Майстер-клас «Використання інноваційних методів та прийомів як засіб формування творчої особистості на уроках словесності»
1 слайд
Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили пріоритети в галузі освіти. Школа потребує нових нетрадиційних ідей, теорій, що відповідали б оптимальному розвитку дитини, сучасним потребам людства. Адже В.Сухомлинський зазначав, що «… без творчого життя особистість не може бути вихованою, без творчості немислимі духовні, інтелектуальні, емоційні, естетичні взаємовідносини». Саме творчість стимулює розвиток мислення, інтересів, дослідницьку діяльність. Життя доводить, що в складних умовах, що постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна. Вважаю, що завдання вчителя – допомогти знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, бо закладене там природою. І неабияку роль у цьому відіграють педагогічні технології, орієнтовані на творчий розвиток особистості, які ґрунтуються на співпраці вчителя та учнів у поєднанні з педагогічною імпровізацією.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання. Багато з них варті уваги сучасного педагога, який прагне дати якісний рівень знань, зробити урок цікавим, досягти максимального взаєморозуміння й співпраці між учителем та учнем.
2 слайд Саме тому, шановні колеги, запрошую вас на майстер-клас з теми «Використання інноваційних методів та прийомів як засіб формування творчої особистості на уроках словесності».
3 слайд Мета майстер-класу:
4 слайд
Епіграфом до майстер-класу я обрала слова психолога Кевіна Келлі:
«Якщо знання – це новий капітал, то інновації – нова валюта».
Незважаючи на розмаїття нововведень, основною формою організації навчальної діяльності залишається урок. Яким же повинен він бути? На мою думку, урок словесності – це урок виховання великої чутливості до Слова. Урок, на якому постійно пульсує думка, а серце наповнюється добром і любов’ю. Особливо цінним є творчий підхід до створення системи роботи на різних етапах уроку залежно від його типу та навчального матеріалу.
5 слайд Застосування інноваційних технологій висуває певні вимоги до структури уроків. Як правило, структура таких занять складається з п’яти елементів:
І. Мотивація
Перефразовуючи вислів"Як назвеш корабель, так він і попливе", на практиці впевнилась: як почнеш урок, так він і "пройде". Тому велику увагу приділяю мотивації навчання. Мета – забезпечити емоційну готовність учнів до уроку, сфокусувати увагу на проблемі й викликати інтерес до теми. Вважаю, що ефективність заняття багато в чому залежить від налаштування на урок. З перших хвилин учень повинен відчути, що він цікавий учителю не просто як носій знань, а як особистість, що тут переймається його настроєм, душевним самопочуттям. Отже, щоб досягти позитивного налаштування учнів на урок, практикую спеціальні методики.
6 слайд
До вашої уваги пропоную вправу «Мій портрет у промінні сонця». ( Ця вправа розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки. )
Запишіть свої імена у середині сонця, у промінчиках напишіть прикметники, які будуть починатися з кожної літери вашого імені і будуть характеризувати вас з кращого боку. Також у середині сонечка намалюйте предмет, який би символізував ваше хобі.
Почну з себе. Я – Тетяна – творча, емоційна, турботлива, яскрава, активна. Люблю вишивати бісером і слухати музику.
Для того, щоб почати з учнями спільний процес руху до результатів навчання, оголошую тему уроку або прошу когось із учнів зачитати її, звертаю на це увагу школярів; нагадую їм, що наприкінці уроку перевірятиму, яких результатів вони змогли досягти. На цьому етапі використовую хмарки слів.
7 слайд
1.«Хмарка слів» - це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації. Залучення цього методу доречне на уроках з будь-якої навчальної дисципліни і на будь-якому етапі уроку.
Ключові переваги:
Можливості використання хмари слів на уроці:
Системою на уроках словесності має бути увага вчителя до культури мовлення учнів. Тому варто 5 хвилин на уроці словесності присвятити чистомовкам для того, щоб покращувати мовлення. Тут важливо увагу приділяти не тому, наскільки швидко учень проговорить запропонований текст, а наскільки правильним і чистим буде при цьому його мовлення.
8 слайд
Чистомовка
Іменники мішаної групи І-ІІ відмін (шиплячі приголосні)
Чути в тиші плач дощу,
Його я не відпущу.
Нехай пада на кущі,
Аличу, виткі плющі.
Плащ на плечі одягну,
В гущу я дощу пірну.
Бачу, як радіє груша,
Бо набридла земля-суша.
Минув площу, йду дворищем,
Плаче дощ разом з вітрищем.
Зголоднів вже, хочу їжі:
Каші й з саду груші свіжі.
Під час вивчення нового матеріалу і для кращого розуміння теми уроку можна запропонувати дітям вірші навчального змісту. Так, при вивченні теми про збірні іменники пропоную учням вірш, з якого потрібно виписати ці іменники.
Радість у садку
Збірні іменники
Мов гайвороння, дітвора
Ринула в садок.
Принесла літня пора
Їй яблук і грушок.
Як зачуло птаство крик –
Вмить злетіло ввись!
Хоч братві ще буде втик –
Та потім, колись.
Зашарівся весь вишняк,
Підморгнув садовині,
У пригорщі для цих друзяк
Сипнув вишні осяйні.
Зграя хлопчиків й дівчат
Закружляла радо!
Скільки ж зірок-оченят
Знайшли тут відраду!
Всі дівчатка почіпляли
Вишеньки-сережки,
А «козацтво» позбирало
Яблука зі стежки.
Птаство пурхало, злітало,
Малечі ж байдуже!
Галасу було чимало,
А дітям добре дуже.
Надання необхідної інформації
Мета цього етапу уроку – дати учням достатньо інформації для того, щоб на її основі виконувати практичні завдання за мінімально короткий час. Це може бути міні-лекція, міні-проект. Опанування матеріалу за допомогою інформаційно-комунікативних технологій тощо. На уроці звертаю увагу на більш важливу інформацію. Особливо на практичні поради, коментую терміни, організовую невеличке опитування.
9 слайд «Уважний глядач»
Завдання. Уважно переглянути відео «Обличчя української історії. Леся Українка». Дати відповіді на запитання:
10 слайд
11 слайд
Пропоную вам створити літературний монтаж до казки Василя –Короліва Старого «Хуха –Моховинка». У творі йдеться про хуху (добру лісову істоту), якій злий дід зруйнував хатинку. Вона ж, шукаючи собі притулку, поселилася у хліві біля двох кіз, яких годували дітки. Згаданий дід ранить хуху сокирою, а та у відповідь допомагає йому, коли діда замело снігом.
Центральна частина заняття – інтерактивна вправа.
Досягнення вищезазначених завдань і цілей уроку на цьому етапі сприяє цілий спектр інтерактивних вправ: кросворд, вікторина, аукціон, мовний конкурс, лінгвістична загадка, «Сходи», «Перехрестя», ребус «Ти – редактор», «Спіймай помилку» тощо.
Наприклад, презентація творчих проектів та «Піраміда твору». Саме на останньому прийомі я й хочу зупинитися.
12 слайд
Цей прийом використовую на уроках літератури в старших класах, тому що він допомагає учням цілісно сприйняти художній текст, розвиває творче та критичне мислення, а не репродуктивне. Під час застосування такого прийому учні вчаться уважно й чуйно ставитися до контексту, аналізувати поведінку головного героя й поєднувати її з життєвими уроками.
Створення піраміди твору здійснюється за такою технологією:
1-й рядок – ім’я героя твору,
2-й рядок – два слова, що описують героя,
3-й рядок – три слова, що описують місце події,
4-й рядок – чотири слова, що описують проблему
5-й рядок – п’ять слів, що розкривають послідовність розгортання сюжетної лінії головного героя,
6- й рядок – шість слів, що описують розв’язання сюжету.
А ось яку піраміду склали учні на уроці (зачитую піраміду зі слайду). Таке завдання дає змогу детальніше попрацювати з сюжетом твору, охарактеризувати дійових осіб та підготуватися до ЗНО.
Для розвитку творчих здібностей учнів, розширенню їх уяви, фантазії, збагаченню їх словникового запасу використовую такий прийом як фанфік.
Для створення фанфіку - домашнього завдання - немає обмежень у часі, тому обсяг роботи має бути довільним. У шкільній практиці, звичайно, не варто вимагати від учнів створювати фанфіки розміру максі, міді. Достатньо навчити писати міні-фанфіки. Результат залежатиме від глибини таланту, обдарованості, від ступеня зацікавленості роботою. Наприклад, придумати власну розв`язку подій, зробити другорядного героя головним (ввести нову сюжетну лінію), дописати «втрачену» сторінку, скласти епілог або пролог, створити власний твір за мотивами оригіналу тощо.
Можна запропонувати учням написати фанфіки за такими завданнями:
Змініть кінець оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»
Запишіть діалог, який міг би статися між Сашком (повість О.Довженка «Зачарована Десна») та Михайликом (повість М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)
Напишіть продовження новели «Сойчине крило». Чи мають герої новели майбутнє?
Напишіть лист-осуд Саві та Рахірі
Фанфік дає великі можливості як учням, так і вчителям.
Для учнів:
фанфікшен – це простір для фантазії;
розвиває творчі здібності;
потребує самостійної роботи у виборі тем, образів;
навчає вмінню лаконічно висловлюватися;
формує інтерес, бажання розвиватися, бачити свої успіхи;
виховує самооцінку, надає можливість побачити свої здібності, розвиває впевненість у собі.
Для вчителя:
- жанр фанфіку дозволяє перевірити рівень сприйняття твору учнем;
- допомагає побачити діалог письменника і учня (зазвичай скритий від педагога);
- розкриває очі вчителя на творчі можливості учнів;
- зміст твору, що вивчається, краще засвоюється завдяки поєднанню творчої уяви учня з позитивними емоціями під час створення власного оригінального твору.
Слід пам`ятати, що творчість людська не має меж. Тому не варто строго дотримуватися тієї жанрової специфіки фанфіку, яка створена і відома сьогодні. Не треба заганяти творчу працю учнів у рамки певного жанру і засмучуватись через те, що цікава робота, написана оригінально і талановито, але не вписується в жоден із відомих жанрів. Для творчості не може бути лімітів. Дітям слід пропонувати спробувати свої сили в тому, що вже відпрацьовано іншими, але й не обмежувати їхню фантазію. Хай вибір залишається за ними. І нехай вони створюють нові жанри!
13 слайд
Підведення підсумків уроку
На цьому етапі учні інтерпретують, застосовують, поширюють здобуті знання, роблять огляд ідей, що були відкриті ними.
А я вам пропоную написати міні-акротвір «Успіх» про майстер-клас: Яке враження від майстер-класу? Що хотіли б побажати? На скільки важливо використовувати дані вправи на уроках української мови та літератури? (Пишуть міні-акротвори у групах).
Отже, давайте послухаємо міні-акротвори «Успіх» про результати нашої з вами співпраці. Спочатку скажу я :
У мене залишилися тільки приємні враження від співпраці з вами.
Сподіваюся, деякі вправи, запропоновані мною, ви будете використовувати і у себе на уроках.
Працювали на майстер-класі всі активно і творчо.
І я впевнена, що отримали задоволення.
Хочу побажати усім родинного затишку, міцного здоров’я та вдячних учнів.
(Зачитують міні-акротвори колеги-учні).
14 слайд
Свій майстер-клас я хотіла б завершити такими словами:
«Коли народився вчитель,
до його колиски спустилися три феї. І сказала перша фея:
“Ти будеш вічно молодий, бо поруч із тобою завжди будуть діти”.
І сказала друга фея:
“Ти будеш гарний думками і душею, тому що немає шляхетнішого покликання, ніж дарувати своє серце дітям”.
І сказала третя фея:
“Ти будеш безсмертний, тому що продовжиш своє життя у своїх учнях”.
15 слайд
1