атематичний ранок — це свято, яке побудоване на командних змаганнях.
Ранок краще проводити в залі. Його слід святково прикрасити яскравим унаочненням: портретами великих математиків, висловлюваннями про математику, плакатами з головоломками та задачами тощо.
Завдання для математичного ранку необхідно дібрати такі, щоб їх могли виконувати і сильні, і слабкі учні. Компоненти свята — це не тільки змагання, а й невеликі казкові інсценівки на математичному матеріалі, читання віршів тощо. Ведучим математичного ранку може бути вчитель, учень старших класів або хтось із батьків.
Варто підготувати призи для переможців, наприклад, медалі.
У 2 класі всього 22 учні, їх поділили на дві групи. У кожній групі визначили команди, по 6 учнів у кожній, та обрали капітанів команд. Ранок проходив у класній кімнаті. Ліворуч сиділи гравці і вболівальники однієї команди, а праворуч — другої.
Математичний ранок був присвячений завершенню вивчення теми «Таблиці множення і ділення».
Всі учні й гості зайняли свої місця. Команди приготувалися до змагань.
Вчитель. Любі діти, сьогодні у нас з вами незвичайний урок математики, а математичний ранок. Ми будемо змагатись у плаванні по Математичному океану. Ось перед вами карта цього океану (демонструю карту). (Мал.1).
— А хто знає, як називається змагання на вітрильниках? Так, це регата. Щоб відправитись у подорож, ви маєте підготувати свої кораблі до великого плавання.
У нашому змаганні беруть участь дві команди кораблів: «Кмітливий» та «Винахідливий». Давайте познайомимося з учасниками команд.
Команда (гравці всі разом).
Кмітливі труднощі долають,
Вони завжди перемагають.
Перемогу ми здобудемо,
В боротьбі ми перші будемо.
Команда (гравці всі разом).
Винахідливі завжди
Сухими вийдуть із води.
Важких завдань для нас немає,
Сьогодні ми перемагаєм.
Ведучий. А тепер я представлю вам арбітрів нашої математичної регати. (Знайомить учнів з журі).
Ведучий. Щоб вирушити командам у дорогу, треба підготувати кораблі. Для цього кожен з гравців має розв'язати приклад, який записано на картці, що закриває частину корабля (мал.2). Після того, як приклад розв'язано правильно, гравець має право відкрити корабель.
Команда, яка краще впоралася із завданням, отримує 3 бали, друга — 2 бали. Приклали для команд:
«Кмітливий» «Винахідливий»
100 - 5∙5 2∙7∙3 72 : 8 + 9 ∙ 3 2∙8∙2
20 + 64 : 8 2∙8∙4 42 - 42 : 6 2∙6∙2
5∙8- 54:9 9∙3∙3 30 + 7∙ 7 7∙3∙3
(45 - 27) : 9 4∙6∙2 (55 + 8) : 9 4∙7∙2
Ведучий. Добре. Перше завдання ви виконали. Кораблі готові, але у кожної команди є свої шанувальники. Чи візьмуть їх із собою у плавання капітани? Капітани. Так.
Ведучий. Але для того, щоб потрапити на корабель, кожному пасажирові треба придбати квиток (розв'язати приклад, записаний на квитку). Викликаються по 5 шанувальників від кожної команди.
За перемогу в цьому конкурсі команді зараховується 2 бали, другій — 1 бал.
Для команди «Кмітливий» Для команди «Винахідливий» 27 : 9 + 25 36 : 9 + 36
32 - 4∙7 41 - 5∙7
4 + 28 : 4 7 + 27 : З
(57 - 9) : 8 (62 - 13) : 7
8 ∙ (13 - 6) 6 ∙ (14 - 8)
Ведучий. Нарешті, команди та пасажири кораблів готові, і ми вирушаємо в подорож. Мета нашої подорожі — досягти порту Перемоги.
Ведучий. На нашому шляху Математичним океаном буде чимало несподіванок та труднощів. Давайте поглянемо на Карту Регати і вирушимо до першого пункту змагань — Обчислювальний острів.
Тут мешкають гноми, які дуже люблять цікаві математичні завдання. Вони підготували для кожної команди Магічні Квадрати, які вам треба розв'язати.
Для участі в цьому конкурсі запрошуються по два представники від команд, кожен з яких має заповнити по дві клітинки Квадратів.
16 |
36 |
|
|
20 |
|
32 |
|
24 |
Для команди «Кмітливий» Для команди «Винахідливий»
24 |
|
12 |
|
15 |
27 |
18 |
|
|
(Ведучий уважно стежить за правильністю виконання цього завдання першим гравцем, другий гравець починає виконувати свою частину завдання тільки після того, як ведучий дасть йому дозвіл).
За правильно виконане завдання кожна команда отримує по 2 бали, а та з команд, яка впоралася із завданням швидше — додатково отримує ще 1 бал.
Ведучий. Наступне завдання веселих Гномів таке: учасникам команд треба уважно подивитися на свої таблички і вставити в них потрібні числа. Команда «Кмітливий» повинна доповнити числа до 70, а команда «Винахідливий» — до 80. (Гравці по черзі підходять до дошки і вставляють по одному числу).
60 |
15 |
|
52 |
|
35 |
|
29 |
|
70 |
22 |
|
63 |
|
26 |
|
37 |
|
|
23 |
|
44 |
|
58 |
|
41 |
|
18 |
|
55 |
|
61 |
|
49 |
За правильно виконане завдання командам нараховується по 2 бали, а та з команд, яка впоралася із завданням швидше — додатково отримує 1 бал.
Ведучий. Увага! Ми наближаємося до мису Задачного. Тут розташоване рибальське селище. На березі ми зустріли двох рибалок, які попросили нас обчислити вагу спійманої ними риби. Задачу першого рибалки виконуватиме представник команди «Кмітливий», а другого — представник команди «Винахідливий».
Задача першого рибалки
Відомо, що рибалка спіймав 5 сіток скумбрії, по 8 кг у кожній, та 3 сітки камбали, по 7 кг у кожній. Скільки всього кілограмів важив його улов?
Задача другого рибалки
Відомо, що рибалка спіймав 4 сітки сардини, по 9 кг у кожній, та 7 сіток тунця, по 5 кг у кожній. Скільки всього кілограмів важив його улов?
(На дошці — короткі записи задач).
Скумбрія – 5 с. по 8 кг Сардина — 4 с. по 9 кг
Камбала – 3 с. по 7 кг ? Тунець — 7 с. по 5 кг ?
За правильно виконане завдання командам нараховується по 2 бали, а та з команд, яка виконала завдання швидше — додатково отримує 1 бал.
Ведучий. Старий рибалка, який багато ходив Математичним океаном на вітрилах, пропонує командам розв'язати такі задачі.
Для команди «Кмітливий»
На пошиття 6 (шести) вітрил пішло 48 метрів тканини. Скільки потрібно тканини, щоб пошити 4 таких вітрила?
Для команди «Винахідливий»
На виготовлення 3 (трьох) човнів потрібно 27 колод. Скільки колод знадобиться для виготовлення 5 таких човнів?
За правильно виконане завдання командам нараховується по 2 бали, а та з команд, яка виконала завдання швидше, додатково отримує 1 бал. (На дошці — короткі записи задач).
6 вітрил — 48 м тканини 3 човни – 27 колод
4 вітрила — ? м тканини 5 човнів - ? колод
Ведучий. А тепер ми перевіримо, чи вміють розв'язувати задачі болільники?
Задачі для болільників команди «Кмітливий».
(По 14 км).
(З, бо катери пливли в інший бік).
Задачі для болільників команди «Винахідливий».
За кожну правильну відповідь болільників команді додається по 1 балу.
Ведучий. Наступний пункт регати — бухта Геометрична. Подивіться уважно на нашу карту. Чий це прапор тут майорить? Це ж пірати!!! Допоможемо врятуватися від них жителям бухти? Для цього нам необхідно виконати піратські вимоги, а саме: розв'язати геометричне завдання. Командам обох кораблів треба назвати зображені фігури і показати, скільки всього їх зображено.
|
|
|
|
Для команди «Кмітливий» Для команди «Винахідливий»
За правильну відповідь команда отримує 2 бали. А тепер випробовування для капітанів команд: із зав'язаними очима вони мають виймати з мішечка по одній фігурі і назвати її. (У мішечку лежать трикутник, прямокутник, ромб, трапеція, коло, круг, ламана, хвиляста, промінь, відрізок).
Ведучий. І знову в путь. На горизонті з'явився острів Чисел. Мабуть, ви здогадалися, хто мешкає на цьому острові? Числа теж підготували для вас цікаві конкурси. Ось перший з них. Для участі в ньому ми запросимо по 1 болільнику від кожної команди. Ваше завдання: уважно подивитись на натуральні числові ряди, сказати, за яким правилом їх склали, і знайти в кожному ряду зайве число.
Для болільників команди «Кмітливий» Для болільників команди «Винахідливий»
14 21 28 37 42 49 18 24 32 36 42 48
24 30 36 42 48 56 16 20 24 29 32 36
10 14 17 22 26 30 11 14 17 20 23 27
За правильно виконане завдання командам додається по 1 балу.
Ведучий. Наступний конкурс. Капітан має дібрати учасників для такого завдання: замість крапок у прикладах вставити потрібні знаки математичних дій та дужки, щоб отримати правильні рівності.
Для команди «Кмітливий» Для команди «Винахідливий»
8...3...6 = 4 32...4...9 = 17
5…4...8 = 28 3...4...2 = 14
12...6...2…2 = 8 18...9...3...2 = 12
За кожне правильно виконане завдання команда отримує 1 бал.
Ведучий. У третьому конкурсі братиме участь уся команда. Умови такі: гравці повинні полічити від 1 до 30. Але замість чисел, які діляться на 5, треба казати слово «полундра» (мовою моряків — вигук «Готуйся до небезпеки!»). (Якщо команда швидко впорається із завданням, можна ускладнити конкурс, а саме, полічити до 50).
За правильне виконання завдання команда отримує 3 бали.
Ведучий. Скільки ж математичних кілометрів ми сьогодні пропливли, все ближче та ближче наближаючись до порту «Перемога». А що це За незнайомий предмет на нашому шляху? Це, мабуть, старовинна пляшка. А в ній — цікаве повідомлення. Певно, якийсь математик вирішив повідомити нам про те, як за часів Київської Русі вимірювали різні відстані. Давайте розглянемо плакат. (Розгляд та демонстрація плаката старовинних мір довжини). (Мал. 3).
1 п'ядь — 17 см 8 мм
1 лікоть = 38—46 см
1 сажень = 2 м 13 см
Ведучий. У давні часи існували чотири основні міри довжини: п'ядь, лікоть, сажень, верста.
П'ядь — це відстань між великим пальцем та мізинцем.
Лікоть — це відстань від ліктьового суглоба до кінця середнього пальця.
Сажень — це відстань між кінцями середніх пальців рук, розведених у різні боки на рівні плечей.
Верста — це відстань у 500 сажнів.
Нарешті, ми досягли порту «Перемога». Залишилося найцікавіше — дізнатися, яка команда найкмітливіша та найвинахідливіша Поки журі підіб'є підсумки, я хочу звернути вашу увагу на вислови видатних вчених про таку чудову науку, як математика.
На дошці вивішено плакати.
«Математику тому вивчати слід, що вона розум до ладу приводить»
(М.Ломоносов).
«Математика — це наука, яка вимагає найбільше фантазії»
(С.Ковалевська).
(Школярі читають і пояснюють значення цих висловів).
Яка довжина кожної тварини, якщо 1 поділка на лінійці відповідає 1 м?
Мал. 5
-на 19 м ≤ 87 м-
Яка відстань від першого корабля до острова?
Оголошення результатів математичної регати та вручення призів.
Математичний ранок пройшов весело, динамічно, жваво. Учням дуже сподобалося мандрувати Математичним океаном. Вони швидко та старанно виконували конкурсні завдання. Дітей зацікавила нова для них інформація про старовинні міри довжини. Вони прагнули точно виміряти предмети, які їх оточують, без допомоги звичної для них лінійки.