Майстер-клас "МЕТОД ШЕСТИ КАПЕЛЮХІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ"

Про матеріал
Майстер-клас "МЕТОД ШЕСТИ КАПЕЛЮХІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ" 10 КЛАС ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ "КАЙДАШЕВА СІМЯ"
Перегляд файлу

СЛАЙД  1

Живе людина і не знає цілі,
З якою і прийшла у білий світ.
Тому в житті ми не завжди умілі,
Шукаємо себе з маленьких літ
І не знаходимо... Й таке буває.
Тому удачі й успіху нема.
А хто призначення своє пізнає,
Того зненацька не застане тьма.
Бо той живе і знає, чого хоче.
Йому й дороги стеляться до ніг.
Робота люба йде до рук охоче,
Лягає щастя просто на поріг.
Хіба не так? Та так, і що казати...
Але ж піди і взнай свою мету...
Якби ж було так легко розпізнати,
То вибрали б дорогу саме ту,
Що приведе до щастя і до цілі,
До успіху, до слави за життя...
А так бредемо темні і невмілі
Й не знаємо, яке жде майбуття.
Чого то так? Було б куди зручніше,
Якби мету життя усякий знав.
І жити б стало якось веселіше,
Й ніхто б в своїм житті не пропадав... (Надія Красоткіна)

Думаю, що кожен з присутніх, сьогодні може чітко сформулювати власну мету і сказати: «Я у своєму житті не пропадаю, а живу, серце віддаючи дітям».

СЛАЙД 2  Маючи невеликий педагогічний досвід, розумію, що давати якісь методичні рекомендації не завжди  буде доречним з мого боку. Тому сьогодні хочу поділитися з вами своїми практичними висновками та напрацюваннями.

Вважаю, що на сучасному етапі розвитку освіти її основною метою є розвиток критичного мислення, яке дасть змогу кожному учневі адекватно оцінити нові обставини і розвинути навички подолання проблем.

СЛАЙД  3 Оскільки термін «критичне мислення» спочатку виник у психологічній науці, тому на своїх уроках, зокрема на уроках української літератури, намагаюся долучити учнів до творчого критичного мислення завдяки «Методу шести капелюхів», відомого ще як «Капелюхи Едварда де Боно». Як на мене, це один із найдієвіших прийомів з організації мислення.

СЛАЙД 4 Автором цього методу є Е́двард де Боно́ - мальтійський та британський психолог, письменник, винахідник. Займав посади на факультетах в університетах Оксфорду, Кембриджу, Лондону та в Гарвардському університеті. В 2009 році був одним із 27 послів Європейського року креативності та інновацій. Є автором більш ніж 70 книг, що перекладені 38 мовами.

Едвард де Боно заснував Всесвітній центр нового мислення, розташований на Мальті, який він описує як «інтелектуальний Червоний Хрест».  Школи з більш ніж двадцяти країн включили інструменти мислення де Боно до своїх навчальних програм.

А тепер детальніше про сам метод креативного мислення.

СЛАЙД 5 Призначення методу. Застосовується при проведенні будь-якої дискусії як зручний спосіб для керування мисленням і переключенням його.Один з інструментів розвитку творчого мислення.

СЛАЙД 6 Мета методу. Навчити людей краще розуміти особливості свого мислення, контролювати свій образ думок і більш точно співвідносити його з поставленими завданнями з метою більш ефективного використання процесу мислення при вирішенні проблем.
СЛАЙД 7 Суть методу. Метод дозволяє розділити мислення на шість типів, або режимів, кожному з яких відповідає метафоричний кольоровий "капелюх". Такий розподіл дозволяє використовувати кожен режим набагато ефективніше, і весь процес мислення стає більш сфокусованим і стійким.

СЛАЙД 8 Правила використання капелюхів. Надягаючи капелюха мислення, ми приймаємо на себе роль, на яку цей капелюх вказує.  Знімаючи капелюха конкретного кольору, ми йдемо від цього типу мислення.

СЛАЙД 9 Так, наприклад, вивчаючи соціально-побутову повість  «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького, досить ефективним стане цей метод на фінальному етапі вивчення твору – коли перед учнями, а сьогодні перед вами, ставиться питання РЕАЛІЗМУ ПОВІСТІ ТА АКТУАЛЬНІОСТІ ПРОБЛЕМИ БАТЬКІВ І ДІТЕЙ.

Методом випадкового жеребкування зараз ви оберете колір свого уявного капелюха, відповідно до якого будете розглядати поставлене завдання. (Учасники обирають колір капелюха і отримують відповідне завдання)

А щоб в ході роботи не виникали проблеми із визначенням завдань обраного вами кольору, ви отримаєте допоміжні картки із тлумаченням. (Учасники отримують картки-тлумачення кольорів)

СЛАЙД 10 Для того, щоб ви ще раз згадали сам твір, над яким ми сьогодні будемо працювати, пропоную зараз переглянути буктрейлер за його змістом.

СЛАЙД 11 (Перегляд буктрейлера)

СЛАЙД 12 А тепер ви маєте можливість попрацювати над своїми завданнями. (Самостійне опрацювання карток із завданнями)

Відповіді учасників супроводжуються слайдами із завданнями

СЛАЙД 13 Білий капелюх мислення акцентує увагу на загальній інформації про автора, твір, історію його написання, тобто на «сухих» датах і фактах.

СЛАЙД 14 Червоний капелюх – це капелюх своїх власних почуттів, емоцій та інтуїції. «Одягнувши» його учні мають чесно висловити ставлення до ситуації, яка склалася в родині Кайдашів.

СЛАЙД 15 Власники жовтого капелюха позитиву пробують визначити приховані позитивні елементи конфлікту між героями повісті, навіть якщо ця ідея на перший погляд не обіцяє нічого хорошого.

СЛАЙД 16 Чорний капелюх є протилежністю жовтому. У ньому учні повинні критично оцінити ситуацію і виявити можливі ризики та таємні загрози для усіх Кайдашів.

СЛАЙД 17 Діти, котрим випав зелений капелюх, займаються пошуком креативних альтернатив і внесенням змін. Їхнім основним завданням є створення порад-рекомендацій Карпу та Лавріну Кайдашам, дотримуючись яких, вони не повторять долю своїх батьків.

СЛАЙД 18 Останній синій капелюх я «приміряю» на себе, адже він призначений для управління процесом реалізації «методу капелюхів мислення» – і є свого роду підведенням підсумків у визначенні сучасних проблем батьків та дітей, які були описані І-Нечуєм-Левицьким ще в ХІХ ст.

ПІДСУМОК. Проблема батьків та дітей належить до вічних проблем людства.

Сім'я Кайдашів з однойменної повісті І. Нечуя-Левицького — це типова селянська родина, яка намагалася жити в нових умовах, умовах пореформеного села початку другої половини XIX століття. 

Я вважаю, що ні старим, ні молодим не вистачило мудрості, культури поведінки, щоб жити за загальнолюдськими цінностями. Бо в сварливій родині виростуть і сварливі діти. У родині, в якій батьки дітей не поважають, діти теж підростуть і чинитимуть так само. Мабуть, тому і живуть серед нас, на жаль, деякі «кайдашеві звички».

СЛАЙД 19 А на завершення нашої роботи пропоную вам ще одну вправу «Знищення проблеми».  Вона більше стосуватиметься конкретно кожного з вас, а не твору, про який ми говорили, але пов’язана з проблемами.

Пропоную кожному з вас сформулювати і записати власну проблему. Але майте на увазі, що проблема має бути описана як завдання, яке необхідно вирішити. Адже проблемою ваше завдання стало тільки тому, що ви мало що зробили для його вирішення. Тому ваш запис має розпочинатися зі слів «Я ХОЧУ…». (Учасники записують свої «проблеми»)

А тепер знищте вашу проблему, розірвавши її на маленькі шматочки. І нехай цей крок стане першим кроком у вирішенні поставленого завдання.

СЛАЙД 20 Бажаю всім творчих креативних успіхів. Дякую за увагу.

Завантаження...
docx
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
5193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку