Матеріал до уроку
Тема: Третій закон Ньютона
Перевірка знань.
Встановіть відповідність між елементами двох заданих множин: 1 бал
«Мікрофон» Опитування , щодо складених питань. 2 бала
Актуалізація опорних знань. 2 бала
Метод « Коло ідей»
А.Дослід з кулькою, що котиться по столу. Що потрібно зробити для зміни стану її руху? Поясніть з точки зору законів фізики, які ми вже вивчили.
Б.Дослід з відцентровою машиною. Чому при певному положенні циліндрів вони не зісковзують до одного боку, а тримаються центра? https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mech_odstrediva&l=ua
В.Дослід з динамометрами, з‘єднавши та тягнучі у різні боки. Як ви думаєте. Про що це свідчить ?Які покази динамометрів ? https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/template.php?s=mech_newton3&l=ua
Які ще досліди можна провести ?
Теоретичне навчання
Запам’ятаємо!
Сила дії дорівнює силі протидії. У цьому і полягає суть третього закону Ньютона. Визначення його такий: сили, з якими два тіла діють один на одного, рівні за величиною і протилежні за напрямком. Третій закон Ньютона можна записати у вигляді формули:F1 = - F2, де F1 і F2 сили дії один на одного відповідно першого і другого тіла.
Справедливість третього закону Ньютона була підтверджена численними експериментами. Цей закон справедливий як для випадку, коли одне тіло тягне інше, так і для випадку, коли тіла відштовхуються. Всі тіла у Всесвіті взаємодіють один з одним, підкоряючись цьому закону.
Дослід: а) дія гирі на лінійку; б) дослід з учнями, які стоять на платформі.
На будьяке тіло діє __________.
Чи помітна ця сила відносно Землі? ____________________________.
Закріплення знань.
Робота з підручником стор 60. Знайти особливості сил.1бал
1)мають ___________напрям;
2) __________ за модулем;
3) прикладені до різних тіл, тому _________не можна;
4) _________попарно;
5)природа сил___________.
Розвязання усних вправ.2 бала
1. Чи правильно говорив барон Мюнхаузен, що він сам себе витягнув із болота?
2. Кінь тягне воза, а за ІІІ законом сили які діють на них рівні. Чому ж віз не тягне коня?
3. Чому метелики попадаючи на вітрове скло розбиваються, а вітрове скло залишається цілим? Адже за законом Ньютона сили,що діють на них однакові?
4. Чи можна під час бійки мати пошкодження тільки одній людині?
Розвязування письмових вправ.3 бала
1. На тіло масою m = 0,5кг діють в напрямі руху результуючою силою F = 4 Н. Чому дорівнює прискорення руху тіла?
А |
Б |
В |
0,125м/с2 |
2м/с2 |
8м/с2 |
2.Тіло масою m = 10кг опускають на мотузці з прискоренням a = 1м/с2. Прискорення сили земного тяжіння . Чому буде дорівнювати натяг мотузки в цьому випадку?
А |
Б |
В |
25м |
50м |
100м |
3.Через який час зупиниться шайба масою m = 200г, якщо на неї діє сила тертя F = 0,06Н? Початкова швидкість шайби υ0 = 9м /с.Відповідь: 30 c
4.Маневровий тепловоз масою m = 100т штовхнув вагон, який перебував у спокої. Вагон отримав прискорення у 5 разів більше від прискорення тепловоза. Яка маса вагона? Відповідь: 20 т.
Підсумок уроку.
Про що ми дізналися на уроці ? Чи цікавим був урок? Про що,ви хотіли б дізнатися ?
Домашнє завдання . Фізика : 10-й кл. підручник (рівень стандарту),2018.
Автор: Головко М.В., Мельник Ю.С., Непорожня Л.В., Сіпій В.В.
§11.Конспект.
Розв’язати задачі с.63 (6д,11в,12в)
Скласти презентацію на тему: «Чи справедливий третій закон Ньютона»?