всеволод Зіновійович Нестайко народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в родині службовця. Його тато 1933 року був репресований як колишній січовий стрілець і син священника. Мати приховувала правду про батька, врешті сказала, що він загинув, виконуючи державне завдання за кордоном. Але маленький хлопчик ще довго сподівався на щасливе повернення свого «засекреченого» тата й не хотів вірити в його загибель. Всеволод пригадує лише, як тато частував його смачними цукерками у прощальний вечір, і як мама повела його і сестричку в цирк, щоб хоч якось розрадити дітей після таткового від’їзду. А тато був веселою і товариською людиною, знав п’ять мов.

Про рідне місто Бердичів нічого не пам’ятає, окрім страшного голоду тридцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти, зітхаючи, просив маму: «Дай хоч води напитися…». Рятуючись від голодомору, сім’я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника. Далі були страшні роки війни, які обпалили дитинство майбутнього письменника. На момент початку війни хлопчику було стільки ж років, скільки й головним героям його майбутньої повісті «Тореадори з Васюківки» Яві і Павлуші. Взагалі-то письменник не любив згадувати про страшне воєнне лихоліття: «Я не люблю ні писати про війну, ні згадувати…»

Після війни Всеволод Нестайко екстерном склав іспити за дев’ятий клас і закінчив школу  із золотою медаллю. У 1947 році став студентом філологічного факультету Київського університету. Ще навчаючись, почав працювати в журналі «Барвінок», а в 1956 році побачила книжка оповідань для дітей.

За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» письменник удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені і Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії, кінофільм за твором «Одиниця з обманом» - спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово, столиці сміху в Болгарії, книжку «Тореадори з Васюківки», з якою ми сьогодні познайомимося, внесено до особливого списку Г.-К. Андерсена.

Помер Всеволод Нестайко 16 серпня 2014 року.

Ось такий довгий і яскравий шлях відомого письменника. А щоб він вам краще запам’ятався, візьміть картки, які лежать у вас на партах і заповніть таблицю «Асоціативний диктант», в лівій колонці якої написані ключові слова чи дати, а справа ви повинні написати, з чим вони у вас асоціюються.

ІV. Робота з теорії літератури

А тепер перейдемо до його творчості. Герої творів Нестайка – дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі діти, які потрапляють у різні життєві ситуації, інколи навіть драматичні і з честю виходять з них. Все це щедро скроплене легким авторським гумором, що не можна стримати посмішку. Наприклад, згадайте пригоди хлопців, які пов’язані з будівництвом метро в селі чи оплатою за проїзд тощо. Тож давайте поринемо у цей цікавий романтичний і пригодницький світ.

- А що ж таке романтичні і пригодницькі твори? І чи можемо ми назвати повість «Тореадори з Васюківки» пригодницькою повістю? Давайте згадаємо, що ж таке повість? (Відповіді дітей).

 Пригодницький твір – це епічний твір, сюжет якого стрімко розвивається, наповнений великою кількістю  незвичайних і небезпечних пригод, наявні яскраві герої.

  •      А що таке романтика? Це піднесений емоційний стан людини. Романтика – це свято, тож давайте святкувати зустріч із пригодницькою повістю Всеволода Нестайка «Тореадори з Васюківки»

Зараз ми переглянемо фрагмент кінофільму за однойменною повістю «Тореадори з Васюківки».

  •                   Фільм був відзнятий дуже давно, більш як півстоліття тому, і як ви помітили,  він не кольоровий, а чорно-білий. Давайте спробуємо розфарбувати свої враження від перегляду за допомогою схемки, яка зображена у вас на картці. В кружечках навколо назви повісті ви записуєте слова-назви емоцій, які викликав у вас цей фільм, і зафарбовуєте кружечок у той колір, з яким у вас асоціюється ця емоція.
  •                   Погляньте, які чудові, барвисті, різнокольорові ми отримали малюнки!

V. Робота з підручником

- А зараз давайте спробуємо прочитати в особах фрагмент повісті.

Діти читають  фрагмент повісті в особах, де йдеться про будівництво метро.

VІ. Словникова робота.

Знайдибіда – шукач недобрих пригод;

Авантюрист – шукач пригод, пройдисвіт, відчайдуха;

Клуня  - будівля для зберігання снопів, сіна;

Вишкварки – тут, непосиди, непослухи (зневажливо);

Льоха – свиня;

Убоїще – нестерпна людина.

VII. Самостійна робота з підручником.

  •                   Я вам запропоную відповісти на запитання цілими реченнями з тексту. Отже, озброюйтесь підручниками і готуйте відповіді.
  1. Що хотіли побудувати хлопці Ява і Павлуша у своєму селі?
  2. Скільки станцій мало б бути на лінії васюківського метро і яка їх назва?
  3. Яка була платня за проїзд у метро?
  4. Чому Яву Реня звали саме Явою?
  5. Яку кличку мала Явина корова?
  6. Яку літеру не вимовляла Явина молодша сестричка Яришка?
  7. Для чого Ява вигадує всякі штуки-закаблуки?

VIII. Підбиття підсумків уроку .

Рефлексія (початок речень записаний на картках)

  • На сьогоднішньому уроці я дізнався…
  • Урок сподобався мені тим, що…
  • Повість «Тореадори з Васюківки» асоціюється в мене з…

ІХ. Оцінювання

Х. Домашнє завдання

Прочитати твір до с.134, намалювати ілюстрацію до прочитаного розділу для створення власного «кінофільму».

 

 

 

 

Картки

для роботи над повістю «Тореадори з Васюківки»

30 січня 1930 року

 

 

 

м. Бердичів

 

 

 

м. Київ

 

 

 

Смачні цукерки

 

 

 

Київський університет

 

ім. Т.Г. Шевченка

 

 

 

Журнал «Барвінок»

 

 

 

«Тореадори з Васюківки»

 

 

 

16 серпня 2014 року

 

 

 

 

 

 

 

лепесток

  

 

 

 

 

 

 

 

Словникова робота

Авантюрист

 

Вишкварки

 

Знайдибіда

 

Убоїще

 

Льоха

 

Клуня

 

Рефлексія

  • На сьогоднішньому уроці я дізнався…

 

 

  • Урок сподобався мені тим, що…

 

 

  • Повість «Тореадори з Васюківки» асоціюється у мене з…
docx
Додав(-ла)
Кіяниця Ніна
Додано
7 лютого 2023
Переглядів
377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку