Назва майстер-класу: «Застосування діяльнісного підходу для розвитку пізнавальної активності учнів на уроках географії»
Мета:
Розкрити особливості впровадження діяльнісного підходу на уроках географії як фактора формування активної життєвої позиції, показати можливості предмета у формуванні основних груп компетентностей учнів через інтерактивні методи роботи на уроках географії
Завдання:
МАЙСТЕР-КЛАС
«Застосування діяльнісного підходу для розвитку пізнавальної активності учнів на уроках географії»
І. Вступне слово
Дітей навчати зараз важко –
Та вчитель знайде новий хід:
В інноваційний вік практичний
Діяльнісний використовує підхід.
Дитина не стороння та пасивна
І не шухлядка різних знань,
Вона і творча, і активна,
Готова до нових завдань.
У навчанні через практичний досвід,
Через діяльнісний підхід,
Дитина пізнає те, що навколо,
І опановує наш планетарний світ.
Як цей підхід в житті здійснити,
Щоб географії дітей навчити,
Запрошую всіх я на майстер-клас,
Можливо досвід мій теж зацікавить Вас.
Епіграф: «Розкажи - і я дізнаюся,
Покажи - і я запам'ятаю,
Дай спробувати - і я зрозумію»
(Китайське прислів'я)
Додаток 1
1 крок - Розкажи - і я дізнаюся
(теоретична частина майстер-класу)
Прийом «Кошик ідей»
Перед вами лежать кольорові аркуші. В технології критичного мислення є прийом «кошик ідей». Коли я вам назвала тему майстер – класу, Ви, мабуть, «витягли» із пам’яті те, що вже чули, а можливо й спробували використовувати на уроці. Заповніть аркуші, вписавши ключові слова нашого заняття. У імпровізований «кошик» ми будемо «складати» ідеї - ключові слова майстер-класу.
Міні-лекція
«Діяльнісний підхід до навчання як ресурс якісної освіти»
Під час вивчення курсу географії в школі, як і під час будівництва будь – якої споруди, важливий міцний фундамент, а інакше, яким би не було ваше будівництво, споруда не буде стійкою. Зокрема, і на міцному фундаменті можна звести хитку споруду. 23 листопада 2011 року постановою Кабінету Міністрів України було затверджено новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти.
Новий Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти. При цьому особистісно зорієнтований підхід до навчання забезпечує гармонійний розвиток академічних, соціокультурних, соціально-психологічних та інших здібностей педагога та учнів.
Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей. Під час навчання у школі учні повинні набути найважливіших компетентностей на рівні, який дасть їм змогу брати активну участь у житті суспільства й навчатися впродовж життя. Компетентність треба розуміти як загальну здатність, що ґрунтується на знаннях, досвіді, цінностях, що набуваються та розвиваються під час навчання.
Компетенції є інтегрованим результатом діяльності учнів. Компетентність забезпечується комплексним поєднанням усіх структурних компонентів - знань, діяльності, особистісних якостей.
Загальна структура компетентності може бути такою:
Знання |
|
Діяльність |
|
|
|
глибокі |
|
використання знань у стандартних ситуаціях |
|
|
|
систематичні |
|
використання знань у нестандартних ситуаціях |
|
|
|
багатофункціональні |
|
компетентність, уміння і навички, особистісні якості, цінні установки. мотивація діяльності |
За мету своєї діяльності маю розвиток різних груп компетентностей у школярів. Саме тому форми та методи, що застосовуються на уроках, впливають на вироблення певної групи компетентностей:
Соціальна компетентність - залучаю дітей до проведення нестандартних уроків, уроків-подорожей, ігор, конференцій; стимулюю ініціативних дітей до проведення диспутів, постійно ведемо природоохоронну, краєзнавчу роботу.
Полікультурна компетентність – проводимо дидактичні ігри на уроках. Під час вивчення країн світу використовую досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв) використовую випереджувальні завдання.
Комунікативна компетентність - використовую загадки, вірші. На уроках учні самі складають візитку-презентацію країни, при цьому використовують елементи національного вбрання представника країни, що вивчається, називають грошову одиницю, мову, демонструють писемні знаки держави. Проводжу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференція, семінар).
Інформаційні компетентності − використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків. Консультую учнів щодо підготовки, проведення та обробки матеріалів, залучаю школярів до краєзнавчої роботи (збір фотоматеріалу, інформаційних даних), які необхідні для успішної участі в турнірі юних географів, стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти наукові журнали). Консультую учнів (як працювати з підручником, картою, легендою), нагадую плани характеристик географічних об’єктів. Формую вміння школярів скласти план, схеми, синквейн, робити висновки та узагальнення.
Компетентність продуктивної творчої діяльності – навчаю учнів розв’язувати проблеми в індивідуальній діяльності та в групах, заохочую ініціативу учнів, залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам, прогнозування явищ в географічній оболонці, виготовлення саморобного озера, вулкана, болота, природної зони, гори, моря. Залучаю учнів до підготовки і проведення предметного тижня, виступу у місцевій газеті з висвітленням певних питань, обов’язково заохочую творчу діяльність.
Компетентність самоосвіти та саморозвитку – формую і розвиваю інтерес до предмета, виготовляю картки для обдарованих дітей, залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури з написанням рефератів, повідомлень, розвиваю уміння працювати з текстом, картою, залучаю дітей до складання планів, питань, структурно-логічних схем, таблиць.
Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.
Прийом «Спочатку було слово»:
тлумачення слів «діяльність», «діяльнісний метод»
Діяльність педагога - способи організації навчально-пізнавальної діяльності учнів та керування цією діяльністю
Діяльність учня - способи, за допомогою яких учні під керівництвом учителя йдуть від незнання до знання
Зміст процесу навчання, побудованого на основі діяльнісного підходу включає три основних напрямки:
Міні-лекція (продовження)
Географія – наука комплексна, тож навчання географії має розвивати пізнавальний інтерес у школяра, сприяти створенню в його уяві цілісних образів географічних об’єктів і явищ, допомогти зрозуміти географічні проблеми сучасного суспільства та їх причинний характер, формувати ставлення до нашої планети як до спільного дому, почуття дбайливого господаря, патріота.
Шкільна програма з географії передбачає розв’язання таких завдань:
Діяльнісний компонент змісту географічної освіти сприяє формуванню активної життєвої позиції учнів. Щоб у результаті вивчення географії досягти виконання всіх завдань, відповісти на всі де? як? чому? Не лише вивчення програмового матеріалу, а й тих видів діяльності учнів, що відповідають їхнім віковим можливостям. Сучасні дослідники проблеми розвитку змісту освіти (В.Ільченко, В.Корнєєв, В.Паламарчук, С.Подмазін, О.Савченко, А.Сиротенко та інші) наголошують на тому, що головним елементом навчання є діяльність. Основними видами навчально-пізнавальної діяльності є: загально навчальна діяльність, спеціальна (географічна) діяльність, творча діяльність, самоорганізуюча діяльність.
Діяльнісний компонент змісту географічної освіти |
|||
Загально-навчальна діяльність |
Спеціальна (географічна) діяльність |
Творча діяльність
|
Самоорганізуюча діяльність |
|
- робота з картами, таблицями, схемами;
|
|
|
Основою для інтелектуального розвитку дитини та її мислення є оперування інформацією. Зрозуміло, що простої подачі наявної інформації недостатньо. У своїй діяльності приділяю увагу не тільки пошукові і запам’ятовуванню інформації, а й вмілому та доцільному її використанню, що сприяє розвитку розумових здібностей учнів та їх мислення. Наприклад під час уроків використовую матеріал в позатекстовій формі: таблиці, схеми, графіки, малюнки, діаграми, карти, фотографії, ілюстрації, кінофільми (полегшує подачу інформації використання мультимедійного центру) та додаткову літературу, літературні твори.
Учні виділяючи та порівнюючи, переводячи інформацію з однієї форми в іншу вчаться відбирати необхідну інформацію, розділяють матеріал на першочерговий та другорядний, визначають істинність фактів та заплановану «інформаційну помилку». Потрібно активізувати пізнавальний інтерес у школярів. Це явище (пізнавальний інтерес) багатозначне, тому на процес навчання і виховання він може впливати різними своїми сторонами. На практиці пізнавальний інтерес розглядають як частину зовнішніх стимулів процесів, як засіб активізації пізнавальної діяльності учнів, як ефективний інструмент учителя, даючи йому можливість зробити процес навчання захопливим, виділити ті чинники, які можуть захопити увагу школярів, зацікавити їх працею над учбовими задачами. Наприклад можна використати ключові слова і вислови що пробуджують, стимулюють учнів до розумової діяльності:
Рівень за таксономією Блума цілей навчання |
Ключові слова і вислови, які можуть бути використані для стимулювання розумових процесів |
Уміння учнів |
Пізнання |
|
Пізнання фактів та явищ, які мають безпосереднє відношення до проблеми |
Застосування |
|
Розглядають нові проблеми, використовуючи вже вивчені поняття та ідеї. |
Розуміння |
|
Розуміння фактів, що мають відношення до проблеми. |
Аналіз |
|
Уміння розділяти ідеї, проблеми на складові |
Синтез |
|
Встановлення взаємозв’язків між поняттями, ідеями для узагальнення |
Оцінювання |
|
Формулювання самостійних оцінювальних суджень зі складної проблеми |
Таким чином, у навчально-виховному процесі на уроках географії акцентується діяльність на
Використовуючи різноманітні методи і засоби для розвитку пізнавального інтересу учнів, мрію, щоб по закінченню вивчення шкільного курсу географії учні не тільки вільно орієнтувалися в географічній номенклатурі, а також могли пояснити причини виникнення тих чи інших природних процесів і явищ, та можливі їх наслідки.
Переваги діяльнісного підходу:
НЕДОЛІКИ ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ
Додаток 2
Крок 2 Покажи - і я запам'ятаю
(з досвіду роботи)
Інформаційне повідомлення
«Технології діяльнісного підходу до організації навчання учнів на уроках географії»
Втілення діяльнісного підходу у вивченні географії зумовлено парадигмою особистісно орієнтованого навчання, коли особистість реалізує та перевіряє себе лише в діяльність.
Застосування на уроках географії різних методів навчання в їх взаємозв’язку з інноваційними технологіями сприяє активізації навчально-виховного процесу, удосконалення форм і методів уроку, відкриває нові можливості широкого впровадження в навчальний процес самостійної пізнавальної діяльності учнів.
Сформовані види діяльності спонукають учнів до роботи над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня, сприяють формуванню активної життєвої позиції. Діяльність учнів виявляється у співпраці учителя й учнів на уроках ,у підготовці до позакласних заходів ,у проведенні декадників географії, творчих географічних конкурсів. Переконана, що творча діяльність учнів на уроці дає змогу забезпечити якісний навчальний процес, високий рівень їх навчальних досягнень.
Вправа «Методична скринька»
Нині існує безліч педагогічних технологій. Хотілося б зупинитись на декількох технологіях інноваційного навчання:
Спробуємо з’ясувати ефективність діяльнісних методів навчання на уроках географії в різних вікових групах. Пропоную «заглянути» на мої уроки та відмітити в своїх «дорожніх картах» та форми й методи, які на Вашу думку, відповідають принципу діяльнісного навчання школярів, що закладено в оновлений Державний стандарт загальної середньої освіти.
Нестандартні уроки.
Зазначимо, що й досі не існує загальноприйнятої типології нестандартних уроків. Усі наявні класифікації можна назвати умовними.
Незважаючи на велике розмаїття, для більшості нестандартних уроків, як правило, характерні:
Практикую проведення нестандартних уроків після вивчення великих тем, тому що до таких уроків слід готуватись заздалегідь. Вони є одним з останніх етапів навчального циклу, так би мовити, верхівкою айсберга, оскільки основна навчальна діяльність відбувається на стадії підготовки до них.
Інтерактивні технології.
Нинішні педагогічні інновації пов’язані із застосуванням інтерактивних методів навчання. Суть інтерактивних технологій у тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії тих, хто навчається. Це співнавчання, у якому і вчитель, і учні є суб’єктами. Учитель виступає лише в ролі організатора навчання, координатора роботи груп. Інтерактивні технології навчання найбільше відповідають особистісно зорієнтованому підходу в навчально-виховному процесі. Під час застосування інтерактивних технологій, як правило, моделюють реальні життєві ситуації, пропагують проблеми для спільного розв’язання, застосовують рольові ігри. Застосування інтерактивних технологій потребує старанної підготовки вчителя та учнів. Вони мають навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, вміти ставити запитання та відповідати на них.
Залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів розрізняють такі інтерактивні технології навчання:
Технологія організації групової навчальної діяльності
Групова навчальна діяльність — це форма організації навчання в малих групах, об'єднаних загальною навчальною метою за опосередкованого керівництва вчителя та співпраці з учнями. Завдяки їй зміцнюється соціальний контакт між членами групи, формуються такі цінності, як суспільний досвід, задоволення результатами особистої й сукупної роботи, взаємодопомога, взаємозбагачення, взаємоконтроль, змагальність; істотно зростає індивідуальна допомога з боку вчителя та товаришів у групі тим, хто її потребує. Зазначені цінності особистісно зорієнтованої спрямованості досить обмежено формуються й розвиваються в умовах фронтальної та індивідуальної форм навчальної діяльності.
Функції вчителя:
Учитель має звертати увагу на такі моменти:
Проектна технологія
Проектну систему навчання розробили в 20-ті рр. XX ст. американський педагог Дж. Дьюї та його послідовник В. Кілпатрик. Проектна технологія потребує використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих методів, прийомів, засобів.
Суть проектної технології — стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань через проектну діяльність, а саме: розв'язання однієї або цілої низки проблем; показати практичне застосування надбаних знань — від теорії до практики.
Отже, проект — це цільовий акт діяльності, в основі якого лежать інтереси учня.
Основні вимоги, які висуває проектна технологія:
Результати проектів мають бути матеріальними, тобто відповідно оформленими — відеофільм, альбом, газета, посібник, презентація, альманах тощо.
Ця педагогічна технологія зорієнтована на застосування фактичних знань та набуття нових (часто шляхом самоосвіти) і є прикладом поєднання урочної та позаурочної діяльності. Тема проекту завжди є чимось більшим, ніж навчальні завдання. Участь у проектній діяльності сприяє формуванню ключових компетентностей: комунікативної, соціальної, громадянської, інформаційної, психологічної.
При вивченні економічної та соціальної географії світу можна практикувати використання проектної технології у 10 класі. Учні створюють власні презентації країн, розробляють маршрути туристських подорожей різними регіонами світу, випускають колажі про культуру окремих народів. Такі завдання сприяють розвитку пізнавальних навичок учнів, ефективному спілкуванню.
Комп'ютерно-інформаційна технологія
Бурхливий розвиток засобів інформатизації (комп'ютерів, комп'ютерних комунікацій, усяких електронних пристроїв), а отже, поява нових технологій обробки, передачі, отримання та зберігання інформації відкриває нові можливості для застосування комп'ютерів у навчальному процесі.
Інформатизація освіти — це процес забезпечення сфери освіти теорією й практикою розробки і використання сучасних нових інформаційних технологій, орієнтованих на реалізацію психолого-педагогічної мети навчання й виховання.
Нові інформаційні технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самостійної роботи, дають цілком нові можливості для творчості, знаходження й закріплення всіляких професійних навичок, допомагають реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Комп 'ютер виконує в навчанні такі функції:
Завдання педагогіки полягає в тому, щоб визначити і забезпечити ті умови, за яких реалізуються всі зазначені функції:
Комп'ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Структура уроку з використанням комп'ютера є багатоваріантною, однак такий урок має бути поліфункціональним: не тільки формувати знання, а й розвивати учнів.
Плануючи урок із застосуванням інформаційних технологій намагаюсь дотримуватися таких дидактичних вимог: чітко визначаю педагогічну мету застосування інформаційних технологій у навчальному процесі , враховую специфіку навчального матеріалу, особливості класу, характер пояснення нової інформації, рівень технічних навичок учнів.
Ознайомлення з новинками програмового забезпечення для проведення практичних робіт на уроках географії
Отже, ми з'ясували суть деяких інноваційних технологій навчання. Зрозуміло, що використовувати їх на уроці слід тільки в тому разі, якщо вони є методично виправданими. Ніякі технології не повинні бути сліпо запозичені. У кожного вчителя, що творчо працює, складається власна технологія навчання й виховання, в основі якої можуть бути елементи різних педагогічних і освітніх технологій. Ще В. О. Сухомлинський вказував, що «Найкраща, найтонша методика дійова лише тоді, коли є жива індивідуальність педагога, коли в загальне він вносить щось своє, глибоко продумане».
Ігрова діяльність
Ігри які я використовую для розвитку пізнавальних інтересів учнів активізації пізнавальної діяльності на уроці:
«Міні – алфавіт» - із букв слова придумати географічні терміни які зустрічалися на уроці;
«Узнай по контуру» - завдання по контуру узнати географічний об’єкт (озеро, острів) ;
«Збери карту» макет географічного об’єкту розрізається на декілька частин потрібно скласти його як найшвидше (контури материків вирізані з картону);
«Географічний ланцюжок» - швидко продовжувати ланцюжок географічних термінів, які починаються з останньої букви попереднього слова (Україна – Австралія – Японія..);
«Пошта» - в 6 корзин з надписами материків учні вкладають картки (опис місцевості, представники тваринного чи рослинного світу, кліматичні показники, тощо) коментуючи свої дії;
«Знайди помилку» Клас об’єднується у дві команди. Кожна команда отримує картку, на ній у чотири стовпці записані слова, назви, що входять до сьогоднішньої теми, але є й такі, що не входять. Учні на перших партах по команді починають викреслювати з першого стовпчика зайві слова (кожна парта одне слово), після чого передають картку на другу парту, яка викреслює зайві слова з другого стовпчика. Ті у свою чергу передають картку на наступну парту. Перемагає та команда, яка перша знайде всі неправильні слова і пояснить, що вони означають (як обґрунтування їх «неправильності»).
«Хто більше?» За фіксований час учням пропонується скласти певну кількість запитань до сьогоднішньої теми. Бажано, щоб їх було якомога більше. Перемагає той, у кого їх буде найбільше і хто зможе на них відповісти.
«Кольорова стрічка» Учням роздаються різнобарвні квадратики. На їх звороті написані слова — відповіді на запитання, які отримують учні від учителя. "Серед них є неправильні відповіді. Завдання учнів полягає в тому, щоб серед запропонованих відповідей знайти правильну та викласти їх у певному порядку. Утворюється різнобарвний ланцюжок.
Приклад запитань
1. Родючість ґрунту залежить від! вмісту в ньому... (Гумусу)
2. Материнською породою українських чорноземів є... (Лес)
3. Не підлягають зональному розміщенню... (Лучні ґрунти)
4. Сформувались внаслідок видужання засолених ґрунтів... (Солоні)
5. На лесовому підґрунті під широколистяними лісами сформувались... (Сірі лісові ґрунти)
6. В межах лісової смуги Карпат і поширені... (Буроземи і буро-підзолисті ґрунти)
«Світлофор» Кожному учню роздається по три сигнальні картки: червона, жовта, зелена. Вчитель зачитує твердження. Якщо воно правильне, то піднімається зелена картка, неправильна — червона, частково правильна — жовта.
Твердження
1. На Поліссі поширені дерново-підзолисті грунти.
2. Звичайні чорноземи поширені в північній частині степу..
3. На півдні України поширені! світло-каштанові ґрунти.
4. Вміст гумусу у верхньому шарі звичайних чорноземів сягає 6,5%.
5. У подах Причорномор'я сформувались солонці.
6. Північні схили Головного пасма Кримських гір вкрито буроземними лісовими ґрунтами.
7. У Карпатах переважають бурі лісові чорноземні ґрунти.
«Кліматолог» Знаючи основні кліматичні елементи давайте охарактеризуємо кліматичні сезони. Для цього розділимось на чотири групи, кожна з яких визначить, який сезон вона буде характеризувати. Характеризуємо за планом.
План
1. Коли починається сезон.
2. Вплив яких баричних центрів переважає.
3. Середні температури липня та січня.
4. Переважаючі вітри.
5. Особливості (які метеорологічні явища бувають) Перемагає група і заслуговує звання і кращих кліматологів, яка правильно і швидше визначить особливості і своїх кліматичних сезонів.
«Кубики». На гранях куба розміщені елементи, які необхідно охарактеризувати. Клас поділяється на дві групи. Під час характеристики кубик повинен переходити від одного учня до іншого. Написи на гранях кубика
1. Охарактеризуйте вплив величини сумарної сонячної радіації на клімат….
2. Охарактеризуйте вплив атмосферної циркуляції на клімат….
3. Який вплив на клімат …. має характер підстилаючої поверхні?
4. Як на території змінюється кількість опадів? Чому?
5. Як на території змінюються січневі та липневі температури? Чому?
6. Як змінюється напрям вітру за сезонами на території….?
Метод «Американська мозаїка»
Навчальний матеріал ділиться на три частини. Наприклад.
1. Вплив баричних центрів на клімат, особливості за сезонами.
2. Типи повітряних мас на території, пояси тиску та переважаючі вітри.
3. Особливості циклональної та антициклональної діяльності на території.
Учні об’єднуються у групи по троє, кожна з яких опрацьовує певне питання з переліку. Потім члени різних команд, які вивчали одне й те саме питання збираються для 5—10-хвилинного обговорення його. Після цього повертаються до своїх команд і пояснюють зміст своєї частини матеріалу іншим членам групи. Рівень засвоєння перевіряється за результатами індивідуальної самостійної роботи.
« Чи знаєш ти» - до назви материка підібрати кожній літері географічний об’єкт, що знаходиться на цьому материку
«Географічний футбол» - клас ділиться на 2 команди, які по черзі задають одна одній запитання по темі уроку. За правильністю відповіді слідкує вчитель, а також капітани команд (воротарі), які можуть і мають право доповнити відповідь своєї команди;
Вправа "Мої секрети"
Завдання: Прорекламувати або продемонструвати те, що ви найкраще вмієте, а також ваші улюблені методи, прийоми, ідеї.
Як бачимо, у кожного з нас є копилка діяльнісних вправ, що спонукають нашій учнів до активного пізнання географічних закономірностей та цікавинок.
Тож запрошую на урок, під час якого спробуємо об’єднати розрізнені методичні прийоми в єдину класно-урочну систему на засадах діяльнісного навчання.
Урок – 8 клас
Тема Вимірювальні властивості топографічних карт.
Практична робота 1. «Визначення напрямків, відстаней, площ, географічних і прямокутних координат, висот точок за топографічною картою».
Додаток 3
3 крок - Дай спробувати - і я зрозумію
(практична частина майстер-класу)
Основною формою організації навчальної діяльності практично в усіх країнах світу є сьогодні класно-урочна система. Вона була прогресивною протягом чотирьох століть, але сьогодні перестала задовольняти потреби суспільства в освіті й потребує вдосконалення. Критика класно-урочної системи найчастіше пов’язана з пасивністю учнів на уроках і відсутність інтересу до навчання, зниженням якості знань, перевантаженням дітей домашніми завданнями й уроками, з тим, що навчальні заняття шкідливо впливають на здоров’я школярів. Усе гострішою стає проблема вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на запитання: як навчати, як створити умови для розвитку та самореалізації особистості в начальному процесі, як, залишаючись у рамках класно-урочної системи, підвищити ефективність навчального процесу, досягнути високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечити оволодіння ними навичками саморозвитку особистості.
Відповідно до етапів побудови системи знань уроки діяльнісної технології за метою можна розділити на чотири типи:
Розглянемо докладніше кожний тип уроків.
Урок відкриття нового знання
№ п/п |
Етап уроку |
Мета |
Опис етапу |
1. |
Самовизначення до діяльності. (1-2 хв.) |
Включення в навчальну діяльність на особистісно значущому рівні
|
1) Створюються умови для виникнення внутрішньої потреби включення в діяльність («хочу») 2) Виділяється змістовна область («можу») |
2. |
Актуалізація знань (5-6 хв.) |
Готовність мислення і усвідомлення потреби до побудови нового способу дії
|
1) Актуалізація знань, умінь, навичок, достатніх і необхідних для побудови нового способу дій. Активізуються відповідні розумові операції. 2) Створення утруднення в індивідуальній діяльності. 3) Утруднення фіксується учнями |
3. |
Виявлення причин утруднення. Постановка мети діяльності. |
Виявлення місця (де?) і причини (чому?) утруднення, постановка мети уроку, формулювання теми уроку |
3) Постановка мети діяльності, формулювання теми уроку |
4. |
Побудова проекту виходу з утруднення («відкриття» дітьми нового знання). (П – проект) (7-8 хв.)
|
Побудова дітьми нового способу дій і формування здібності до його застосування
|
3) Фіксація нового способу дій в мові і знаковій системі |
5. |
Первинне закріплення в зовнішній мові (4-5 хв.) |
Засвоєння нового способу дій
|
Рішення типових завдань на новий спосіб дій з промовлянням вголос алгоритму, поняття, властивості |
6. |
Самостійна робота з самоперевіркою по еталону (5-7 хв.) |
Індивідуальна рефлексія досягнення мети
|
1) Самостійне виконання завдання на новий спосіб дій 2) Самостійна перевірка по еталону 3) Самооцінка і рефлексія діяльності (помилки, що допустили, виявляють їх причини, промовляють і виправляють) |
7. |
Включення в систему знань і повторення. (7-10 хв.) |
Включення нового способу дій в систему знань, повторення |
Виконуються завдання,
Включаються завдання на тренування раніше сформованих здібностей і підготовку |
8. |
Рефлексія діяльності (2-3 хв.) |
Самооцінка результатів діяльності, усвідомлення нового методу, меж застосування нового знання |
Організація рефлексії і самооцінка діяльності на уроці Співвідношення поставлених цілей з результатами діяльності |
МАТРИЦЯ 1
Урок відкриття нового знання
Тип уроку: ВНЗ (урок відкриття нових знань)
Клас:
Предмет:
Тема уроку:
Тип уроку:
Основні цілі уроку:
а) діяльнісні: - сформувати....;
- вчити...;
- розвивати...;
б) навчальні: вивчити...;
в) знання: - знати...;
- знати...;
г) уміння: - уміти...;
- уміти... .
Розумові операції: (вибрати: аналіз, аналогія, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація).
Демонстраційний матеріал:
Роздатковий матеріал:
Технічне забезпечення уроку:
Оформлення дошки (малюнок):
№ п/п |
Етап уроку
|
Цілі етапу уроку
|
Можливі прийоми |
I.
|
Самовизначення до діяльності.
|
1)дидактичні: скласти умови для виникнення внутрішньої потреби включення у діяльність; визначення змістової області матеріалу, який буде вивчатись; 2)психологічні: забезпечити психологічний настрій на роботу. |
1.Привітання, побажання хорошого настрою 2. Долонька до долоньки 3. Рапортичка 4. Привітання учнів, які прийшли після тривалої відсутності 5. Дерево очікувань |
II.
|
Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
|
1) дидактичні: актуалізувати знання про...; 2) психологічні: створити ситуацію утруднення під час виконання завдання.
|
1.Виконання учнями завдань, подібних до домашніх 2.Постановка додаткових запитань 3.Перевірка д/з за допомогою “еталону”
4.Відповідь “ланцюжком” 6. Ключове питання (завдання) |
III. |
Виявлення причин утруднення і постановка навчальної задачі
|
1) дидактичні: виявити і зафіксувати причину утруднення; сформулювати задачі й тему уроку; 2) психологічні: створення умов для аналізу учнями повноти своїх знань. |
- Аналіз завдання та визначення проблеми - Формулювання теми уроку
|
IV.
|
Побудова проекту виходу з утруднення
|
1) дидактичні: підібрати варіант виходу з утруднення (будувати еталон, прочитати або вивести правило, алгоритм); 2) психологічні: активізувати розумову діяльність учнів. |
- Висунення гіпотез – мозковий штурм, групова робота - Пошук можливих варіантів рішення - Добір матеріалу – робота з літературою, опитування, експеримент, дослідження - Узагальнення отриманих даних - Формування висновків (алгоритму рішення завдання, рішення проблеми тощо) |
V.
|
Первинне закріплення у зовнішньому мовленні
|
1)дидактичні: зафіксувати знакову фіксацію нового знання у зовнішньому мовленні; 2)психологічні: первинне формування умінь в умовах використання нового знання. |
- Асоціативний ряд - Використання завдань на впізнання визначених об’єктів - Опитування експертів - Наведення учнями своїх прикладів за новим матеріалом |
VI.
|
Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном (зразком)
|
1)дидактичні: організувати самостійне виконання завдання на новий спосіб дій; 2)психологічні: розвивати увагу, вміння критично оцінювати свою роботу. |
- Складання взаємообернених завдань - Робота за алгоритмом - Спілкування “питання-відповідь” -“що було б, якби…” - Придумай свої завдання |
VII.
|
Включення у систему знань і повторення
|
1)дидактичні: включити використання нового знання у виконання творчого завдання; 2)психологічні: організувати роботу в групах |
- Різнорівневі самосійні завдання - Лабіринт дій - Ділова гра - Групова робота - Дебати - Завдання по колу |
VIII. |
Рефлексія діяльності |
1)дидактичні: визначити, чи досягли цілей уроку; повідомити завдання для домашньої роботи; 2)психологічні: дати самооцінку діяльності кожного учня.
|
- Незакінчені речення -"сонечко” -“координати” - “Листок зворотного зв’язку” - Інтерпретація зображень на листівках - Барометр настою - Торт рішень |
Алгоритм конструювання
уроку «відкриття» нового знання
Уроки рефлексії
Відмінністю уроку рефлексії від уроку відкриття нового знання є фіксація і аналіз утруднень у власній навчальній діяльності, а не у рішенні тієї або іншої спільної задачі.
№ п/п |
Етап уроку |
Мета |
Опис етапу |
1 |
Самовизначення до діяльності |
Включення у навчальну діяльність на особистісно значущому рівні. |
1) Формулюється основна мета уроку. 2) Встановлюються тематичні рамки повторюваного змісту («можу»). 3) Створюються умови для виникнення внутрішньої потреби включення в діяльність («хочу»). |
2 |
Актуалізація знань і фіксація утруднень в діяльності |
Готовність мислення і усвідомлення потреби до виявлення причин утруднень в діяльності. |
1) Повторення використовуваних способів дій (норм) – понять, алгоритмів, властивостей і т.д. 2) Фіксація використовуваних способів дій (у буквеній або знаковій формі) 3) Проведення самостійної роботи (індивідуальна діяльність учнів) 4) Самоперевірка учнями своєї роботи по готовому зразку з фіксацією результатів (без виправлення помилок). |
3 |
Локалізація утруднень |
Виявлення місця і причини утруднень уточнення мети уроку.
|
учні, які не допустили помилок:
2) Виконують завдання творчого рівня або виступають як консультанти. учні, які допустили помилки: 1) На основі алгоритму виправлення помилок аналізують рішення, визначають місце помилки (де?). 2) На основі алгоритму виправлення помилок указують способи дій, в яких допущені помилки (чому?). 3) На цій основі учні уточнюють мету подальшої діяльності. |
4 |
Побудова проекту виходу з утруднень |
Побудова проекту виходу з утруднення
|
Учні, які допустили помилки:
2) Виправляють помилки самостійно або на основі запропонованого еталону. 3) У першому випадку співвідносять результат виправлення з еталоном для самоперевірки. 4) Придумують або вибирають із запропонованих одне або (по можливості) декілька завдань саме на ті правила алгоритми і т.д. в яких допущені помилки. 5) Вирішують ці завдання (частина завдань може увійти до домашньої роботи). Учні, які не допустили помилок: Виконують завдання творчого рівня або виступають як консультанти. |
5 |
Узагальнення утруднень в зовнішній мові |
Засвоєння способів дій, що викликали утруднення.
|
1) Обговорення типових утруднень. 2) Промовляння формулювань способів дій, які викликали утруднення. |
6 |
Самостійна робота з самоперевіркою по еталону |
Інтеріоризація способів дій, що викликали утруднення, індивідуальна рефлексія досягнення мети, створення ситуації успіху. |
Учні, які допустили помилки: 1) Виконують самостійну роботу, вибираючи тільки ті завдання, в яких були допущені помилки. 2) Проводять самоперевірку своїх робіт по готовому зразку і фіксують знакові результати. Учні, які не допустили помилок: 1) Виконують самоперевірку завдань творчого рівня по запропонованому зразку або еталону для самоперевірки. |
7 |
Включення в систему знань і повторення |
Включення використовуваних способів дій в систему знань, виділення меж застосування знань, встановлення між використовуваними способами дій локальних зв'язків повторення і закріплення раніше вивченого. |
При позитивному результаті попереднього етапу: учні виконують завдання, в яких розглядаються способи дій, пов'язані з раніше вивченими і між собою. Також вирішуються завдання на підготовку до вивчення наступних тим. При негативному – учні повторюють попередній етап для іншого варіанту. |
8 |
Рефлексія діяльності |
Самооцінка результатів діяльності, усвідомлення методу подолання утруднень в діяльності.
|
1) Аналізується, де і чому були допущені помилки, способи їх виправлення. 2) Називаються способи дій, що викликали утруднення. 3) Фіксується ступінь відповідності поставленій меті і результатів діяльності, намічаються цілі подальшої діяльності. 4) Оцінюється діяльність на уроці. 5) Визначається домашнє завдання з елементами вибору, творчості (відповідно до результатів діяльності на уроці) |
МАТРИЦЯ 2
Тип уроку: урок рефлексії
Клас:
Предмет:
Тема уроку:
Тип уроку:
Основні цілі уроку:
а) діяльнісні: - сформувати здібності учнів до корекції способу дії (вказати конкретно дію);
- вчити фіксувати особисті утруднення в ...; вчити виявляти причини
утруднення;
- тренувати...;
б) навчальні: скорегувати поняття (алгоритми, еталони тощо) про ...;
в) знання: - знати...(вказати знання з теми, якими мають оволодіти учні);
г) уміння: - уміти використовувати ... у своїй діяльності.
Розумові операції: (вибрати: аналіз, аналогія, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація).
Демонстраційний матеріал:
Роздатковий матеріал:
Технічне забезпечення уроку:
Оформлення дошки (малюнок):
№ п/п |
Етап уроку
|
Цілі етапу уроку
|
Можливі прийоми |
I.
|
Самовизначення до діяльності
|
1)дидактичні: включити учнів в навчальну діяльність; визначити основну мету уроку; 2)психологічні: створити умови для виникнення внутрішньої потреби включення у діяльність.
|
|
II.
|
Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
|
1)дидактичні: органі- зувати повторення способів дій, які були створені на попередніх уроках; зафіксувати способи дій знаково або за допомогою букв; провести самостійну роботу; провести самоперевірку роботи учнями за готовим зразком; зафіксувати утруднення, які виникли під час виконання роботи; 2)психологічні: активізувати пам’ять, увагу. |
|
III.
|
Локалізація утруднення
|
1)дидактичні: виявити місце і причину утруднення; уточнити цілі уроку; запропонувати (побудувати) алгоритм виправлення помилок; 2)психологічні: розвивати вміння аналізувати й об’єктивно оцінювати свої знання. |
|
IV.
|
Побудова проекту виходу з утруднення
|
1)дидактичні: знайти способи виходу з утруднення; 2)психологічні: вчити надавати допомогу іншим учням (ті, хто виконав самостійну роботу без помилок, стають консультантами інших учнів) |
|
V.
|
Узагальнення утруднення у зовнішньому мовленні
|
1)дидактичні: узагальнити і засвоїти способи дій, які викликали утруднення; 2)психологічні: вчити працювати в парі (один одному розповідають способи дій).
|
|
VI.
|
Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном
|
1)дидактичні: провести самостійну роботу; провести самоперевірку за еталоном; зафіксувати результати роботи; 2)психологічні: створення ситуації успіху. |
|
VII.
|
Включення у систему знань і повторення
|
1)дидактичні: повторити і закріпити отримані нові знання, використати їх у творчому завданні; 2)психологічні: створити умови для роботи в парах (групах).
|
|
VIII.
|
Рефлексія діяльності |
1)дидактичні: визначити, чи досягли цілей уроку; повідомити завдання для домашньої роботи; 2)психологічні: дати самооцінку діяльності кожного учня.
|
|
Алгоритм конструювання уроку рефлексії
Урок розвиваючого контролю
Урок розвиваючого контролю рекомендується проводити або протягом 2-х уроків, або ділити на дві частини.
На першому уроці учні самостійно виконують перевірочні завдання. На другому уроці відбувається самоперевірка виконання завдань за допомогою еталону, визначення власних помилок і причин утруднень при виконанні завдань, повторення норм, правил, алгоритмів виконання завдань та тренування у виконанні аналогічних завдань.
МАТРИЦЯ 3
Тип уроку: урок розвиваючого контролю
Клас:
Предмет:
Тема уроку:
Тип уроку:
Основні цілі уроку:
а) діяльнісні: - провести контрольну роботу;
- формувати здібності учнів до контрольної функції;
б) навчальні: провести контроль і самоконтроль понять (алгоритмів, еталонів тощо), які вивчили;
в) знання: - знати...(вказати поняття, еталони, правила з теми, які мають знати учні);
г) уміння: - уміти застосовувати набуті знання (вказати, які саме) ... у своїй діяльності.
Розумові операції: (вибрати: аналіз, аналогія, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація).
Демонстраційний матеріал:
Роздатковий матеріал:
Технічне забезпечення уроку:
Оформлення дошки (малюнок):
№ п/п |
Етап уроку
|
Цілі етапу уроку
|
Можливі прийоми |
1 день |
|||
I.
|
Самовизначення до діяльності
|
1)дидактичні: включити учнів у навчальну діяльність; визначити основні цілі уроку; встановити рамки і форми контролю; пред’явити учням критерії оцінювання роботи; 2)психологічні: створити спокійну робочу атмосферу. |
|
II.
|
Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
|
1)дидактичні: організувати повторення способів дій, які підлягатимуть перевірці; провести контрольну роботу; організувати порівняльний аналіз за готовим зразком з фіксацією помилок в усному мовленні (без виправлення помилок) 2)психологічні: вчити об’єктивно оцінювати свою роботу. |
|
2 день |
|||
III.
|
Локалізація утруднення
|
1)дидактичні: виявити місце і причину помилок; сформулювати цілі уроку; проаналізувати й оцінити свою роботу; 2)психологічні: вчити оголошувати свої помилки в класі. |
|
IV.
|
Побудова проекту виходу з утруднення
|
1)дидактичні: уточнити алгоритм виправлення помилок; виправити помилки в роботі самостійно з опорою на еталон; придумати (або вибрати із запропонованих) завдання на ті способи дій, в яких було зафіксовано помилку; організувати виконання творчої роботи для учнів, які зробили роботу без помилок; 2)психологічні: вчити самостійно працювати.
|
|
V.
|
Узагальнення утруднення у зовнішньому мовленні
|
1)дидактичні: влаштувати обговорення типових помилок; проговорити способи дій, які викликали утруднення; 2)психологічні: вчити чітко, конкретно висловлюватися.
|
|
VI.
|
Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном
|
1)дидактичні: виконати самостійну роботу із завданнями, які аналогічні контрольній роботі, вибираючи серед них лише ті, в яких допущені помилки; організувати самоперевірку робіт за готовим зразком; 2)психологічні: вчити самостійно працювати. |
|
VII.
|
Включення у систему знань і повторення
|
1)дидактичні: виконати завдання творчого характеру із застосуванням нового способу дій; 2)психологічні: організувати роботу в парах (групах). |
|
VIII.
|
Рефлексія діяльності |
1)дидактичні: проаналізувати причини помилок; озвучити способи дій, які викликали помилки; повторити алгоритм виправлення помилок; визначити завдання для домашньої роботи (за бажанням); намітити цілі наступної діяльності; 2)психологічні: оцінити діяльність учнів на уроці. |
|
Алгоритм конструювання уроку розвиваючого контролю
Урок загально методологічної спрямованості
Уроки загальнометодологічної спрямованості організовуються відповідно до діяльнісної технології.
Уроки цього типу можуть проводитися як на початку вивчення деякого розділу (теми), так і в кінці його вивчення.
Уроки загальнометодологіної спрямованості на початку вивчення теми є уроками побудови орієнтовної основи навчальних дій. Вони мають бути підпорядкованими відповіді на запитання: що треба зробити, як діяти щоб опанувати темою. Повторюються та уточнюються методи отримання та опрацювання потрібної інформації - спостереження, аналіз, визначення окремих об’єктів вивчення, їх порівняння - знаходження спільного та різного у цих об’єктів, дослідження та експеримент, узагальнення отриманих знань, створення алгоритмів, виявлення причинно-наслідкових зв’язків, закономірностей, побудова генетичних схем тощо.
Визнається загальна мета вивчення даної теми та з’ясовується її зв'язок з практичною діяльністю.
Кожному учневі можна запропонувати спланувати власну навчальну діяльність під час вивчення теми – прочитати книги, спостерігати явище або предмети у житті, порівняти об’єкти, що вивчаються, зібрати колекцію, зробити модель тощо.
Для наочного закріплення навчальних намірів можна запропонувати учням визначити власні очікування від вивчення даної теми (наприклад, які форми роботи будуть проводитися – ділові ігри або екскурсії, проектна діяльність, виставки, фестивалі тощо), що зміниться у дитині за результатами вивчення теми (навчитися щось робити, зробити щось конкретне – годівничку для птахів, акваріум для рибок, власну книжку тощо), якою стане дитина (відповідальною, умілою, організованою тощо).
На уроці загальнометодологічної спрямованості, що проводиться на початку вивчення теми, можна організувати самомотивацію учнів на кілька уроків, під час яких вивчається тема - узнати кінцівку історії, допомогти казковому герою, відповісти на відкладене запитання.
Уроки загальнометодологічної спрямованості в кінці вивчення теми є уроками систематизації і узагальнення вивчених способів дій. Але при будь-якому варіанті вони будуть направлені на приєднання нового знання (вивченої теми, розділу) до системи знань.
Метою уроків загальнометодологічної спрямованості є побудова логічних моделей, що зв'язують вивчені поняття в єдину систему.
Урок загальнометодологічної спрямованості може проводитися у вигляді конференцій, ділових ігор тощо.
МАТРИЦЯ 4
Тип уроку: урок загальнометодологічної спрямованості – урок узагальнення та систематизації знань
Клас:
Предмет:
Тема уроку:
Тип уроку:
Основні цілі уроку:
а) діяльнісні: - сформувати здібності учнів до виділення найбільш загальних і суттєвих понять; встановлення причинно-наслідкових і інших зв'язків і відносин між найважливішими явищами, процесами;
- вчити виділяти спільне та різне у вивчених поняттях, знаходити зв’язки між новими та раніше вивченими поняттями, фіксувати закономірності у природних явищах; виявляти причини того чи іншого явища, виробляти у них уміння узагальнювати матеріал по тексту, знаходити в підручнику необхідні для цього матеріали і факти, орієнтуватися в змісті розділів, параграфів, формулювати висновки своїми словами.
- тренувати...;
б) навчальні: скорегувати поняття (алгоритми, еталони тощо) про ...;
в) знання: - знати...(вказати знання з теми, якими мають оволодіти учні);
г) уміння: - уміти використовувати ... у своїй діяльності.
Розумові операції: (вибрати: аналіз, аналогія, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація).
Демонстраційний матеріал:
Роздатковий матеріал:
Технічне забезпечення уроку:
Оформлення дошки (малюнок):
№ п/п |
Етап уроку
|
Цілі етапу уроку
|
Можливі прийоми |
I.
|
Самовизначення до діяльності
|
1)дидактичні: включити учнів в навчальну діяльність; визначити основну мету уроку; 2)психологічні: створити умови для виникнення внутрішньої потреби включення у діяльність.
|
|
II.
|
Актуалізація знань і фіксація утруднення в діяльності
|
1)дидактичні: органі- зувати повторення способів дій, які були створені на попередніх уроках; зафіксувати способи дій знаково або за допомогою букв; провести самостійну роботу; провести самоперевірку роботи учнями за готовим зразком; зафіксувати утруднення, які виникли під час виконання роботи; 2)психологічні: активізувати пам’ять, увагу. |
|
III.
|
Локалізація утруднення
|
1)дидактичні: виявити місце і причину утруднення; уточнити цілі уроку; запропонувати (побудувати) алгоритм виправлення помилок; 2)психологічні: розвивати вміння аналізувати й об’єктивно оцінювати свої знання. |
|
IV.
|
Побудова проекту виходу з утруднення
|
1)дидактичні: знайти способи виходу з утруднення; 2)психологічні: вчити надавати допомогу іншим учням – працювати спільно, в групах |
|
V.
|
Узагальнення утруднення у зовнішньому мовленні
|
1)дидактичні: узагальнити і засвоїти способи дій, які викликали утруднення; 2)психологічні: вчити працювати в парі (один одному розповідають способи дій).
|
|
VI.
|
Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном
|
1)дидактичні: провести самостійну роботу; провести самоперевірку за еталоном; зафіксувати результати роботи; 2)психологічні: створення ситуації успіху. |
|
VII.
|
Включення у систему знань і повторення
|
1)дидактичні: повторити і закріпити отримані нові знання, використати їх у творчому завданні; 2)психологічні: створити умови для роботи в парах (групах).
|
|
VIII.
|
Рефлексія діяльності |
1)дидактичні: визначити, чи досягли цілей уроку; повідомити завдання для домашньої роботи; 2)психологічні: дати самооцінку діяльності кожного учня.
|
|
Технологія проведення уроків загально методологічної спрямованості
На етапі підготовки до уроку загальнометодологічної спрямованості вчителеві необхідно:
1. Визначити місце уроку у вивченні теми (на початку або в кінці)
2. Визначити, як тема пов’язана з іншими темами, що вивчалися та будуть вивчатися.
3. Визначити, з якими саме темами пов’язана дана тема та спроектувати діяльність учнів для встановленні взаємозв’язків тем, що вивчаються.
4. Сконструювати завдання для актуалізації знань та визначення локалізації утруднення.
5. Продумати діалог вчителя з учнями, який допоможе їм локалізувати утруднення та наштовхне на пошук методів виходу з утруднення.
6. Продумати форму роботи над створенням навчального продукту.
7. Добрати методи наочного представлення продукту.
8. Уточнити методи та форми роботи для узагальнення утруднення у зовнішньому мовленні.
9. Добрати завдання для самостійного виконання.
10. Виготовити еталони для самоперевірки і проектування способу корекції помилок на цьому етапі.
11. Продумати етапи самомотивації до навчання та рефлексії уроку, погодити їх зміст та форму проведення.
Уроки загальнометодологічної спрямованості як на початку, так і в кінці вивчення теми доцільно проводити у вигляді ігр-мандрівок, конференцій, фестивалів, усних журналів, свят. Дуже добре, коли ці уроки є яскравими та захоплюючими. Під час їх проведення необхідно концентрувати увагу на загальних методах пізнання, уточненні цілісної картини світу, взаємозв’язків між явищами природи та життя, розумінні законів природи та суспільства. Під час уроку доцільно звертатися до матеріалу попередніх уроків, згадувати методи вивчення – дослідження, експеримент, спостереження; використовувати для цього щоденники спостереження, термінологічні словнички, опорні схеми, міні-підручники, намальовані картинки, написані вірші та твори, складені казки, виконані проекти, інші освітні продукти.
Вправа «Конструктор»
Завдання: за матрицями уроків спроектувати етапи вивчення розділу «Географічна карта та робота з нею» за темами «Географічна карта» та «Топографічні карти» у 8 класі
Під час обговорення складається система опанування розділу за діяльнісною методикою проведення уроків.
Якщо розподіл типів уроків не збігається – колективне обговорення за прийомом «Займи позицію»
Педагоги об’єднуються в пари та розробляють (за матрицею) конкретну тему уроку із розділу «географічна карта та робота з нею» - 10 хв.
За допомогою прийому «Карусель» (по 3 хв) педагоги обмінюються напрацюваннями з іншими парами з метою самостійного ознайомлення та внесення доповнень до розробки колег.
Кожна пара презентує власні рекомендації по проведенню уроку (доповнення колег вони або приймають, або відхиляють, пояснюючи причину незгоди)
Додаток 4
Рефлексія
Вправа «Дрід»
Завдання 1. Відповісти на питання:
Д – досвід (що робили, що пам’ятаєте?)
Р – рефлексія (відчуття, реакція)
І – інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили)
Д – дії (як будете діяти в майбутньому)
Дякую за співпрацю. Безперечно, всі ми хочемо бути хорошими вчителями, тож пам`ятаймо, що:
1. Хороший учитель не підштовхує учнів у спину.
2. Хороший учитель іде поруч з учнем, він дозволяє досліджувати, винаходити, створювати, ставити питання, пояснювати свої вчинки.
3. Хороший вчитель каже: "Подивись", "Подумай", "Спробуй", "А що вийде, якщо ми спробуємо навпаки?".
4. Він знає, що успіх будь-якої справи залежить від того, як її почати.
5. Він робить навчання захопливою пригодою, а не суворою муштрою.
Список використаної літератури: