Математика- гімнастика розуму

Про матеріал
В матеріалі пропонується календарне планування математичного гуртка для учнів 5-6 класів
Перегляд файлу

Математичний гурток «Математика - гімнастика розуму»

для 5-6класів.

                                 Шарипіна І.Ю.

                                           вчитель математики

                                                                  Світлодарська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

Пояснювальна записка.

 

Програма математичного гуртка створена для занять з учнями 5-6, (для дітей, які цікавляться математикою). Програма розрахована на 1 год. в тиждень, всього на 34години.

Метою програми є формування компетентностей особистості засобами математики.Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальна – розширення та поглиблення математичних знань; практична – набуття навичок розв’язування задач практичного, логічного,   проблемнопошукового          характеру  та        їх           застосування        в повсякденному житті; математична                  уміннзастосовувати      математичні методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності; творча – розвиток просторового, логічного та критичного мислення, інтуїції, фантазії, творчого підходу до розв’язування математичних завдань, самореалізації та самовдосконалення; соціальна – задоволення потреб особистості у спілкуванні, формування товариських відносин, самостійності, наполегливості, впевненості у собі.

Дана програма допоможе учням ознайомитись з багатьма цікавими питаннями математики на певному етапі навчання, які виходять за рамки шкільної програми, розширити цілісне уявлення про проблеми даної науки.Зміст курсу розкриває питання традиційної програми і являє собою розширений, поглиблений варіант найактуальніших базових питань курсу математики.

Для реалізації визначених програмою завдань у освітньому процесі використовуються методи навчання, які сприяють самореалізації учнів, фронтальна, групова та індивідуальна робота.

На основі засвоєних знань з математики вихованці вчаться розв'язувати математичні задачі, які моделюють реальні життєві ситуації практичного змісту, використовувати математичні ідеї та методи для знаходження виходу з різних життєвих ситуацій. Велика увага приділяється застосуванню математичних знань у техніці.

Творчі роботи, проектна діяльність та інші інноваційні технології, які використовуються в роботі гуртка, направлені на розвиток інтересу до математики, творчих здібностей, навичок самостійної роботи. Ця практика допоможе учням оволодіти більш високим рівнем знань, гідно виступати на олімпіадах та брати участь в різних конкурсах.

Програма математичного гуртка «Математика – гімнастика розуму» містить в основному традиційні теми цікавої математики. Рівень складності підібраних завдань дозволяє зацікавити багатьох учнів.

В програмі гуртка також особлива увага приділяється питанням, які не входять в шкільний курс навчання, зокрема - питанням геометрії. Саме цей фактор є важливим при подальшій роботі з дітьми і при підготовці їх до олімпіад різного рівня.

Календарно- тематичне планування

За/п

Тема заняття

Основний зміст

Кільк-ть год.

Дата

1

 Організаційне заняття.

 

Ознайомлення зі змістом роботи гуртка. Правила внутрішнього розпорядку та поведінки у гуртку. Математика в житті людини.

Практична частина. Розв’язування задач жартівливого та практичного змісту

1

 

2

З історії математики

Рахунок у первісних людей.

Історія розвитку математики: Стародавній Єгипет, Вавілон, Китай, Греція, Індія і т.д

1

 

3

Це цікаво!

 

Способи швидкого усного рахунку

1

 

4

Математичний тренажер

Цікаві прийоми обчислень.. Множення та додавання на пальцях.

Практична частина. Розв’язування вправ із застосуванням способів раціонального обчислення

2

 

5

Математичні ребуси

Розв’язування цікавих ребусів,складання власних.

 

1

 

6

У лабіринті виразів, формул, рівнянь

Арифметика кам’яного віку. Давньогрецькі, давньоримські нумерації, арабські числа. Великі числа: мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон, квінтильйон, секстильйон. Стандартний вигляд запису великих чисел.

Практична частина. Запис чисел давньоримською нумерацією. Запис великих чисел у стандартному вигляді. Розв’язування задач і вправ на оперування великими числами.

1

 

7

Секрети математичних фокусів

 

Практична частина. Розв’язування вправ на застосування математичних фокусів

1

 

8

У лабіринті виразів, формул, рівнянь

Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння – мова алгебри.  

Практична частина. Розв’язування вправ на спрощення виразів та рівнянь. Проведення обчислень за формулами

 

2

 

9

Геометрична мозаїка

Геометричні фігури. Метрична система мір довжини і площі. Сім раз відміряй – один раз відріж.

Практична частина. Проведення вимірів елементів геометричної фігури. Креслення фігури, рівної даній. Переведення вимірів довжини і площі з однієї метричної системи мір в іншу.

1

 

10

Історія календаря

Історія виникнення календарів у різних народів,задачі з використанням календаря

1

 

11

Майстерня «Квадратний метр»

Многокутники. Просторові фігури. Вимірювання на місцевості.

Практична частина. Обчислення периметрів, площ, об’ємів. Розв’язування задач практичного змісту.

2

 

12

Площина – трансформер

Від плоскої форми – до об’єму. Орігами, кірікомі. Паперові кільця. Лист Мебіуса. Флексер.  

Практична частина. Виготовлення просторових виробів у техніках орігами та кірікомі

2

 

13

Геометрія на сірниках

Геометрія на сірниках. Геометрія в сірниковій коробці. Особливості головоломок на перекладання сірників.  

Практична частина. Розв’язування логічних задач та розгадування головоломок з сірниками. Складання просторових фігур з сірників.

1

 

14

 Геометрія - вітамін для мозку.

 

Геометрія на папері в клітинку: малювання фігур, розрізання фігур на рівні частини

1

 

15

Танграм

Правила складання танграмів. Танграм «Головоломка Піфагора».  

Практична частина. Складання фігур «Головоломки Піфагора». Виготовлення авторських танграмів та складання фігур до них,

2

 

16

Цікаві задачі

Різновиди логічних задач. Задачі на використання властивостей календаря. Магічні квадрати. Комбіновані задачі.

Практична частина. Розв’язування цікавих задач.

2

 

17

Ці незвичайні звичайні дроби

Історія виникнення дробових чисел. Різновиди дробів. Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів.

Практична частина. Розв’язування завдань на перетворення, порівняння, додавання, віднімання звичайних дробів.

2

 

18

Лагуна десяткових дробів

Непередбачувана кома. Округлення десяткових дробів. Десяткові дроби в задачах. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення та ділення десяткових дробів. Особливі випадки множення та ділення.  

Практична частина. Розв’язування завдань із десятковими дробами. Розв’язування тестових задач

2

 

19

Відсотковий зорепад

Відсотки у супермаркетах. Цікаві задачі на відсотки.

Практична частина. Розв’язування задач на відсотки

1

 

20

Математика навколо нас.

Математика в житті людини (складання бюджету сім'ї,

 підрахунок варіантів раціонального використання часу ділової людини)

1

 

21

Відпочиваємо з математикою

Ребуси. Анаграми. Кросворди. Розшифровування записів.

Практична частина. Розв’язування математичних ребусів, анаграм, кросвордів. Складання авторських ребусів, шифрів. Гра «Дешифрувальник».

2

 

22

Велике сузір’я задач

Різновиди задач: сюжетно-логічні, проблемно-пошукові, практичного змісту. Математичні, інтелектуальні конкурси.

Практична частина. Розв’язування старовинних задач за сторінками Л. Л. Магніцького. Розв’язування сюжетно-логічних задач. Розв’язування проблемно-пошукових задач. Розв’язування задач практичного змісту. Розв’язування конкурсних завдань. Відзначення кращих гуртківців. Мала Математична Олімпіада

2

 

23

Підсумкове заняття

Підведення підсумків.  

 

1

 

 

 

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Учні  мають знати:

-               відомості з історії математики, походження математичних термінів, букви грецького алфавіту, основні правила римського рахунку;

-               метричну система мір;

-               формули для обчислення периметрів, площ, об’ємів геометричних фігур;

-               формули для обчислення відстані, швидкості, часу;  основні правила створення ребусів, складання танграмів;

-               елементи математичної логіки.

Учні мають уміти:

-               записувати числа римськими цифрами і навпаки;

-               використовувати прийоми швидкої лічби при обчисленні;

-               розв’язувати задачі-жарти, задачі-загадки, задачі на кмітливість, сюжетні та логічні задачі;

-               складати ребуси, танграми, лабіринти, анаграми, кросворди;  обчислювати вирази з десятковими та звичайними дробами;

-               користуватися математичною довідковою літературою.

Учні  мають набути досвід:

    застосування алгоритмів розв’язування задач різних типів;

    використання   доступних джерел        для    отримання       необхідної

інформації та роботи з ними;

    творчої самореалізації та самовдосконалення;

    доброзичливого спілкування

Література:

1.              Апостолова Г. В., Бакал О. П. Розв'язуємо задачі логічного характеру : Навч. посібн. / Г. В. Апостолова, О. П. Бакал – Біла Церква: КОІПОПК, 2010. – 160 с.

2  .       Богданович М. В. Математичні джерельця. / М. В.Богданович – К. : Веселка, 1988. – 168 с.

3.     Глейзер Г. І. Історія математики в школі. – М. : Просвещение, 1982. – 240с.

 

 

 

                

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Планування
Додано
11 квітня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку