Математика для дітей з ООП

Про матеріал
У статті описано прийоми усних обчислень в межах 100 з переходом через розряд за допомогою пальців.
Перегляд файлу

Математика для дітей з особливими освітніми потребами

(додаєм і віднімаєм)

Я працюю з дітьми з особливими освітніми потребами. Такі діти добре розуміють поняття «моє», «чуже» - позичене в когось (сусідське). Можуть порівнювати, виконувати дії, спираючись на це. Вони засвоюють матеріал краще, коли спираються на зорові образи, предмети, які можна відчути на дотик. Коли ми вчимо додавання та віднімання в межах десяти, використовуємо пальчики. Та й пізніше, коли діти починають виконувати дії з двоцифровими числами, можна також використовувати пальчики.

Щоб виконати додавання, я використовую з дітьми таку вправу:

8+3 – перше число «належить сусіду» (перший доданок)

          друге число моє (другий доданок).

Пальчики тримаємо затиснутими в кулачки.

  • Скільки в мене є?
  • Три (піднімаю 3 пальці).
  • А в сусіда скільки?
  • Вісім.
  • А яке число наступне після 8?
  • Дев’ять.
  • А тепер лічу свої пальчики після сусідових, починаючи з дев’яти.

( дев’ять, десять, одинадцять)

  • На якому числі зупинилися?
  • Одинадцять.
  • Отже, 8+3 буде 11.

Але додавання діти виконують охочіше, це ніби дістається все їм. З відніманням, якось не так охоче, але теж вчимося швидко, використовуючи пальчики.

        15 - 7

  • У мене є пальчики, всі вони мої. (піднімаємо всі пальці перед собою).
  • Яке число у мене хочуть забрати?
  • Сім. (загинаю сім пальців)
  • Але у мене не все заберуть. Мені хочуть віддати.
  • Яка остання цифра у першому числі? ( або числі сусіда, якщо згадати додавання).
  • П’ять.
  • Треба 5 пальців підняти назад ( повернути собі).
  • А тепер всі пальці, які ти бачиш (підняті догори), треба полічити.
  • Їх 8.
  • Отже, 15 – 7 буде 8. Мені залишилося 8.

     Так в процесі гри ми вчимося додавати і віднімати в межах 20 та ще й з переходом через розряд.

Далі цей принцип використовую при письмовому додаванні та відніманні.

+37

  29

  • Сім та дев’ять буде шістнадцять.(16)
  • Остання цифра моя, її залишу, а 1 (десяток) дам сусіду до десятків.
  • Ставимо над десятками +1, щоб пам’ятати, що віддали.

 +1

+37

  29

     6

  • Три та два буде п’ять та іще один, який віддавали, стане шість. Записуємо 6 на місці десятків. Одержали число 66.

Далі працюємо над відніманням із переходом через розряд.

_ 64

   25 

  • Треба від 4 відняти 5, але воно не віднімається. Треба йти до сусіда позичати десяток. (ставимо над десятками -1, щоб не забути, що позичали)

   -1

            _­-64

       25    

  • Тепер мої 4 та сусідські 10, буде 14. Від 14 відняти 5 ( можна скористатись попереднім прийомом віднімання на пальцях з переходом через десяток) буде 9.
  • Запишу під одиницями ( або запишу собі)

-1

            _64

              25

                9    

  • Далі. У сусіда було 6, я 1 забрав, йому залишилось 5. Буду тепер від 5 віднімати 2, буде 3.  Записую 3 під десятками.

-1

            _64

 25

 39

  • Одержали 39.

Ще я пропоную дітям, після того як вони позичили десяток, закривати пальчиком цифру у якої позичали і тоді вони зразу бачать своє число, від якого треба віднімати.

-1

        4

Ось так з самого початку пальчики стають нам в нагоді, адже вони постійно з нами. Це не лінійка або лічильний матеріал, який можна забути  чи загубити.

Пальчики завжди з нами як і основа додавання і віднімання з переходом через розряд, де більше двадцяти не буває.

docx
Додав(-ла)
Лаврів Наталя
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Інші матеріали
НУШ
Інкл
Додано
1 травня 2023
Переглядів
1420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку