"У кожній людині є сонце, тільки дайте йому світити"
Сократ.
Не існує безталанних дітей, - такої думки дотримуються відомі педагоги й філософи усіх часів і народів.
Талановиті учні — унікальні, їм нелегко у цьому неспокійному світі. Вони надзвичайно вразливі і тому потребують особливої уваги, підтримки, похвали. І працювати з такими дітьми важче. Адже ця праця потребує постійних душевних затрат та витримки від кожного педагога. І, як завжди, головним є пошук ключа — індивідуального підходу до кожного учня, з вираженою неповторністю, оригінальністю та незалежністю. Тому хочеться пригадати вислів талановитого педагога Василя Олександровича Сухомлинського: «Світ вступив у століття Людини, більш ніж будь-коли ми зобов'язані думати про те, що вкладаємо у душу дитини...».
Проблема роботи з творчими учнями в наш час стає все більш актуальною. Це насамперед пов'язано з потребою суспільства в неординарних творчих особистостях. Раннє виявлення, навчання і виховання обдарованих і талановитих дітей є одним із головних завдань удосконалення системи освіти. Проте недостатній рівень психологічної підготовки педагогів до роботи з дітьми, що виявляють нестандартність у поведінці і мисленні, призводить до неадекватної оцінки їх особистісних якостей і всієї їхньої діяльності. Нерідко творче мислення обдарованої дитини розглядається як відхилення від норми або негативізм. Експерименти, проведені в багатьох країнах світу, переконливо показали, наскільки складно перебудувати систему освіти, змінити ставлення педагога до обдарованої дитини, зняти бар'єри, що блокують її таланти.
Існує думка, що талановиті учні не потребують допомоги дорослих, не відчувають потреби в особливій увазі і керівництві. Але насправді вони найбільш чутливі до оцінки їхньої діяльності, поведінки і мислення, вони більш сприйнятливі до сенсорних стимулів і краще розуміють відносини і зв'язки. Талановитий учень схильний до критичного ставлення не тільки до себе, але і до оточуючого. Тому педагоги, які працюють з такими учнями, мають бути досить терпимі до критики взагалі і себе зокрема.
Тому перспективним шляхом розв’язання стала організація такого педагогічного процесу, який започаткував би методику пошуку та відбору талановитих учнів і створив умови для розвитку їх природннього творчого потенціалу.
Зазвичай у кожному професійно-технічному закладі є місцеві знаменитості — талановиті учні. І Полтавський професійний ліцей не виняток. Тут навчається на третьому курсі за професією «Кухар, кондитер» яскрава і неповторна особистість Дядюк Юлія, яка виділяється серед своїх однолітків рядом характерних особливостей, а саме : гарною пам’яттю, особистісним світоглядом. Вона дуже активна і постійно знаходяться в діяльності, наполеглива в досягненні результату у сфері, якою цікавиться. Для неї характерний творчий пошук, критичне мислення, прагнення проникнути в суть речей і явищ, вміє фантазувати, з задоволенням виконує складні завдання і розкриває взаємозв’язки між явищами
Саме ці здібності дозволили їй досягти вагомих результатів в багатьох конкурсах по різних дисциплінах,зокрема:
-з математики: посіла ІІ місце в обласному конкурсі з математики серед учнів ПТУ, в міжнародному математичний конкурсі «Кенгуру» здобула відмінний результат;
- з фізики: посіла ІІ місце в обласному конкурсі з фізики «Фізика в житті людини»,
-у всеукраїнському фізичному конкурсі отримала добрий результат. Цей захід дав можливість перевірити знання й уміння застосовувати їх на практиці, відчути азарт змагання і радість успіху, поміряйтеся силами з ровесниками з усієї України, яких об’єднує найцікавіша наука про природу – фізика.
-з астрономії: зайняла ІІ місце в обласному конкурсі «Перлини зоряного неба»
- з української мови та літератури: третього лютого на базі Полтавського професійного ліцею був проведений ІV етап Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, мета якого – формувати творчу особистість засобами рідного слова на прикладі творчості Великого Кобзаря.
У змаганні взяла участь учениця ліцею Дядюк Юлія, яка здобула перемогу в обласному етапі конкурсу.
Високі результати у навчанні учениці стали можливими за рахунок наступних дидактичних принципів:
Робота з талановитими учнями вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової ї, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим викладачам.
Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
Серед методів навчання талановитих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер.
Тому основним у діяльності нашого педагогічно-учнівського колективу, очолюваного досвідченим директором Рябком Р.М., є, насамперед, проведення навчально-виховних заходів, спрямованих на реалізацію творчих здібностей учнів, їхню мотивацію до навчання. Не менш важливим є й увага до творчого обдаровання кожного викладача закладу
і виконання одного з найголовніших завдань- не втратити, і в подальшому зробити все можливе для розвитку творчого потенціалу своїх вихованців.