Розвиток пам'яті й уваги на уроках математики в 5 класі.
Завдання для проведення усного рахунку
Кращий початок дня - це фізична зарядка. Зарядка-розминка для всіх м'язів і опорно-рухового апарату. Зарядка налаштовує наш організм на подальшу роботу, знімає втому, піднімає настрій.
І урок треба починати також з зарядки-розминки для розуму. Математична зарядка налаштовує, організовує хлопців на сприйняття урочної матеріалу, підвищує увагу і інтерес до уроку. Кращим вправою для математичної розминки є усний рахунок.
Значення усного рахунку для розвитку учнів безмежно. Навички усних обчислень знадобляться їм на все життя. Пошук найбільш легкого, правильного способу вирішення розвиває самостійність, впевненість в собі, вміння зробити вибір. В кінцевому рахунку, підвищується самооцінка особистості.
Крім того, тестування учнів на індивідуальні здібності показує, що більшість хлопців не мають увагою і пам'яттю на належному рівні. Вони не можуть зосереджувати і підтримувати увагу тривалий час або відразу на декількох моментах, а не стримувати в пам'яті необхідний матеріал. Все це призводить до зниження працездатності хлопців, зниження інтересу до уроків математики.
Усний рахунок є незамінним вправою для розвитку уваги і пам'яті, викликає інтерес, підвищує культуру математичних обчислень.
Якщо вчитель, проводячи усний рахунок, диктує приклад або задачу, то в учнів розвивається слухова пам'ять. Щоб розвинути зорову пам'ять, учитель повинен проводити усні обчислення мовчки, записуючи завдання на дошці або використовуючи відповідні наочні посібники. Короткі словесні вказівки або жести вчителя про те, що учень повинен робити, мають важливе значення для виховання в учнів уваги.
Одним з найбільш цікавих видів усного рахунку, мають велике практичне значення, є раціональне виконання дій з числами з використанням законів дій або особливих прийомів.
Нижче додається добірка вправ на відпрацювання різних прийомів. Причому, самостійний розбір зразків учнями має той же ефект, як якби вони додумалися до цього прийому самі.
179 + 236 + 421 = (179 + 421) + 236 = 600 + 236 = 836
118 + 249 + 482 + 151 (1000) 524 + 37 + 176 + 263 + 41 (104-1)
471 + 354 +29 + 146 (1000) 456 + 522 + 327 +73 + 278 (1656)
497 + 328 = 500 - 3 + 328 = 500 + 328 - 3 = 828 - 3 = 825
574 + 209 = 574 + 200 + 9 = 774 + 9 = 783
299 + 436 (735) 572 + 407 (979) 296 + 519 (815) 706 + 289 (995) 495 + 319 (814) 854 + 208 (1062) 698 + 175 (873) 792 + 238 (1030)
346 + (238 + 154) = 346 + 238 + 154 = (346 + 154) + 238 = 500 + 238 = 738
135 + (486 + 265) (886) 643 + (198 + 157) (998)
437 + (152 +236) (852) 216 + (325 + 184) (725)
165 + (326 - 65) = 165 + 326 - 65 = (165 - 65) + 326 = 100 + 326 = 426228 + (417 - 128) (517) 387 + (243 - 187) (443)
351+ (415-241) (525) 682 + (219 - 172) (729)
359 - (159 + 75) = 359 - 159 - 75 = (359 - 159) - 75 = 200 - 75 = 125276 - (764 - 189) (11) 643 - (326 + 243) (74)
564 - (364 + 97) (103) 483 - (183 + 258) (42)
384 - (247 - 16) = 384 - 247 + 16 = (384 + 16) - 247 = 153
472 - (367 -28) (133) 143 - (915 - 857) (85)
514- (479 - 86) (12) 739 - (658 - 261) (342)
725 - 237 - 163 = 725 - (237 +163) = 725 - 400 = 325
432-279-21 (32) 1000-420 -130-280 -170 (0)
748-362-238 (148) 1215 -340-260- 190 -410 (15)
198 • 4 = (200 - 2) • 4 = 200 • 4 - 2 • 4 = 800 - 8 = 792
106 • 8 = (100 + 6) • 8 = 100 • 8 + 6 • 8 = 800 + 48 = 848
99 • 5 (495) 207 • 3 (621)
98 * 6 (588) 302 * 2 (1208)
198 * 5 (990) 805 * 2 (1610)
295 * 4 (1180) 508 * 6 (3048)
9. Розподільчий закон.
78 • 7 - 78 • 5 = 78 • (7 - 5) = 78 • 2 = 156
84 • 7 + 16 • 7 = 7 • (84 + 16) = 7 • 100 = 700
45 * 8 (180) 51 * 9 + 49 * 9 (900)
318 • 6 - 318 • 4 (636) 187 * 3 + 113 * 3 (900)
415 • 10-415 • 5-415 • 4 (415) 91 * 6 + 109 * 6 (1200)
97 * 8- 77 * 8 (160) 273 * 8 + 127 * 8 (3200)
196: 7 + 504: 7 = (196 + 504): 7 = 700: 7 = 100
396: 6 - 324: 6 = (396 - 324): 6 = 72: 6 = 12
168: 7 + 112: 7 (40) 948: 12-804: 12 (12)
158 : 9 + 112: 9 (30) 1008: 9 - 828: 9 (20)
10. Сполучний закон з множенням і діленням.
69 * 2 * 5 = 69 * 10 = 690
940: 5: 2 = 940: (5 * 2) = 940: 10 = 94
47 * 5 • 2 (470) 670: 2: 5 (67)
345 -4 (680) 420: 5: 4 (21)
12 -25 - 4 (1200) 800: 25: 4 (8)
8 - 25 - 8 (1600) 1300: 25: 4 (13)
11. Множення на 5.
36 • 5 = 36 • (10: 2) = 36 * 10: 2 = 360: 2 = 180
36 • 5 = 36 • (10: 2) = 36: 2 * 10 = 18 • 10 = 180
56 * 5 (280) 49 * 5 (245)
74 * 5 (370) 83 * 5 (415)
24 * 25 = 24 * 100: 4 = (24 • 100): 4 = 2400: 4 = 600
24 * 25 = 24 * 100: 4 = (24: 4) * 100 = 6 * 100 = 600
28 * 25 (700) 18 * 25 (450)
64 * 25 (1600) 26 * 25 (650)
32 * 125 = 32 * (1000: 8) = 32: 8 * 1000 = 4000
24 * 125 (3000) 64 * 125 (8000)
56 * 125 (7000) 88 * 125 (11000)
14. Множення на 11. |
|
|
|
45 • 11 = 45 • (10 + 1) = |
450 + 45 = 495 |
|
|
24 • 1 + 1 (264) |
79 • |
11 |
(869) |
43 • 11 (473) |
29 * |
11 |
(319) |
54 * 11 (594) |
68 * |
11 |
(748) |
63 * 11 (693) |
84 * |
11 |
(924) |
Залежно від матеріалу, що вивчається більшість прикладів легко переробляються на приклади для відпрацювання поточного матеріалу, (наприклад, дії зі звичайними дробами або з десятковими дробами).
В курсі алгебри на усному рахунку добре відпрацьовується тема
«Формули скороченого множення».
1012 = (100 + 1) 2 = 10000 + 200 + 1 = 10200
362 - 35 = (36 - 35) * (36 + 35) = 1 * 71 = 71
1992 (39601) 422 402 (164)
312 (841) 372 - ЗЗ2 (280)
522 (2704) 552- 452 (1000)
Учні зустрічалися з подібними завданнями при проходженні відповідного матеріалу. Але, пройшли і забули, а необхідно, щоб виконання обчислень було доведено до автоматизму. Для цього треба систематично відпрацьовувати навички усного рахунку.
Нижче пропонуються таблиці для відпрацювання і закріплення отриманих навичок
|
Множення кожного із запропонованих чисел на 25
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
80 |
36 |
76 |
92 |
20 |
|
|
|
|
|
|
88 |
|
24 |
|
48 |
|
|
|
|
|
|
64 |
16 |
* 25 |
28 |
52 |
|
|
|
|
|
|
56 |
|
40 |
|
32 |
|
|
|
|
|
|
60 |
44 |
48 |
12 |
68 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Знайти недостатня кількість таке, щоб сума всіх чисел дорівнювала 1000 |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
47 |
80 |
11 |
120 |
19 |
|
|
|
|
|
|
88 |
|
|
|
? |
|
|
|
|
|
|
34 |
= 1000 |
15 |
|
|
|
|
|
||
|
14 |
|
|
|
66 |
|
|
|
|
|
|
81 |
89 |
86 |
112 |
53 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Знайти недостатня кількість таке, щоб сума всіх чисел дорівнювала 1000 |
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
|
21 |
54 |
13 |
= 1000 |
? |
46 |
90 |
|
|
|
|
|
|
|
88 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
67 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
75 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обчислити твір всіх чисел |
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
|
|
|
|
125 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1