«Методи, засоби і форми патріотичного виховання особистості у закладі професійної (професійно-технічної) освіти»

Про матеріал

педагогічний досвід роботи Цирулік О.С. з національно-патріотичного виховання є перспективним і може стати в нагоді педагогам, класним керівникам і матипоширення як в училищі, так і у закладах професійної (професійно-технічної) освіти області.

Перегляд файлу

ОПИС ДОСВІДУ

 

Тема досвіду: «Методи, засоби і форми патріотичного виховання особистості у закладі професійної (професійно-технічної) освіти».

 

Патріотичне виховання – це сфера духовного життя,

яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне,

що любить і ненавидить людина, яка формується.

В.Сухомлинський

Провідна наукова ідея досвіду: виховати у майбутніх громадян України почуття обов'язку і поняття честі, толерантності, удосконалення особистості не тільки як головної продуктивної сили, а й як активного громадянина України, духовно багатої, морально стійкої особи. На цьому зосереджуються зусилля всієї системи виховання, формування особи нового типу суверенної держави.

Мета досвіду: виховання молодої людини-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно самореалізуватися в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал, носій української національної культури. Передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світогляду і на цій основі формування особистісних рис громадянина України: національної свідомості, розвинутої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури, розвиток індивідуальних здібностей, таланту.

 

Завдання національно -патріотичного виховання:

  • Формування любові до рідного краю;
  • Формування любові до культурного спадку свого народу;
  • Формування поваги до Конституції України, державної символіки;
  • Виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
  • Формування духовно - моральних взаємин;
  • Виховання гордості за свій народ, шанування героїв України;
  • Толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників, батьків, інших людей.

 

У світлі змін, що відбуваються в українському суспільстві та освіті, пріоритетним стає національно-патріотичне виховання.

Слід відзначити, що у нашому освітньому закладі завжди приділялась значна увага формуванню ціннісного ставлення особистості до суспільства, держави, народу.

У закладі створена система патріотичного виховання учнів, яку можна зобразити у вигляді моделі як складного комплексу взаємопов’язаних компонентів навчально-виховного процесу.


Схема моделі виховання громадянина-патріота

Сумського міжрегіонального вищого професійного училища

 


Процес формування громадянина-патріота передбачає тісний взаємозв’язок і співпрацю між закладом, сім’єю та соціумом. Всі перелічені ланки навчально-виховного процесу можуть успішно виконати виховні функції лише за умови злагодженості дій.

В Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді зазначено, що основними складовими цього процесу є громадянсько-патріотичне, військово-патріотичне та духовно-моральне виховання. Тому система національно-патріотичного виховання школи умовно поділена на такі змістовно-цільові блоки: «Я – громадянин», «Я – захисник», «Я – високоморальна особистість».

Для реалізації даної моделі необхідна системна робота, яка передбачає забезпечення гармонійного співвідношення різних форм, методів, засобів патріотичного виховання дітей у процесі навчання і позакласної діяльності відповідно до мети і завдань патріотичного виховання задля досягнення очікуваних результатів.

«Я – громадянин»

Виховання громадянина-патріота починаємо з формування національної свідомості учнів. Національна свідомість базується на національній ідентифікації, усвідомленні причетності людини до роду і соціальної групи  й спонукає особистість до національного самоздійснення.

Сутність національної самосвідомості виражається як у ставленні особистості до національних цінностей, якими є любов до рідної культури, мови, національних свят, традицій тощо, так і активному їх опануванні, розвитку.

З цією метою в училищі організовуються інформаційно-просвітницькі години, бесіди, екскурсії та подорожі історичними місцями рідного краю, народознавчі свята, перегляд кінофільмів тощо.

Серед таких заходів - години спілкування «Державна символіка України», «Пісні, що стали гімном українців», «Патріотизм і толерантність», «Україна – полікультурна держава», уроки Патріотизму «Звучи, рідна мово», диспути «Україна: європейський вибір», «Що означає бути патріотом», «Що я можу зробити для своєї держави», «Чи потрібні Україні професіонали», правовий всеобуч «Свобода та відповідальність», «Права та обов’язки громадян України», «Україна – правова держава».

Цікавою та найбільш масовою інноваційною формою роботи є флешмоби. Учні училища із задоволенням беруть участь в організації та проведенні різноманітних флешмобів: «Десять хвилин з Кобзарем» (до 200-річчя Т.Г.Шевченка), «Ланцюг єдності» (до Дня Соборності), «Кульки добра» (на підтримку воїнів АТО) тощо.

Ефективним способом формування громадянина-патріота є соціальні проєкти. Участь у них мотивує молодь досліджувати проблеми місцевої громади, а також вчить планувати та впроваджувати проєкти, котрі відповідають потребам спільноти, членами якої вони є.

Учні нашого училища є ініціаторами багатьох соціальних акцій та проєктів. Зокрема, це проєкт «Змінимо майбутнє на краще». Дієвим методом формування навичок соціальної взаємодії та бажання долучитися до покращення життя місцевої громади є волонтерські (благодійні) проєкти.

Наша молодь є частими відвідувачами дитячого центру соціально-психологічної реабілітації, геріатричного пансіонату для пенсіонерів та ветеранів (День святого Миколая).

«Я - захисник»

У Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді підкреслено, що «складовою частиною патріотичного виховання, а в часи воєнної загрози – пріоритетною, є військово-патріотичне виховання». На важливість цього напрямку виховної роботи  вказується і в Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді.

Військово-патріотичне виховання учнів здійснюється в ході урочної та позаурочної діяльності через різноманітні методи та засоби навчання і виховання.

У жовтні в училищі значна увага приділяється відзначенню важливих державних свят: Дня козацтва, Дня захисника України, Дня Гідності та Свободи, Дня Збройних Сил України, Дня пам’яті Героїв Крут, Дня Героїв Небесної Сотні, дня визволення Суми та України, Дня пам’яті та примирення, Дня Героїв.

«Я – високоморальна особистість». Справжнім патріотом може бути лише високоморальна особистість. Тому важливу увагу приділяємо морально-патріотичному вихованню учнівської молоді. З цією метою використовуємо різні форми та методи урочної та позаурочної діяльності.

Значну увагу вихованню кращих моральних якостей патріота України приділяють класні керівники. Ними організовуються різноманітні виховні справи, спрямовані на пізнання історії рідного краю і народу, вихованню поваги до української мови, звичаїв, традицій, гордості за приналежність до української нації. Вони проходять як у формі свят («З Україною в серці», «Всім серцем любіть Україну свою», «Масниця йде, весну несе…»), так і у формі бесід, годин спілкування («Можна все на світі вибирати сину, вибрати не можна тільки Батьківщину», «Українські традиції у моїй сім’ї», «З чого починається Батьківщина», «Це край, де я родилась і живу»).

Як зазначається у Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, «важливим аспектом формування національно свідомої особистості є виховання поваги та любові до державної мови». На це спрямовані не лише уроки української мови, але і позаурочна діяльність в освітньому закладі. Так, щорічно організовуються заходи із відзначення Дня української писемності, Дня рідної мови, Шевченківські дні, а також мовознавчі конкурси ім. Петра Яцика та Т.Г. Шевченка, Всеукраїнський конкурс «Патріот».

Відзначення ювілейних дат з життя українських письменників та поетів «О. Довженко – нескорена душа українського народу». Ніколи не втрачають своєї актуальності народознавчі заходи, на яких, знайомлячись з народними оберегами, традиціями і звичаями, учнівська молодь вчиться шанувати національну спадщину, бути патріотами і громадянами (конкурс «Слобожанський оберіг»).

Отже, без національно-патріотичного виховання не можна сформувати справжню людину-патріота України, яка буде готова самовіддано розбудовувати свою державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов'язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві.

 

docx
Додано
19 січня 2021
Переглядів
1166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку