У цьому матеріалі подано відомості про те, що таке квест, чому його слід використовувати в освітньому процесі, подана класифікація і структура веб-квестів за Берні Доджем (Bernie Dodge), професором освітніх технологій Університету Сан-Дієго (США). А також описані етапи та стуктура створеного вчителем веб-квесту "Україна - наша Батьківщина".
Алгоритм створення веб-квесту
«Україна – наша Батьківщина»
Підготувала
вчитель початкових класів
І категорії
ЗОШ № 14 м. Мелітополя
Запорізької області
Балабанова О.К.
Що таке веб-квест?
Сучасна дитина, це вже не той учень, якого ми вчили в кінці минулого століття і в перші роки 21 століття. Ще не переступивши шкільний поріг, дитина легко відкриває «двері» в Інтернет, краще і швидше за власних батьків розбирається з будь-яким телефоном, що приводить багато матусь і татусів у захват, вони впевнені, що подарували світу майже генія. Батьків легко зрозуміти, вони відносяться до покоління, яке не мало «Фейсбук», «Інстаграм», «Вайбер». В результаті – діти просиджують годинами безцільно за комп'ютером, живучи у віртуальному світі, риючись, не зрозуміло навіщо, в інформаційних купах пошукачів, вбираючи в себе інформацію з сумнівних за змістом сайтів. У результаті школа має дві величезні проблеми: учень і батьки учня. І якщо дорослим людям можна пояснити, показати, обгрунтувати їх помилки у виховних діях, то дитину переконати, не даючи йому що-небудь взамін - неможливо. Натиск, тиск у таких педагогічних проблемах призводить до того, що з боку підлітка виникає «глуха стіна», а вчитель для нього перестає бути авторитетом. Існує безліч способів йти в ногу з часом: використовувати на своїх уроках перезентації, відео, сторінки спеціальних навчальних порталів, купувати спеціальні диски з навчальними програмами, які рекомендовані Міністерством освіти. Існує так само безліч способів і варіантів роботи з учнями в Інтернетіт під керівництвом вчителя. Одним із таких способів є WEB-квест .
У перекладі з англійської web [web] - веб, мережа, (всесвітня) павутина; quest [kwest] - пошук.
Веб-квест (webquest) у педагогіці - проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Це означає, що вчитель, складаючи завдання, підбирає інформацію в Інтернеті, де можна знайти необхідні матеріали, даючи учням відповідні гіперпосилання. Все це зберігається на якому-небудь веб-ресурсі, оформленому і структурованому як веб-квест. Учні в групах або індивідуально виконують запропоновані завдання веб-квесту, по завершенні якого становлять власні веб-сторінки по даній темі, або якісь інші творчі роботи в електронній, друкованої або усній формі.
Вперше термін "веб-квест" (WebQuest) був запропонований влітку 1995 року Берні Доджем (Bernie Dodge), професором освітніх технологій Університету Сан-Дієго (США). Автор розробляв інноваційні програми Інтернету для інтеграції в навчальний процес при викладанні різноманітних навчальних предметів на різних рівнях навчання.
Чому WebQuests?
Кентон Letkeman, творець цілої низки прекрасних веб-квестів вважає, що це супер-засіб навчання, т. к. застосовується конструктивістський підхід до навчання.
При виконанні веб-квестів учні не отримують готових відповідей чи рішень, вони самостійно вирішують поставлену перед ними задачу.
Робота над веб-квестом допомагає
• організувати активну самостійну або групову пошукову діяльність
• сприяє розвитку творчого мислення і навичок вирішення проблем
• дає можливість здійснити індивідуальний підхід
• тренує розумові здібності (пояснення, порівняння, класифікація, виділення загального і приватного)
Таким чином, можна сказати, що в технології веб-квесту закладений діяльнісний підхід.
Класифікація веб-квестів.
Веб-квести можуть охоплювати як окрему проблему, навчальний предмет, тему, так і бути міжпредметними, Берні Додж виділяє три принципи класифікації веб-квестів:
1. За тривалістю виконання: короткострокові та довгострокові.
2. За предметним змістом: монопроекти і міжпредметні веб-квести.
3. За типом завдань, виконуваних учнями: переказ (переказі tasks), компиляционные (compilation tasks), загадки (mystery tasks), журналістські (journalistic tasks), конструкторські (design tasks), творчі (creative product tasks), рішення спірних проблем (consensus building tasks), переконують (persuasion tasks), самопізнання (self-knowledge tasks), аналітичні (analytical tasks), оціночні (judgment tasks), наукові (scientific tasks).
Завдання на переказ (переказі tasks) є найбільш примітивними і являють собою найпростіший приклад використання Інтернету як джерела інформації. Існує навіть думка про те, що веб-квести, засновані тільки на переказі, не можна вважати веб-квестом. Однак у більшості випадків переказ допускається як завдання для веб-квесту за умови, що:
• формат і форма доповідей учнів помітно відрізняється від оригінальних матеріалів, тобто не є простим копіюванням тексту з Інтернету в текстовий редактор;
• учні вільні у виборі того, про що розповідати і як організовувати знайдену інформацію;
• учні використовують навички підсумовування, відбору та обробки інформації.
Творчі веб-квести (creative products task) вимагають від учнів створення якогось продукту в заданому форматі (картина, п'єса, постер, гра, пісня, веб-сайт, мультимедійна презентація і так далі). Творчі проекти схожі на конструкторські, але є більш вільними і непередбачувані у своїх результатах. При оцінці таких проектів слід більше уваги приділяти творчості та самовираження учнів.
Структура веб-квесту
Берні Додж виділяє чітку структуру веб-квесту: Introduction (Введення), Task (Завдання), Process (Виконання), Evaluation (Оцінка), Сonclusion (Висновок), Credits (Використані матеріали), TeacherPage (Коментарі для викладача).
Однак, дана структура не є чимось застиглим і використовується тільки як основа, яку при необхідності можна змінити. Учитель може конструювати квест у відповідності з рівнем і потребами своїх учнів.
Introduction (Введення) - формулювання теми, опис головних ролей учасників, сценарій квесту, план роботи або огляд всього квесту. Мета - підготувати та мотивувати учнів. Тому тут важливі мотиваційна і пізнавальна цінність.
Task (Завдання)- чітке і цікаве опис проблемної задачі та форми представлення кінцевого результату.
· проблема чи загадка, яку необхідно вирішити;
· позиція, яку потрібно сформулювати і захистити;
· продукт, який потрібно створити;
· реферат, який повинен бути створений;
· доповідь або журналістської рахунок;
· творча робота, презентація, постер і т. д;
Завдання повинне бути проблемним, чітко сформульовано, мати пізнавальну цінність.
Process (Виконання) - точний опис основних етапів роботи; керівництво до дій, корисні поради по збору інформації (контрольний список питань для аналізу інформації, різноманітні поради щодо виконання того чи іншого завдання, "заготовки" Web-сторінок для звітів, рекомендації по використанню інформаційних ресурсів тощо); З методичної точки зору матеріал повинен відрізнятися релевантністю, різноманітністю і оригінальністю ресурсів; різноманітністю завдань, їх орієнтацією на розвиток розумових навичок високого рівня; наявністю методичної підтримки - допоміжних та додаткових матеріалів для виконання завдань; при використанні елементів рольової гри - адекватний вибір ролей і ресурсів для кожної ролі.
Тут можна вказати посилання на ресурси не виділяти для них окремий розділ.
Evaluation (Оцінка) - опис критеріїв та параметрів оцінки виконання веб-квесту, яке представляється у вигляді бланка оцінки. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються у веб-квесті.
Методичної оцінці підлягає адекватність представлених критеріїв оцінки типу завдання, чіткість опису критеріїв та параметрів оцінки, можливість вимірювання результатів роботи.
Сonclusion (Висновок)- короткий і точний опис того, чому зможуть навчитися учні, виконавши даний веб-квест. Тут повинна простежуватися взаємозв'язок з введенням.
Credits (Використані матеріали)- посилання на ресурси, що використовувалися для створення веб-квесту. Даний розділ можна об'єднати з розділом Process (Виконання).
TeacherPage (Коментарі для викладача)- методичні рекомендації для викладачів, які будуть використовувати веб-квест.
• походження, цілі та завдання веб-квесту, про що він
• вікова категорія учнів (може бути використаний іншими учнями при наявності доповнень, коригування)
• плановані результати, спираючись на стандарти навчання (особистісні, регулятивні, комунікативні, пізнавальні)
• процес організації над веб-квестом
• необхідні ресурси
• цінність і гідність даного веб-квесту
Веб-квести в навчанні мови
Використання веб-квестів та інших завдань на основі ресурсів інтернету в навчанні мови вимагає від учнів відповідного рівня володіння мовою для роботи з автентичними ресурсами інтернету. У зв'язку з цим ефективна інтеграції веб-квестів у процес навчання іноземним мовам можлива в тих випадках, коли веб-квест: є творчим завданням, завершальним вивчення будь-якої теми; супроводжується тренувальними лексико-граматичними вправами на основі мовного матеріалу використовуються у веб-квесті автентичних ресурсів. Виконання таких вправ може передувати роботу над квестом, або здійснюватися паралельно з нею.
Веб-квест, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет та інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд практичних завдань, так як в процесі роботи над веб-квестом розвивається ряд компетенцій:
· використання інформаційних технологій для вирішення професійних завдань;
· самонавчання та самоорганізація;
· робота в команді;
· уміння знаходити кілька способів вирішення проблемної ситуації.
Процес створення веб-квесту
вибір теми
вибір Інтернет-сервісу і дизайну
підбір завдань, веб ресурсів, планованих результатів
наповнення веб-квесту змістом
Мій квест називається «Україна – наша Батьківщина».
Посилання http://balabanoff.ucoz.ua/
1. Головна сторінка визначає тему квесту.
2. Вступ - короткий опис теми веб-квеста.
Мета цього розділу представити учням WEB -квест, зацікавити їх.
На цій сторінці діти знайомляться з казкою про дівчину-Україну.
3. Завдання - формулювання проблемного завдання - проблема, яку потрібно вирішити.
4. Етапи роботи - опис процедури роботи, яку необхідно виконати учням при самостійному виконанні завдання (етапи).
Зміст:
- точний опис послідовності дій;
- різноманітність завдань, їх орієнтація на розвиток розумових навичок високого рівня;
- при використанні елементів рольової гри – адекватний вибір ролей і ресурсів;
для кожної ролі вказівка напрямків, організуючих навчальну роботу (тимчасові рамки,
концептуальні карти);
-поради щодо організації і представлення зібраної інформації .
Процес роботи має бути розбитий на етапи з вказівкою конкретних термінів.
5. Безпека – обов’язкова сторінка, де розміщені правила роботи дитини в Інтернеті.
6. Памятки:
1) Алгоритм створення презентацій
2) 10 правил роботи школяра за комп'ютером
3) Пам’ятка для учасників веб-квесту
Після того, як діти ознайомились з темою, правилами роботи переходимо до сторінки
7.Реєстрація. Кожен учень заповнює анкету учасника. Всі данні відображаються у вчителя в загальній таблиці.
8. Розминка. Перед поділом на групи учням пропонується спробувати свої сили в індивідуальних завданнях, де кожен отримає певну кількість балів. Після виконання завдань буде опублікований рейтинг учасфників в залежності від отриманих результатів.
9. Опис ролей - опис послідовності дій, ролей і ресурсів, необхідних для виконання завдання (посилання на інтернет - ресурси і будь-які інші джерела інформації), а також допоміжні матеріали (приклади, шаблони, таблиці, бланки, інструкції і тому подібне), які дозволяють ефективніше організувати роботу над веб-квестом.
У цьому розділі містяться вказівки, як саме учні виконуватимуть завдання. Далі йде знайомство з порядком роботи . Тут уточнюється мета і завдання WEB-квеста, розподіляються ролі в команді (якщо дослідження групове), планується діяльність групи, надається і створюється навчальний продукт, формулюються висновки, після закінчення оцінюється вклад кожного учасника групи, надається результат спільної діяльності.
Географи
Краєзнавці
Історики
10. Критерії оцінювання чітко описані критерії і параметри оцінки виконання WEB –квеста. Критерії оцінки залежать від типа навчальних завдань, які вирішуються у WEB -квесті. Цей пункт містить критерії оцінки виконаного завдання у відповідності певним стандартам.
Система оцінювання діяльності учнів у вигляді бланка оцінки.
11. Автор
12. Ресурси (посилання) - посилання на ресурси, що використалися для створення веб-квеста :
- сторінках Інтернету;
- бібліотечні ресурси;
- консультації електронною поштою.
Цей розділ містить WEB- ресурси для здобуття інформації., він подається з обов'язковим описом кожного посилання.
13. Висновок -короткий опис того, чому зможуть навчитися учні, виконавши даний WEB -квест.
-підсумки дослідження;
-коротке узагальнення досвіду, який буде отриманий учнями;
-питання для подальшого розвитку теми.
Тут підводиться підсумок, заохочуються учні, проводиться рефлексія та подальші дослідження з проблеми.
Джерела:
http://balabanoff.ucoz.ua/ Веб-квест Україна - наша Батьківщина
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/ Використання web-квестів у навчально-виховному процесі
http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30734/ Технологія „Веб-квест” на уроках інформатики
http://kvest-posibnyk.blogspot.com/p/blog-page.html Що таке Веб-квест
http://ito.vspu.net/blogspot/soc_merezh/page-17.html Що таке веб-квест
.