"Медіаосвіта та медіаграмотність як залізна брама онлайн-варти України: освітні категорії та виклики часу"

Про матеріал

Ключовими аспектами Стійкості та Перемоги України у війні з російською агресією є наша сміливість і наша єдність. Адже, лише коли ми згуртовані самі, ми можемо очікувати згуртованості від світу. Необізнаність людей провокує в суспільстві внутрішні суперечки і вони, на жаль, – чудове підґрунтя держави-агресора для застосування інструментів дезінформації та пропаганди. Російські наративи направлені на дестабілізацію та розділення українського суспільства. Ворог умисно маніпулює чутливими темами і спрямовує великі ресурси для просування меседжів про "правильних" і "неправильних" українців, "тих, хто виїхав" і "тих, хто залишився", "тих, хто воює" і "тих, хто розважається". Ми не можемо фізично знищити російську пропаганду, але ми можемо побудувати "Залізну браму-онлайн варти України", яка захистить від небезпеки та закриє нас від такого інформаційного впливу, обʼєднає небайдужих громадян у напрямку протидії дезінформації, очистить медіапростір від російської пропаганди, знищить осередки незаконного контенту та підвищить медіаграмотність українців, це буде свого роду "психологічна вакцина" проти дезінформації та пропаганди.

Перегляд файлу

image

image

imageМедіаосвіта та медіаграмотність як залізна брама онлайнварти України: освітні категорії та виклики часу

Розробник: 

imageМетодист, викладач інформатики  та комп’ютерних дисциплін Ярич Ігор Ярославович

imageМедіаграмотність – сукупність знань, навичок

та умінь, що дозволяють людям аналізувати,

критично оцінювати і

створювати різноманітні

imageповідомлення для різних типів медіа.  

imageОкрім того, медіаграмотність передбачає вміння розуміти й аналізувати, як медіа функціонують у суспільстві та який вплив вони мають.

ü  imageimageспроможним знайти те, що ми шукаємо; 

 

ü  вибрати те, що нам потрібно;

 

ü  визначити, наскільки надійною є ця інформація;

 

ü  здатним оптимально використовувати відповідну інформацію, зберігаючи її

розумно, й ділитися нею з іншими.

image

imageМедіаграмотність – обізнаність людини щодо медіасередовища, здатність відповідально сприймати, отримувати доступ до масової інформації та використовувати їх в житті.

imageМедіаосвіта – це процес викладання та вивчення медіа, що має за мету розвиток медіаграмотності людини як громадянина своєї держави.

image


Принципи медіаосвіти

 

Ø    ґрунтування на медіакомпетентності та медіаграмотності;

Ø    здійснення медіаосвіти у позаурочних, навчально-виховних програмах;

Ø    діалоговий принцип освіти;

Ø    imageпідготовка компетентних, мислячих та небайдужих членів демократичного суспільства;

Ø    людина є як споживачем текстів та інформації, так і їх виробником.

image

imageЦифрова грамотність – це набір знань та вмінь, які необхідні для безпечного та ефективного використання цифрових технологій та ресурсів Інтернету.

Цифрові навички (компетенції) – здатність вирішувати різноманітні завдання у сфері використання

інформаційно-комунікаційних технологій:

 

ü    пошук інформації;

ü    використання цифрових пристроїв; ü робота з текстовими редакторами      та електронними таблицями;

ü    використання соціальних мереж;

ü    фінансові операції та онлайн-покупки.


image


imageФейк – повідомлення, факт, інформаційна подія, фото, відео, які мають ознаки правдивості, але насправді є вигадкою.

Маніпуляція – прихований

психологічний прийом з метою впливу спонукання до дій, зміни ставлення до людей, подій фактів, явищ, процесів.

imageОзнаки фейків  у текстових повідомленнях 

ü    використання неідентифікованих, маловідомих джерел, чуток, які неможливо перевірити;

ü    емоційна лексика;

ü    оціночні судження;

ü    «секретна», «ексклюзивна» інформація з анонімних джерел;

ü    об’єднаних в одному матеріалі непов’язаних фактів; ü заклик до дії.

imageІнструменти перевірки текстової інформації

ü    шукаємо першоджерело;

ü    чи відповідає заголовок тілу новини?

ü    автор;

ü    дата і час публікації;

ü    інші новини за темою у великих  інформаційних агентствах.

Ознаки фейкових фото

ü  непропорційні елементи;

ü  приклеєні або вирізані об’єкти;

ü  imageважливі деталі: невідповідність погоди, одягу, номерів авто, назви вулиць, положення тіней, віддзеркалення тощо;

ü  неприродні кольори, форми;

ü  використання фото однієї події для ілюстрації іншої.

image

Ознаки фейкових відео

ü   неймовірні історії;

ü   imageважливі деталі: невідповідність погоди, одягу, номерів авто, назви вулиць, положення тіней, віддзеркалення тощо;

ü   (підставні) експерти та очевидці, яких неможливо перевірити;

ü   шок-контент (стихійні лиха, епідемії, катастрофи);

ü   оціночні судження і коментарі за кадром.

image

Ознаки фейків  у соціальних мережах  

ü   шокуюча інформація, емоційна лексика;

ü   imageсумнівні профілі як першоджерело (боти і тролі);

ü   відсутність першоджерела;

ü   акцент на соціальних темах, вразливих групах населення, дітях;

ü   масове поширення, накрутка лайків і поширень.

imageБот – автоматично запрограмований акаунт, який виконує прості завдання такі, як залишає однакові коментарі під дописами на якусь тему, поширює однакові пости в різних групах, додає людей у групи або лайкає коментарі інших ботів.

                  Ознаки ботів

ü   однакові або однотипні дописи;

ü   відсутні або вкрадені аватарки;

ü   дата та час створення кількох акаунтів однакові;

ü   подібна активність, репости, лайки;

ü   imageбагато комерційного або політичного контенту на сторінці або жодного контенту.

imageТроль – це користувач соціальної мережі, який провокує конфлікти в Інтернеті або ображає інших. Зазвичай тролі публікують емоційні й провокативні пости та коментарі в групах чи в

популярних спільнотах.

                         Ознаки тролів

ü  активно поширює дописи, відео, меми, новини з гучними заголовками, що провокують реакцію;

ü  робить зауваження не за темою;

ü  переходить на особистості та ігнорує факти, коли йому починають на них вказувати;

ü  намагається змусити читача порушити правила спільноти та «вийти з себе».


image

image


Правила кібергігієни

ü  не лайкайте, якщо не прочитали матеріал;

ü  не поширюйте, якщо не переконані у правдивості;

ü  imageкритично оцінюйте новини з маловідомих сайтів;

ü  критично оцінюйте новини з російських джерел;

ü  критично оцінюйте новини із соціальних мереж.

Використані джерела

§  imagehttps://www.facebook.com/watch/live/?ref=w atch_permalink&v=616926002224045

§  https://www.youtube.com/watch?v=G61Apa BOeeY

 

image

pdf
Додано
10 квітня
Переглядів
35
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку