РОЗВИТОК НАВИЧОК ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ МЕТОДАМИ ІНТЕРАКТИВНОГО ВИХОВАННЯ
Валентина Зозуля, учитель біології та ЗБФ,
дефектолог спеціальної школи №1 м. Житомира
Здоров’я є необхідною умовою і невід’ємною характеристикою життя.
Здоров’я людини - це набагато більше, ніж відсутність хвороб. Це і добре самопочуття, енергійність, здатність швидко одужувати, важливий ресурс для того, щоб ставити мету й досягати її.
Наукою доведено, що люди, які ведуть здоровий спосіб життя, зазвичай живуть довше, повніше реалізують себе і відчувають більше задоволення від життя.
“Здоров’я настільки переважає всі інші блага, що здоровий жебрак щасливіший за хворого короля”, - зазначає німецький філософ Артур Шопенгауер.
В Україні помітна тенденція до загострення негативних проявів поведінки серед дітей і молоді. За оцінкою медиків, практично здоровими закінчують школу лише 5-7 % учнів, а кожен п’ятий має труднощі із засвоєнням навчального матеріалу.
Втрата цінності здоров’я для молоді створює проблему національної безпеки, самого існування держави.
Просвітницька робота із здорового способу життя поки що не надто ефективна. Тому більшість учнів не мають достатніх і достовірних знань із гострих проблем.
Педагоги не вповні володіють спеціальними методами роботи.
Профілактична діяльність державних освітніх закладів зорієнтована на передання знань від дорослого до дитини з ігноруванням активної позиції самого учня, його права та самовизначення, вибору власного способу життя. А практика показує, що набуття і закріплення установок на здоровий спосіб життя і безпечну поведінку є значно ефективнішими, якщо відбуваються під час спілкування підлітків між собою.
За несприятливих соціокультурних умов дитяче та підліткове середовище спрямоване на призвичаєння до нікотину, алкоголю, на ранні сексуальні зв’язки, що різко погіршує стан фізичного і психічного здоров’я.
У дітей розвиваються агресивність, невдоволеність, знижується самооцінка. Усе це нерідко спричиняє конфлікти з однолітками, вчителями, батьками. Дослідження засвідчили, що половина дітей, які мають проблеми з фізичним та психічним здоров’ям, схильні до негативних виявів поведінки.
Педагоги недостатньо володіють спеціальними методами роботи з формування знань, умінь і навичок для збереження та зміцнення здоров’я підлітків, мало використовують сучасні підходи.
Сьогодні кожен учитель повинен бути психологом (або соціальним педагогом), нехай навіть без освіти. До чого може призвести його необмежена влада над дитиною? Педагог може “відкрити” дитину, але й здатен приректи її на страждання, сформувати комплекс невдахи. Неспроможність учителя зрозуміти, почути, побачити дитину стає неабияким злом. Біда, якщо педагог сприймає лише слова учня, але не чує голосу, інтонації, акцентів, сили звуку, болю його душі.
Кожен педагог має володіти медикопсихологічними знаннями, які допоможуть йому жити з дітьми, а не бути “над” ними. Це полегшить кожному учневі вибір свого шляху в житті, не призведе до того, що вчитель вестиме його за собою; сприятиме підлітку в тому, щоб він осмислено існував у цьому світі, вільно ступав небезпечним шляхом, розумів, що педагог у найтяжчу хвилину буде поруч.
Проблема здоров’я належить до глобальних питань, вирішення яких визначає подальший розвиток нашої держави.
Є засоби, які ми повинні використовувати, щоб допомогти нашим дітям підготуватися до свого вибору, коли настане час. Усі вони пропонують підлітку альтернативу; протистояти нерозбірливому сексу - здоров’ям, цікаво проведеним часом, умінням радіти життю, цілеспрямованістю.
Найоптимальнішим методом профілактичної роботи є навчання однолітками, коли молода людина опановує знання та набуває соціальний досвід у процесі спілкування з ровесниками.
Давайте спробуємо разом:
Багатьом ці теми видаються досить складними для викладання й обговорення. Кожен вік потребує своїх акцентів у поданні матеріалу. Так, для підлітків 12-14 років основна інформація і вправи мають бути орієнтовані на загальні знання про безпечну поведінку. 15-18 річним слід розповісти про профілактику небажаної вагітності, захист від хвороб.
Уявлення світової науки про феномен здоров’я грунтується на новому розумінні актуальної проблеми виживання людства взагалі.
За сучасними уявленнями здоров’я розглядають не як медичну, а як комплексну проблему, складне явище глобального значення. Здоров’я - це стан оптимальної життєдіяльності людини.
Складові здоров’я - фізичне, психічне, соціальне, духовне. Усі вони - невід’ємні частини цілого, тісно взаємопов’язані.
Можливості реалізації здорового способу життя
Опитування про проблеми здорового способу життя не може оминути питання можливостей його реалізації молоддю в шкільних умовах. Але складність полягає в тому, що можливість (неможливість) вести здоровий спосіб життя - надзвичайно суб’єктивна, адже це насамперед детерміноване ступенем усвідомленням людиною важливості дій у цьому напрямі. Навіть за відсутності деяких об’єктивних умов особи з високим рівнем свідомості щодо здорового способу життя прагнуть діяти заради власного здоров’я.
Життя і здоров’я - найдорожче, що є у людини, тому підхід до них має бути щонайсерйознішим, ретельним, виваженим.
Життєво важливо для кожної людини не лише знати, як бути здоровим, а й уміти зберігати своє здоров’я на довгі роки.
Культура здоров’я - це важлива складова загальної культури людини, що визначає формування, збереження та зміцнення її здоров’я. Культурна людина є не лише “споживачем” свого здоров’я, але і його “виробником”.
Елементом культури здоров’я є уважне і правильне ставлення людини до самої себе, прагнення до самопізнання, формування, розвитку і самовдосконалення своєї особистості.
Самопізнання - процес тривалий, постійний, складний та індивідуальний.
Я завжди кажу своїм учням: “Прагніть до того, щоб ви пізнали себе якомога раніше”. Пізнавати себе - це досліджувати своє “Я” повсякчас, у кожній новій ситуації.
Щоб уявити свої позитивні і негативні риси, слід насамперед працювати над собою.
Самоспостереження - це здатність людини за допомогою органів чуття за активної участі свідомості точно і повно відображати те, що відбувається довкола. Коли діти навчаться спостерігати за людьми, розуміти їх, їм буде легше розібратися в собі.
Важливо вміти прогнозувати буденні події, щоб успішно справлятись із самоспостереженням, пропоную учням такі прийоми: самозапитування, спогад, самоанкетування, уявне повторення того, що сталося.
Наша поведінка - це результат синтезу рис особистості, прояв нашого духовного потенціалу.
Аналізуйте свої вчинки, погляньте на себе очима друзів і ворогів. “Рада з людьми ніколи не шкодить” - народна мудрість. Поцікавтесь у друзів, за що вони вас люблять, і чим ви їм не подобаєтесь.
Знайте, якщо одна людина зробила вам зауваження - слід замислитися, дві - проаналізувати свою поведінку, розібратися у недоліках.
Життя не минає без невдач, похибок і помилок. Ретельно аналізуйте їх та отримуйте з них уроки.
Самоаналіз і самокритика особистості - основа самооцінки.
Рекомендації до самопізнання
Однією з ефективних форм підготовки до просвітницької роботи щодо здорового способу життя є соціально-просвітницький тренінг.
Тренінг - це запланований процес, призначений повнити навички та знання і перевірити ставлення, ідеї, поведінку (аби їх змінити й оновити).
Щоб змінити поведінку підлітків, способи та методи навчання мають активно впливати на систему цінностей, виховувати здатність бажання діяти. Один із таких методів складається із чотирьох елементів: теорії, практики, оцінки та дії.
Теорія - повідомлення основних теоретичних знань, даних. Учасники засвоюють терміни та основні поняття. Ключове запитання: “Що означає ... ?”.
Практика - особистий досвід і почуття учасників при розгляді теми. Запитання: “Як це працює?”.
Оцінка - розвинути розуміння норм життя, вчинків і наслідків дій. Це має виробити в учнів особисту позицію щодо проблем, які вони розглядають. Запитання: “Якої я думки?”.
Дія - розвинути здатність і прагнення діяти. Запитання: ”В який спосіб я можу використати набуті знання, досвід, щоб прислужитися одноліткам, школі?”.
Результати - учасники виконують практичні вправи, розробляють і здійснюють конкретні плани дій.
Тренер має передбачити запитання учасників і проблеми, які можуть їх турбувати. Це допоможе уникнути можливого напруження, якщо ці запитання виникнуть під час занять.
Усе життя людей побудоване на взаєминах(між рідними, друзями, колегами), але стосунки між чоловіками і жінками є найскладнішими. Вони за своєю суттю бувають діловими, дружніми, статевими і проявляються у таких формах як співпраця, дружба, закоханість, кохання. Одним із важливих елементів у стосунках між чоловіками і жінками є сексуальність.
Сексуальність - це сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак, які роблять одну людину привабливою до іншої, і це є найскладнішим природним феноменом, притаманним тільки людям.
Людина може нічого не знати про свою сексуальність або думати, що в неї її немає. Та сексуальність є у кожного.
Отже, перейдімо до практичних занять!
Вправа “Колесо життя”
Вихователь роздає аркуші паперу формату А4 та дає інструкції:
Далі тренер пропонує знайти і позначити на кожній спиці місце, що відповідає стану учнів, а потім поєднати ці точки лінією.
Кожен дивиться на своє коло.
Тренер. Кожна зі спиць утримує наше колесо у рівновазі. Нам необхідно розвивати ті свої риси, які є визначальними для життєдіяльності людини, щоб прожити життя гармонійно, злагоджено. Чи далеко ви від’їдете на своєму колесі?
Гра-розминка “Австралійський дощ”
Психологічне розвантаження.
Ведучий. Станьте в коло. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні!
В Австралії здійнявся вітер.(Ведучий тре долоні.)
Починає крапати дощ.(Клацання пальцями.)
Дощ посилюється.(Почергове плескання у долоні.)
А ось град - справжня буря.(Тупіт ногами.)
Але що це? Буря стихає.(Плескання по стегнах.)
Дощ стихає.(Плескання долонями.)
Поодинокі краплі падають на землю.(Клацання пальцями.)
Тихий шелест вітру.(Потирання долонь.)
Сонце.(Руки догори. Усмішка.)
Вправа “Бінго”
Потрібно з аркуша паперу “вирізати фігуру” Бінго - силует людини. Тоді кожен пише на Бінго про свою мрію ,захоплення, улюблену музику, страву та місце відпочинку. На це дається 5 хвилин.
Потім учасники встають зі своїх місць і підходять один до одного. Вони мають знайти і записати на частинках “Бінго” імена тих, із ким у них однакові позиції. Після цього всі повертаються.
Що можна сказати? Усі ми дуже різні, унікальні, але неодмінно знайдемо того, хто поділяє наші захоплення та мрії.
Вправа “Дружба і кохання”
Дайте визначення, що таке:
Потім на ватмані запишемо всі відповіді. Для чого це робимо? Аби відрізнити і зрозуміти відмінність між дружбою і коханням.
Вправа “Плітка”
Малюнок-абстракція. Шість осіб виходять з аудиторії, сьомому показують картинку, на яку він уважно дивиться і запам’ятовує зміст. Після цього учасники, котрі були за дверима, по одному заходять. Їхнє завдання - уважно вислухати сьомого, який розповість про картину, та переповісти це наступному. Останні два гравці мають зобразити на малюнку інформацію, яку почули. Усі інші спостерігають.
Ведучий. Так виникають плітки. До чого може призвести ця ситуація в реальному житті?
Розповідь для активізації уваги “Легенда про рай та пекло”
Потойбіччя. Пекло. Люди сидять, у руках тримаючи ложки, і всі “вмирають з голоду”. Їжа є, але їсти не можуть. Намагаються, та все марно.
Рай. Так само - люди, схожі ложки, схожа їжа, але всі ситі. Чому?
Вони спілкувалися, допомагали одне одному.
Спілкування - це місточок одне до одного.
Вправа “Заповіді здоров’я”
Учасники діляться на 4 групи (зима, весна, літо, осінь). Кожна група на аркуші паперу пише свої заповіді здоров’я.
Наприклад:
Вправа “Фактори нашого життя”
Дається 20 важливих факторів нашого життя.
Ведучий. Напишіть три найважливіші фактори на маленьких аркушах паперу. Подаруйте, будь ласка, один фактор мені.
Подаруйте, будь ласка, ще один фактор.
Давайте тепер подивимося, що ви залишили собі?
Майже всі залишили здоров’я!!!
Що і потрібно було довести!
Дуже велике значення для здоров’я людини має її спосіб життя, який вона може і повинна будувати на позитивному досвіді старшого покоління.
Здоровий спосіб життя - це діяльність, спрямована на формування, збереження та зміцнення здоров’я як необхідної умови для прогресивного розвитку суспільства.
Здоровий спосіб життя передбачає знання і дотримання режиму навчання та відпочинку, правил харчування й особистої гігієни, обов’язкове виконання фізичних вправ, усвідомлення шкідливості вживання тютюну, наркотиків, алкоголю.
Дотримання здорового способу життя впливає на формування, збереження та зміцнення здоров’я, сприяє інтелектуальному і духовному розвитку особистості, успішному навчанню.
Девіз сучасної молоді
Ти молодий? Так!
Сучасний? Так!
Ти переможець? Так!
Тоді нас багато!
Давайте разом іти на пошуки чарівного ключа, що зветься “здоров’я”!
Список літератури