Медико - педагогічне спостереження на уроках фізичної культури

Про матеріал
Медико-педагогічне спостереження уроків фізичної культури матеріали для роботи класного керівника.
Перегляд файлу

Медико-педагогічне спостереження уроків фізичної культури Інспектування класного керівника

Інспектор__________________________________________________________________________________

Дата _______________________________________________________________________  

Вчитель_______________________________________________________________________

Урок №________________________________________________________________________

Клас__________________________________________________________________________

Тема уроку______________________________________________________________________              ________________________

Мета уроку________________________________________________________________________________              _______________________________________________________________________________________________________

Учнів у класі_____, з них присутні___, відсутніх____, з причин________________________________        Дисциплінованість учнів

№ з/п

Порушення дисципліни

                                               Порушники

1.

Запізнення на урок

 

2.

Відсутність спортивної форми

 

3.

Ігнорування вказівок учителя

 

4.

Інше

 

Оцінювання реакції учня на фізичне навантаження

      № з/п

Досліджуваний учень

Частота серцебиття, уд./хв

5 хв.

10 хв.

15 хв.

20 хв.

25 хв.

30 хв.

35 хв.

40 хв.

45 хв.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навантаження відповідно до статі учнів

      № з/п

Стать

Навантаження

1.

Дівчата

 

2.

Хлопці

 

Інтенсивність фізичного навантаження

Рівень

ЧСС

Легкий

Менше ніж 140

Середній

141-160

Значний

Понад 160

 

 

 

Успішність учнів

      № з/п

Учень

Бал

      № з/п

Учень

Бал

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

З результатом спостереження ознайомлений______________________________________

Інспектор (кл.кер.____ класу)_________________________________________________

 

 Загальна щільність уроку

Загальна щільність уроку (заняття) фізичного виховання – це виражене у відсотках відношення корисного часу уроку (заняття) (виконання різних вправ, їх демонстрація, пояснення вчителя, шикування та перешикування класу (групи) до його загальної тривалості. Відповідно до гігієнічних вимог величина ЗЩ має становити не менше 90%.

 

Моторна щільність уроку

Моторна щільність уроку (заняття) фізичного виховання – це виражене у відсотках відношення витраченого на рухову активність часу уроку (заняття) до його загальної тривалості. Так, наприклад, якщо за 45 хв. уроку загальна тривалість занять фізичними вправами становила ЗО хв., то МЩ становитиме:

30 хв. х 100% : 45 хв. = 66% (при гігієнічній нормі не менше 70%).

 

 

хронометражних спостережень, що дозволяють обчислити моторну щільність (МЩ), загальну щільність (ЗЩ) та тривалість окремих частин уроку (заняття) (вступної, підготовчої основної, заключної).

У ході проведення хронометражних спостережень за допомогою секундоміру здійснюють реєстрацію часу окремих видів діяльності протягом уроку (заняття). При цьому враховують, що:

  • вступна частина (3-4 хв.) передбачає організацію дитячого колективу та його підготовку до уроку;
  • підготовча частина (12-15 хв.) призначена для проведення вправ із загальної фізичної підготовки;
  • основна частина уроку (20-25 хв.), на якій, власне, і розкривається тема уроку, поділяється на два періоди (період формування нових рухових навичок та періоду їх закріплення);
  • заключна частина уроку (3-5 хв.) забезпечує поступове повернення показників діяльності серцево-судинної та дихальної систем організму до вихідного рівня (на 2-3-й хв. після закінчення уроку фізкультури).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізіологічна крива оцінки реакції дитини на фізичне навантаження

Оцінку реакції дитини на фізичне навантаження під час уроку проводять за допомогою побудови фізіологічної кривої. Для її побудови визначають частоту пульсу у двох-трьох дітей перед початком уроку, після кожної його частини, після закінчення окремих комплексів вправ або рухливої гри та наприкінці уроку до відновлення вихідного значення пульсу. За результатами вимірів графічно зображують фізіологічну криву уроку: по горизонталі вказують тривалість кожної частини уроку та окремих, найбільш інтенсивних вправ, по вертикалі – величину пульсу.

При правильній побудові уроку та адекватності фізичного навантаження фізіологічним можливостям організму дитини, фізіологічна крива характеризується поступовим збільшенням частоти серцевих скорочень у вступній та підготовчій частинах уроку, високим рівнем (приріст складає 80-100% від вихідного значення пульсу) в основній частині та поступовим зменшенням у заключній частині уроку (наприкінці уроку пульс має бути на 20-30% вище його вихідного значення).

Низький підйом і рівний верхній край фізіологічної кривої свідчать про недостатнє фізичне навантаження. Багатозубчаста фізіологічна крива вказує на тривалі періоди бездіяльності між вправами з високим фізичним навантаженням. Різке прискорення пульсу, відсутність вираженої тенденції до його зниження наприкінці уроку є ознакою надмірного фізичного навантаження. Слід зазначити, що пульсова реакція залежить як від величини навантаження та рівня підготовленості до нього організму дитини, так і від типологічних особливостей нервової системи та характеру фізичних вправ (їх емоційності, новизни та мотивації до виконання дитиною).

Медичним працівникам навчальних закладів або закріпленими за ними фахівцями медичних закладів, за графіком погодженим з адміністрацією повинні не менш одного разу на квартал проводити оцінку реакції учнів на фізичне навантаження під час уроків у різних класах за допомогою побудови фізіологічної кривої з подальшим аналізом уроку в цілому і доведенні висновків до адміністрації навчального закладу.

Лікарсько-педагогічне спостереження під час занять із учнями підготовчої та спеціальної медичних груп має свої особливості та проводиться більш глибоко. Так, до, після та у процесі занять (у залежності від поставлених завдань) поряд із частотою серцевих скорочень досліджуються артеріальний тиск, життєва ємність легенів, м’язова сила, проводиться ортостатична або кліноортостатична проби, електрокардіограма, варіаційна пульсометрія (за методом Р. М. Баєвського) тощо.

Ефективність фізичного виховання учнів основної та підготовчої груп визначається за динамікою (негативною чи позитивною) показників гострої захворюваності протягом року, порівнюючи з попереднім календарним роком (підраховують індекс здоров’я, середню тривалість гострого захворювання, кількість випадків захворювань за рік), показників фізичного розвитку та його гармонійності, результатів виконання контрольних рухових тестів.

Для дітей спеціальної медичної групи ефективність фізичного виховання оцінюється за динамікою перебігу основного захворювання, якістю виконання функціональних проб, фізичною працездатністю.

 

Фізіологічна крива оцінки реакції учня на фізичне

навантаження

(відповідно до Положення про медико-педагогічний контроль

за фізичним вихованням учнів у загальноосвітніх навчальних закладах)

 

Одночасно з хронометражем складових частин уроку фізичного виховання у 2–3-х учнів різної статі, які обираються об’єктами спостереження за критеріями достатньої активності, дисциплінованості та середньої фізичної підготовленості, проводять пульсометрію. За стандартом підрахунок проводять протягом 10 с. Обов’язковим є вимір пульсу до уроку та після його закінчення.

Пульс вимірюють до початку занять, після ввідної частини уроку, після проведення загальних вправ, після рухової гри, після заключної частини уроку та через 3-5 хв. після закінчення уроку.

Графічне зображення кривої фізичного навантаження будується з дотриманням таких умов: по осі абсцис (по горизонталі) від вихідної точки відкладають час уроку із зазначенням його частин, по осі ординат (по вертикалі) – пульс за 1 хв., починаючи шкалу осі із вихідної точки «60». За умови правильної побудови уроку фізіологічна крива повинна мати двовершинну (або одновершинну) параболічну форму.

 

 

Інтенсивність фізичного навантаження (ЧСС, уд./хв.)

до 140 уд./хв. – легке фізичне навантаження;

141 – 160 уд./хв. – середнє фізичне навантаження;

більше 160 уд./хв. – значне фізичне навантаження;

ЧСС- частота серцевих скорочень.

Структура уроку (залежить від навчальної програми і теми уроку):

3-5 хв. – ввідна частина;

35 хв.  – основна частина (розминка, навчання основним рухам, рухові ігри);

3 – 5 хв. – заключна частина.

 

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
2937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку