Тема: Всеволод Нестайко. Відомий у світі український дитячий письменник. Пригодницька повість «Тореадори з Васюківки».
Мета: подати основну інформацію про письменника, навчати розуміти поняття романтичного й пригодницького, знаходити вихід з різних життєвих ситуацій, розвивати навички переказу найцікавіших епізодів тексту; формувати активну життєву позицію, уміння толерантно й аргументовано доводити свою думку, відстоювати свою точку зору.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, перевірка стану готовності учнів до уроку.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
Презентація
Слайд 1
Всеволод Зіновійович Нестайко народився 30 січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в родині службовця. Його тато 1933 року був репресований як колишній січовий стрілець і син священника. Мати приховувала правду про батька, врешті сказала, що він загинув, виконуючи державне завдання за кордоном. Але маленький хлопчик ще довго сподівався на щасливе повернення свого «засекреченого» тата й не хотів вірити в його загибель. Всеволод пригадує лише, як тато частував його смачними цукерками у прощальний вечір, і як мама повела його і сестричку в цирк, щоб хоч якось розрадити дітей після таткового від’їзду. А тато був веселою і товариською людиною, знав п’ять мов.
Про рідне місто Бердичів нічого не пам’ятає, окрім страшного голоду тридцять третього. Після марних прохань дати чогось поїсти, зітхаючи, просив маму: «Дай хоч води напитися…». Рятуючись від голодомору, сім’я переїхала до Києва, де жила мамина сестра з чоловіком. З тих пір Київ став рідним містом для письменника. Далі були страшні роки війни, які обпалили дитинство майбутнього письменника. На момент початку війни хлопчику було стільки ж років, скільки й головним героям його майбутньої повісті «Тореадори з Васюківки» Яві і Павлуші. Взагалі-то письменник не любив згадувати про страшне воєнне лихоліття: «Я не люблю ні писати про війну, ні згадувати…»
Після війни Всеволод Нестайко екстерном склав іспити за дев’ятий клас і закінчив школу із золотою медаллю. У 1947 році став студентом філологічного факультету Київського університету. Ще навчаючись, почав працювати в журналі «Барвінок», а в 1956 році побачила книжка оповідань для дітей.
За повість-казку «Незвичайні пригоди у лісовій школі» письменник удостоєний премії імені Лесі Українки. Фільм за твором «Тореадори з Васюківки» одержав гран-прі на Міжнародному фестивалі в Мюнхені і Головну премію на Міжнародному фестивалі в Австралії, кінофільм за твором «Одиниця з обманом» - спеціальний приз на Міжнародному фестивалі в Габрово, столиці сміху в Болгарії, книжку «Тореадори з Васюківки», з якою ми сьогодні познайомимося, внесено до особливого списку Г.-К. Андерсена.
Помер Всеволод Нестайко 16 серпня 2014 року.
Ось такий довгий і яскравий шлях відомого письменника. А щоб він вам краще запам’ятався, візьміть картки, які лежать у вас на партах і заповніть таблицю «Асоціативний диктант», в лівій колонці якої написані ключові слова чи дати, а справа ви повинні написати, з чим вони у вас асоціюються.
ІV. Робота з теорії літератури
А тепер перейдемо до його творчості. Герої творів Нестайка – дотепні, жваві, веселі, розумні, кмітливі діти, які потрапляють у різні життєві ситуації, інколи навіть драматичні і з честю виходять з них. Все це щедро скроплене легким авторським гумором, що не можна стримати посмішку. Наприклад, згадайте пригоди хлопців, які пов’язані з будівництвом метро в селі чи оплатою за проїзд тощо. Тож давайте поринемо у цей цікавий романтичний і пригодницький світ.
- А що ж таке романтичні і пригодницькі твори? І чи можемо ми назвати повість «Тореадори з Васюківки» пригодницькою повістю? Давайте згадаємо, що ж таке повість? (Відповіді дітей).
Пригодницький твір – це епічний твір, сюжет якого стрімко розвивається, наповнений великою кількістю незвичайних і небезпечних пригод, наявні яскраві герої.
Зараз ми переглянемо фрагмент кінофільму за однойменною повістю «Тореадори з Васюківки».
V. Робота з підручником
- А зараз давайте спробуємо прочитати в особах фрагмент повісті.
Діти читають фрагмент повісті в особах, де йдеться про будівництво метро.
VІ. Словникова робота.
Знайдибіда – шукач недобрих пригод;
Авантюрист – шукач пригод, пройдисвіт, відчайдуха;
Клуня - будівля для зберігання снопів, сіна;
Вишкварки – тут, непосиди, непослухи (зневажливо);
Льоха – свиня;
Убоїще – нестерпна людина.
VII. Самостійна робота з підручником.
VIII. Підбиття підсумків уроку .
Рефлексія (початок речень записаний на картках)
ІХ. Оцінювання
Х. Домашнє завдання
Прочитати твір до с.134, намалювати ілюстрацію до прочитаного розділу для створення власного «кінофільму».
Картки
для роботи над повістю «Тореадори з Васюківки»
30 січня 1930 року |
|
|
|
м. Бердичів |
|
|
|
м. Київ |
|
|
|
Смачні цукерки |
|
|
|
Київський університет |
|
ім. Т.Г. Шевченка |
|
|
|
Журнал «Барвінок» |
|
|
|
«Тореадори з Васюківки» |
|
|
|
16 серпня 2014 року |
|
лепесток
Словникова робота
Авантюрист
Вишкварки
Знайдибіда
Убоїще
Льоха
Клуня
Рефлексія