Радивилівський НВК «Школа №1-гімназія»
Конспект уроку
з української літератури у 10 класі
М.Коцюбинський
„ Тіні забутих предків ”
Вчителя
української мови і літератури
Чуй Галини Вікторівни
Радивилів – 2006
М.Коцюбинський «Тіні забутих предків».
Уславлення світлого,здорового життя, яке перебуває
в постійній гармонії з природою
Мета у року: розкрити ще одну грань таланту Коцюбинського як майстра романтичної повісті,розкрити фольклорні джерела твору*дослідити мову повісті,допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці і духовного життя її мешканців,змальованих на сторінках твору;розвивати творче мислення школярів,формувати їхні естетичні смаки,сприяти виробленню власного погляду на різноманітні явища житі я;виховувати почуття до прекрасного.
Учні повинні знатиїжиттевий і творчий шлях М.М.Коцюбинського, значення терміна психологічна повість,художні засоби (тропи),зміст твору,засоби виразного читання прозового твору,особливості культури,побуту,способу життя,вірування гуцулів.
Учні повинні вміти:виразно читати і переказувати уривки з повісті,пояснити образи і символи твору,показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур,схарактеризувати мовний колорит повісті.
Обладнання:текст повісті,ілюстративний матеріал.
Тип уроку:комбінований
Форми роботи:робота в групах, „Мікрофон”, „оживлення тексту”.
Хід уроку
Гуцули-оригінальний народ, з багатою фантазією,зі своєрідною психікою. Глибокий язичник-гуцул Все своє життя,до смерті, Проводить у боротьбі зі злими духами,що населяють ліси,гори і води
М.Коцюбинський
1.3'ясування емоційної готовності
За допомогою дієслова визначте свій емоційний стан
(хвилююся,сподіваюся,тривожуся,
радію,очікую,захоплююся...).
2.Цілевизначення і планування
а) вибір цілей із запропонованого вчителем переліку;
б) колективне планування.
З.Забезпечення мотиваційної готовності
Продовжіть речення:”Вивчення даного твору мені буде цікаво тому...”
4.0працювання навчального матеріалу Слово вчителя
Коцюбинський пропонує нам,читачам,бодай на часинку облишити повсякденну круговерть і схилитися над повістю,зазирнути в найпотаємніші її глибини „Тіні забутих предків”-річ для Коцюбинського унікалььна і,здавалося б, несподівана. Мабуть,багатьох з вас це здивувало;типово східноукраїнський автор-і раптом гуцульський діалект,гори,полонини,таємничий,колоритний світ,який ми звикли бачити у Франка,Федьковича та інших письменників Західної України.
Але ж пригадаймо новели М. Коцюбинського про Молдавію („Для загального добра”, „Відьма”),Крим („В путах шайтана”, „На камені”), Італію („Хвала життю”). Отже,письменник любить відкривати для себе, для читача нові світи,досліджувати їхню неповторність.
-Як же виник задум повісті „Тіні забутих предків”?
Повідомлення учнів (домашні групи).
Літерату рознавці повідомляють про джерела повісті.
Вчитель. Чи не найперше, що впадає в очі,- мова повісті,колоритна,багата,образна, щиро гуцульська.Аби переконатися в цьому,то попросимо групу „Мовознавців” прочитати із своїх словників і пояснити нові для нас слова, які вони виписали під час читання твору.
-Як називаються такі слова?
-Для чого письменник так часто вживає діалектизми і етнографізми?
-А які ж образні засоби найчастіше використовує Коцюбинський у повісті?
Слово групі „Дослідників”,які знаходили і виписували численні тропи, що зустрічаються у творі.
Вчитель. Давайте прочитаємо уривок від слів „Одного разу він покинув свої корови...” до слів „Тут Іван сів одпочити”.
-Які зорові і слухові образи використовує тут письменник? (усне малювання). Вчитель. Отже,так міг писати лише справжній майстер слова .Уже тому повість цінна для нашого народу,культури.
Бесіда за змістом прочитаного.
-Повість зрозуміла чи ні? Сподобалась чи ні? Який епізод запам'ятався найбільше? -Чому твір названо „Тіні забутих предків”?
-Як змальовано в повісті обставини життя і праці гу цулів?
-Чим характерний побут і господарство цих людей, їхнє ставлення до худоби?
-Яка уроджена риса в характері гуцулів?
-Доведіть свою думку.
Отже,гуцули- гордий народ: захищати гідність роду, честь родини наказує їм голос предків.
Вчитель. „Тіні забутих предків”- поетична і глибоко психологічна, лірична і філософська повість. Це справжня симфонія почуттів, і величною темою в ній звучить кохання Івана і Марічки, яким судилося стати українськими Ромео і Джульєтою. Найпоетичніші сторінки повісті пов'язані з цими образами та їхнім великим коханням.
Бесіда з учнями.
-Пригадайте першу зустріч Івана і Марічки на березі Черемоша?
-Чому між ними виникла приязнь?
-Яку біблійську істину нагадує цей епізод?
-Чи можна судити про людину ( в даному разі Іванка-забіяку) за одним лише вчинком? Якщо так, то яким?
-Що допомагає людині стати Людиною-добро чи зло ?
-За що,на вашу думку, Іванко і Марічка полюбили одне одного?
-Далі коротко пригадуємо і переказуємо наступні епізоди повісті (робота в групах).
1 гр. - Іван у наймах на полонині;
2 гр. - смерть Марічки;
3 гр. - страждання і поневіряння Івана, повернення і одруження.
- Чи зрадив Іван Марічку, одружившись з Палагною?Чому він це зробив?
- Яким треба було бути Іванові, щоб не загинути і щасливо жити з Палагною?
- Чому лісова русалка вибрала жертвою саме Івана?
Учні читають епізод загибелі Івана від слів: „Іван прокинувсь” до - „Іван накидав сухих галузок і підпалив”, а тоді від слів: „Іван йшов далі, простягнувши наперед руки...” до „ Другої днини знайшли пастухи ледве живого Івана”
Вчитель.
-Чи був Іван щасливим в останні хвилини свого життя? Йому краще було б залишитися живим? Хто винен в його смерті?
- Що перемагає у творі - добро чи зло?
- То судячи з доль персонажів повісті, ваших міркувань і спостережень, що таке щастя і в чому смисл людського життя?
- Отже,то яка ідея твору?
- Які ж проблеми порушує у повісті Коцюбинський?
-Чи актуальна проблематика повісті нині?
- Як можна довести, що „Тіні забутих предків” за жанром - психологічна повість?: Вчитель. За повістю Коцюбинського кінорежисер Сергій Параджанов разом з Іваном Миколайчуком створив чудовий фільм, який приніс всесвітню славу українському кіномистецтву (повідомлення учня з ілюстративним матеріалом).
З.Рефлексія та оцінювання:
а) усна рефлексія „Мікрофон”, „ Що було найцікавішим на уроці? А найважливішим? *
б) письмова рефлексія: „Сьогодні на уроці я зрозумів...