Математичний ранок, присвячений завершенню вивчення теми «Таблиці множення і ділення».

Про матеріал
Математичний ранок — це свято, яке побудоване на командних змаганнях. Для конкурсів використовується програмовий матеріал з математики для даного класу, а також завдання на кмітливість, пізнавальний матеріал, веселі задачі тощо. Математичний ранок можна провести як в одному класі, розділивши його на дві групи, або разом для двох класів на паралелі. Під час кожного математичного ранку вчитель має домагатися, щоб усі школярі були активними учасниками свята. З деякими новими вправами та новими математичними іграми необхідно заздалегідь ознайомити учнів, щоб під час математичного ранку не витрачати на це зайвого часу.
Перегляд файлу

 

М

МАТЕМАТИЧНИЙ  РАНОК


 


атематичний ранок — це свято, яке побу­доване на командних змаганнях.

Ранок краще проводити в залі. Його слід святко­во прикрасити яскравим унаочненням: портретами великих математиків, висловлюваннями про матема­тику, плакатами з головоломками та задачами тощо.

Завдання для математичного ранку необхідно дібрати такі, щоб їх могли виконувати і сильні, і слабкі учні. Компоненти свята — це не тільки зма­гання, а й невеликі казкові інсценівки на математич­ному матеріалі, читання віршів тощо. Ведучим мате­матичного ранку може бути вчитель, учень старших класів або хтось із батьків.

Варто підготувати призи для переможців, наприк­лад, медалі.

У 2 класі всього 22 учні, їх поділили на дві гру­пи. У кожній групі визначили команди, по 6 учнів у кожній, та обрали капітанів команд. Ранок проходив у класній кімнаті. Ліворуч сиділи гравці і вболівальники однієї команди, а праворуч — другої.

Математичний ранок був присвячений завершен­ню вивчення теми «Таблиці множення і ділення».

Всі учні й гості зайняли свої місця. Команди при­готувалися до змагань.

Вчитель. Любі діти, сьогодні у нас з вами незвичайний урок математики, а математичний ранок. Ми будемо змагатись у плаванні по Математичному океану. Ось перед вами карта цього океану (демонструю карту). (Мал.1).


— А хто знає, як називається змагання на вітрильниках? Так, це регата. Щоб відправитись у по­дорож, ви маєте підготувати свої кораблі до велико­го плавання.

У нашому змаганні беруть участь дві ко­манди кораблів: «Кмітливий» та «Винахідливий». Давайте познайомимося з учасниками команд.

  1.   капітан (шикує свою команду). Команда! Рівняйсь, струнко! Команда корабля «Кмітливий» до регати готова. Наш девіз!

Команда (гравці всі разом).

Кмітливі труднощі долають,

Вони завжди перемагають.

Перемогу ми здобудемо,

В боротьбі ми перші будемо.

  1.   капітан (шикує свою команду). Команда! Рівняйсь, струнко! Команда корабля «Винахідливий» до регати готова. Наш девіз!

Команда (гравці всі разом).

Винахідливі завжди

Сухими вийдуть із води.

Важких завдань для нас немає,

Сьогодні ми перемагаєм.

Ведучий. А тепер я представлю вам арбітрів нашої математичної регати. (Знайомить учнів з журі).

Ведучий. Щоб вирушити командам у дорогу, треба підготувати кораблі. Для цього кожен з гравців має розв'язати приклад, який записано на картці, що закриває частину корабля (мал.2). Після того, як приклад розв'язано правильно, гравець має право відкрити корабель.

Команда, яка краще впоралася із завданням, от­римує 3 бали, друга — 2 бали. Приклали для команд:

«Кмітливий»                                                  «Винахідливий»

100 - 5∙5  2∙7∙3  72 : 8 + 9 ∙ 3  2∙8∙2

20 + 64 : 8 2∙8∙4  42 - 42 : 6   2∙6∙2

5∙8- 54:9  9∙3∙3  30 + 7∙ 7   7∙3∙3

(45 - 27) : 9                      4∙6∙2  (55 + 8) : 9    4∙7∙2

C:\Users\1288~1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image2.jpeg

Ведучий. Добре. Перше завдання ви виконали. Кораблі готові, але у кожної команди є свої шануваль­ники. Чи візьмуть їх із собою у плавання капітани? Капітани. Так.

Ведучий. Але для того, щоб потрапити на ко­рабель, кожному пасажирові треба придбати квиток (розв'язати приклад, записаний на квитку). Виклика­ються по 5 шанувальників від кожної команди.

За перемогу в цьому конкурсі команді зарахо­вується 2 бали, другій — 1 бал.

Для команди «Кмітливий»                                                 Для команди «Винахідливий»                    27 : 9 + 25                                                                                                  36 : 9 + 36

32 - 4∙7       41 - 5∙7

4 + 28 : 4       7 + 27 : З

(57 - 9) : 8       (62 - 13) : 7

8 (13 - 6)       6 (14 - 8)

Ведучий. Нарешті, команди та пасажири ко­раблів готові, і ми вирушаємо в подорож. Мета на­шої подорожі — досягти порту Перемоги.

Ведучий. На нашому шляху Математичним океаном буде чимало несподіванок та труднощів. Да­вайте поглянемо на Карту Регати і вирушимо до пер­шого пункту змагань — Обчислювальний острів.

Тут мешкають гноми, які дуже люблять цікаві математичні завдання. Вони підготували для кожної команди Магічні Квадрати, які вам треба розв'язати.

Для участі в цьому конкурсі запрошуються по два представники від команд, кожен з яких має заповни­ти по дві клітинки Квадратів.

16

36

 

 

20

 

32

 

24

Для команди «Кмітливий»                          Для команди «Винахідливий»

24

 

12

 

15

27

18

 

 

 

 

 

 

(Ведучий уважно стежить за правильністю вико­нання цього завдання першим гравцем, другий гра­вець починає виконувати свою частину завдання тільки після того, як ведучий дасть йому дозвіл).

За правильно виконане завдання кожна команда отримує по 2 бали, а та з команд, яка впоралася із завданням швидше додатково отримує ще 1 бал.

Ведучий. Наступне завдання веселих Гномів таке: учасникам команд треба уважно подивитися на свої таблички і вставити в них потрібні числа. Ко­манда «Кмітливий» повинна доповнити числа до 70, а команда «Винахідливий» до 80. (Гравці по черзі підходять до дошки і вставляють по одному числу).


 


 


 

60

15

 

52

 

35

 

29

 

70

22

 

63

 

26

 

37

 

 

23

 

44

 

58

 

41

 

18

 

55

 

61

 

49

 

За правильно виконане завдання командам нара­ховується по 2 бали, а та з команд, яка впоралася із завданням швидше додатково отримує 1 бал.

Ведучий. Увага! Ми наближаємося до мису Задачного. Тут розташоване рибальське селище. На бе­резі ми зустріли двох рибалок, які попросили нас об­числити вагу спійманої ними риби. Задачу першого рибалки виконуватиме представник команди «Кміт­ливий», а другого представник команди «Винахід­ливий».

Задача першого рибалки

Відомо, що рибалка спіймав 5 сіток скумбрії, по 8 кг у кожній, та 3 сітки камбали, по 7 кг у кожній. Скільки всього кілограмів важив його улов?

Задача другого рибалки

Відомо, що рибалка спіймав 4 сітки сардини, по 9 кг у кожній, та 7 сіток тунця, по 5 кг у кожній. Скільки всьо­го кілограмів важив його улов?

(На дошці короткі записи задач).

Скумбрія – 5 с. по 8 кг                               Сардина — 4 с. по 9 кг 

      Камбала – 3 с. по 7 кг         ? Тунець — 7 с. по 5 кг ?

 

За правильно виконане завдання командам нара­ховується по 2 бали, а та з команд, яка виконала зав­дання швидше — додатково отримує 1 бал.

Ведучий. Старий рибалка, який багато ходив Математичним океаном на вітрилах, пропонує ко­мандам розв'язати такі задачі.

Для команди «Кмітливий»

На пошиття 6 (шести) вітрил пішло 48 метрів тка­нини. Скільки потрібно тканини, щоб пошити 4 таких вітрила?

Для команди «Винахідливий»

На виготовлення 3 (трьох) човнів потрібно 27 колод. Скільки колод знадобиться для виготовлення 5 таких човнів?

За правильно виконане завдання командам нара­ховується по 2 бали, а та з команд, яка виконала зав­дання швидше, додатково отримує 1 бал. (На дошці короткі записи задач).

6 вітрил — 48 м тканини  3 човни – 27 колод

4 вітрила — ? м тканини 5 човнів - ? колод

Ведучий. А тепер ми перевіримо, чи вміють розв'язувати задачі болільники?

Задачі для болільників команди «Кмітливий».

  1. Зграя з 7 дельфінів пропливла 14 км. Скільки кіло­метрів проплив кожен дельфін?

                                                     (По 14 км).

  1. У порт пливли 3 судна, а назустріч їм — 5 катерів. Скільки суден прибуло в порт?

                                   (З, бо катери пливли в інший бік).

Задачі для болільників команди «Винахідливий».

  1. В один кінець ставка човен доплив за 80 хвилин, а назад за 1 годину 20 хвилин. В який кінець ставка чо­вен плив довше? (Човен витратив однаковий час).
  2. Білосніжка та семеро гномів чекали прибуття па­роплава 8 годин. Скільки годин чекав пароплава кожен з них? (По 8 годин).

За кожну правильну відповідь болільників ко­манді додається по 1 балу.

Ведучий. Наступний пункт регати бухта Ге­ометрична. Подивіться уважно на нашу карту. Чий це прапор тут майорить? Це ж пірати!!! Допоможе­мо врятуватися від них жителям бухти? Для цього нам необхідно виконати піратські вимоги, а саме: розв'язати геометричне завдання. Командам обох ко­раблів треба назвати зображені фігури і показати, скільки всього їх зображено.


 

 

 

 

 Для команди «Кмітливий»    Для команди «Винахідливий»

 

За правильну відповідь команда отримує 2 бали. А тепер випробовування для капітанів команд: із зав'язаними очима вони мають виймати з мішечка по одній фігурі і назвати її. (У мішечку лежать три­кутник, прямокутник, ромб, трапеція, коло, круг, ламана, хвиляста, промінь, відрізок).

Ведучий. І знову в путь. На горизонті з'явився острів Чисел. Мабуть, ви здогадалися, хто мешкає на цьому острові? Числа теж підготували для вас цікаві конкурси. Ось перший з них. Для участі в ньому ми запросимо по 1 болільнику від кожної команди. Ва­ше завдання: уважно подивитись на натуральні чис­лові ряди, сказати, за яким правилом їх склали, і знайти в кожному ряду зайве число.

Для болільників команди «Кмітливий»              Для болільників команди «Винахідливий»

14  21  28  37  42  49       18  24  32  36  42  48

24  30  36  42  48  56       16  20  24  29  32  36

10  14  17  22  26  30       11  14  17  20  23  27

За правильно виконане завдання командам до­дається по 1 балу.

Ведучий. Наступний конкурс. Капітан має дібрати учасників для такого завдання: замість кра­пок у прикладах вставити потрібні знаки математич­них дій та дужки, щоб отримати правильні рівності.

Для команди «Кмітливий»                                          Для команди «Винахідливий»

8...3...6 = 4      32...4...9 = 17

5…4...8 = 28      3...4...2 = 14

12...6...2…2 = 8      18...9...3...2 = 12

За кожне правильно виконане завдання команда отримує 1 бал.

Ведучий. У третьому конкурсі братиме участь уся команда. Умови такі: гравці повинні полічити від 1 до 30. Але замість чисел, які діляться на 5, треба казати слово «полундра» (мовою моряків вигук «Готуйся до небезпеки!»). (Якщо команда швидко впорається із завданням, можна ускладнити кон­курс, а саме, полічити до 50).

За правильне виконання завдання команда отри­мує 3 бали.


   Ведучий. Скільки ж математичних кілометрів ми сьогодні пропливли, все ближче та ближче набли­жаючись до порту «Перемога». А що це За незнайо­мий предмет на нашому шляху? Це, мабуть, старо­винна пляшка. А в ній цікаве повідомлення. Певно, якийсь математик вирішив повідомити нам про те, як за часів Київської Русі вимірювали різні відстані. Давайте розглянемо плакат. (Розгляд та де­монстрація плаката старовинних мір довжини). (Мал. 3).

 

1 п'ядь — 17 см 8 мм

1 лікоть = 38—46 см

1 сажень = 2 м 13 см

 

 

 

 

 

 

Ведучий. У давні часи існували чотири основні міри довжини: п'ядь, лікоть, сажень, верста.

П'ядь — це відстань між великим пальцем та мізинцем.

Лікоть — це відстань від ліктьового суглоба до кінця середнього пальця.

Сажень — це відстань між кінцями середніх пальців рук, розведених у різні боки на рівні плечей.

Верста — це відстань у 500 сажнів.

  • Діти, хто хоче спробувати виміряти п'ядями парту (стіл)? А хто зможе виміряти у ліктях дошку (вікно)? А тепер давайте дошку (вікно) виміряємо за допомогою сажня.
  • Діти, як ви вважаєте, чи були ці міри довжи­ни точними? Правильно — ні. Тому люди були зму­шені придумати інші міри, саме ті, якими ми корис­туємося зараз. Давайте пригадаємо, які це міри?

Нарешті, ми досягли порту «Перемога». Залиши­лося найцікавіше — дізнатися, яка команда найкмітливіша та найвинахідливіша Поки журі підіб'є підсумки, я хочу звернути вашу увагу на вислови ви­датних вчених про таку чудову науку, як математика.

На дошці вивішено плакати.

«Математику тому вивчати слід, що вона ро­зум до ладу приводить»

                                     (М.Ломоносов).

«Математика це наука, яка вимагає най­більше фантазії»

                                (С.Ковалевська).

(Школярі читають і пояснюють значення цих висловів).

  • Діти, хто встиг розв'язати задачі, які зображені на малюнках? Почнемо з задачі, що розміщена ліво­руч (мал.4).

Яка довжина кожної тварини, якщо 1 поділка на лінійці відповідає 1 м?

  • Хто знайшов довжину крокодила, акули і ки­та? (Відповідають бажаючі).
  • Добре, а тепер розв'яжемо задачу, що розташо­вана праворуч (мал.5). Хто знайшов відстань від пер­шого корабля до острова? (Відповідають бажаючі).

                                                                           Мал. 5


 

-на 19 м                  87 м-

 

Яка відстань від першого корабля до острова?

Оголошення результатів математичної регати та вручення призів.

Математичний ранок пройшов весело, динамічно, жваво. Учням дуже сподобалося мандрувати Математичним океаном. Вони швидко та старанно виконували конкурсні завдан­ня. Дітей зацікавила нова для них інформація про старовинні міри довжини. Вони праг­нули точно виміряти предмети, які їх оточують, без допомоги звичної для них лінійки.


 

doc
Додано
17 жовтня
Переглядів
67
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку