Математичний гурток «Математика - гімнастика розуму»
для 5-6класів.
Шарипіна І.Ю.
вчитель математики
Світлодарська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Пояснювальна записка.
Програма математичного гуртка створена для занять з учнями 5-6, (для дітей, які цікавляться математикою). Програма розрахована на 1 год. в тиждень, всього на 34години.
Метою програми є формування компетентностей особистості засобами математики.Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: пізнавальна – розширення та поглиблення математичних знань; практична – набуття навичок розв’язування задач практичного, логічного, проблемнопошукового характеру та їх застосування в повсякденному житті; математична – уміннзастосовувати математичні методи для вирішення прикладних завдань у різних сферах діяльності; творча – розвиток просторового, логічного та критичного мислення, інтуїції, фантазії, творчого підходу до розв’язування математичних завдань, самореалізації та самовдосконалення; соціальна – задоволення потреб особистості у спілкуванні, формування товариських відносин, самостійності, наполегливості, впевненості у собі.
Дана програма допоможе учням ознайомитись з багатьма цікавими питаннями математики на певному етапі навчання, які виходять за рамки шкільної програми, розширити цілісне уявлення про проблеми даної науки.Зміст курсу розкриває питання традиційної програми і являє собою розширений, поглиблений варіант найактуальніших базових питань курсу математики.
Для реалізації визначених програмою завдань у освітньому процесі використовуються методи навчання, які сприяють самореалізації учнів, фронтальна, групова та індивідуальна робота.
На основі засвоєних знань з математики вихованці вчаться розв'язувати математичні задачі, які моделюють реальні життєві ситуації практичного змісту, використовувати математичні ідеї та методи для знаходження виходу з різних життєвих ситуацій. Велика увага приділяється застосуванню математичних знань у техніці.
Творчі роботи, проектна діяльність та інші інноваційні технології, які використовуються в роботі гуртка, направлені на розвиток інтересу до математики, творчих здібностей, навичок самостійної роботи. Ця практика допоможе учням оволодіти більш високим рівнем знань, гідно виступати на олімпіадах та брати участь в різних конкурсах.
Програма математичного гуртка «Математика – гімнастика розуму» містить в основному традиційні теми цікавої математики. Рівень складності підібраних завдань дозволяє зацікавити багатьох учнів.
В програмі гуртка також особлива увага приділяється питанням, які не входять в шкільний курс навчання, зокрема - питанням геометрії. Саме цей фактор є важливим при подальшій роботі з дітьми і при підготовці їх до олімпіад різного рівня.
Календарно- тематичне планування
№ За/п |
Тема заняття |
Основний зміст |
Кільк-ть год. |
Дата |
|
1 |
Організаційне заняття.
|
Ознайомлення зі змістом роботи гуртка. Правила внутрішнього розпорядку та поведінки у гуртку. Математика в житті людини. Практична частина. Розв’язування задач жартівливого та практичного змісту |
1 |
|
|
2 |
З історії математики |
Рахунок у первісних людей. Історія розвитку математики: Стародавній Єгипет, Вавілон, Китай, Греція, Індія і т.д |
1 |
|
|
3 |
Це цікаво!
|
Способи швидкого усного рахунку |
1 |
|
|
4 |
Математичний тренажер |
Цікаві прийоми обчислень.. Множення та додавання на пальцях. Практична частина. Розв’язування вправ із застосуванням способів раціонального обчислення |
2 |
|
|
5 |
Математичні ребуси |
Розв’язування цікавих ребусів,складання власних.
|
1 |
|
|
6 |
У лабіринті виразів, формул, рівнянь |
Арифметика кам’яного віку. Давньогрецькі, давньоримські нумерації, арабські числа. Великі числа: мільйон, мільярд, трильйон, квадрильйон, квінтильйон, секстильйон. Стандартний вигляд запису великих чисел. Практична частина. Запис чисел давньоримською нумерацією. Запис великих чисел у стандартному вигляді. Розв’язування задач і вправ на оперування великими числами. |
1 |
|
|
7 |
Секрети математичних фокусів
|
Практична частина. Розв’язування вправ на застосування математичних фокусів |
1 |
|
|
8 |
У лабіринті виразів, формул, рівнянь |
Числові та буквені вирази. Формули. Рівняння – мова алгебри. Практична частина. Розв’язування вправ на спрощення виразів та рівнянь. Проведення обчислень за формулами
|
2 |
|
|
9 |
Геометрична мозаїка |
Геометричні фігури. Метрична система мір довжини і площі. Сім раз відміряй – один раз відріж. Практична частина. Проведення вимірів елементів геометричної фігури. Креслення фігури, рівної даній. Переведення вимірів довжини і площі з однієї метричної системи мір в іншу. |
1 |
|
|
10 |
Історія календаря |
Історія виникнення календарів у різних народів,задачі з використанням календаря |
1 |
|
|
11 |
Майстерня «Квадратний метр» |
Многокутники. Просторові фігури. Вимірювання на місцевості. Практична частина. Обчислення периметрів, площ, об’ємів. Розв’язування задач практичного змісту. |
2 |
|
|
12 |
Площина – трансформер |
Від плоскої форми – до об’єму. Орігами, кірікомі. Паперові кільця. Лист Мебіуса. Флексер. Практична частина. Виготовлення просторових виробів у техніках орігами та кірікомі |
2 |
|
|
13 |
Геометрія на сірниках |
Геометрія на сірниках. Геометрія в сірниковій коробці. Особливості головоломок на перекладання сірників. Практична частина. Розв’язування логічних задач та розгадування головоломок з сірниками. Складання просторових фігур з сірників. |
1 |
|
|
14 |
Геометрія - вітамін для мозку.
|
Геометрія на папері в клітинку: малювання фігур, розрізання фігур на рівні частини |
1 |
|
|
15 |
Танграм |
Правила складання танграмів. Танграм «Головоломка Піфагора». Практична частина. Складання фігур «Головоломки Піфагора». Виготовлення авторських танграмів та складання фігур до них, |
2 |
|
|
16 |
Цікаві задачі |
Різновиди логічних задач. Задачі на використання властивостей календаря. Магічні квадрати. Комбіновані задачі. Практична частина. Розв’язування цікавих задач. |
2 |
|
|
17 |
Ці незвичайні звичайні дроби |
Історія виникнення дробових чисел. Різновиди дробів. Звичайні дроби. Додавання і віднімання звичайних дробів. Практична частина. Розв’язування завдань на перетворення, порівняння, додавання, віднімання звичайних дробів. |
2 |
|
|
18 |
Лагуна десяткових дробів |
Непередбачувана кома. Округлення десяткових дробів. Десяткові дроби в задачах. Додавання і віднімання десяткових дробів. Множення та ділення десяткових дробів. Особливі випадки множення та ділення. Практична частина. Розв’язування завдань із десятковими дробами. Розв’язування тестових задач |
2 |
|
|
19 |
Відсотковий зорепад |
Відсотки у супермаркетах. Цікаві задачі на відсотки. Практична частина. Розв’язування задач на відсотки |
1 |
|
|
20 |
Математика навколо нас. |
Математика в житті людини (складання бюджету сім'ї, підрахунок варіантів раціонального використання часу ділової людини) |
1 |
|
|
21 |
Відпочиваємо з математикою |
Ребуси. Анаграми. Кросворди. Розшифровування записів. Практична частина. Розв’язування математичних ребусів, анаграм, кросвордів. Складання авторських ребусів, шифрів. Гра «Дешифрувальник». |
2 |
|
|
22 |
Велике сузір’я задач |
Різновиди задач: сюжетно-логічні, проблемно-пошукові, практичного змісту. Математичні, інтелектуальні конкурси. Практична частина. Розв’язування старовинних задач за сторінками Л. Л. Магніцького. Розв’язування сюжетно-логічних задач. Розв’язування проблемно-пошукових задач. Розв’язування задач практичного змісту. Розв’язування конкурсних завдань. Відзначення кращих гуртківців. Мала Математична Олімпіада |
2 |
|
|
23 |
Підсумкове заняття |
Підведення підсумків.
|
1 |
|
|
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні мають знати:
- відомості з історії математики, походження математичних термінів, букви грецького алфавіту, основні правила римського рахунку;
- метричну система мір;
- формули для обчислення периметрів, площ, об’ємів геометричних фігур;
- формули для обчислення відстані, швидкості, часу; основні правила створення ребусів, складання танграмів;
- елементи математичної логіки.
Учні мають уміти:
- записувати числа римськими цифрами і навпаки;
- використовувати прийоми швидкої лічби при обчисленні;
- розв’язувати задачі-жарти, задачі-загадки, задачі на кмітливість, сюжетні та логічні задачі;
- складати ребуси, танграми, лабіринти, анаграми, кросворди; обчислювати вирази з десятковими та звичайними дробами;
- користуватися математичною довідковою літературою.
Учні мають набути досвід:
– застосування алгоритмів розв’язування задач різних типів;
– використання доступних джерел для отримання необхідної
інформації та роботи з ними;
– творчої самореалізації та самовдосконалення;
– доброзичливого спілкування
Література:
1. Апостолова Г. В., Бакал О. П. Розв'язуємо задачі логічного характеру : Навч. посібн. / Г. В. Апостолова, О. П. Бакал – Біла Церква: КОІПОПК, 2010. – 160 с.
2 . Богданович М. В. Математичні джерельця. / М. В.Богданович – К. : Веселка, 1988. – 168 с.
3. Глейзер Г. І. Історія математики в школі. – М. : Просвещение, 1982. – 240с.