Методи і прийоми з мотивації навчальної діяльності учнів до курсу «Біологія тварин» 7 клас

Про матеріал
Методи і прийоми з мотивації навчальної діяльності учнів до курсу «Біологія тварин» 7 клас з теми «Організми і середовище існування»
Перегляд файлу

Методи і прийоми з мотивації навчальної діяльності учнів до курсу «Біологія тварин» 7 клас  з теми

«Організми і середовище існування»

 

Тема уроку: Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.

Відгадайте загадки

Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода.)

***

Хто однаково всіх любить,

 Всіх однаково голубить?

 Кожний тільки скоса гляне,

 А обняти не дістане. (Сонце.)

***

Мене б’ють, колотять, перевертають, ріжуть.

Я все терплю і всім добром плачу.

(Земля, ґрунт.)

***

Летить коник, басує,

Полем-долом пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Вітер.)

— До яких чинників навколишнього середовища належать: вода, вітер, тепло? (Чинники неживої природи (абіотичні чинники).

Цікаві запитання

— Відомо, що в багатьох ссавців, які мешкають у спекотних пустелях, великі вуха. Поясніть це явище.

(Вони виконують функцію терморегуляції. Вуха мають велику кількість кровоносних судин і незначний волосяний покрив, особливо з внутрішнього боку, і через них відбувається звільнення організму від надлишків тепла.)

— У птахів немає потових залоз. Як під час спеки вони збільшують тепловіддачу?

(Відкривають дзьоб, при цьому відбувається випаровування води з верхніх дихальних шляхів.)

Прийом «Природознавче лото»

Розподіліть малюнки різних тварин і рослин стосовно їхнього життя щодо умов вологості.

Організми: кактуси, верблюд, верблюжа колючка, молодило, жаба, вуж, ряска, латаття, риба, п'явка, очерет, рогіз, верба.

***

На дошці написано назви теплових поясів: жаркий, помірний і холодний. На столі хаотично розкладені картинки із зображенням рослин і тварин (береза, виноград, ялина, сосна, апельсин, бавовник, жито, пальма, слон, песець, білий ведмідь, буйвол, північний олень, кулан, заєць, лисиця тощо). Кожен учень по черзі виходить, вибирає картинку і пояснює, у яких кліматичних умовах пристосований жити вибраний ним організм, і поміщає його під назву відповідного теплового поясу.

«Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

- На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

-  Мені сподобалося…

-  Мені не сподобалося…

-  Від наступного уроку я чекаю…

Тема уроку: Ланцюги живлення і потік енергії.

Рольова гра «Ланцюг живлення»

Учитель на окремих картах записує ролі: наприклад, капуста, морква, пшениця, яблуко, миша, заєць та яструб. Учні (за бажанням) витягують по одній картці.

1) Попросіть «рослини» розбитися попарно та взятися за руки, утворивши «замок». (Учні повинні пригадати, що у природі вони виконують роль 1-ї ланки ланцюга живлення — продукують органічну речовину (продуценти).) Попросіть дві пари стати обличчям одне до одного.

2) Попросіть «мишу» і «зайця» також взятися за руки й утворити «замок». (Учні повинні пригадати, що заєць і миша формують 2-гу ланку ланцюга живлення (первинні споживачі), оскільки живляться рослинами.)

3) Попросіть «яструба» зайняти своє місце у ланцюгу живлення, сівши на «сидіння», що його утворили руками «миша» та «заєць». (Учні повинні пригадати, що яструб належить до вторинних споживачів, оскільки він живиться тваринами, яких ловить щодня.)

Запитання для обговорення:

- Що б трапилося, якби не знайшлося достатньої кількості бажаючих учнів на роль рослин? (У природних умовах це б означало, що було знищено велику частину рослин — трав, кущів, лісів.)

- Що б трапилося, якби один з учнів вийшов з гри? (У природі це б означало зникнення певного виду.)

- Чому тварини з вищих рівнів ланцюга живлення залежать від рослин і тварин з нижчих рівнів? (Будь-який вплив на найнижчий рівень передається на верхні рівні екосистеми. Якщо внаслідок катастроф або нерозумної діяльності людини руйнуються великі масиви рослин, то зменшується кількість їжі для первинних споживачів. Це призводить до аналогічних наслідків для вторинних споживачів: кількість доступної їм їжі теж зменшується.)

Прийом «Власні приклади»

Завдання. Спробуйте пригадати, як людина з користю для себе підтримує ланцюги харчування, що існують у природі. Наприклад, щоб було менше комах, створюють шпаківні.

Прийом «Біологічний практикум»

Завдання. Складіть ланцюги харчування для хижаків, травоїдних тварин, свійських тварин і птахів, диких птахів.

Обговорення казки про діда Савелія і зайців

В одному місті жив дід Савелій. Його оточували цегельні стіни будинків, скляні вітрини магазинів, укриті асфальтом тротуари і дороги. Повітря забруднене, скрізь суєта, шум і гамір. Набридло йому таке міське життя, вирішив дід переїхати до села, де на окраїні лісу в нього був будиночок, город і садочок.

Дуже сподобалося йому жити в селі. Уранці він просинався від співу птахів, удень ходив до лісу, де спостерігав за життям білок, їжаків, зайців й інших лісових жителів. А ввечері дід полюбляв працювати в садочку — саджав дерева, кущі, квіти і доглядав за ними. Повітря чисте, прозоре — немов звук гітарної струни. Тиша і спокій. Здоров'я стало покращуватися. Одне турбувало діда Савелія: зайці іноді обгризали кору з молодих дерев, ушкоджували кущі. Вирішив дід зробити паркан і відгородитися від зайців. Пар­кан видався на славу, але, на здивування діда, за зиму майже всі його молоді насадження загинули. Виявляється, їх знищили миші. Як же це сталося? Справа в тім, що паркан перегородив дорогу не тільки зайцям, але і їжакам та борсукам, які не давали мишам «розгулятися», регулювали кількість цих гризунів. У мишей не стало ворогів — і вони знищили частину рослин. Дід Савелій зняв частину паркану і подбав, щоб у зайців було достатньо їжі в лісі. І тепер у діда чудовий сад.

На цьому прикладі ми з вами, діти, переконалися, що будь-які зміни в природі можуть обумовити рух безлічі «ниточок», якими зв'язані між собою і рослини, і тварини, і людина.

Тема уроку: Взаємозв'язок компонентів екосистеми. Співіснування організмів в угрупованнях.

Складання схем

                                                                                        неорганічні

                                                                                          речовини

 

                                           абіотична частина  органічні                        

                                                                                         речовини

Склад біоценозу                                                         мікроклімат

                                          біотична частина                продуценти

 консументи            

                                                                                          І, ІІ, ІІІ

                                                                                         порядку

                                                              редуценти

 

 

 

 

                                                                     фотосинтетики

автотрофне

                                                                      хемосинтетики

   Типи живлення                                           сапротрофи

гетеротрофне            хижаки

                                                                            паразити

міксотрофне

 

Словникова робота

Симбіоз — усі форми співіснування різних видів.

Паразитизм — форма співжиття організмів різних видів, із яких один (паразит) живе за рахунок іншого (хазяїна).

Коменсалізм — форма співжиття між двома видами тварин, коли один із них (коменсал) користується якимись перевагами за рахунок іншого (хазяїна), не завдаючи йому шкоди.

Мутуалізм — форма співжиття організмів, при якій кожний із організмів, що живуть разом, приносить іншому певну користь.

Заповнення таблиці

Порівняльні особливості таких форм співіснування організмів, як мутуалізм, паразитизм і коменсалізм.

Тема уроку: Вплив людини та її діяльності на організми. 

Екологічна етика.

Поміркуй

Американський екофілософ Холмс Ролстон вивів кілька принципів екологічної етики: 1. Чим більш рідкісними є природні об'єкти, тим делікатніше з ними слід поводитися;

2. Чим красивішими є природні об'єкти, тим делікатніше з ними треба поводитися; 3. Чим більш крихкими є природні об'єкти, тим делікатніше з ними слід поводитися;

4. Чим життя перебуває на більш високому рівні розвитку тим більше його слід поважати;

5. Поважати життя виду слід більше, ніж життя індивідуума;

6. Возлюби навколишню природу як самого себе;

7. Думай про природу як про спільноту, а не як про "комори товарів".

Звичайно це не строгі наукові постулати.

Її принципи будуть предметами дебатів не одне десятиліття.

- Як ви можете пояснити дані принципи?

- Чи важливе використання людьми цих принципи в своїй практиці при прийнятті рішень?

Корінне питання екологічної етики — яке наше відношення до Природи: як до об'єкта (речі) чи суб'єкта (тобто до рівного собі, що має моральний статус і права). - Екологічна етика існує лише тоді, коли ми відносимось до природи як до суб'єкта чи як до об'єкта?

Літературна скарбничка

Часто любов до природи вважають чимось несерйозним, хіба що вигадкою письменників. Як можна любити всю природу, яка має види які завдають шкоду людині? Насправді ж, як цілком слушно зазначив У. Вундт, почуття скоріше веде до альтруїзму, ніж розум. Розуму буває важко подолати міркування власної вигоди. Тому шлях до екологічної етики ближче через почуття любові, ніж розрахунок, через благоговіння перед природою, аніж прийняття екологічного законодавства, яке ще треба навчитися виконувати.

У зв'язку з цим багато уваги в екологічної літературі приділяється поняттю екологічної чутливості, під якою розуміється більш тонке проникнення за допомогою почуття людини у світ природи.

- Які ви знаєте літературні твори про етичне ставлення людини до природи?

Тема уроку: Основи охорони природи. Природоохоронні території. Червона книга України

 Гра «Одягни ромашку»

- Що таке охорона природи ?

Дiти на листочках пишуть вiдповiдь на

питання, як вони розуміють поняття.

 

Займи позицію

 Для цього на дошці вивішуються два плакати, або просто пишеться крейдою. На одній частині дошки надпис "Природа служить людині", на іншій - "Людина - частина природи". Дітям пропонується підійти до дошки і стати біля того надпису, який відповідає його точці зору. Потім вони повинні коротко пояснити, чому зайняли саме таку позицію. Після пояснення свого вибору (залежно від того, наскільки він обґрунтований і правильний), вчитель знову пропонує учням зайняти ту ж саму або змінити позицію.

Складання схеми

 Типи природоохоронних територій ?

 

                                                                        національні парки

Біосферні заповідники   заказники      ?

 

«Вірю не вірю»

Якщо твердження правильне, зробити крок у перед:

1. Природоохоронні установи мають рiзнi завдання.

2. Заповідники це екосистеми, де зберігаються, охороняються i вивчаються всі їх компоненти.

3. Територія заповідника повністю вилучається  зі сфери  господарської дiяльностi.

4. Необхiднiсть охорони природи виникла у 21 столiттi.

5. В Україні створено 17 природних та 4 біосферних заповідників.

7. «Святі гори» належать до заповіднику.

8. Мета створення заповідників підтримання екологічної рівноваги.

9. Заповідник «Асканiя Нова» природний.

Гра «Відгадай»

Робота у парах.

Рослини та тварини Червоної книги України. За описом відгадати і показати на таблиці.

Завдання 1 (Пiдснiжник).

Це багаторічна цибулинна рослина. Росте у широколистяних та змішаних лісах, на галявинах, у чагарниках. Ранньої весни утворюються місцями в лісах удовий білий килим. Цибулини отруйні.

Завдання 2 (Рись).

Трапляється переважно у Карпатах. Живе у хвойних та мiшаних лісах з буреломами та заболоченими важкодоступними ділянками. В горах пiднiмається до висоти 1200м. Веде осiлий спосіб життя доти, поки на дiлянцi є корм. Узимку в пошуках їжі може долати значні вiдстанi. Живиться переважно копитними, а також зайцями, птахами, мишоподiбними гризунами.

docx
Додано
12 листопада 2022
Переглядів
291
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку