Математику слід вивчати у школі ще й з тією метою, щоб набуті знання були достатні для звичайних потреб у житті. (М.І. Лобачевський).
Мета: Сприяти формуванню предметних та життєвих компетентностей учнів при вивченні теми «Натуральні числа». Розвивати культуру математичного мовлення та мислення, логічне мислення, творчі та інтелектуальні компетентності. Виховувати самостійність, комунікативні навички, створювати для учнів атмосферу успіху, вчити учнів усвідомлювати результати своєї роботи.
Представлені матеріали містять історичні відомості, різні види вправ та запитань які можна використати при вивченні даної теми.
Скарбничка математичних ідей
Математика 5 клас
Дії з натуральними числами.
Рівняння.
Вчитель Шеремет В.П.
Великий шлях починається з маленького кроку……
Математику слід вивчати у школі ще й з тією метою, щоб набуті знання були достатні для звичайних потреб у житті. (М.І. Лобачевський).
Мета: Сприяти формуванню знань, умінь та навичок учнів при вивченні теми «Натуральні числа». Розвивати культуру математичного мовлення та мислення, логічне мислення, творчі можливості. Виховувати самостійність, комунікативні навички, створювати для учнів атмосферу успіху, вчити учнів усвідомлювати результати своєї роботи.
Представлені матеріали містять історичні відомості, різні види вправ та запитань які можна використати при вивченні даної теми.
Зміст
Як література розвиває емоції, взаєморозуміння… так математика розвиває спостережливість, уяву і розум. В. Чанселор.
ПАМ`ЯТКА ДЛЯ УЧНЯ:
***Сприймай інформацію зацікавлено, вдумливо; ***Не бійся помилятися; ***Повір у свої сили; ***Май гарний настрій!
Таблиця усних вправ:
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
А |
23+134 |
1032:2 |
168:2 |
78·9 |
206-56 |
В |
456-3 |
34+87 |
312:6 |
346:2 |
72·9 |
С |
35·7 |
67-9 |
345+7 |
1204:2 |
872:2 |
Д |
624:6 |
68·8 |
301-87 |
45+9 |
346:2 |
М |
153:9 |
128:16 |
75·4 |
607-89 |
9+876 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
а |
23+34= |
34-17= |
50·2= |
51·0= |
200-12= |
б |
10+98= |
210:7= |
56-16= |
18+12= |
360:6= |
в |
20-17= |
65+6= |
450:9= |
160:4= |
240:6= |
г |
25:5= |
30·6= |
23·3= |
100-7= |
45+55= |
д |
20·6= |
15·2= |
56+71= |
1·98= |
40·7= |
Хто з дитинства вивчає математику, той розвиває увагу, тренує свій мозок, виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети. І.А. Маркушевич.
«Паролі теми»: натуральні числа, доданок, сума, різниця, зменшуване, від´ємник, множник, ділене, добуток, дільник, частка, рівняння, формула.
Історична довідка:
Натуральні числа.
Спочатку люди вміли лічити лише до двох. Первісні люди, наприклад африканські негри, лічили по п´ять, інші – по 20, а деякі – по 12. Наші предки робили зарубки на палиці або в´язали вузли на мотузках. Окрім зарубок та вузликів була поширена лічба на зернах, камінцях, за допомогою черепашок. Така лічба була зручна для відображення невеликих чисел, та з розвитком землеробства, тваринництва, торгівлі такі способи лічби стали незручними, і для великих чисел почали вживати спеціальні позначки – ієрогліфи. Єгиптяни число 203 413 записували так: малювали дві жаби, три квітки лотоса, чотири згорнутих пальмових листка, дві руки поруч і три палички. Мешканці Вавилону писали паличками на плитках сирої глини, які потім випалювали. Одиницю вони зображували загостреним до низу клином, звідки пішла назва такого письма – клинопис. Цифри і система запису чисел, якими ми користуємося тепер, арабська, хоч правильніше було б назвати індійськими, бо саме Індія є батьківщиною позиційної десяткової нумерації. Індійські цифри в Росії з´явилися 1611 року. До того часу вживали слов´янську нумерацію, що складалася з 27 літер алфавіту. На початку 18 ст. внаслідок реформи, запровадженої Петром І, індійські цифри та індійська система числення витіснили з ужитку слов´янську нумерацію і міцно увійшли в життя.
Про походження математичних знаків.
Існує думка, що знаки «+» і « - » виникли внаслідок торгівельної практики. Виноторговець рисками позначав, скільки мір вина з барила він продав. Доливаючи в барило нові запаси, він перекреслював стільки рисок, скільки мір він поновлював. Можливо, саме так і виникли знаки додавання та віднімання в 15 ст. До цього доданки тривалий час записували один поруч з іншим без жодного знака між ними. На початку 15 ст. для позначення дії додавання використовували першу букву слова «plus» - латинську букву р; вона й означала додати. Але незабаром загального визнання здобув знак «+».
Назва «доданок» уперше зустрічається в роботах математиків 13 ст., а поняття «сума» набуло сучасного тлумачення лише в 15 ст. Для позначення віднімання в Греції у 3 ст. до н.е. використовували грецьку літеру, що є першою у слові «мінус». У 16 ст. для позначення дії віднімання почали використовувати відомий знак «-».
У 17 ст. деякі математики почали позначати множення скісним хрестиком, а решта вживали для цього крапку. Знаки множення стали загальновідомими завдяки авторитету Готфріда Вільгельма Лейбніца, видатного німецького математика.
Протягом тривалого часу у Європі добуток називали сумою множення. Назву «множник» згадано в роботах 11 ст., а «множене» - у 13 ст.
Дію ділення тривалий час не позначали знаком. Її просто називали і записували словами. Індійські математики першими почали позначати ділення першою літерою назви цієї дії – Д. Араби ввели для позначення ділення риску. Знак «:» почали вживати наприкінці 17 ст.
Рівність у різні часи позначали по різному – і словами, і символами. Зручний і зрозумілий знак «=» увійшов до загального вжитку тільки у 18 ст. Запропонував його 1557 року англійський автор підручника алгебри Р.Рікорд. Цей знак також став загальноприйнятим завдяки Г.В. Лейбніцу.
ЩОБ РОЗВ´ЯЗУВАТИ РІВНЯННЯ,ПОТРІБНО ЗАПАМ`ЯТАТИ!
Компоненти дії додавання: ДОДАНОК, ДОДАНОК, СУМА.
***Щоб знайти НЕВІДОМИЙ ДОДАНОК, треба від СУМИ відняти відомий ДОДАНОК.
***Щоб знайти НЕВІДОМЕ ЗМЕНШУВАНЕ, треба до РІЗНИЦІ додати ВІД`ЄМНИК.
***Щоб знайти НЕВІДОМИЙ ВІД`ЄМНИК, треба від ЗМЕНШУВАНОГО відняти РІЗНИЦЮ.
***Щоб знайти НЕВІДОМИЙ МНОЖНИК, треба ДОБУТОК поділити на відомий МНОЖНИК.
***Щоб знайти НЕВІДОМЕ ДІЛЕНЕ, треба ЧАСТКУ помножити на ДІЛЬНИК.
***Щоб знайти НЕВІДОМИЙ ДІЛЬНИК, треба ДІЛЕНЕ помножити на ЧАСТКУ.
Цікаві задачі:
«МОЗКОВА АТАКА»
Розв`яжіть рівняння:
Розумова праця – пробний камінь мислення. В. О. Сухомлинський.
Усе впорядковується відповідно до чисел. Піфагор.
.
Тест: Виберіть правильну відповідь.
Додавання та віднімання натуральних чисел. «Незакінчені речення».
…………………………………………………………
…………………………………………………………
…………………………………………………………
…………………………………………………………
…………………………………………………………
Фізкульт-хвилинка-вікторинка:
Запитання для чемпіонів:
Наймудріше – це число.
Математичний диктант:
Для допитливих:
«Від цікавого до складного».
Підготовка до контрольної роботи:
«ПОСЛАННЯ З ДОЛИНИ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ»:
Варіант 1.
**************************************
До знань ведуть три шляхи:
Шлях наслідувань – він найлегший;
Шлях міркувань – цей шлях благородний;
Шлях досвіду – найтяжчий. Конфуцій.
**************************************
Варіант 2.
1.Виконай дії: (11421:243+17)·135-35.
2.Розв`яжіть рівняння: 1) 57-х=16; 2)56-(х+12)=24.
3.Знайдіть значення виразу (841+х)-425, якщо х=725.
4.За три дні в магазині продали 457 кг цукру. Першого дня продали 207 кг, другого дня –198 кг. Скільки цукру продали третього дня?
5. Побудувати прямокутник зі сторонами 3 см і 5 см. Знайти периметр і площу цього прямокутника.
Варіант 3.
Варіант 4.
Контрольна робота:
Використана література:
1