___________
уроку фізики у 8 класі
Тема уроку: Механічна енергія. Кінетична та потенціальна енергія.
Мета уроку: навчальна – сформувати поняття механічної енергії; з’ясувати фізичний зміст поняття «енергія»; сформувати поняття потенціальної й кінетичної енергії. розвивальна – формувати в учнів вміння користуватися науково-популярною літературою та виявлення творчих здібностей при розв’язуванні вправ;
виховна – виховати трудолюбивість, точність і чіткість при відповідях і розв’язуванні завдань та навчити дітей «бачити» фізику навколо себе.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання
План уроку
І. Організаційна частина (привітання, перевірка д/з)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розглянемо кілька прикладів, коли роботу виконують сили, що діють із боку деяких тел.
а) При розпрямленні стиснутої пружини сила пружності, що діє з боку пружини, виконує роботу. Виходить, стиснута (деформована) пружина має здатність виконувати роботу. Цю властивість пружини використовують, наприклад, у пружинних годинниках і заводних іграшках.
б) Вантаж, що опускається з деякої висоти, також виконує роботу: це використовують, наприклад, у годинниках з гирями й на гідроелектростанціях, де роботу виконує падаюча з греблі вода.
Отже, піднятий на деяку висоту вантаж має здатність виконувати роботу.
в) Якщо візок, що рухається, зіштовхується з пружиною, він деформує пружину. Отже, тіло, що рухається, має здатність виконувати роботу.
Повідомляємо учням, що про тіла, при зміні стану яких може бути виконана робота, говорять, що вони мають енергію.
.
Звідси випливає, що одиниця енергії така сама, як й одиниця роботи,— джоуль.
Спортсмен перед пострілом натягає тятиву лука. Натягнута тятива лука може виштовхнути стрілу, виконуючи при цьому роботу.
Тіло, підняте на деяку висоту над землею, взаємодіючи з нею, так само може при падінні виконати деяку роботу Всі ці тіла мають енергію, тому що взаємодіють із іншими тілами (або частинами тіла).
Оскільки тіло, підняте відносно поверхні Землі, взаємодіє з нею (притягується), то воно має потенціальну енергію Еп. Будемо вважати потенціальну енергію тіла, що лежить на поверхні Землі, рівною нулю, тоді потенціальна енергія тіла, що перебуває на висоті h, визначається роботою, яку виконає сила ваги при падінні на Землю. А робота може бути визначена за формулою .
Виходить, у цьому випадку й потенціальна енергія буде виражатися рівністю: .
Потенціальна енергія деформованої пружини визначається як
.
Дуже часто ми бачимо, що механічна робота виконується внаслідок того, що тіло має деяку швидкість.
Тепловоз, що рухається, зіштовхуючись із вагоном, переміщає його на деяку відстань. При цьому виконується робота. Коли куля пробиває дошку, також виконується робота.
Енергія, якою володіє тіло, що рухається, називається кінетичною.
Кінетична енергія тіла, що рухається з деякою швидкістю, дорівнює роботі, яку треба виконати, щоб передати тілу в стані спокою таку саму швидкість.
Кінетична енергія Eк тіла масою m, що рухається зі швидкістю v, визначається формулою:
.
Значення кінетичної енергії залежить від вибору системи від відліку: адже кінетична енергія тіла залежить від його швидкості, а швидкість тіла в різних системах відліку різна. Якщо система відліку явно не зазначена, звичайно мають на увазі систему відліку, пов’язану із Землею.
З погляду різних спостерігачів кінетична енергія того самого тіла може бути різною.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу
1. Навчаємося розв’язувати задачі
2. Швидкість автомобіля збільшилася від 5 м/с до 25 м/с. У скільки разів збільшилася його кінетична енергія?
3. На яку висоту треба підняти тіло масою 15 кг, щоб потенціальна енергія тіла збільшилася на 45 Дж?
2. Поміркуй і відповідай
1. Чому спортсмен перед стрибком робить розбіг?
2. Два електропоїзди рухаються з однаковою відносно землі швидкістю, але перший має шість, а другий — дев’ять вагонів. Який з них має більшу кінетичну енергію?
3. Яким молотком — легким або важким — можна забити цвях за меншу кількість ударів? Чому?
V. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником § 28, 29 та виконати вправи №28,3; 29,4
1