Матеріали до уроків «Дерева, кущі, трав'янисті рослини.
Плоди і насіння. Спостереження за рослинами» 3 клас
Зміст уроку. Різноманітність життєвих форм рослин (дерева, кущі, трави). Виділення істотних ознак у будові дерев, кущів, трав'янистих рослин та порівняння їх за тривалістю життя. Поділ рослин на хвойні та листяні. Походження плодів та насіння з квіток. Різноманітність плодів та насіння. Спостереження за сезонними змінами в житті рослин.
Мета уроку: Формувати поняття «дерева», «кущі», «трави»; вміння порівнювати їх за будовою та тривалістю життя. Встановлювати подібність та відмінність між хвойними та листяними рослинами. З'ясувати, з чого утворюються плоди з насінням. Ознайомити учнів з різноманітністю плодів та насіння. З'ясувати значення плодів для насіння. Розкрити різноманітність пристосувань плодів з насінням до розповсюдження. Формувати вміння спостерігати за рослинами. Формувати уявлення про сезонні зміни в житті рослин. Виховувати естетичні почуття.
Матеріали до уроку
Пізнавальні та тестові завдання
1. Закінчіть речення.
Рослина, що має міцний дерев'янистий стовбур, живе сотні і навіть тисячі років, називається... .
Рослина, що має багато дерев'янистих стовбурів, серед яких складно визначити головний, живе десять або більше років, називається ... . Рослина з м якими соковитими стеблами називається.... 2. Липа живе 800 років, модрина на 200 років менше, береза в 4 рази мен¬ше, ніж модрина, осокір — на 50 років менше, ніж береза, а верба — на 30 років менше, ніж осокір. Скільки років живе кожне дерево? Заповніть таблицю:
Липа Модрина Береза Осокір Верба
800р.
3. Про яку рослину йдеться?
Це широко відома в народі рослина, що росте в лісах і перелісках, на кру¬чах, на горбах, на високих берегах річок, над урвищами, біля залізничних шляхів. Гілки мають гострі та міцні колючки. Квітки п'ятипелюсткові, з білими або рожевими пелюстками. Плоди світлі або криваво-червоні з 1-5 кісточками. Цвіте рослина в кінці травня — на початку червня. Плоди до¬стигають у кінці серпня — на початку вересня. 1. Шипшина 2. Глід 3. Барбарис
4. Позначте знаком « + » ознаки дерева:
• одне м'яке соковите стебло;
• один міцний дерев'янистий стовбур;
• декілька міцних дерев'янистих стебел (стовбурів).
5. Що зайве? Чому?
Каштан, акація біла, малина, ялиця, верба — листяні рослини.
6. Чому дерева необхідні для природи та життя людей? Виберіть та підкресліть правильні відповіді.
а) дерева мають гарний вигляду різні пори року;
б) з деревами пов'язане життя тварин;
в) очищують повітря від пилу;
г) виробляють кисень, необхідний для дихання живих організмів;
д) дають деревину.
7. Коли прийдете на місце екскурсії, знайдіть дерева, кущі, трав'янисті рослини. Порівняйте їх. Порівнюючи, зверніть увагу на те, скільки стебел (стовбурів) вони мають, звідки починається розгалуження гілок. Подумайте, як довго живуть ці рослини. Поясність, що в них спільне, чим вони відрізняються. Який висновок з цього можна зробити?
8. Доведіть, що дуб — це дерево. (Хід міркувань: усі дерева мають один дерев'янистий стовбур. У дуба є такий стовбур. Отже, дуб — дерево).
9. Доведіть, що калина — це кущ. (Хід міркувань: усі кущі мають багато дерев'янистих стебел. У калини також багато дерев'янистих стебел. Отже, калина — кущ).
10. Доведіть, що калюжниця — трав'яниста рослина. (Хід міркувань: усі трав'янисті рослини мають м'які, соковиті стебла. У калюжниці також соковите, м'яке стебло.
Отже, калюжниця — трав'яниста рослина.)
11. Доведіть, що каштан — це дерево, смородина — кущ, чорнобривці — трав'янисті рослини.
12. У статті «Дерева, кущі, трави» на с. 11 підручника прочитайте останній абзац. Які рослини називаються листяними, а які — хвойними?
13. Розгляньте схему. Наведіть приклади хвойних та листяних дерев.
14. На місці екскурсії знайдіть хвойне й листяне дерево. Порівняйте їх. При цьому зверніть увагу на колір кори, напрям гілок, що відходять від сто¬вбура; форму верхівки; форму і величину хвої. Що спільного в цих де¬ревах? Чим вони відрізняються?
15. Відгадайте загадки. Вкажіть, до якої групи рослин належать рослини - відгадки.
а) Росте куля біла, подув вітер — полетіла.
б) У вінку зеленолистім, у червоному намисті. Видивляється у воду на свою хорошу вроду.
в) Біла-білява у лісі стояла.
Моє тіло рубають, мою кров п'ють.
16. Доведіть, що сосна і ялина — хвойні дерева.
17. Доведіть, що яблуня і смородина — листяні рослини.
18. Запишіть, які пристосування мають рослини для розповсюдження.
19. Насіння яких рослин розноситься за допомогою вітру? тварин?
20. Порівняйте плоди огірків, маку, квасолі. Що в них спільного і чим вони відрізняються? Який висновок з цього можна зробити?
21. Випишіть в одну колонку назви тих рослин, що мають соковиті плоди, у другу — тих, що мають сухі плоди: каштан, кавун, горіх, диня, горох, пер¬сик, помідор, дуб, абрикос, калина, обліпиха, липа, ліщина, квасоля, клен.
22. Що зайве? Чому?
Огірок, кавун, диня, перець, морква, помідор, горіх — це плоди.
23. Що відбувається восени з пожовклим листям? Порівняйте, як опадає листя з дерев у тиху і у вітряну погоду. Розкажіть про свої спостере¬ження за листопадом у рослин.
Матеріали для вчителя
Дерева, кущі та трав'янисті рослини — це життєві форми рослин.
Насінина — це орган, за допомогою якого розмножуються і поширю¬ються насіннєві рослини.
Плід — це орган, призначений для захисту насіння. Плоди бувають су¬хі і соковиті.
Крім цих плодів, трапляються ще багатогорішок (суниця), супліддя (шовковиця, ананас).
Найбільший плід у сейшельської пальми — 10-25 кг, діаметр близько 0,5 м.
Соковиті та смачні плоди кавунів виростають більше від 20 кг, хоча дикі предки кавунів з південноафриканської пустелі Калахарі мають розмі¬ри, не більші від тенісного м'ячика.
Розселення рослин
За допомогою вітру. Це — найпоширеніший спосіб. Так розселюються лишайники, папороті, верба, тополя, береза, в'яз, клен, ясень, кульбаба.
За допомогою води «мандрує» насіння осоки, очерету, латаття білого та глечиків жовтих.
За допомогою птахів і звірів. Наприклад, в омели дуже слизьке та клейке насіння, воно легко прилипає до дзьобів та лапок птахів. Птахи чис¬тять об гілки свої дзьобики й так розселяють омелу на інші дерева.
Цікаві відомості
Різні види рослин запилюються «своїми» комахами, які відвідують тільки їх квітки. Наприклад, конюшина запилюється тільки джмелями та бджолами.
Є рослини, які на перший погляд зовсім позбавлені будь-яких присто¬сувань до розмноження. На кожному кроці на забур'янених місцях трапля¬ються всім відомі лобода біла і щириця звичайна. Насіння цих рослин дуже дрібне. Зате кількість його визначається тисячами.
Та й час проростання насіння різний. От хоч би взяти лободу білу. Найбільші насінини швидко проростають. Трохи дрібніші насінини пророс¬тають на другий рік. Найдрібніші — на третій рік.
На одній щириці звичайній дозріває півмільйона насінин, а у лободи білої — 300-800 тисяч.
Деякі рослини самі розкидають своє насіння, якщо до їх плоду доторк¬неться людина або тварина. У Криму трапляються рослини з дивовижною назвою огірок-пирскач, або скажений огірок. Плоди його справді нагадують невеличкі огірочки, тільки вони сіро-зелені і жорстко-щетинисті. Таку назву рослина одержала за «поведінку» плодів. Якщо доторкнутись до плоду, він миттю відокремиться від рослини і з отвору випорсне струмінь гіркої ріди¬ни з насінням. Насіння може викидатися на 5 метрів і більше.
Матіола, запашний тютюн пахнуть тільки вночі. Пахощі цих квітів приваблюють нічних комах-запилювачів.
Калина звичайна — красивий кущ. Особливо гарна калина осінньої пори, коли її кущі прикрашають яскраво-червоні, неначе розжарені, плоди. Калина добре росте в місті. Інші рослини, посаджені біля фабрик, заводів, гинуть. А калина не боїться такого сусідства. І морозу вона не боїться, і тінь їй не заважає. А от вологу полюбляє. На такому місці буде розпускатися пишно. Розводити калину можна насінням, паростками, відсадками.
Махрову калину, або бульденеж, називають також сніговою кулею. У давнину цим дуже гарним кущем (який тоді називали сніжником) засаджу¬вали цілі сади. Махрова калина розмножується паростками, відсадками або поділом куща.
Прислів'я та приказки
• Велике дерево поволі росте.
• Дерево криве, та яблука солодкі.
• Здорове дерево, та дуплувате.
• Тримайся за дубок: дубок вріс в землю глибоко.
• Старий дуб, але корінь свіжий.
• Сади дерево змолоду — на старість буде як знахідка.
• Зерно до зерна — то й мірка повна.
• Як сіно косять, то дощів не просять.
Спитайте в рослин...
• Якщо весною багато березового соку — літо буде дощове.
• Першою вбереться в листя береза — чекайте літа сухого, а клен, вільха — вологого.
• Дуб раніше від ясена розпустив лист — на сухе літо.
• Дуже запахла жовта акація або бузок — буде дощ.
• Липа зацвіла на початку літа — воно буде сонячним і теплим.
• Завчасно жовтіє листя на деревах — на ранню осінь.
• Рано опало листя на липах — зима буде люта.
• Поки з вишень не облетіло листя, ніякий сніг не втримається.
• При неврожаї соснових і ялинових шишок зима суворою не буде.
• Шипшина і калина цвіли пізно, а дозріли рано — не забаряться й холоди, зима снігом не обдарує, а морозами пощипає.
• Дружний листопад — до суворої зими, листя опало до заморозків — зима буде тепла.
• Перестояла трава — ні сіно, ні труха.
• Трава суха ввечері перед сходом сонця — на дощ.