Математичні задачі екологічного змісту як шлях реалізації компетентності „Екологічна грамотність і здорове життя”

Про матеріал

Проблема охорони навколишнього середовища – одна з найактуальніших проблем світу, нашої держави. Формування екологічної компетентності учнів на уроках математики сприяє їх всебічному розвитку, самовдосконаленню, розвиває здатність застосувати опановане в професійній діяльності, використовувати набуті знання в повсякденному житті.

Перегляд файлу

Математичні задачі екологічного змісту як шлях реалізації компетентності „Екологічна грамотність і здорове життя”

 

 

Все в природі повинно бути виміряно,

все може бути пораховано.

(М. Лобачевський)

Сьогодення потребує людей, які адекватно реагують на зміни у навколишньому середовищі, здатні критично осмислювати ці зміни, вмотивовані на збереження енергії та природних ресурсів. Основи екологічної грамотності, відповідальне ставлення до навколишнього середовища формується у людини протягом усього життя і особливо інтенсивно  у шкільні роки.

Формування екологічної компетентності учнів на уроках математики сприяє їх всебічному розвитку, самовдосконаленню, розвиває здатність застосувати опановане в професійній діяльності, використовувати набуті знання в повсякденному житті.

Навчання математики – це розв’язування задач. З метою екологічного виховання учнів пропоную розв’язувати задачі екологічної спрямованості – задачі, в яких міститься інформація про життєдіяльність людини та функціонування оточуючого середовища, з різними видами підприємницької діяльності, задачі, що допомагають зрозуміти, які саме речовини шкідливо впливають на людину.

 

Екологічне виховання учнів на уроках математики здійснюється в напрямках:

  • з’ясування ролі математики в розв’язуванні екологічних проблем;
  • аналізу прикладів економного та ефективного використання природних ресурсів;
  • розкриття математичних закономірностей певних явищ природи;
  • виховання екологічного розуміння та екологічної культури, відповідальності за стан навколишнього середовища.

 

Такі задачі мають відображати реальну ситуацію і містити пізнавальні відомості. Їх умови мають бути лаконічними з акцентом на математичний зміст і спосіб розв’язування. Розв’язування математичних задач екологічного змісту змусить учнів перейнятися проблемами екології та не допускати в майбутньому помилок, пов’язаних з непродуманим натиском на природу. Задачі підібрані з різних джерел і використовуються як додаткові завдання при вивченні відповідних тем.

Розглянемо конкретні приклади.

 

 

 

 

Тема. Множення і ділення натуральних чисел

 

1. Щохвилини вирубують 20га лісу, а це перевищує приріст деревини у 18 разів. Скільки гектарів лісу вирубають за 1 добу, за 1 місяць, за 1 рік?

2. Якщо зібрати і здати 1 т макулатури, то країна зекономить 5 м3 деревини. Підрахуйте скільки деревини зекономить ваш клас за 11 років навчання в школі?

3. При переробці 100 кг макулатури виходить 80 кг чистого паперу. Скільки кілограмів чистого паперу можна отримати після переробки зошитів учнів нашої школи(160 чол.), якщо в середньому кожен учень списує 50 зошитів вагою 30 г?

4. Відомо, що п’ять автомобілів за рік викидають в атмосферу 4 т оксидів вуглецю. Скільки тонн оксидів отримує наше село від автомобілів, власниками яких є батьки твоїх однокласників?

5. Людина, що палить цигарку в абсолютно чистій атмосфері, вдихає повітря, забруднення якого в 384000 разів перевищує всі гранично допустимі норми. А якщо буде курити 5 чол., 10 чол.?

6. Встановлено, що 1 га лісу очищає за рік 18 млн. м3 повітря. Скільки  м3 повітря може очистити ділянка лісу площею 80га, 200га, 240а, 840000 м2?

 

Тема. Звичайні дроби та дії над ними.

 

1. Учні школи зібрали за рік 1т 840 кг. макулатури. Скільки чистого паперу буде одержано, якщо вихід його становить ¾ від ваги макулатури?

2. Яку площу займають ліси України, якщо відомо, що вони становлять 1/200 частину всіх лісів світу (ліси світу займають площу 2 млрд. га)?

3. На Землі живе понад 75 млрд. птахів. Найбільші з них мають вагу 135 кг., а ріст 2 м. 40 см. У минулому столітті на острові Мадагаскар жила птиця-гігант. Її яйце було завбільшки з добру диню: 33 см в довжину і 24 см в ширину. Воно могло вмістити 9 л. води і було більше курячого в 150 разів. Відгадати назву цього птаха допоможе завдання.

4. За добу людина вдихає 10 м3 повітря. Кисень становить 1/5 частину повітря. Скільки кисню потрібно на добу учням 5 класу (18 чол.), учням школи (160 чол.)?

Тема. Десяткові дроби та дії над ними.

1. Для освітлення школи в 2010 році використовувались лампи, які споживали 0,1 кВт енергії за 1 год. В 2011 році замінено на енергозберігаючі, які споживають в 2,5 рази менше електроенергії. Загальна кількість ламп розжарювання становила 150, а замінили на 100 енергозберігаючих. Визначити споживання електроенергії  енергозберігаючими лампочками.

2. Висота мурашника навесні становила 80,5 см, а восени – збільшилась в 1,3 рази. Якою стала висота мурашника?

3. Листяний ліс з 1 га випаровує за сезон 2500 т вологи. Яку кількість вологи випарує ділянка лісу площею 12,5 га, 105,6 га?

4. Комахи захищають навколишнє середовище від гниючих залишків рослинності. В даний час відомо більше 1,5 млн. видів комах. Найменша комаха на Землі має довжину тіла 0,2 мм., а найбільша до 30 см. У скільки разів великі комахи у довжині перевищують малі?

За даними статистичної звітності забір води у Хмельницькій області у 2009 р. становив 157, 8 млн.м3, що на 3,9 млн. м3 менше ніж у 2008 р. Який забір води був у 2008 р.?

5. Ліси України займають площу 10,8 млн. га. Хвойні ліси займають 0,45 цієї площі, твердолистяні – 0,41, м'яколистяні – 0,15. Обчисліть площу, яку займають вище названі види лісів?

6. На Хмельницькій атомній електростанції накопичено твердих радіоактивних відходів першої групи – 2528,8 м3, другої групи – 98,7 м3, третьої – 7,8 м3, рідких радіоактивних відходів першої групи 408 м3, другої – 248,3 м3. Знайдіть загальну кількість накопичених радіоактивних відходів

 

Тема. Відсотки

 

1. Учні школи висадили до розсадника 120 саджанців туї. Прижилося 84 рослини. Скільки відсотків саджанців загинуло?

 

 

2. Незважаючи на зростання виробництва, за останні 5 років вдалося знизити викиди в атмосферу з 3470 до 2710 тис. т на рік. На скільки відсотків знизилися викиди в атмосферу?

3. З метою захисту ґрунтів від водної ерозії в районі проводиться заліснення еродованих земель. Заліснення в межах прибережних смуг проведено на площі 715,6 га, що становить 16,2%. Яка площа всіх прибережних смуг має бути заліснена?

4. Якщо атмосфера містить 70 % азоту, 2 % вуглекислого газу, 9 % домішок, то який відсотковий вміст кисню в повітрі ?

5. В даний час ліси на планеті займають близько 40 млн. км2. Щорічно ця величина зменшується на 2%. Коли планета залишиться без своїх «легенів», якщо цей процес не зупинити?

6. У світі щорічно видобувається 1600 млн. м3 деревини. Близько 20 % всієї деревини йде на паливо. Скільки кубічних метрів деревини спалюється?

7. В сувору зиму в лісі може загинути до 80% птахів. Якщо в лісі жило 3400 птахів, то яка кількість залишиться? У чому полягає основна причина їх загибелі?

8. Мурахи очищають ліс від сміття. Вони можуть переносити вантаж, що в 10 разів перевищує власну вагу. Скільки років живе мурашка, якщо тривалість її життя становить 1% від тривалості життя Мамонтового дерева (2500 років)?

9. Площа лісів становить у світі близько 30% суші. Загальна площа суші – 149 млн. км² . Обчислити площу лісів планети.

10. Один гектар соснового лісу  ( 20 – ти річного віку) поглинає за рік 9,35 тонн вуглекислого газу і виділяє 7,2 тонни кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограмів кисню потрібно на рік для дихання учням вашого класу, школи ?

 

Тема. Округлення.

1. Площа Тихого океану становить 178620000 млн. км2., Атлантичного – 91600000 млн. км2., Індійського – 74170000 млн. км2., Північно Льодовитого 14750000 млн. км2., Округлити площу океанів до мільйонів км2.

2. Бобервеликий гризун, веде напівводяний спосіб життя, мешкає по лісових річках, будує з мулу і гілок будиночки поперек річки, робить греблі довжиною 5-6 м. Дізнайтеся масу бобра в кілограмах, виконавши дії і округліть одержане число до десятків.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лучанова Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 березня 2018
Переглядів
5990
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку