Майстер-клас для педагогів
з патріотичного виховання:
«Організація педагогічного
колективу при підготовці
загальношкільного заходу:
виховуємо патріотів»
Хід заходу:
І. Вступна частина.
Педагоги заходять до зали й сідають на вільні місця.
Вправа «ВІТАННЯ»
Добрий день шановні колеги. Я вітаю вас на своєму майтер –класі за темою: «Організація педагогічного колективу при підготовці загальношкільного заходу». І перш ніж ми перейдемо до практичної роботи хочу запропонувати вам утворити коло й взятися за руки.
— Скажіть, що ви відчуваєте?
— Це підтримка ваших колег. Потисніть їм руки, посміхніться один одному. Адже нам сьогодні необхідно показати, наскільки ми повинні бути згуртованими, дружними, тому що працюємо в одній школі, на спільний результат, тому, що ми живемо в одній країні, і плекаємо для неї юних патріотів.
А перш ніж сісти за робочі місця, пропоную вам взяти по цукерочці й розділитися на дві групи, відповідно кольору цукерок.
(колеги займають свої місця)
Сьогодні ми стаємо свідками становлення української державності, інтеграції України в європейське і світове співтовариство, і це вимагає нових підходів до якості освіти. Тому, мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати в учнів необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й виховати громадянина, патріота, інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти викликам глобалізації життя.
Оголошення правил
Та перш ніж перейти до практичної роботи, пропоную прийняти правила роботи в групах. ( оголошую правила, які вже розміщення на дошці).
«Віночок побажань»
Тож правила ми з вами прийняли, і для емоційного піднесення та плідної праці в групах давайте утворимо з вами разом віночок побажань. У вас на столах є квітки, в мене на дошці є віночок, який потрібно доповнити. Від кожної групи по черзі виходить по три учасники зі словами побажання конкурентній групі й прикріплюють квітку на віночок.
( колеги проговорюючи слова побажання прикріплюють квітки)
Кожне нове покоління людей живе і розвивається у певному національному середовищі, життя якого залежить від особливостей державного устрою країни. Дитина від народження перебуває під впливом як соціально-економічних умов, так і національної специфіки: побутового життя, культури, народних звичаїв, традицій. Вона переймає від дорослих багатство рідної мови, відчуття прихильності та симпатії до духовності свого народу, поступово призвичаюється до усталених морально-правових норм. Усе це веде до появи у неї особливих рис національної психології – ментальності, які стають підґрунтям для виховання громадянина-патріота.
Вправа «Асоціативний кущ».
Колеги. А які асоціації виникають у вас зі словами ПАТРІОТИЗМ, ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ? Доберіть будь-ласка слова, що асоціюються в їх розумінні з цими словами. Я вам роздаю стрічечки на яких ви напишите асоціативні слова та презентуючи їх прикріпите до віночка.
(Вчителі працюють в групах. Кожна група записує свої асоціації, презентує їх)
«ПАТРІОТИЗМ починається з колиски…
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
ПАТРІОТИЗМ – це, образно кажучи, сплав почуття й думки, осягнення святині – Батьківщини - не тільки розумом, а й передусім серцем.»
В.Сухомлинський
Патріотами не народжуються. Ними стають у процесі становлення особистості. Патріотичні почуття – це сплеск емоцій, які трапляються в пориві спільної праці, щоб знайти вихід із безвихіддя, захистити свою незалежність і волю. Патріотизм – це частина нашого духу, одне з найсильніших відчуттів, які існують у природі. Саме воно в умовах важкого перехідного періоду має сприяти розвитку нашої держави. Любов до Батьківщини і до себе проростає з суспільства, яке є єдиним дієвим механізмом розбудови народної демократії, правової України.
Ще з давніх часів, українці навчали дітей любити і берегти свою землю, розуміти її як святу матір, годувальницю. Адже людина - це дзеркало свого народу, середовища, в якому вона проживає. Щоб правильно сприймати сьогодення, діти повинні знати історію своєї держави, її народу.
Хочу зачитати вам слова українського педагога та літературознавця Софії Русової:
«Люблячи свою національну культуру, дитина поважатиме і друга, і націю, цікавитиметься їхнім життям, навчиться шукати й знаходити у вселюдській культурі ті скарби: художні, наукові й моральні, які можуть стати їй найріднішими, бо не нав’язані збоку, а органічно прищеплені до її душі» (Софія Русова).
Вправа «СЕНКАН»
Пропоную вам скласти СЕНКАН та викласти на папері свої почуття до слів - Україна та Патріот.
(роздаю бланки для вправи, вчителі складають сенкан та обирають учасника з команди, який презентує результат роботи).
Ще з давніх часів, українці навчали дітей любити і берегти свою землю, розуміти її як святу матір, годувальницю. Адже людина - це дзеркало свого народу, середовища, в якому вона проживає.
Дуже важливим є розкриття того, що наш народ, як і інші, з давніх давен виховували своїх дітей рідною мовою, засобами мистецтва, на національних традиціях, звичаях і обрядах українського народу. Отже, залучення дітей до джерел народного мистецтва сприяє всебічному розвитку національного типу особистості, створює сприятливий духовний грунт для опанування нею вершинних здобутків культури, як минулих, так і сучасних років.
Виховання у дітей патріотичних почуттів ґрунтується на принципах національного виховання, а саме: народність, природо-культуровідповідність, безперервність, етнізація, послідовність, систематичність, варіативність форм і методів виховання. Робота має плануватися в наступних напрямах:
Вправа «Люби і знай свій рідний край» (інтерактивна вправа «Мікрофон») Щоб виховати патріота, самі дорослі мають бути ними, знати, любити, берегти і примножувати традиції і культуру рідного народу. Отож, щоб перевірити, а відтак і поповнити свої знання про нашу Батьківщину пропоную вам продовжити наступні речення своїм визначенням, отже це у нас:
Даю вам на обговорення хвилину, потім ви тягнете по три карточки й презентуєте результат роботи тільки по обраним реченням.
(колеги презентують результат роботи)
Так дійсно, нам є чим пишатися й ким гордитися.
Всі ми знаємо, в Україні здавна обереги були прадавніми символами-захисниками, знаками віри у вище заступництво. Своєрідним оберегом нашої роботи ми можемо обрати соняшник. Адже, СОНЯШНИК - символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Крім цього соняшник символізує Батьківщину: як соняшник повертає за Сонцем свою голову, так і людина думкою, словом і ділом звернена до своєї Вітчизни. Як Сонце для соняшника - єдиний і незамінний орієнтир, так і для людини Батьківщина - єдина і найвища цінність.
То ж нехай наша спільна праця йтиме під цим символом, бо він є символом сонця, тепла, миру та добробуту. Усі елементи соняшника символізують національні духовні джерела України, відродження і розвиток нашої Батьківщини. Насіння соняшника – це наші учні, яким ми з вами даруємо світло, добро, знання, виховуємо любов до України – у цьому є покликання вчителя.
Я пропоную зараз кожній групі доповнити пелюстки на соняшнику, щоб він був ще красивішим та багатшим. Пелюстки є у вас на столах. Напишіть, будь ласка, на зворотному боці пелюстки, якою ж має бути патріотично вихована людина, справжній громадянин та особистість? Кожна група отримує по чотирі літери. Представник від групи прикрасить наш соняшник і озвучить ваш варіант відповіді.
Озвучення відповідей представниками від кожної групи
С – смілива, скромна, справедлива, сумлінна, самостійна, стримана, сучасна, свободолюбива
О – освічена, оптимістична, організована, об’єктивна, обдарована
Н – небайдужа, неординарна, незламна, надійна
Я – яскрава, сонячна
Ш – з широким кругозором, шаноблива, виШукана
Н – наполеглива, незалежна, нестандартна, невгамовна непересічна
И - щИра.
К – креативна, комунікабельна, конструктивна, кмітлива, компетентна
Отже, підсумовуючи ваші відповіді, можна зазначити, що патріотично вихована людина має бути сміливою, скромною, справедливою, освіченою, оптимістичною, небайдужою, наполегливою, креативною та компетентною, хоча звичайно це далеко не всі якості, притаманні особистості.
Школа несе особливу відповідальність за завтрашній день вільної незалежної України. Саме тому пріоритетним у виховній системі кожного загальноосвітнього навчального закладу є національно-патріотичне виховання підростаючого покоління.
Модель виховної системи закладу охоплює всі сфери шкільного життя у центрі якої – виховання особистості з її інтелектуальними фізичним і духовним потенціалом. Завдання школи є виховання патріота, гідного громадянина України, який вивчає, пізнає, досліджує історію країни, вірить у її майбутнє.
Але повернемося до нашого соняшника.
Працюючи над створенням виховної системи, ми керуємось нормативно -правовою базою з питань виховної роботи (відкривається частина кореня соняшника, на якому відповідний надпис), Конституція України, Закон України «Про освіту», Конвенцією з прав дитини, Концепцією національно-патріотичного виховання, у закладі розроблено Статут школи, правила для учнів, працює правовий учнівський та батьківський всеобучі – усе це є основою, фундаментом, символічним коренем, на якому тримається «стовбур», тобто уся виховна система нашого закладу. (відкриваються корінь та стовбур соняшника з надписами) .
Керівництво навчально-виховним процесом забезпечують символічні гілки влади – адміністрація школи, загальношкільний батьківський комітет, шкільне самоврядування, громадські організації та служби, з якими співпрацює заклад. (відкриваються гілки з надписами).
А ХТО ще задіяний у виховному процесі? Давайте поміркуємо разом. (відповіді колег, а потім я відкриваю останні листочки з написами).
У виховному процесі задіяні також батьки, вчителі-предметники, класні керівники, соціальний педагог, практичний психолог, педагог-організатор, бібліотекар, керівники гуртків, секцій, музею та факультативів. (Відкривається листя соняшника з надписами)
Отже, мета роботи всіх учасників навчально-виховного процесу спрямована на виховання дитини-особистості, дитини – громадянина, дитини – патріота, а сама система виховної роботи нашої школи – це організований спосіб життя загальношкільного учнівського колективу, педагогічного колективу з певними законами, традиціями, з чітко окресленою структурою прав та обов’язків, всі сторони якої підлягають певним цілям і забезпечують в процесі свого функціонування досягнення заданого результату.
Погляньте, на наш соняшник. Ми його виростили, наповнили силою та енергією, своїми думками і пропозиціями. Працюючи в системі, ми виховуємо дитину, яка має такі риси характеру, які ви вказали у пелюстках соняшника, ми побачили, що працюючи злагоджено, усі разом, і управлінці, і класні керівники, і батьківська громадськість ми зможемо досягти мети виховання творчої особистісті, з розвиненою потребою у самореалізації та самовдосконаленні, з почуттям відповідаль-ності за долю України, її народу, людства та справжнього патріота України.
І підсумовуючи пропоную вам скласти КОЛАЖ ПОБАЖАНЬ нашому навчальному закладу та власне усьому колективу.
(пояснюю що робити, по завершенню колеги презентують свою роботу)
І на завершення.... Притча
До однієї оази прийшов молодий юнак, попив води і запитав у старого, який відпочивав біля джерела:
Старий в свою чергу запитав у юнака:
В той же день інший юнак підійшов до джерела втамувати спрагу, він привітався і запитав:
-Які люди живуть в цьому місці?
Старий у відповідь задав те ж питання:
Один чоловік, який чув обидві розмови, спитав:
На що старий відповів:
У наших руках можливість створити в закладі таку атмосферу, в якій всі будуть почувати себе "як удома", атмосферу психологічного комфорту, атмосферу любові і прийняття один одного.
І зараз я вам пропоную виготовити на згадку патріотичні сердечка власними руками, в які ми вкладемо всю любов до України та віру в Перемогу. Адже любов до Батьківщини - це не мода, а виклик сучасності кожного свідомого українця.
Завершуємо майстер-клас загальним фото колективу.