М.Коцюбинський «Тіні забутих предків». Уславлення світлого,здорового життя, яке перебуває в постійній гармонії з природою

Про матеріал
Розкрити ще одну грань таланту Коцюбинського як майстра романтичної повісті,розкрити фольклорні джерела твору*дослідити мову повісті,допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці і духовного життя її мешканців,змальованих на сторінках твору.
Перегляд файлу

Радивилівський НВК «Школа №1-гімназія»

Конспект уроку

з української літератури у 10 класі

М.Коцюбинський
„ Тіні забутих предків ”

Вчителя

української мови і літератури
Чуй Галини Вікторівни

Радивилів – 2006


М.Коцюбинський «Тіні забутих предків».
Уславлення світлого,здорового життя, яке перебуває
в постійній гармонії з природою

Мета у року: розкрити ще одну грань таланту Коцюбинського як майстра романтичної повісті,розкрити фольклорні джерела твору*дослідити мову повісті,допомогти учням розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці і духовного життя її мешканців,змальованих на сторінках твору;розвивати творче мислення школярів,формувати їхні естетичні смаки,сприяти виробленню власного погляду на різноманітні явища житі я;виховувати почуття до прекрасного.

Цілі

Учні повинні знатиїжиттевий і творчий шлях М.М.Коцюбинського, значення терміна психологічна повість,художні засоби (тропи),зміст твору,засоби виразного читання прозового твору,особливості культури,побуту,способу життя,вірування гуцулів.

Учні повинні вміти:виразно читати і переказувати уривки з повісті,пояснити образи і символи твору,показати протиставлення реалій життя внутрішньому світові душевно багатих натур,схарактеризувати мовний колорит повісті.

Обладнання:текст повісті,ілюстративний матеріал.

Тип уроку:комбінований

Форми роботи:робота в групах, „Мікрофон”, „оживлення тексту”.

Хід уроку

Гуцули-оригінальний народ, з багатою фантазією,зі своєрідною психікою. Глибокий язичник-гуцул Все своє життя,до смерті, Проводить у боротьбі зі злими духами,що населяють ліси,гори і води

М.Коцюбинський

1.3'ясування емоційної готовності

За допомогою дієслова визначте свій емоційний стан

(хвилююся,сподіваюся,тривожуся,

радію,очікую,захоплююся...).

2.Цілевизначення і планування

а) вибір цілей із запропонованого вчителем переліку;

б) колективне планування.

 

З.Забезпечення мотиваційної готовності

Продовжіть речення:”Вивчення даного твору мені буде цікаво тому...”

4.0працювання навчального матеріалу Слово вчителя

Коцюбинський пропонує нам,читачам,бодай на часинку облишити повсякденну круговерть і схилитися над повістю,зазирнути в найпотаємніші її глибини „Тіні забутих предків”-річ для Коцюбинського унікалььна і,здавалося б, несподівана. Мабуть,багатьох з вас це здивувало;типово східноукраїнський автор-і раптом гуцульський діалект,гори,полонини,таємничий,колоритний світ,який ми звикли бачити у Франка,Федьковича та інших письменників Західної України.

Але ж пригадаймо новели М. Коцюбинського про Молдавію („Для загального добра”, „Відьма”),Крим („В путах шайтана”, „На камені”), Італію („Хвала життю”). Отже,письменник любить відкривати для себе, для читача нові світи,досліджувати їхню неповторність.

-Як же виник задум повісті „Тіні забутих предків”?

Повідомлення учнів (домашні групи).

Літерату рознавці повідомляють про джерела повісті.

Вчитель. Чи не найперше, що впадає в очі,- мова повісті,колоритна,багата,образна, щиро гуцульська.Аби переконатися в цьому,то попросимо групу „Мовознавців” прочитати із своїх словників і пояснити нові для нас слова, які вони виписали під час читання твору.

-Як називаються такі слова?

-Для чого письменник так часто вживає діалектизми і етнографізми?

-А які ж образні засоби найчастіше використовує Коцюбинський у повісті?

Слово групі „Дослідників”,які знаходили і виписували численні тропи, що зустрічаються у творі.

Вчитель. Давайте прочитаємо уривок від слів „Одного разу він покинув свої корови...” до слів „Тут Іван сів одпочити”.

-Які зорові і слухові образи використовує тут письменник? (усне малювання). Вчитель. Отже,так міг писати лише справжній майстер слова .Уже тому повість цінна для нашого народу,культури.

Бесіда за змістом прочитаного.

-Повість зрозуміла чи ні? Сподобалась чи ні? Який епізод запам'ятався найбільше? -Чому твір названо „Тіні забутих предків”?

-Як змальовано в повісті обставини життя і праці гу цулів?

-Чим характерний побут і господарство цих людей, їхнє ставлення до худоби?

-Яка уроджена риса в характері гуцулів?

-Доведіть свою думку.

Отже,гуцули- гордий народ: захищати гідність роду, честь родини наказує їм голос предків.

Вчитель. „Тіні забутих предків”- поетична і глибоко психологічна, лірична і філософська повість. Це справжня симфонія почуттів, і величною темою в ній звучить кохання Івана і Марічки, яким судилося стати українськими Ромео і Джульєтою. Найпоетичніші сторінки повісті пов'язані з цими образами та їхнім великим коханням.

Бесіда з учнями.

-Пригадайте першу зустріч Івана і Марічки на березі Черемоша?

-Чому між ними виникла приязнь?

-Яку біблійську істину нагадує цей епізод?

-Чи можна судити про людину ( в даному разі Іванка-забіяку) за одним лише вчинком? Якщо так, то яким?

-Що допомагає людині стати Людиною-добро чи зло ?

-За що,на вашу думку, Іванко і Марічка полюбили одне одного?

-Далі коротко пригадуємо і переказуємо наступні епізоди повісті (робота в групах).

1 гр. - Іван у наймах на полонині;

2 гр. - смерть Марічки;

3 гр. - страждання і поневіряння Івана, повернення і одруження.

- Чи зрадив Іван Марічку, одружившись з Палагною?Чому він це зробив?

- Яким треба було бути Іванові, щоб не загинути і щасливо жити з Палагною?

- Чому лісова русалка вибрала жертвою саме Івана?

Учні читають епізод загибелі Івана від слів: „Іван прокинувсь” до - „Іван накидав сухих галузок і підпалив”, а тоді від слів: „Іван йшов далі, простягнувши наперед руки...” до „ Другої днини знайшли пастухи ледве живого Івана”

Вчитель.

-Чи був Іван щасливим в останні хвилини свого життя? Йому краще було б залишитися живим? Хто винен в його смерті?

- Що перемагає у творі - добро чи зло?

- То судячи з доль персонажів повісті, ваших міркувань і спостережень, що таке щастя і в чому смисл людського життя?

- Отже,то яка ідея твору?

- Які ж проблеми порушує у повісті Коцюбинський?

-Чи актуальна проблематика повісті нині?

- Як можна довести, що „Тіні забутих предків” за жанром - психологічна повість?: Вчитель. За повістю Коцюбинського кінорежисер Сергій Параджанов разом з Іваном Миколайчуком створив чудовий фільм, який приніс всесвітню славу українському кіномистецтву (повідомлення учня з ілюстративним матеріалом).

З.Рефлексія та оцінювання:

а) усна рефлексія „Мікрофон”, „ Що було найцікавішим на уроці? А найважливішим? *

б) письмова рефлексія: „Сьогодні на уроці я зрозумів...

 

docx
Додав(-ла)
Чуй Галина
Додано
21 лютого 2020
Переглядів
770
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку