Майстер – клас «Візуалізація як один із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти».

Про матеріал
Мета: популяризація серед вчителів - філологів візуальних засобів навчання, які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам’ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним. Завдання: • ознайомити учасників майстер-класу з теоретичною основою візуалізації як одного із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти; • показати на практиці, яким чином використання засобів візуалізації сприяє підвищенню якості мовної та літературної освіти; • активізувати творчий потенціал вчителя для виявлення кращих якостей його особистості та професіоналізму; • допомогти учасникам майстер – класу засвоїти практичні навички роботи із засобами візуалізації ; • створити умови для результативного спілкування учасників майстер-класу з метою розвитку їх творчого потенціалу.
Перегляд файлу

Тема.  Майстер – клас  «Візуалізація як один із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти».

 

Мета:  популяризація серед вчителів  - філологів візуальних засобів навчання, які допомагають розвивати креативне, асоціативне та критичне мислення пам’ять й увагу школярів на уроках мови та літератури, а також дозволяють зробити процес навчання цікавим і результативним.

 

Завдання:

  • ознайомити  учасників майстер-класу з теоретичною основою візуалізації  як одного із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти;
  • показати на практиці, яким чином використання засобів візуалізації сприяє підвищенню якості мовної та літературної освіти;
  • активізувати творчий потенціал вчителя для  виявлення кращих якостей його особистості та професіоналізму;
  • допомогти учасникам майстер – класу засвоїти практичні навички  роботи із засобами візуалізації ;
  • створити умови для результативного  спілкування учасників майстер-класу з метою розвитку їх  творчого потенціалу.

 

Форма організації майстер-класу

Лекція  з елементами презентації + практична робота.

 

Обладнання: презентація за темою майстер-класу, роздатковий матеріал .

 

Організатор майстер - класу: Мороз Наталія Михайлівна, вчитель української мови та літератури, російської мови та зарубіжної літератури   Родинської ЗОШ І-ІІІ ступенів №8, Покровської міської ради Донецької області.

 

 Учасники майстер – класу:  вчителі української мови та літератури, зарубіжної літератури  м. Покровська.

  План роботи

І. Вступна частина.

   Оголошення теми і мети майстер-класу.

ІІ. Теоретично-демонстраційний блок.

   Лекція з елементами презентації.

ІІІ. Практичний блок.

    Використання засобів візуалізації на уроках мови та літератури».

IV. Рефлексія учасників майстер-класу.

                                           

 

                                     

                                         Хід майстер-класу

          Шановні колеги! Я рада вітати вас  на своєму майстер – класі «Візуалізація як один із засобів підвищення якості мовної та літературної освіти»

Бажаю нам з вами плідної роботи!

 

 Чому візуалізація?

Відповідно до думки дослідників, мозок людини обробляє візуальну інформацію значно швидше текстової, внаслідок чого графічний дизайн є основним засобом розробки об'єктів візуальної комунікації.

      Сьогодні перед нами за партами на уроках сидить нове покоління учнів, які використовують Інтернет вже на новому рівні – як простір, в якому вони живуть. Вони звикли бути в Мережі, з ними завжди смартфони і для них це природна якість життя.

      Як зробити урок не лише пізнавальним, інформативним, але й підтримувати у дітей зацікавленість предметом, бажання вчитися, зробити урок цікавим, підвищити у школярів мотивацію до навчання? – саме такі питання ставлю я перед собою в своїй роботі. Шукаючи відповідь на це питання, я дійшла висновку, що зацікавити, вмотивувати учнів до вивчення предмету можна шляхом уникнення одноманітності, шаблонності в роботі, використання таких форм, методів навчання, які збуджують пізнавальний інтерес і стимулюють самостійне мислення школярів. Вважаю, що в першу чергу необхідно орієнтуватися саме на учня. Адже саме від того, чи буде у нього бажання вчитися, пізнавати щось нове, і буде залежати результат нашої спільної роботи.Зацікавити сучасного учня читанням величезних параграфів сухої теорії – неможливо. І якщо раніше велика кількість ілюстрацій, малюнків вважалися прерогативою лише молодших школярів, то зараз це вимога часу у викладанні всіх предметів у всіх ланках школи.

 

Візуалізація – це створення та представлення графічного образу текстової інформації, що робить її наочною, а отже, зручнішою для аналізу та осмислення.

В ізуалізація навчальної інформації дозволяє вирішити цілий ряд педагогічних завдань:

- забезпечення інтенсифікації навчання;                                                                                  - активізації навчальної та пізнавальної діяльності;                                                    - формування і розвиток критичного і візуального мислення; зорового сприйняття;                                                                                                                        - образного представлення знань і навчальних дій;                                              - - підвищення візуальної грамотності та візуальної культури тощо.

Пропоную  розпочати нашу роботу з ізотерапевтичної вправи, яка сприяє зменшенню емоційної напруги , допомагає краще пізнати самих себе .

Відомий художник М.Реріх сказав : ( слайд №2)

«Я бачу сонце в глибині себе

І в кожному я бачу сонце»

Я перекона, що і в кожному з вас є сонце, тож давайте відтворимо його на малюнках. Підберіть до вашого емоційного стану колір і розфарбуйте сонечко. Графічно зобразьте очі і посмішку свого сонечка

Отже, сонячним світлом, ми зігріли наш кабінет і готові працювати далі.

А тепер в промінчики свого сонця  впишіть афірмації - короткі позитивні висловлювання , які при багаторазовому повторенні закріплюють певний образ або якусь установку. ( вчителі заповнюють сонечка)

    А тепер розташуємо наші сонечка на аркушах , промовляючи одну з придуманих вами афірмацій ( прикріплюють сонечка на  аркуші )

     Тож, ми разом налаштувалися на роботу, створили спільну енергетично- позитивну композицію у вигляді креолізованого тексту і таким чином підійшли до теми нашої бесіди.

  Що ж таке креолізований текст?

        Це складне текстове утворення, у якому поєднуються вербальні (тобто словесні) та невербальні (що належать до інших знакових систем) елементи. Вони створюють певну візуальну смислову  єдність, що комплексно впливає на учня.

Все це стосується медіа освітніх технологій. Вони бувають візуальними, аудіальними і аудіовізуальними.  Головним завданням яких є

-навчити декодувати тексти;

- створювати  власні висловлювання за допомогою медіа тексту ;

- розвивати самостійність і критичне мислення.

-розвивати креативні здібності учнів

Впевнена, що багато видів креолізованого тексту  ви вміло  використовуєте на своїх уроках ( комікси, мотиватори, постери, брошури, скрапбукінги, піктограми, кроссенти, фото колаж, логотип…..)

Я обрала із них найбільш, на мій погляд, дієвіші, які власне і використовую на своїх уроках.

І перший вид креолізованого тексту – це Хмарки тегів

Хмарки тегів- це сукупність слів, об’єднаних однією тематикою, що візуально утворюють певний відповідний символ.. За допомогою таких хмарок слів можна візуалізувати текти  і термінологію у більш ночний спосіб, що сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації.

Використовувати теги можна на будь-якому уроці і на будь-якому етапі уроку.

В Інтернеті є вже готові хмарки, можна самому начаклувати у програмі Tagul 

  •                   в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; 
  •                   попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; 
  •                   можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; 
  •                   скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари; 
  •                   створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова; 
  •                   показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;

-перетворити нудний текст в цікаву головоломку;

- написати зашифровану листівку другові;

- зробити "хмарку" підказок до літературних диктантів, кросвордів тощо;

- повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.

Створення власних хмаринок розвиває креативність, навчає обирати головне і систематизувати матеріал, заглиблюватися у текст.

Пропоную вам створити хмаринку тегів «Мій портрет» або «Школа».

Інструкція

1. Хмара слів (wordart.com)

3. Натиснути на Creat (Now) (створити)

4. Одразу створити слова рідною мовою під кнопкою Filter

5. Обрати новий шрифт натиснувши кнопку Fonts (безкоштовні шрифти виділенні білим кольором, якщо  шрифти виділенні білим кольором, то тоді створіть слова рідною мовою)

6. Якщо вам необхідно створити форму словам, то оберіть кнопку Shapes

7. Щоб змінити колір слова потрібно перейти во вкладку Color біля слова

8. Натисніть кнопку Visualize (вона червоного кольору) для отримання проєкту

9. Щоб хмару слів зберегти та перетворити на посилання  Share - Link (зверху)

10. Перейдіть на QRCoder.ru

11. Вставте скопійоване посилання в місце для "введите текст для кодирования"

12. Натисніть "создать код"

13. Скопіюйте посилання під "Постоянная ссылка на изображение"

Ось ми з вами ближче познайомились, і ви  переконалися, що це цікава але не така вже й проста робота.

А ми з вами перейшли до наступного прийому

 

QR-код

 

QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку. QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.

Переваги використання QR-кодування:

швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;

зручно: вміщує великі об’єми відомостей у невеликому зображенні;

просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір’я тощо).

 

Віршокартинки

 

З поколінням візуалів бажано розмовляти мовою, яку вони розуміють найліпше: через картинки, малюнки, образи, символи.

І тут нам допомагають тексти «нової природи».

 

Віршокартинка – це зображення (гарна фотографія, малюнок), на якому розміщено художній текст (прозовий або поетичний).

У кожного з нас при читанні художнього тексту виникає унікальне сприйняття: свої образи, уявлення, асоціації, зв’язки, спогади. Робота з віршокартинками розвиває творчу уяву. Сутність змісту художнього тексту усвідомлюється глибше, адже його можна передати за допомогою зорового образу, невеликих деталей, пропустити через всі органи чуття – слух, запах, смак, дотик, рух.

Віршокартинка має свою ідейну та естетичну цінність, пояснює й доповнює літературний твір.

 

Печворк

 

«Печворк» використовується як настільна гра і являє собою цікаву та одну з найвідоміших абстрактних ігор. Розрахована вона на різновікову категорію. Мета гри: створити максимально цілісне зображення з клаптиків. Це може бути аналіз твору, характеристика героїв, біографія автора. Учень повинен об’єднати деталі  і скласти за ними розповідь. Візуалізація матеріалу допомагає не лише систематизувати знання учня, а й розвиває мовлення, допомагає послідовно висловлювати свою думку. Печворк можна робити на комп'ютері, але набагато цікавіше, якщо учні самі зроблять кожен клаптик. Потім з'єднуєте всі клаптики разом і отримуєте відмінну "ковдру", якою можна «вкрити» весь твір. Закінчити роботу, підвести підсумки, провести аналіз.

 

Кроссенс

 

Кроссенс – це стандартне поле з 9 квадратів, кожному з яких відповідає певне зображення. Щоб розвʼязати кроссенс, треба встановити будь-які асоціації (від поверхових до глибинних) між сусідніми картинками спочатку по периметру (1-2, 2-3, 3-6, 6-9, 9-8, 8-7, 7-4, 4-1), а потім по хресту (5-2, 5-6, 5-8, 5-4). Центральне зображення № 5 – тема кроссенса. У кроссенсі можливі різні варіанти асоціацій, які встановлять учні, бо кожна дитина мислить по-своєму. Тож використання кроссенсів впливає на розвиток творчого асоціативного мислення школярів, активізує їхню пізнавальну діяльність.  До речі, використовувати цю форму роботи можна як на уроках  літератури, так і на уроках мови.

Практична вправа.

Розв’язання кроссенсу «Кулінарія» (українська мова 10 клас. Тема Наголос»

 

D:\Мои документы\Курси 2019\Укр. курси\Кросенси\Кроссенс кулінарія.jpg

 

ВИСНОВОК

Отже, сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець, людина, яка здатна жити повноцінним життям в інноваційному просторі сьогодення і своєю діяльністю цей простір створювати. Ось чому чим більше ми тренуємо свій мозок, розвиваємо фантазію та творчі здібності, тим більше цікавих ідей і рішень до нас будуть приходити. Лише творча особистість, спроможна створювати, управляти, пропонувати нові теорії, нові технології, нові напрямки розвитку, знаходити шляхи виходу зі складних  нестандартних ситуацій. Із людини розумної вона повинна перетворитися на людину свідому, а для цього необхідно переходити на нові технології навчання. І одна з них Візуалізація

 

Шановні колеги, наша робота добігає кінця, тож я пропоную вам доробити наш креолізований текст, який ми почали створювати на початку заняття. На стікерах напишіть свої враження, побажання і приклейте біля сонечок.

Я щиро вдячна вам за плідну творчу співпрацю! Не можу залишити вас з пустими руками. Прийміть від мене побажання!

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку