Початки Густинського монастиря сягають 1600 року . Засновником його був ченець Йоасаф , який разом з ієромонахом Афанасієм прийшов з Афонської гори і з благословення настоятеля Києво-Печерської лаври Єлисея Плетенецького оселився тут для усамітнення . Для облаштування монастиря Йоасаф уподобав землі князів Вишневецьких по течії річки Удай , де зі своїми учнями оселився на острові , що заріс густими віковим лісом , звідки і пішла назва монастиря – Густиня. 1612 року Михайло Вишневецький писав до намісників своїх українських маєтностей , що до нього звернулися отець Афанасій та отець Ісайя Печерський , маючи намір побудувати монастир у маєтностях його . Вишневецький погодився і наказав надати отцям всіляку допомогу . Із листа М. Вешневецького від 2 березня 1614 року до князя Лика видно що на той час монастир уже існував. Серед засновників монастиря було чимало козаків ,які, передчуваючи близьку смерть, йшли у ченці – але смерть відступала , ченці жили ще довго , розповідаючи про цілюще повітря і «Живу воду» з підземних вод. Відразу на острові почали прибувати люди з усіх усюд заради монашого житія і спасіння . Місцеве населення допомагало монахам харчовими запасами,грошима ,будівельним матеріалом . Завдяки цьому в 1614 році була споруджена мала дерев‘яна церква на честь Пресвятої Живоначальної Трійці (Троїцька церква) . Так виник монастир ігуменом вибрали старця Йоасафа . В допомогу собі з керування Густинським монастирем Йоасаф обрав Ісаю Копинського – ігумена і настоятеля Антонієвих (ближніх) печер при Києво-Печерській лаврі. Оглянувши і схваливши обране для монастиря місце , Ісая виклопотав у православного князя Михайла Корибута Вишневецького ,у володінні якого перебував тоді острів , право на володіння ним. В 1615 році Михайло Вишневецький дає монастирю грамоту на володіння островом Густинь ,навколишніх лісів , лук та орних земель . Після її отримання монастир забезпечив своє подальше існування , Ісая приступив до його розбудови .
В 1620 році , в часі повернення із Москви через Україну , Густинський монастир на запрошення гетьмана Петра Сагайдачного відвідав єрусалимський патріарх Феофан (Теофан) 3 . У Києві патріарх , на прохання гетьмана і згідно зі своїм виключним правом , висвятив Київського митрополита Іова Борецького та п‘ятьох єпископів . Так було відновлено вищу ієрархію української православної Церкви . Серед нових єпископів був фундатор монастирів на Прилучині , тоді ігумен Києво-Братського монастиря І. Копинський . Його висвятили єпископом у Перемишлі , через гоніння та переслідування змушений був повернутися до Києва . Святитель продовжував опікуватись православними монастирями в Україні , згодом зовсім перебрався знову до Густині . І. Копинський при житті першого ігумена Йоасафа (починаючи десь з 1615 року) протягом двох десятиліть управляв Густинським монастирем , а всі настоятелі в ті роки фактично були його намісниками. У 1624 році Святитель переніс із Густині до Ладана Троїцьку церкву , а на її місці побудував нову , набагато більшу й красивішу . Як записав густинський : «…создаша зело красну « церкву . Тоді ж були побудовані келії для братії й трапезна з церквою Успіня Богородиці . Пожежі , які були в 1625 та 1636 роках ,знищили майже всі будівлі . В 1636 році монастир згорів до тла , «совсією окрасою і ліпотою». Згарище було настільки жахливим , що ченці вирішили відбудувати монастир на новому місці , біля гаті , що вела через Удай до Роменського шляху . Лише за два роки (1636-1637) вдалося побудувати Успенську церкву з трапезною , братські келії , перенести стару дзвіницю , обгородити монастир і обкопати його ровом . У цей час за підтримку лівобережними монастирями народних повстань проти карати не тільки козаків і посполитих , але й ченців . Ігумен Василій із братією Густинського монастиря , не чекаючи своєї черги та прихопивши все найцінніше , втік до Путивля , «В чужую землю Московськую» ,як записав літописець.
У 1639 році монастир відвідав митрополит Петро Могила і привіз із собою нового ігумена з Лаври Іллю Торського . Митрополит П. Могила встановлює хрест на місці де має бути нова церква . Він назначив нового ігумена та наказав збудувати нову велику церкву . На будівництво нової церкви у 1641 році ігумен випросив значну допомогу від молдавського господаря Василія та від московського господаря царя Михайла Федоровича . За п‘ять років монастир був відновлений , побудована небаченої краси Троїцька церква . В 1641 році вона була закладена , а в 1644 році вона була побудована та посвячена , як Церква святої Трійці . Густинський літопис , розповідає , що Троїцька церква стоїть на тілах трьох мучеників . З літопису дізнаємося і про трагедію , яка розігралася у 1640 році.:«Татарська орда з Криму дійшла під самий Київ і лише там , одержавши грізну відсіч , пронеслись назад до Перекоту , люто випалюючи на своєму шляху козацькі села й хутори . Дуже постраждала й Прилучина . Коли все вгамувалося , через три дні , подорожі поблизу монастиря натрапили на порізаних дітей , кинутих на роздоріжжі й доправили до монастиря . Ігумена Іллі на той час не було , а хтось із монахів розпорядився поховати дітей у старій келії . А потім про це й зовсім забули , і навіть отцю-ігумену не доповіли . Якось отець Ілля уві сні побачив трьох діток , які молилися перед Всевишнім , прохаючи милості Божої Густинській обителі та її братії , тоді ж хтось і згадав про поховання , їх розкопали , знайшовши тіла мучеників-немовлят нетлінними і , поклавши до гробниці-раки , урочисто поховали посеред монастиря , де розпочалося будівництво нової церкви . І саме над могилою спорудили вівтар на честь Святої Трійці».. В 1648 році монастир зруйнували повстанці, але Богдан Хмельницький взяв цю обитель під свою «Протекцію й оборону» та забезпечив її земельні володіння , що ствердила також своїм універсалом 1655 року гетьманова дружина Ганна Золотаренко.
Пожежа 1671 року знищила Троїцьку церкву , дзвіницю , келії та побутові будівлі . Залишилися тільки Успенська трапезна церква , Петра , Павла . Відновлення почалося з ігуменського , або Варваринського корпусу з келіями , брамою й дзвіницею . До 1672 року зведено нові будівлі замість знищених , а в 1674-1676 роках на кошти гетьмана Івана Самойловича було розпочато будівництво нової великої кам‘яної п‘ятиглавої Троїцької церкви , яка існує і понині .
Оглянувши і схваливши обране для монастиря місце , Ісая виклопотав у православного князя Михайла Корибута Вишневецького ,у володінні якого перебував тоді острів , право на володіння ним. В 1615 році Михайло Вишневецький дає монастирю грамоту на володіння островом Густинь ,навколишніх лісів , лук та орних земель . Після її отримання монастир забезпечив своє подальше існування , Ісая приступив до його розбудови . В 1620 році , в часі повернення із Москви через Україну , Густинський монастир на запрошення гетьмана Петра Сагайдачного відвідав єрусалимський патріарх Феофан (Теофан) 3 . У Києві патріарх , на прохання гетьмана і згідно зі своїм виключним правом , висвятив Київського митрополита Іова Борецького та п‘ятьох єпископів . Так було відновлено вищу ієрархію української православної Церкви . Серед нових єпископів був фундатор монастирів на Прилучині , тоді ігумен Києво-Братського монастиря І. Копинський . Його висвятили єпископом у Перемишлі , через гоніння та переслідування змушений був повернутися до Києва . Святитель продовжував опікуватись православними монастирями в Україні , згодом зовсім перебрався знову до Густині . І. Копинський при житті першого ігумена Йоасафа (починаючи десь з 1615 року) протягом двох десятиліть управляв Густинським монастирем , а всі настоятелі в ті роки фактично були його намісниками. В 1620 році , в часі повернення із Москви через Україну , Густинський монастир на запрошення гетьмана Петра Сагайдачного відвідав єрусалимський патріарх Феофан (Теофан) 3 . У Києві патріарх , на прохання гетьмана і згідно зі своїм виключним правом , висвятив Київського митрополита Іова Борецького та п‘ятьох єпископів . Так було відновлено вищу ієрархію української православної Церкви . Серед нових єпископів був фундатор монастирів на Прилучині , тоді ігумен Києво-Братського монастиря І. Копинський . Його висвятили єпископом у Перемишлі , через гоніння та переслідування змушений був повернутися до Києва . Святитель продовжував опікуватись православними монастирями в Україні , згодом зовсім перебрався знову до Густині . І. Копинський при житті першого ігумена Йоасафа (починаючи десь з 1615 року) протягом двох десятиліть управляв Густинським монастирем , а всі настоятелі в ті роки фактично були його намісниками.
У 1624 році Святитель переніс із Густині до Ладана Троїцьку церкву , а на її місці побудував нову , набагато більшу й красивішу . Як записав густинський : «…создаша зело красну « церкву . Тоді ж були побудовані келії для братії й трапезна з церквою Успіня Богородиці . Пожежі , які були в 1625 та 1636 роках ,знищили майже всі будівлі . В 1636 році монастир згорів до тла , «совсією окрасою і ліпотою». Згарище було настільки жахливим , що ченці вирішили відбудувати монастир на новому місці , біля гаті , що вела через Удай до Роменського шляху . Лише за два роки (1636-1637) вдалося побудувати Успенську церкву з трапезною , братські келії , перенести стару дзвіницю , обгородити монастир і обкопати його ровом . У цей час за підтримку лівобережними монастирями народних повстань проти карати не тільки козаків і посполитих , але й ченців . Ігумен Василій із братією Густинського монастиря , не чекаючи своєї черги та прихопивши все найцінніше , втік до Путивля , «В чужую землю Московськую» ,як записав літописець.
У 1639 році монастир відвідав митрополит Петро Могила і привіз із собою нового ігумена з Лаври Іллю Торського . Митрополит П. Могила встановлює хрест на місці де має бути нова церква . Він назначив нового ігумена та наказав збудувати нову велику церкву . На будівництво нової церкви у 1641 році ігумен випросив значну допомогу від молдавського господаря Василія та від московського господаря царя Михайла Федоровича . За п‘ять років монастир був відновлений , побудована небаченої краси Троїцька церква . В 1641 році вона була закладена , а в 1644 році вона була побудована та посвячена , як Церква святої Трійці . Густинський літопис , розповідає , що Троїцька церква стоїть на тілах трьох мучеників . З літопису дізнаємося і про трагедію , яка розігралася у 1640 році.:. В 1648 році монастир зруйнували повстанці, але Богдан Хмельницький взяв цю обитель під свою «Протекцію й оборону» та забезпечив її земельні володіння , що ствердила також своїм універсалом 1655 року гетьманова дружина Ганна Золотаренко. У 1654 році , їдучи з Києва до Москви , Густиню відвідав антіохійський патріарх Макарій із сином Павлом Алеппським , який залишив чудовий опис монастиря . Особливо високоповажних арабських мандрівників вразила краса іконостасу Троїцької церкви
«Татарська орда з Криму дійшла під самий Київ і лише там , одержавши грізну відсіч , пронеслись назад до Перекоту , люто випалюючи на своєму шляху козацькі села й хутори . Дуже постраждала й Прилуччина . Коли все вгамувалося , через три дні , подорожі поблизу монастиря натрапили на порізаних дітей , кинутих на роздоріжжі й доправили до монастиря . Ігумена Іллі на той час не було , а хтось із монахів розпорядився поховати дітей у старій келії . А потім про це й зовсім забули , і навіть отцю-ігумену не доповіли . Якось отець Ілля уві сні побачив трьох діток , які молилися перед Всевишнім , прохаючи милості Божої Густинській обителі та її братії , тоді ж хтось і згадав про поховання , їх розкопали , знайшовши тіла мучеників-немовлят нетлінними і , поклавши до гробниці-раки , урочисто поховали посеред монастиря , де розпочалося будівництво нової церкви . І саме над могилою спорудили вівтар на честь Святої Трійці». Пожежа 1671 року знищила Троїцьку церкву , дзвіницю , келії та побутові будівлі . Залишилися тільки Успенська трапезна церква , Петра , Павла . Відновлення почалося з ігуменського , або Варваринського корпусу з келіями , брамою й дзвіницею . До 1672 року зведено нові будівлі замість знищених , а в 1674-1676 роках на кошти гетьмана Івана Самойловича було розпочато будівництво нової великої кам‘яної п‘ятиглавої Троїцької церкви , яка існує і понині .
23 травня 1675 року Троїцька церква була освячена архієпископом Чернігівським Лазарем Барановичем . У 1670-1680 роках монастирів всіляко допомагали і про нього опікувався гетьман Іван Самойлович та Іван Мазепа , прилуцький полковник Дмитро Лазарович Горленко . На цей час припадає найбільший розквіт Густині . Монастир прикрашається новими монументальними спорудами , збагачується новими володіннями. За кошти полковника Дмитра Горленка звели високі цегляні мури навколо монастиря , побудували кам‘яні надбрамні церкви – Миколаївську із заходу й Петропавлівську зі сходу. Наприкінці XVII століття полковник Дмитро Горленко , щоб надійно захистити монастир, побудував навколо нього грандіозні мури з брамами й баштами . Були вони з двоярусними аркадами , внутрішніми проходами всередині стіни і з вузькими бійцями . Це була унікальна архітектурна пам‘ятка
Наприкінці XVII століття полковник Дмитро Горленко , щоб надійно захистити монастир, побудував навколо нього грандіозні мури з брамами й баштами . Були вони з двоярусними аркадами , внутрішніми проходами всередині стіни і з вузькими бійцями . Це була унікальна архітектурна пам‘ятка У 1734 році східну частину мурів , яка виходила до Удаю , перебудували , нові стіни декорували з внутрішнього боку фігурними арками . Значна перебудова стін відбулася у 1754- 1756 роках , загальна довжина їх сягала 558 метрів . Реставрацію їх провели і в 1850 – x роках . Нині фортечні мури втрачені майже повністю , їх будують заново . Крім Самойловича й інші гетьмани , а також козацька старшина дарувала монастирю землі , села та хутори . В середині XVIII століття монастирю належало більше трьох тисяч десятин в Чернігівській губернії та більше трьох тисяч душ селян . Багатством монастир поступався лише Києво-Печерській лаврі . Гетьман Мазепа збудував кам‘яну церкву Успіння Богородиці . В кінці XVIII століття цей монастир був одним із найбагатших в Україні , але 1786 року російський уряд секуляризував його володіння Катерина II , указом 1786 року перевела монастир до розряду «Позаштатних», а потім і зовсім ліквідувала . Після затвердження штатів для монастирів у 1793 році Густинський монастир був закритий . Більш ніж 50 років він простояв недіючим , огорожа , будівлі , церкви було пошкоджено , напівзруйновано. Відновлення почалося в 1841 році зі збору коштів серед населення Полтавщини, до якого і звернувся Гедеон із відозвою . У 1843 році вийшов указ Синоду про присвоєння монастиреві 3-го класу , а ще через півроку – 15 травня 1844 року , на храмове свято , в день Святої Трійці відбулося урочисте відкриття монастиря . Але з відбудовою не поспішали . Тоді ж , у 1844 році , настоятелем у Густиню Синод призначив колишнього архімандрита одного з монастирів Санкт-Петербурзької єпархії Варсонофія . Як зазначає український письменник Олександр Кониський,:
Крім Самойловича й інші гетьмани , а також козацька старшина дарувала монастирю землі , села та хутори . В середині XVIII століття монастирю належало більше трьох тисяч десятин в Чернігівській губернії та більше трьох тисяч душ селян . Багатством монастир поступався лише Києво-Печерській лаврі . Гетьман Мазепа збудував кам‘яну церкву Успіння Богородиці . В кінці XVIII століття цей монастир був одним із найбагатших в Україні , але 1786 року російський уряд секуляризував його володіння Катерина II , указом 1786 року перевела монастир до розряду «Позаштатних», а потім і зовсім ліквідувала . Після затвердження штатів для монастирів у 1793 році Густинський монастир був закритий . Більш ніж 50 років він простояв недіючим , огорожа , будівлі , церкви було пошкоджено , напівзруйновано
Відновлення почалося в 1841 році зі збору коштів серед населення Полтавщини, до якого і звернувся Гедеон із відозвою . У 1843 році вийшов указ Синоду про присвоєння монастиреві 3-го класу , а ще через півроку – 15 травня 1844 року , на храмове свято , в день Святої Трійці відбулося урочисте відкриття монастиря . Але з відбудовою не поспішали . Тоді ж , у 1844 році , настоятелем у Густиню Синод призначив колишнього архімандрита одного з монастирів Санкт-Петербурзької єпархії Варсонофія . Як зазначає український письменник Олександр Кониський,:«…Першим ділом таких оновителів – знівечити в монастирі і по церквах все , що нагадує українську окремішність , усе , що не підходить під мірку й смак московсько-візантійського чернечого деспотизму й аскетизму» Відновлення почалося в 1841 році зі збору коштів серед населення Полтавщини, до якого і звернувся Гедеон із відозвою . У 1843 році вийшов указ Синоду про присвоєння монастиреві 3-го класу , а ще через півроку – 15 травня 1844 року , на храмове свято , в день Святої Трійці відбулося урочисте відкриття монастиря . Але з відбудовою не поспішали . Тоді ж , у 1844 році , настоятелем у Густиню Синод призначив колишнього архімандрита одного з монастирів Санкт-Петербурзької єпархії Варсонофія . Як зазначає український письменник Олександр Кониський,:28 червня 1845 року на Прилуччині побував Тарас Шевченко , маючи за мету змалювати архітектурні й історичні пам‘ятки стародавньої Густині . У тому ж 1845 році на території монастиря був похований генерал-губернатор Малоросії князь Микола Григорович Рєпін . Згодом під Трапезною церквою був влаштований родинний склеп Рєпніних-Волконських . Під Троїцькою церквою є склеп Горленків та Марковичів . В церкві з лівого боку іконостасу знаходиться чудотворна Густинська ікона Богоматері з Передвічним Немовлям на руках
В головній Троїцькій церкві знищили портрети князя Вишневецького і гетьмана Мазепи , засипали родовий склеп Горленків, познімали з образів і переплавили дорогоцінні шати з гербами Горленків і Самойловичів . Старовинні іконостаси й козацькі ікони замінили новими , замовленими в Петербурзі . Ось , що встиг за роки свого правління Варсонофій . Проте за цей же час він відновив напівзруйновані церкви , спорудив дзвіницю , побудував також готель , два флігелі для монахів , господарчий двір із коморами й стайнями . 28 червня 1845 року на Прилуччині побував Тарас Шевченко , маючи за мету змалювати архітектурні й історичні пам‘ятки стародавньої Густині . У тому ж 1845 році на території монастиря був похований генерал-губернатор Малоросії князь Микола Григорович Рєпін . Згодом під Трапезною церквою був влаштований родинний склеп Рєпніних-Волконських . Під Троїцькою церквою є склеп Горленків та Марковичів . В церкві з лівого боку іконостасу знаходиться чудотворна Густинська ікона Богоматері з Передвічним Немовлям на руках
В монастирі після відродження його , одна за другою відновлювались церкви . Усі вони в якійсь мірі були перебудовані , модернізовані , деякі споруди від цього значно втратили , залишилася непорушною й незмінною лише головна Троїцька церква. Архімадрит Нектарій , що правив у Густині наприкінці XIX століття довершив відродження монастиря . Він подбав про те, щоб створити людям усі умови для спілкування з Богом . Густиня стала прекрасним місцем для душевного спокою , відпочинку . Нектарій відновив стару валківську греблю з п‘ятьма містками , сад біля монастиря , започаткував декоративний парк навколо монастирських мурів . Були вже висаджені дерева , влаштовані квітники , алеї з альтанками і зручними лавами , побудована загорожа з хвіртками . Перед монастирем дивував богомольців сонячний годинник із чудернацькими знаками зодіаку . Густиня знову стала місцем паломництва і святим місцем . Під її стінами збиралися велелюдні ярмарки , ікону Густинської Божої Матері урочисто виносили з Троїцької церкви і ставили у капличці посеред ярмарку. Монастир процвітав до Жовтневого перевороту 1917року в Петрограді . 14 серпня 1920 року «керівником» монастиря став Прилуцький відділ наросвіти , який влаштував тут дитячу колонію , що проіснував до початку 1941 року . Монастир втратив усі права на землю , інвентар , майно , урожай , продукти харчування . Ченцям видавали лише мізерний пайок . Створена радянською владою ліквідаційна комісія Густинського монастиря почала особливо активно діяти у 1923 році . Сергію Євстафієвичу Лубенцову , останньому архімандриту монастиря та братії у кількості 48 осіб було виділено звоноверховий будинок і сарай , церкви закрили , майно та землю відібрали. У березні 1924 року знову монастир було закрито , цього разу надовго . Ікони та різний іконостас XVII століття були порубані на дрова , в 30-x роках XX століття було прийняте рішення про повну руйнацію Густинського монастиря , але Микола Макаренко й інші не байдужі до своєї історії люди , змогли відстояти монастир
Роки радянської влади Монастир процвітав до Жовтневого перевороту 1917року в Петрограді . 14 серпня 1920 року «керівником» монастиря став Прилуцький відділ наросвіти , який влаштував тут дитячу колонію , що проіснував до початку 1941 року . Монастир втратив усі права на землю , інвентар , майно , урожай , продукти харчування . Ченцям видавали лише мізерний пайок . Створена радянською владою ліквідаційна комісія Густинського монастиря почала особливо активно діяти у 1923 році . Сергію Євстафієвичу Лубенцову , останньому архімандриту монастиря та братії у кількості 48 осіб було виділено звоноверховий будинок і сарай , церкви закрили , майно та землю відібрали. У березні 1924 року знову монастир було закрито , цього разу надовго . Ікони та різний іконостас XVII століття були порубані на дрова , в 30-x роках XX століття було прийняте рішення про повну руйнацію Густинського монастиря , але Микола Макаренко й інші не байдужі до своєї історії люди , змогли відстояти монастир
У 1943 році , при німецькій окупації , було дозволено оселитись тут монашкам з закритою радянською владою Ладанського Покровського монастиря , монастир знову відродився як жіночий . Його очолила ігуменія Євстолія . Він розмістився в двоповерховому Варвинському корпусі . Богослужіння здійснювалось у Воскресенській церкві . В 1958 році , після смерті Євстолії , монастир очолила ігуменія Рафаїла. У 1940-x роках на теритоії монастиря був розміщений психоневрологічний диспансер. Самих же монахинь у 1959 році , 12 липня , на свято Петра і Павла , після чергового закриття Густинської обителі , виставляють за ворота . У повоєнні часи в монастирі мешкали інваліди та люди похилого віку . Ікони частково були перевезені до Прилуцького Стрітенського собору , а решту вивіз до церкви села Ряшки отець Миколай . Пізніше церква згоріла разом з іконами . У 1980 – х та на початку 1990 – х років силами прилуцьких реставраторів велися відновлювальні роботи , та держава виділяла настільки мізерні кошти , що їх вистачило лише для латання дірок . Дещо робилося на Троїцькій і Воскресенській (Успенській) церквах , дещо на готелі але в жахливому стані ще перебували Петропавлівська і Миколаївська церкви , ігуменський корпус і монастирські мури . Монастир став інтернатом для престарілих , інвалідів дитинства та психоневрологічних хворих . У 1960-х роках у Густині було 220 престарілих та інвалідів з дитинства , у 1970-х -180 чоловік . Будинок – інтернат існував до 1978 року , коли його мешканців перевели до Козельця та Городні . У 1978 році офіційно був організований психоневрологічний будинок – інтернат . Тут жили лише жінки Чернігівської області . Станом на 1990 рік їх було 160 . Навесні 1993 року цей заклад було закрито.
У 1940-x роках на теритоії монастиря був розміщений психоневрологічний диспансер. Самих же монахинь у 1959 році , 12 липня , на свято Петра і Павла , після чергового закриття Густинської обителі , виставляють за ворота . У повоєнні часи в монастирі мешкали інваліди та люди похилого віку . Ікони частково були перевезені до Прилуцького Стрітенського собору , а решту вивіз до церкви села Ряшки отець Миколай . Пізніше церква згоріла разом з іконами . У 1980 – х та на початку 1990 – х років силами прилуцьких реставраторів велися відновлювальні роботи , та держава виділяла настільки мізерні кошти , що їх вистачило лише для латання дірок . Дещо робилося на Троїцькій і Воскресенській (Успенській) церквах , дещо на готелі але в жахливому стані ще перебували Петропавлівська і Миколаївська церкви , ігуменський корпус і монастирські мури . Монастир став інтернатом для престарілих , інвалідів дитинства та психоневрологічних хворих . У 1960-х роках у Густині було 220 престарілих та інвалідів з дитинства , у 1970-х -180 чоловік . Будинок – інтернат існував до 1978 року , коли його мешканців перевели до Козельця та Городні . У 1978 році офіційно був організований психоневрологічний будинок – інтернат . Тут жили лише жінки Чернігівської області . Станом на 1990 рік їх було 160 . Навесні 1993 року цей заклад було закрито.
Споруди , що залишились від монастиря , «охороняла» держава . Охорона табличка тих часів висить і нині . Охорона ця була умовна . В 1991 році психдиспансер був закритий і 1993 року монашки повернулись в Густинський Свято – Троїцький монастир . 17 грудня 1993 року відбулася перша Божествена Літургія , освячено престол у Воскресенському храмі . В наш час монастирем керує ігуменія Віра (Віра Григорівна Таран). Вона підняла з руїн монастир і донині керує відбудовою монастирських храмів і споруд , переповідає численним туристам історію Густинського монастиря і земель , на яких розташована обитель . Під керівництвом ігумені Віри черниці вивчають Закон Божий і такі «мирські» науки , як тваринництво і сільське господарство , оскільки живуть мешканці обителі з того , що виростили на землі . Серед монашок чимало досить молодих – до тридцяти років , причому у багатьох – диплом вищих навчальних закладів . Сьогодні Густиня повністю забезпечує себе всім необхідним. За останні десять років відбудовано Свято – Троїцький собор і Миколаївську церкву , відреставровано дзвіницю і частково огорожу монастиря . В 1994 році була відновлена Воскресенська церква , в 1997 році – Троїцька , в 1999 році – Миколаївська, в 2000 році – Петро – Павлівська церква . З благословення ігумені Віри нову велику й гарну ікону було написано 2000 року – до урочистостей з нагоди 400 – ліття обителі . Копію було зроблено з невеличкого за розміром образу , котрий потемнів від часу і був привезений з Єлецького Успенського монастиря .
17 грудня 1993 року відбулася перша Божествена Літургія , освячено престол у Воскресенському храмі . В наш час монастирем керує ігуменія Віра (Віра Григорівна Таран). Вона підняла з руїн монастир і донині керує відбудовою монастирських храмів і споруд , переповідає численним туристам історію Густинського монастиря і земель , на яких розташована обитель . Під керівництвом ігумені Віри черниці вивчають Закон Божий і такі «мирські» науки , як тваринництво і сільське господарство , оскільки живуть мешканці обителі з того , що виростили на землі . Серед монашок чимало досить молодих – до тридцяти років , причому у багатьох – диплом вищих навчальних закладів . Сьогодні Густиня повністю забезпечує себе всім необхідним. За останні десять років відбудовано Свято – Троїцький собор і Миколаївську церкву , відреставровано дзвіницю і частково огорожу монастиря . В 1994 році була відновлена Воскресенська церква , в 1997 році – Троїцька , в 1999 році – Миколаївська, в 2000 році – Петро – Павлівська церква . З благословення ігумені Віри нову велику й гарну ікону було написано 2000 року – до урочистостей з нагоди 400 – ліття обителі . Копію було зроблено з невеличкого за розміром образу , котрий потемнів від часу і був привезений з Єлецького Успенського монастиря .
До Густинського монастиря наші пращури направлялися через Гать, яка була пркладена по болотистій місцевості, поблизу р. Удай, цим шляхом вони рухалися щоб відвідати Богослужіння в монастирі, а також ярмарки, які відбувалися біля монастиря, ми також пройшли цим шляхом, яким як нам відомо проходив і Тарас Шевченко.