педагогічний досвід роботи Цирулік О.С. з національно-патріотичного виховання є перспективним і може стати в нагоді педагогам, класним керівникам і матипоширення як в училищі, так і у закладах професійної (професійно-технічної) освіти області.
ОПИС ДОСВІДУ
Тема досвіду: «Методи, засоби і форми патріотичного виховання особистості у закладі професійної (професійно-технічної) освіти».
Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,
яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,
що любить і ненавидить людина, яка формується.
В.Сухомлинський
Провідна наукова ідея досвіду: виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, толерантності, удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатої, морально стійкої особи. На цьому зосереджуються зусилля всієї системи виховання, формування особи нового типу суверенної держави.
Мета досвіду: виховання молодої людини-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури. Передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особистісних рис громадянина України: національної свідомості, розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту.
Завдання національно -патріотичного виховання:
У світлі змін, що відбуваються в українському суспільстві та освіті, пріоритетним стає національно-патріотичне виховання.
У закладі створена система патріотичного виховання учнів, яку можна зобразити у вигляді моделі як складного комплексу взаємопов’язаних компонентів навчально-виховного процесу.
Схема моделі виховання громадянина-патріота
Сумського міжрегіонального вищого професійного училища
Процес формування громадянина-патріота передбачає тісний взаємозв’язок і співпрацю між закладом, сім’єю та соціумом. Всі перелічені ланки навчально-виховного процесу можуть успішно виконати виховні функції лише за умови злагодженості дій.
Для реалізації даної моделі необхідна системна робота, яка передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних форм, методів, засобів патріотичного виховання дітей у процесі навчання і позакласної діяльності відповідно до мети і завдань патріотичного виховання задля досягнення очікуваних результатів.
«Я – громадянин»
Виховання громадянина-патріота починаємо з формування національної свідомості учнів. Національна свідомість базується на національній ідентифікації, усвідомленні причетності людини до роду і соціальної групи й спонукає особистість до національного самоздійснення.
Сутність національної самосвідомості виражається як у ставленні особистості до національних цінностей, якими є любов до рідної культури, мови, національних свят, традицій тощо, так і активному їх опануванні, розвитку.
Серед таких заходів - години спілкування «Державна символіка України», «Пісні, що стали гімном українців», «Патріотизм і толерантність», «Україна – полікультурна держава», уроки Патріотизму «Звучи, рідна мово», диспути «Україна: європейський вибір», «Що означає бути патріотом», «Що я можу зробити для своєї держави», «Чи потрібні Україні професіонали», правовий всеобуч «Свобода та відповідальність», «Права та обов’язки громадян України», «Україна – правова держава».
Цікавою та найбільш масовою інноваційною формою роботи є флешмоби. Учні училища із задоволенням беруть участь в організації та проведенні різноманітних флешмобів: «Десять хвилин з Кобзарем» (до 200-річчя Т.Г.Шевченка), «Ланцюг єдності» (до Дня Соборності), «Кульки добра» (на підтримку воїнів АТО) тощо.
Ефективним способом формування громадянина-патріота є соціальні проєкти. Участь у них мотивує молодь досліджувати проблеми місцевої громади, а також вчить планувати та впроваджувати проєкти, котрі відповідають потребам спільноти, членами якої вони є.
Учні нашого училища є ініціаторами багатьох соціальних акцій та проєктів. Зокрема, це проєкт «Змінимо майбутнє на краще». Дієвим методом формування навичок соціальної взаємодії та бажання долучитися до покращення життя місцевої громади є волонтерські (благодійні) проєкти.
Наша молодь є частими відвідувачами дитячого центру соціально-психологічної реабілітації, геріатричного пансіонату для пенсіонерів та ветеранів (День святого Миколая).
«Я - захисник»
У Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді підкреслено, що «складовою частиною патріотичного виховання, а в часи воєнної загрози – пріоритетною, є військово-патріотичне виховання». На важливість цього напрямку виховної роботи вказується і в Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
У жовтні в училищі значна увага приділяється відзначенню важливих державних свят: Дня козацтва, Дня захисника України, Дня Гідності та Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня пам’яті Героїв Крут, Дня Героїв Небесної Сотні, дня визволення Суми та України, Дня пам’яті та примирення, Дня Героїв.
«Я – високоморальна особистість». Справжнім патріотом може бути лише високоморальна особистість. Тому важливу увагу приділяємо морально-патріотичному вихованню учнівської молоді. З цією метою використовуємо різні форми та методи урочної та позаурочної діяльності.
Як зазначається у Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, «важливим аспектом формування національно свідомої особистості є виховання поваги та любові до державної мови». На це спрямовані не лише уроки української мови, але і позаурочна діяльність в освітньому закладі. Так, щорічно організовуються заходи із відзначення Дня української писемності, Дня рідної мови, Шевченківські дні, а також мовознавчі конкурси ім. Петра Яцика та Т.Г. Шевченка, Всеукраїнський конкурс «Патріот».
Відзначення ювілейних дат з життя українських письменників та поетів «О. Довженко – нескорена душа українського народу». Ніколи не втрачають своєї актуальності народознавчі заходи, на яких, знайомлячись з народними оберегами, традиціями і звичаями, учнівська молодь вчиться шанувати національну спадщину, бути патріотами і громадянами (конкурс «Слобожанський оберіг»).
Отже, без національно-патріотичного виховання не можна сформувати справжню людину-патріота України, яка буде готова самовіддано розбудовувати свою державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві.