Майстер-клас для класних керівників «Моделювання тренінгового заняття із розвитку пам’яті для дітей середнього шкільного віку»

Про матеріал

Презентація містить теоретичний і діагностичний блоки, конкретні практичні рекомендації та техніки й вправи із розвитку пам'яті. Вона може стати у пригоді шкільним практичним психологам, керівникам методобє'днань класних керівників, класним керівникам для проведення навчальних тренінгів із моделювання заняття з учнями середнього шкільного віку із покращення пам'яті. Ви із задоволенням пригадаєте про славнозвісний метод Цицерона, правило ланцюгів ("гачків пам'яті) та ознайомитесь із рекомендаціями відомого засновника карт пам'яті Тоні Бьюзена.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Майстер-клас для класних керівників «Моделювання тренінгового заняття із розвитку пам’яті для дітей середнього шкільного віку» НВК: Гайсинська СЗШ – інтернат I-IIIст. гімназія Класний керівник 5-Г класу Бєлова О.М. 2017 р.

Номер слайду 2

План заняття Теоретичний блок Знайомство з діагностичними методиками Корекційні вправи Створення моделі заняття для учнів

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Пам’ять – психічний пізнавальний процес, який полягає в утворенні в свідомості слідів минулого досвіду ППП

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Забування

Номер слайду 7

Пам’ять – психічний пізнавальний процес, який полягає в запам’ятовуванні, зберіганні, відтворенні та забуванні слідів минулого досвіду ППП

Номер слайду 8

ЗА ТРИВА-ЛІСТЮ ЗА ДОВІЛЬНІСТЮ ЗА ЗМІСТОМ

Номер слайду 9

I. Види пам’яті за тривалістю

Номер слайду 10

Види пам'яті за тривалістю збереження інформації: сенсорна пам'ять триває 0,2 - 0,5 секунди, дозволяє людині орієнтуватися в оточенні; короткочасна пам'ять забезпечує запам'ятовування одноразової інформації на короткий проміжок часу - від кількох секунд до хвилини; оперативна пам'ять — проявляється під час виконання певної діяльності і необхідна для її виконання в кожний заданий проміжок часу; довготривала пам'ять — збереження інформації протягом тривалого часу.

Номер слайду 11

Види пам'яті за змістом (за характером переважаючої психічної активності): рухова — пам'ять на рухи та їх системи; емоційна — пам'ять на почуття, які виступають стимулом до діяльності; образна — пам'ять на уявлення: зорова, слухова, нюхова, смакова, дотикова; словесно-логічна — специфічна людська, запам'ятовується думка у формі понять.

Номер слайду 12

Мимовільна – пам’ять, коли ми щось запам’ятовуємо та відтворюємо, не ставлячи перед собою спеціальної мети щось запам’ятати або відтворити. Довільна – пам’ять, коли ставимо собі за мету щось запам’ятати або пригадати.

Номер слайду 13

Але психологи говорять також про опосередковану пам’ять та про метапам’ять. Тож схема може виглядати так: Види пам'яті за довільністю

Номер слайду 14

МЕТАПАМ’ЯТЬ- вершина пам’яті Метапам’ять - це знання людини про те, як функцонує її пам’ять, здатність керувати своїми мнемічними процесами. Особливості: - всі ресурси пам’яті готові працювати, - лабільність (легка здатність до змін, миттєвої корекції, перебудови); одночасне запам’ятовування інформації із її надходженням; готовність до вибіркового запам’ятовування тощо.

Номер слайду 15

Види мнемічних дій

Номер слайду 16

Індивідуальні особливості пам’яті швидкість, точність, міцність запам’ятовування, готовність до відтворення

Номер слайду 17

Фактори продуктивності пам’яті Суб’єктивні: тип замам’ятовування; попередній досвід; установка; інтерес; стан організму Об’єктивні: усвідомленість; зв’язність; зрозумілість; наочність; ритмічність

Номер слайду 18

Неспецифічні методи покращення пам’яті Перебування на сонці (серотонін-гормон задоволення) Музика (ефект Моцарта) М’язова радість (рух, спортивні вправи) Арома-вплив: тонкий цитрусовий шлейф (японці використовують у цехах, де збирають апаратуру – зменшує кількість помилок) Гастрономічні секрети: шоколад (розчиняє бляшки в судинах, поліпшує надходження крові до тканин) “посольський бутерброд”: скибочка сиру та долька лимону (стимулює засередженість, увагу) сир - паливо для мозку йод (морські водорості)- поліпшують мисленневі процеси

Номер слайду 19

Закономірності пам’яті Г.Ебінгауза Грунтується на експерименті з використанням прийомів дослідження заучування слів та складів: прості події, які справили на людину сильне враження, запам’ятовуються одразу і надовго; при пильній увазі до події достатньо одного сильного переживання для точного відтворення; “ефект краю” : під час запам’ятовування довгого ряду чисел або слів краще запам’ятовуються ті, що знаходяться на початку і в кінці; “закон забування”: після повторення процес забування іде дуже швидко (після 1 год – 60%, а після 6 діб – 80% (крива Ебінгауза).

Номер слайду 20

Діагностична частина Дослідження слухової, зорової, рухової пам’яті Слухова пам’ять Школярам зачитують 10 слів: Після цього вони відтворюють ті слова, які запам’ятали. 6 правильно відтворених слів свідчать про добре розвинену слухову короткочасну пам’ять. літак, лампа, яблуко, олівець, грім, качка, млин, папуга, листок, обруч.

Номер слайду 21

Діагностична частина Дослідження слухової, зорової, рухової пам’яті Зорова пам’ ять Учням пропонується сприймати очима через кожні 5 секунд написане на картках слово: Потім школярі відтворюють ті слова, які запам’ятали. 6 правильно відтворених слів свідчать про задовільний розвиток зорової пам’ять. миша, поле, море, казка, камінь, коса, дзвоник, кущі, кора, сарай

Номер слайду 22

Діагностична частина Дослідження слухової, зорової, рухової пам’яті Рухова пам’ять Психолог читає рядок слів: пропонує дітям пошепки повторювати та прописувати слова в повітрі. Сприйняті таким чином слова потім відтворюються дітьми на папері. тіло, пісок, книжка, лампа, собака, загадка, куля, балкон, гілка, невід.

Номер слайду 23

Підсумки дослідження Учні підраховують кількість відтворених слів за кожною серією слів, порівнюють результати, визначають, який тип пам’яті у них переважає: СЛУХОВА ? ЗОРОВА? РУХОВА?

Номер слайду 24

ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ТЕХНІКИ

Номер слайду 25

РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ЗАПАМ’ЯТОВУВАННЯ Забування

Номер слайду 26

Вправи для розвитку пам’яті Вправа «Рухова пам’ять» Один із заздалегідь підготовлених учнів показує фізичні вправи в певній послідовності. Інші учні якомога точніше відтворюють послідовність рухів. Вправа «Хто більше» Перший учень називає слово. Другий повинен відтворити назване раніше слово і назвати своє, третій – повторити перші два слова і доповнити своїм і т.д.

Номер слайду 27

Вправи для розвитку пам’яті Вправа «Будинок пам’яті» Спробуйте по пам’яті назвати по прізвищах всіх поетів чи письменників, яких точно зможете згадати. Якщо Ви змогли пригадати без великих труднощів і гальмування хоча б 12-15 авторів, то це вельми не погано. Крім прізвищ поетів, можна називати поняття з кожної сфери (жіночі та чоловічі імена, предмети меблів, кімнатні рослини, всі поняття пов’язані з математики, образотворчого мистецтва тощо).

Номер слайду 28

Вправа «Концентрація на завданні» ( тренує зорову пам’ять) Промовляйте слова навпаки. Вимовляти їх, не дивлячись на папір: Любов — Вобюл, Піаніно — Онінаіп, Хмарочос – Сочорамх. Починайте з простих, односкладових слів: Ніс — Сін, Дар — Рад і т.д. Переходьте до двоскладових слів: Роги — Игор, Гора — Арог Розбивайте слова на блоки: Шахмати = шах мат и. Утримуйте в уяві три фрагменти, «перевертайте» їх: и там хаш. Пам’ять і увага тренується колосально !

Номер слайду 29

Тренування другої півкулі

Номер слайду 30

Вправа «тренування другої півкулі» Засіб для любителів потренувати пам’ять нестандартним способом, а саме: розвивати праву півкулю головного мозку. За роботу лівої руки відповідає саме вона. Виділіть час для тренування лівої руки: миття посуду, чищення ванни або раковини, можна налаштувати мишу комп’ютера під ліву руку, намагатися писати лівою рукою і т.п.

Номер слайду 31

Вправа “Римська кімната” , або метод Цицерона Цицерон "розвішував" заздалегідь продумані ключові слова промов по своїй кімнаті. Дізнайся детальніше: https://www.youtube.com/watch?v=b44T-VpkVjE https://www.youtube.com/watch?v=LvX6fpa2GPM Приклад використання мнемотехніки Видатні байкарі світу (схема “римської кімнати”) Езоп Глібов Крилов Лафонтен

Номер слайду 32

Ми використовуємо наш мозок на 2-3% Синестезія – прийом, який допомагає використовувати пам’ять ефективно. Син –одночасно; поєднання. Естезис(грецьке) – чутливість. ВКЛЮЧЕННЯ В СВОЇЙ УЯВІ УСІХ ВИДІВ ЧУТЛИВОСТІ

Номер слайду 33

Дитина мислить синестетично, ейдетично (“ейдос”- образ) дорослий - у площині матриці

Номер слайду 34

Американець Тоні Бьюзен – засновник карт пам’яті Він зрозумів: Мозку дуже не подобаються списки і таблиці. Їх важко запам'ятати та виділити головне. Мозок полюбляє картинки та асоціації.

Номер слайду 35

Правило ланцюгів, або гачки пам’яті Запам'ятовування - це зв'язування відомого з невідомим. Якщо хочете заставити мозок працювати ефективно, “обдурити” його, придумайте зв’язок, який був би: ефемерним, неіснуючим, незвичайним, смішним, навіть трішки вульгарним.

Номер слайду 36

Виконайте завдання за допомогою методу синестезії (включіть у свою уяву все, що можна включити ) Запам’ятайте слова (складіть дотепну історію): Жовта парасоля Довга рука Старенька бабця Мармурові сходи Скляні розсувні двері Червоне волосся Зелена краватка Дві волохаті ноги Білі шкарпетки кросовки “Reebok”

Номер слайду 37

Тренування пам’яті в побуті (пам’ятка)  Нову інформацію читайте щодня. Після перегляду фільмів і передач подумки «прокручуйте» їх у голові від початку до кінця. Чи точно Ви пам’ятаєте назву ? Чи звернули увагу на імена режисера, акторів? Вам не було цікаво чи виною всьому банальні неуважність і лінь? Список «Що потрібно купити» тримаєте в голові, а не в кишені. Думайте саме про те, чим зайняті в даний момент. Намагайтеся запам’ятати імена: спільних знайомих, у тому числі випадкових, членів сім’ї друзів. Це покращує кровопостачання в корі головного мозку. Запам’ятовуйте всі потрібні телефонні номери. В кінці дня (можна в ліжку) у найдрібніших подробицях пригадувати події дня з самого ранку. Це корисно не тільки для тренування пам’яті, а й для аналізу — чи добре я побудував день? Запам’ятовуйте дні народження, розклад дня і тижня. Говоріть без шпаргалки. Заведіть блокнот для цікавих фактів, ідей, посилань, цитат, щоб була можливість скористатися ними при нагоді. Заучуйте напам’ять хоча б чотири поетичні рядки щодня.

Номер слайду 38

“Кожній людині, з якою Ви зустрінетесь, задавайте питання: “Які дві найкращі книги Ви прочитали?” І Ви будете обирати серед перлів!” Наталя Грейс, автор методик із розвитку пам’яті

Номер слайду 39

Створення моделі заняття з п’ятикласниками

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фоміна Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1736
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку