Ментальні карти та їх використання на заняттях з «Біології»

Про матеріал
Дані теоретичні відомості про ментальні карти, їх використання на заняттях. Наведені приклади карт з розділу «Обмін речовин і перетворення енергії», дані посилання для доступу.
Перегляд файлу

Ментальні карти та їх використання на заняттях з «Біології»

Метод «ментальна карта»-діаграма застосовують для представлення слів, ідей, завдань, пов’язаних між собою та розташованих по радіусу навколо ключового слова або ідеї. Він використовується для генерування, візуалізації, структурування і класифікації ідей та як допомога у вивченні й організації матеріалу, при вирішенні проблеми, прийнятті рішення. Діаграма представляє семантичні або інші зв’язки між порціями інформації. Елементи діаграми розташовані інтуїтивно згідно з важливістю концепта та організовані у групуваннях, підрозділах і зонах. Цей метод може використовуватися викладачами для пояснювання концепцій інноваційним шляхом, також дуже часто його використовують під час уроку-лекції. Ментальні карти робляться швидко та легко запам’ятовуються завдяки їх візуальній якості.

Ментальна карта (mind map, асоціативна карта, інтелект-карта, карта-знань) будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. На відміну від асоціативної карти, у когнітивних і концептуальних карт центральна ідея – основа концепції – може бути не представлена в моделі або на малюнку, але вона сприймається і розшифровується у процесі детального опису. Ментальні карти вирізняються деревовидною структурою з декількома ярусами вузлів, причому асоціативні зв’язки можуть не відповідати рівню категоризації і бути конкретизовані.

Карта знань (англійською Mind map, карта розуму, пам'яті, думок) -   сукупність діаграм і схем, що в наочному вигляді демонструють думки, тези, пов’язані одна з одною та об’єднані загальною ідеєю.

Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі.

Цей спосіб має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами запису. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.

Використання карт знань в навчальному процесі дає такі можливості:

  • поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова й образи;
  • генерувати ідеї;
  • надихнути на пошук рішення;
  • продемонструвати концепції і діаграми;
  • аналізувати результати або події;
  • структурувати роботу (реферат, доповідь);
  • підбивати підсумки зробленого;
  • організовувати взаємодію при груповій роботі або у рольових іграх;
  • ефективно структурувати і опрацьовувати дані.

Основні принципи створення карт знань:

  • об'єкт уваги (вивчення) сфокусовано в центральному образі;
  • основні теми і ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей;
  • гілки пояснено й позначено ключовими образами і словами;
  • ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі;
  • гілки формують зв'язану вузлову структуру (систему).

Приклади доречного використання карт знань:

  • наукова класифікація (живих організмів, мінералів, органічних сполук, історичних фактів, філологічних понять і структури мови, словниковий запас);
  • виклад конкретно наукової теорії (наприклад, аксіоматичний виклад геометрії) та її застосувань (опис географічних регіонів);
  • системний виклад перебігу дослідження (у тому числі наукового експерименту), планування роботи, обліку отриманих результатів і підбиття підсумків;

Таким чином, карти знань — це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації даних у наочній формі. Їх можна використати, щоб фіксувати ті думки та ідеї, які проносяться в голові, коли ви роздумуєте над яким-небудь завданням. І навпаки, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко буде її сприймати. Бо карти знань відображають природний спосіб мислення.

При вивченні розділу «Обмін речовин і перетворення енергії» використовую ментальні карти:

  • «Обмін білків у організмі людини» (Рис.1, посилання для доступу https://drive.google.com/open?id=1dShJacL5R-n0VJdBLJRaxKsEVyRu4_co);
  • «Класифікація ферментів» (Рис.2, посилання для доступу https://drive.google.com/open?id=1muzBPV_VoWNbWk8eLjRw_gwMziS4--k9);
  • «Газообмін і дихальні поверхні» (Рис.3, посилання для доступу https://drive.google.com/open?id=1UoD3aEFF-gVhhZWxDGv6tEl3SoMYn7k);
  • «Класифікація організмів за способом живлення»(Рис.4, доступ  https://drive.google.com/open?id=1Hsen9wsTb7tQsRpoppaMdi5rAPEGgD2u);
  • «Хвороби пов’язані з порушенням вмісту хімічних елементів в організмі людини» (Рис.5, посилання для доступу https://drive.google.com/open?id=1gq0QevHKZMe1YCmpZ30hm7hy3iGCfKcg

 

 

 

 

 

D:\Save\Мои документы\Ліда\Білки їжі.png

Рис.1

 

 

D:\Save\Мои документы\Ліда\Класифікація ферментів.png

Рис.2

D:\Save\Мои документы\Ліда\Органи дихання.png

Рис. 3

D:\Save\Мои документы\Ліда\Організми.png

Рис.4

D:\Save\Мои документы\Ліда\Хвороби.png

Рис.5

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбель Сніжана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
29 серпня 2019
Переглядів
6640
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку