Задача яка містить відношення « на … більше» та « стільки, скільки»
У комара є 22 зуби, у кішки – на 8 зубів більше, а в тигра – стільки, скільки у кішки. А у кашалота стільки, скільки у кішки та тигра разом. Скільки зубів у кашалота?
Методичний коментар: один з учнів виразно читає задачу, решта уважно слухають та міркують над розв’язком задачі. Можна запропонувати попрацювати над задачею в парах. Потім потрібно , щоб діти озвучили свої міркування.
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови.
У комара – 22 зуби
У кішки - ?, на 8 зубів більше ніж ?
У тигра - ?, стільки зубів, скільки у
У кашалота - ?, стільки зубів, скільки
Сильніші учні працюють самостійно. Один учень працює біля дошки, розв’язує задачу з коментарем.
Розв`язання:
Відповідь: у кашалота 60 зубів
Задача на збільшення та зменшення числа на кілька одиниць.
Всі комахи мають по 6 ніжок, краби – на 4 ніжки більше ніж комахи, а паук - на 2 ніжки менше ніж краби. Скільки ніжок має павук?
Розв`язання задачі з поясненням учні записують самостійно.
Розв`язання:
Відповідь: у павука 8 ніжок
Задача на збільшення числа на кілька одиниць
Гірський козел перестрибує ущелини шириною 4 метри , а великі кенгуру стрибають у хвилини небезпеки на 8 метрів далі. Яку відстань подолає за 2 стрибки великий кенгуру?
Методичний коментар: учитель пропонує дітям уважно подивитись уривки відео про гірського козла та кенгуру, що допоможе зацікавити їх працювати над задачею .Учитель читає задачу, а учні, закривши очі, уявляють про що ідеться в умові задачі. Наступний крок у розв’язанні цієї задачі вимагає певних розумових зусиль. Треба скласти коротку умову, пропонується це зробити самостійно , а слабшим вчитель має допомогти. Або запропонувати сильнішим учням прийти на допомогу слабшим. Завдання учителя прослідкувати за аналізом умови задачі учнями. Після такої роботи пропонується сильнішим учням записати коротку умову задачі та розв’язання на дошці з коментуванням. Пропонується провести етичну бесіду про тварин та бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови.
Гірський козел – 4 м
Кенгуру - ?, на 8 м дальше ніж
Розв`язання:
Відповідь: довжина 2 стрибків кенгуру 24 м
Задача на збільшення числа на кілька одиниць
Мета: формування математичної грамотності, компетентності у природничих науках
Леопард може стрибнути на 7 метрів, а антилопа на 3 метри далі. На скільки метрів може стрибнути антилопа.
Методичний коментар: учитель пропонує учням прочитати задачу, пригадати її структурні елементи. Задачу можна запропонувати розв’язувати в парах. Можливо знайдуться такі діти, хто зможе зразу дати відповідь. Проте в обох випадках варто, щоб діти озвучили кожен крок міркування. Під час роботи в парах сильніші учні допомагають тим, хто не може справитися із завданням самостійно. Хочеться відмітити, що при ознайомлені із такою формою роботи над задачею,обов’язково діти повинні проговорювати свої міркування.
Робота над задачею за планом. Складання короткої умови.
Слід навчити учнів пояснювати розв’язання задачі за планом
Леопард – 7 м
Антилопа - ?, на 3 м далі
Розв`язання:
Відповідь : 10 метрів може стрибнути антилопа
Варто запропонувати дітям пригадати, що їм відомо про даних тварин з уроків природознавства
Задача на різницеве порівняння
Довжина тіла кита досягає 10 метрів, а тіло дельфіна завдовжки3 метра. На скільки метрів кит довший за дельфіна?
Методичний коментар: учитель пропонує учням прочитати уважно задачу і поміркувати чи є всі дані, щоб дати відповідь на запитання задачі. Якщо частина дітей не відповіла на поставлене запитання, тоді учитель має допомогти їм проаналізувати задачу
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови.
Кит – 10 м на ? м довший
Дельфін - 3 м
Розв`язання:
Відповідь: довжина тіла кита на 7 м довша
Варто звернути увагу на життєвий досвід дітей. Дізнатися, що вони вже знають про дельфінів та китів. Доповнити їхні відповіді.
Задача на різницеве порівняння
Довжина дзьоба у лелеки 19 см., в чаплі - 13 см. На скільки у чаплі дзьоб коротший ніж у лелеки?
Методичний коментар: учитель пропонує учням прочитати задачу, пригадати, що вони знають про цих птахів, яку користь приносять для природи. Учні мають пояснити, що означає кожне із чисел даних в умові.
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови.
Довжина дзьоба лелеки - 19 см
Довжина дзьоба чаплі – 13 см на ? см коротший
Запропонувати учням самостійно записати розв’язання задачі в зошити.
Розв`язання:
Відповідь: довжина дзьоба лелеки на 6 см довша ніж у чаплі
Задача на знаходження невідомого доданка.
У Бразилії є дерево під назвою "молочна соска". Досить ткнути кінчиком ножа стовбур, і з кори потече рослинне "молоко". За один раз дерево дає до 4 л молока, яке перед вживанням потрібно тільки розбавити водою і закип'ятити. Скільки потрібно добавити води, щоб отримати 10 літрів молока? 8 літрів молока ? 6 літрів молока?
Методичний коментар: для створення ситуації успіху, вчитель пропонує дітям уявити собі дерево під назвою «Молочна соска», адже майже всі вони полюбляють молочні продукти (висловлювання дітей). Показати його фото чи відео і коротка розповідь учителя. Дати дітям можливість повідомити із свого життєвого досвіду, що вони знають про молочні продукти і з чого вони виготовляються. Яка тварина дає молоко, що потрібно для неї , щоб молока було більше? Дати дітям можливість дійти висновку, що продукти є рослинного та тваринного походження. Вчитель може запропонувати дітям прочитати задачу і зробити аналіз за допомогою таблиці.
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови.
Дерево дає молока
|
Треба добавити води |
Стане молока |
4 л |
? |
10 |
4 л |
? |
8 |
4 л |
? |
6 |
Що означає число 4? (Скільки молока дає рослинне дерево, перший доданок)
Що означає 10 (скільки отримаємо молока після того як добавимо води, сума)
Що невідомо? (Другий доданок)
Що потрібно зробити щоб знайти невідомий доданок? (треба від суми відняти відомий доданок)
Розв`язати задачу за планом.
Сильніші учні розв’язують задачу самостійно, а решта учнів – за допомогою картки підказки.
Взаємоперевірка виконаної роботи.
Розв`язання
Відповідь: 6 л, 4л, 2 л води
Задача на різницеве порівняння
Вага страусиного яйця може досягати 1,5 кг. Потрібно 40 хвилин, щоб зварити круто страусине яйце. Щоб зварити круте куряче яйце потрібно 8 хв. На скільки хвилин довше потрібно варити страусине яйце ніж куряче?
Методичний коментар: учитель або сильніший учень читає задачу і пропонує всім поміркувати, як дати відповідь на запитання, уявляючи, що це їм потрібно буде виконати таке завдання.(Висловлювання учнів)
Аналіз задачі за питаннями. Складання короткої умови
Страусине яйце - 40 хв на ? хвилин довше
Куряче яйце - 8 хв
- Про що розповідається в умові задачі?
Розв`язання
Відповідь: Страусине яйце потрібно варити на 32 хв довше ніж куряче.