Математика для дітей з особливими освітніми потребами
(додаєм і віднімаєм)
Я працюю з дітьми з особливими освітніми потребами. Такі діти добре розуміють поняття «моє», «чуже» - позичене в когось (сусідське). Можуть порівнювати, виконувати дії, спираючись на це. Вони засвоюють матеріал краще, коли спираються на зорові образи, предмети, які можна відчути на дотик. Коли ми вчимо додавання та віднімання в межах десяти, використовуємо пальчики. Та й пізніше, коли діти починають виконувати дії з двоцифровими числами, можна також використовувати пальчики.
Щоб виконати додавання, я використовую з дітьми таку вправу:
8+3 – перше число «належить сусіду» (перший доданок)
друге число моє (другий доданок).
Пальчики тримаємо затиснутими в кулачки.
( дев’ять, десять, одинадцять)
Але додавання діти виконують охочіше, це ніби дістається все їм. З відніманням, якось не так охоче, але теж вчимося швидко, використовуючи пальчики.
15 - 7
Так в процесі гри ми вчимося додавати і віднімати в межах 20 та ще й з переходом через розряд.
Далі цей принцип використовую при письмовому додаванні та відніманні.
+37
29
+1
+37
29
6
Далі працюємо над відніманням із переходом через розряд.
_ 64
25
-1
_-64
25
-1
_64
25
9
-1
_64
25
39
Ще я пропоную дітям, після того як вони позичили десяток, закривати пальчиком цифру у якої позичали і тоді вони зразу бачать своє число, від якого треба віднімати.
-1
4
Ось так з самого початку пальчики стають нам в нагоді, адже вони постійно з нами. Це не лінійка або лічильний матеріал, який можна забути чи загубити.
Пальчики завжди з нами як і основа додавання і віднімання з переходом через розряд, де більше двадцяти не буває.