Максим Тадейович Рильський – народився 19 березня 1895 року. Батько поета був ученим – етнографом, він досліджував культуру та побут українського народу. Мати була простою селянкою. Деякий час хлопчик жив і виховувався у родинах М. Лисенка та О. Русова, згодом у приватній гімназії. Займався самоосвітою, вивчав мови та музику. З 1919 по 1929 рік вчителював у селі Романівка, а також у київській залізничій школі.
Благодатний, довгожданий,Дивним сяйвом осіянний,Золотий вечірній гість. Впав бадьоро, свіжо, дзвінко. На закурені будинки. Зголоднілих передмість. Відкривай гарячі груди,Мати земле! Дощ остудить,Оживить і запліднить,-І пшеницею й ячменем. Буйним повівом зеленим. Білі села звеселить.,1925 p.
Епітети: «благодатний, довгожданий, сяйвом осіянний, золотий гість», «впав бадьоро, свіжо», «закурені будинки», «зголоднілих передмість», «гарячі груди», «буйним посівом», «білі села». Метафора: «відкривай гарячі груди». Персоніфікація: «дощ оживить і запліднить,… села звеселить». Художні засоби.
Які ви знаєте прикмети, загадки, прислів’я, приказки про дощ?Прислів’я. Від дощу не у воду, а від вогню не в полум’я. Добре дивитися на дощ, стоячи під дахом. Дощ у жнива – як п’яте колесо до воза. Дощ іде, а гість їде. Чоловік – не глина, а дощ – не дубина, не розмочить і не поб’є. Загадки Коли нема – чекають Коли прийду – тікають. Мене частенько просять, ждуть, А тільки покажусь – Ховатися почнуть. Довго нема мене – усе в’яне, А як пройду – знов оживає. Він скрізь: у полі і в саду, А в дім не попаде; І я тоді лиш з дому йду, Коли вже він не йде. Сонце вкрилося хмарами, Хтось невидимий в імлі Небо сірими нитками Пришиває до землі.
Осінь-маляр із палітрою пишноютихо в небі кружляє,осипає красою розкішною. Там розсипа вона роси сріблисті,Там тумани розливає,Ліс одягає у шати барвисті. Ліс обливає кольорами дивними,Ніжно сміється до вітру,Грає цілунками з ним переливними. Фарби рожеві, злотисті, червоні,Срібно-блакитне повітря... Ніжні осінні пісні тиходзвонні!
- У чому особливість цієї поезії?- Які думки і почуття виникають при сприйманні цього вірша?- До якого циклу належить ця поезія? (з циклу «Осінні пісні»).- Поміркуйте: чи варто читати взимку про осінь? Чому?- Що хотів автор передати читачеві, створюючи цей вірш? (красу природи, її неповторність, бажання відчувати, берегти цю красу, цінувати її).
Художні засоби. Епітети: «палітрою пишною», «красою розкішною», «роси сріблисті», «шати барвисті», «ніжно сміється», «цілунками переливними», «срібно-блакитне повітря», «ніжні пісні тиходзвонні». Метафора: «грає цілунками», «розсипа вона роси сріблисті». Персоніфікація: «осінь … кружляє, тумани розливає, ліс одягає, обливає, сміється».