Методична розробка "Цікавий світ природи"

Про матеріал
У збірці зібрано дидактичні ігри, окремі досліди, загадки, фізкультхвилинки, які можна використовувати на уроках природознавства та Я досліджую світ у початкових класах Нової Української Школи
Перегляд файлу

1

 

Методичний кабінет відділу освіти Ківерцівської райдержадміністрації

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Жидичин

 

 

 

 

Лариса Мозолюк

 

 

ЦІКАВИЙ СВІТ ПРИРОДИ

Методична розробка

 

 

 

 

 

 

Ківерці – 2017

Мозолюк Л.С. Цікавий світ природи. Методична розробка  – Жидичин, 2017, - 62 с.

 

 

 

 

 У розробці подано дидактичні ігри, окремі досліди, загадки, фізкультхвилинки для розвитку логічного мислення, формування пізнавальної активності в учнів початкових класів на уроках природознавства. Завдання  спрямовані на формування в учнів потреби в знаннях.

Для  вчителів  початкових  класів, вихователів груп  продовженого  дня, учнів початкових класів та батьків.

 

 

 

Укладач: Мозолюк Лариса Сергіївна, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів  с. Жидичин,  учитель вищої категорії, «старший  вчитель».

 

Рецензенти:

Васюхник В.П., методист районного методичного кабінету відділу освіти Ківерцівської районної державної адміністрації,

Кавка В.А., учитель загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня с. Сокиричі.

 

 

 

Схвалено науково-методичною радою районного методичного кабінету відділу освіти Ківерцівської РДА (протокол №2/5 від 06.11.2017 р.).

 

 

 

 

G:\фото\mama.jpg

 

Мозолюк Лариса Сергіївна,

учитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ с. Жидичин

 

 

 

 

 

 

Зміст

Вступ  …………………………………………………………………………………………………….. 

Дидактичні ігри  ……………………………………………………………………………………. 

Інтерактивне навчання на уроках природознавства …………………………..

Демонстраційні досліди  ……………………………………………………………………… 

Загадки

Нежива природа  ………………………………………………………………………………….. 

Дикі птахи  ………………………………………………………………………………………..…….

Свійські птахи  …………………………………………………………………………………………

Дерева  …………………………………………………………………………………………………….

Фізкультхвилинки на уроках природознавства  …………………………………….

Ребуси ……………………………………………………………………………………………………..

Література ……………………………………………………………………………………………….

Додатки ……………………………………………………………………………………………………

 

 

 

                                                                                                                                                

                                                                                                                                                               

  

 

 

 

 

Вступ

 

В дитячому віці гра – це норма

 і дитина повинна завжди гратись,                

 навіть тоді, коли виконує серйозну справу.

А.С. Макаренко

 

Одним із самих ефективних методів роботи з учнями початкових класів безперечно є гра.

Актуальність гри в даний час підвищується і через перенасиченість сучасного школяра інформацією. У всьому світі, і в Україні в тому числі, незмірно розширюється предметно-інформаційне середовище. Діти отримують великий обсяг інформації через телебачення, відео, радіо, комп'ютер,  мережу  Інтернет. Актуальним завданням школи стає розвиток самостійної оцінки та відбору одержуваної інформації. Однією з форм навчання, що розвиває подібні вміння, є дидактична гра, що сприяє розвитку вміння використання знань, отриманих на уроці і в позаурочний час.

У грі дитина розкриває себе і робить перші кроки до налагодження взаємин з педагогом і однолітками; закріплює норми спілкування в колективі; граючи, дитина вступає в світ людських дій і відносин, вчиться спостерігати, порівнювати, класифікувати предмети за тими чи іншими ознаками; практикувати пам'ять, увагу; проявляє кмітливість, винахідливість; набуває необхідні знання, вміння та навички;  знімає стомлення в дітей, оскільки гра робить процес навчання цікавим. Насамперед гра для дитини – важливе  джерело інформації про навколишній світ.

Уроки з застосуванням ігор стають радісними, захоплюють учнів, підштовхують до пошукової діяльності, ставлять перед завданням вирішити проблемну ситуацію, знайти самостійне рішення. Систематичне включення цікавого матеріалу в уроки, допомагає не тільки збагатити, урізноманітнити освітній процес, але й змушує дітей по-іншому поглянути на навколишній світ.

Захопившись, діти не помічають, що вчаться: пізнають, запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях, поглиблюють уявлення, поняття, розвивають фантазію. Навіть найпасив­ніші з дітей включаються в гру з величезним бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не під­вести товаришів по грі.

Саме тому використання дидактичних ігор незамінний атрибут навчально-виховного процесу у початковій школі. Успіх проведення гри залежить від дотримання певних вимог: ігри мають відповідати навчальній програмі, віковим особливостям школярів; ігрові завдання мають бути не надто легкими, проте й не занадто складними. З їх допомогою можна зацікавити учнів, викликати в них інтерес до матеріалу.

Отже, включаючи у навчально-виховний процес ігрові елементи, учитель стимулює пізнавальні можливості  учнів. У грі відбувається складний процес мобілізації усіх розумових здібностей, стимулюється розвиток уваги, пам`яті. Сучасна дитина повинна вміти мислити самостійно, творчо, мати активну життєву позицію, чіткий науковий світогляд. Захопившись ходом гри діти не помічають, що навчаються.

Учені пов`язують ігри молодших школярів зі зміною провідних видів діяльності та формування рушійних сил навчання. Позитивним підсумком застосування гри у навчально-виховному процесі школярів є зміна самого підходу до навчання. Учнів починає приваблювати пізнавальна діяльність, змінюється мотивація навчання. Зміст навчання природознавства, перебуваючи в зоні найближчого розвитку дітей, викликає пізнавальний інтерес.

Отже, гра в молодшому шкільному віці продовжує займати значне місце. Ігри роблять процес навчання цікавим, а цікаве створює в дітей бадьорий робочий на­стрій, полегшує подолання труднощів у засвоєнні навчального матеріалу. Вони сприяють освоєнню навчальної діяльності, у найбільш повному вигляді.

ДИДАКТИЧНІ  ІГРИ  НА  УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА

 

D:\images.jpgГРА «ДЕТЕКТИВИ»

 

 Поміркуйте та скажіть: хто заховався в цих формулах?

З + АН – Н + ЄЦЬ    (заєць)

БІС – С + Л + КА    (білка)

ДО – О + ЯТ + ЕЛ   (дятел)

МУ + РУ – У + АХИ   (мурахи)

 

ГРА-ВПРАВА «ЩО ЗАЙВЕ?»

Учитель називає слова. Діти повинні відшукати зайве слово.

Наприклад.

Сонце, небо, зорі, камінь, вода, парта.

Дуб, ялина, клен, стіл, липа, сосна.

(Цю вправу можна використовувати при вивченні різних тем).

 

ГРА «ВПІЙМАЙ РУКОТВОРНЕ ТІЛО»

Клас розділяють на дві команди. Учитель швидко називає тіла природні і рукотворні. Коли називає природне тіло – стоять, а коли рукотворне –  присідають.  Хто помилився сідає за парту. Перемагає та команда в якій залишилось більше гравців.

 Наприклад.

 Дерево, парта,вікно, школа, сонце, книга, вітер…

 

ГРА-ВПРАВА «ПРОДОВЖІТЬ РЕЧЕННЯ»

Твердий, крихкий, бурого кольору, без запаху, добре горить … (торф). Сипкий, дрібний, з нього виготовляють скло, роблять розчин для мурування стін … пісок). Біла, тверда, легко ламається, нею пишуть по дошці … (крейда). Біла, дрібна, сипка, її кладуть у суп … (сіль).

 

ГРА «ЩО ДЕ РОСТЕ»

Діти вибирають малюнки рослин які ростуть у полі, у саду, у лісі.            

Картинки по запросу картинки кукуруза Картинки по запросу картинки картошкаПохожее изображениеКартинки по запросу картинки капустаКартинки по запросу картинки соняшникКартинки по запросу картинки пшеницяПохожее изображениеПохожее изображениеПохожее изображение    Похожее изображение

Картинки по запросу картинки лісовий горіхКартинки по запросу картинки гілка сосниКартинки по запросу картинки яблуко Картинки по запросу картинки абрикос

Похожее изображениеПохожее изображениеКартинки по запросу картинки сливаКартинки по запросу картинки лимон

 

ГРА «Я ДЕРЕВО»

Гравець розповідає про листочки, плоди, кору, цвіт свого дерева. Інші гравці впізнають, що за дерево.                                                                   

Наприклад.

Високе, розлоге, квітує у середині травня,квіті білі з рожевим відтінком, листки овальної форми, росте у садах, плоди великі червоного, жовтого або зеленого кольору можна вживати у сирому вигляді, можна варити варення, компот.

ГРА «ДЕРЕВА І КУЩІ»Картинки по запросу малюнок дерева та кущі

Перед початком гри діти пригадують, як відрізнити кущ від  дерева. Повідомляються правила: коли називається дерево, руки потрібно піднімати вгору, коли  кущ – опускати вниз.

 Наприклад.

Береза, калина, тополя, верба, терен, смородина, ялина, яблуня, малина, калина…

 

ГРА «ХТО БІЛЬШЕ ЗНАЄ РОСЛИН»

Учні називають рослини, які вони знають. Перемагає той хто більше назве рослин.

 

ГРА «З ЯКОЇ РОСЛИНИ ЦЯ ГІЛОЧКА»

На предметних малюнках гілочки різних дерев, діти повинні назвати з якого дерева ці гілочки.

 

2    223

          Картинки по запросу картинки гілка липи      Картинки по запросу картинки черешня            Картинки по запросу картинки гілка ялини

 

ГРА «12 МІСЯЦІВ»

Гравці,що є «місяцями» розповідають про себе. Інші відгадують про який місяць йдеться.

 Наприклад.

Я перший місяць весни та третій місяць року. Коли я настаю  збільшується тривалість дня, починає танути сніг, розквітають перші квіти.

иллюстрация комический охотник Фото со стока - 11592866ГРА «МИСЛИВЕЦЬ І ПАСТУХ»

Учитель пропонує дітям обрати серед них Мисливця і Пастуха. Пояснює, що праворуч на дошці уявні Луки, де пасуться свійські тварини. Ліворуч – уявний ліс, у якому водяться дикі тварини. За командою вчителя «Шукайте!» Пастух і Мисливець вибирають малюнки із зображенням відповідних тварин,та розміщують їх на уявних луках чи у лісі.

2223      3       3

    444

5         5        5

 

 

ГРА «ЗБЕРЕМО УРОЖАЙ»

Учням пропонують зібрати в окремі кошики зернові, фрукти, овочі.

 

ГРА «УПІЙМАЙ ЗИМОВИЙ МІСЯЦЬ»

Учні плескають в долоні коли чують назви зимових місяців.

 

ГРА «ДОПОМОЖІТЬ КОЖНОМУ ПОТРАПИТИ ДО ДОМУ»

Картинки по запросу картинки білка у дуплі Грає двоє дітей чи дві команди. Вони отримують картинки із зображенням тварин та їх житлом. За сигналом потрібно правильно розкласти картинку тварини і напроти її будиночок. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.

Барліг – ведмідь;

Риба – акваріум;

Картинки по запросу картинки риба в акваріуміСобака – будка;

Шпак – шпаківня;

Бджола – вулик;

Жаба – вода;

Птах – гніздо;

Білка – дупло;

Миша – нора.

 

ГРА « ЗВАРИМО БОРЩ»

На дошці розміщені предметні малюнки овочів та фруктів. А також малюнок каструлі і глечика. Діти вибирають з чого можна зварити борщ,                а з  чого компот. (Додаток 4)

3 

32223

444

555

 

Похожее изображениеГРА «ЇСТІВНЕ-НЕЇСТІВНЕ»Картинки по запросу малюнок мухомор

Учитель вимовляє, або показує назви грибів. Якщо гриб їстівний – плескають у долоні, якщо не  їстівний – тупотять ногами.

ГРА « ПОСАДИ ПТАХІВ ДО ГОДІВНИЦІ»

Діти діляться на дві команди:

 І група – вибирають серед предметних малюнків із зображенням птахів осілих птахів,

ІІ – перелітних.

 

ГРА «ДЕ МІЙ ДІМ»

Учитель демонструє, або показує рослини, а діти розповідають де вони ростуть.

Похожее изображениеКартинки по запросу малюнок огірокПохожее изображение

 

ГРА « ЕРУДИТ»

Діти повинні пригадати казки в яких героями є тварини.

Котрий з Котів налякав Ведмедя, Вовка, Кабана, Зайця?

А) Матроскін , Б) Том, В) Коцький.

Кому належать слова: «Призволяйся , Журавлику, призволяйся, Лебедику!»

А) Солом`яному Бичкові, Б) Лисичці,

В)  Телесикові?

Що віддав Дід за Козу-Дерезу на ярмарку?

Картинки по запросу картинки казки пан коцький
А) Три копи, Б) Три снопи, В) Три гривні

ГРА « ЯКА ПОРА РОКУ?»

На  дошці 4 великі картини із зображенням пір року. У учнів на партах маленькі картинки із зображенням предметів якими користуються люди в ту чи іншу пору року: одяг, знаряддя праці і т.д.

Діти повинні прикріпити картинку із зображенням предмета до потрібної пори року.

 

Картинки по запросу картинки птах шпакГРА «ШИФРУВАЛЬНИК»

Назви, яких птахів зашифровано?

Похожее изображениеШ — — К

Картинки по запросу картинки птах зозуляЖ—ЙВ—Р —Н —К

Л—Л—К —

Ж—Р —В —ЛЬ

Л—С— — В— А

Г—Р — Б— ЦЬ

З—З—Л—

 

ГРА « РОМАШКА»

На столі розкладені пелюстки « ромашки»,виготовлені із паперу. На кожній пелюстці написано по одному завданню із минулої теми.

Вчитель, взявши в руки пелюстки «ромашки», підходить до учнів, а вони, в свою чергу, вибирають собі одну « пелюстку».

Кожен зачитує своє завдання і дає на нього відповідь.

 

ГРА « ЗНАЙДИ МІСЦЕ»

Учитель називає, або показує малюнки тварин. Учні повинні визначити, у якій галузі тваринництва займаються їх розведенням, що вони дають людям.

Похожее изображениеМатеріал для гри.

Картинки по запросу картинки бджола Бджола, щука, кріль, корова, свиня, індик, курка,…

Картинки по запросу картинки кролик

Картинки по запросу картинки щука

ГРА « ХТО БІЛЬШЕ НАЗВЕ РОСЛИН І ТВАРИН»

Учні називають рослини і тварини, які зустрічаються  у  Карпатах.

Наприклад.

Смерека, ялиця, едельвейс, бурий ведмідь, дикий кіт, бук, лисиця, їжак, суниця, чорниця, сова…

 

ГРА « ЮНИЙ ДОСЛІДНИК»

Картинки по запросу малюнок карти україни

(Робота з фізичною картою України)

Визначити у яких областях України добувають ті ж самі корисні копалини, що і на Волині.

 

ГРА « ЗНАЙДИ ПАРУ»

Встановити відповідність:

Автомобіль                       вітер

піч    гас

вітрильний човен бензин

літак вугілля

Картинки по запросу картинки суниця з коренем

«ТУРНІР  КМІТЛИВИХ»

Назвіть  частину  рослини.

Без цієї частини рослина загине. (Корінь)

Ця частина рослини здебільшого зеленого кольору. (Листя)

Буває смачний, соковитий, але буває сухий, твердий. (Плід)

Яскрава запашна. (Квітка)

У дерева він один, а у кущів багато. (Стовбур, стебло)

ГРА «НАГОДУЙ ТВАРИНУ»  

 На дошці в два стовпчики записані слова. Учні виходять по черзі та стрілочками з`єднують назву тварини з назвою їжі.

 Тварини: кінь, свиня, кріль, корова, кури.

 Їжа: сіно, буряки, кукурудза, морква, картопля, яблука, сухарі.

 

ГРА «ПОШТАР"

           Поштар приносить дітям листівку. Один із учнів, отримавши її, розповідає про те, що на ній зображено. Решта учнів мають відгадати про яку пору року йдеться.

 

ГРА «ПОТРІБНО – НЕ ПОТРІБНО»

Вчитель говорить: «Я хочу посадити город. Капуста потрібна?»

  • Морква потрібна?
  • Помідори потрібні?
  • Яблуня потрібна?
  • Огірки потрібні?
  • Малина потрібна?

Варіантів може бути багато, на розсуд учителя.

 

ГРА «ПОМІРКУЙТЕ»

Обладнання.  Картинки із зображенням предметів живої та неживої природи.

Береза, гриб, місяць, сонце, річка, олівець, будинок, автомобіль, дівчинка і т.д.

Розташувати окремо картки із зображенням предметів живої, неживої природи, та окремо рукотворні тіла.

ГРА «ХТО БІЛЬШЕ»

Учні об`єднаються у 3 команди. Одна команда називає предмети живої природи, друга неживої, третя – рукотворні предмети.

Виграє та команда яка назве найбільше предметів.

ГРА «СУД ВІД СЕБЕ»

Учні об`єднаються у дві групи «Захист» та «Обвинувачення»

Учитель «Суддя»,  який надає по черзі слово обом сторонам

«Обвинувачення»:  «Люди вирубують ліси.»

«Захист»:  «Але ж їм потрібна деревина для меблів, будівництва.»

«Обвинувачення»:  «Фабрики забруднюють водойми стічними водами.»

«Захист»:  «А як же нам жити без продукції фабрик і заводів?»

На кінець дискусії вирок суду:

«Природа нас годує, напуває, одягає. Вона щедра й безкорислива. Людина може користуватися дарами природи, але при цьому повинна дбати про її чистоту і збереження.»

 

ГРА «КОЛАЖ»

Учитель кріпить на дошці ватман  у центрі якого зображено людину. На партах розміщенні предмети все що природа дає людині.

Клас ділиться на VI варіантів.

I  варіант – вибрати  серед запропонованих малюнків їжу рослинну і тваринну та приклеїти її на лист ватману.

II варіант – вибрати  одяг  який ми отримуємо із рослин та тварин.

III варіант – вибрати ліки рослинного і тваринного походження.

IV варіант – вибрати корисні копалини, які використовує людина.

V варіант – вибрати використання деревини.

VI варіант – природа для загартування, відпочинку, краси.

 У кінцевому результаті ми отримуємо колаж «Що природа дає людям».

 

ГРА «ЕСТАФЕТА»

Учні, які сидять за першими партами, отримують чисті аркуші паперу.

Учні  І варіанту пишуть по черзі , передаючи один одному, назви рослин лісу.

Учні ІІ варіанту – назви тварин лісу.

Назви не повинні повторюватись. Перемагає та команда, яка запише більше назв.

 

 

 

 

 

ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА

 

Інтерактивне навчання – це  спеціальна форма організації навчальної

діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, продуктивність навчання.

 Інтерактивне навчання складається із сукупності технологій, кожна з яких передбачає кооперативну, групову роботу учнів, починаючи з постановки проблеми для пошукової роботи.

 Ефективність впровадження інтерактивного навчання на уроках природознавства зростає за умови, якщо вчитель правильно і доцільно підбирає методи інтерактивного навчання, керуючись анатомо-фізіологічними, психологічними та особистісними рисами учнів, а також планує урок з урахуванням індивідуальних особливостей кожного з учнів, таких як темперамент, розвиток мислення та мовлення, пам'яті, уваги, уяви. Отже, використання інтерактивних методів навчання на уроках природознавства є досить актуальними на сучасному етапі розвитку освіти. Застосування інтерактивного навчання на уроках природознавства зможе в повній мірі реалізувати завдання, які поставлено новим Державним стандартом початкової загальної освіти щодо вивчення освітньої галузі «Природознавство».

Впровадження інтерактивних форм та методів у практику на уроках

природознавства у початкових класах потрібно починати з простих

«Мозковий штурм», «Дешифрувальник», «Незакінчене речення»,

«Асоціативний кущ», «Мікрофон» та поступово переходити до більш

складних («Діалог»,  «Метод «Прес», «Дискусія» та ін.)

 

 

.

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА

 

Тема. Явища природи. Пори року.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Пригадайте, як влітку ви відпочивали, гралися, загартовувалися…

Подумайте та скажіть, кому в природі ви хотіли б подякувати. Починайте словами: «Я дякую …  за… ».

(Наприклад: «Я дякую сонечку за те, що воно зігріває мене», «Я дякую Місяцю за солодкі сни» тощо).

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Із-поміж учнів обирається «журналіст», який бере інтерв’ю в решти учнів.

Запитання.

  1. Що таке явища природи?
  2. Яку пору року полюбляєте найбільше?

 

Тема. Наша планета – Земля. Чому на Землі бувають день і ніч.

Інтерактивна вправа «Незакінчене  речення»

Закінчіть речення.

  1. Земля має форму…
  2. Модель Землі - …
  3. Земна поверхня, яку ми бачимо навкруги, називається …
  4. Уявна межа, де небо ніби сходиться із землею, називається…

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  1. Чи сподобалась вам подорож?
  2. Що викликало у вас найбільший інтерес?

Тема. Чому на Землі існують пори року.

Інтерактивна вправа «Передбачення»

Запитання: чому на вашу думку, змінюються пори року?

(Припущення учнів.)

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

(Креслю на дошці схему куща)

Які асоціації у вас викликає слово «рік»? (Один оберт навколо Сонця,   12 місяців, 4 пори року, 365 днів.)

 

Тема. Ознаки осені

Гра «Дешифрувальник»

  1. Прочитайте зашифровні слова, записані на дошці.

    ПИСАТ                  СРВНЬ                      ТЕЖО

       ЛОД                       ЕЕЕ                           ВНЬ

(Листопад, вересень, жовтень)

  1. Позначте цифрою на дошці порядок цих місяців.

 

Тема. Зміна стану води при нагріванні. Термометр.

Гра «Дешифрувальник»

Прочитайте зашифровані слова, записані на дошці.

ЗООРЕ              ЧКАРІ        СВОТАК      РЕМО        ЛЕРЕДЖО

(Озеро, річка, ставок, море, джерело).

 

Вправа «Передбачення»

Подивіться на слова-відгадки (термометр, вода) і спробуйте здогадатися, про що ми будемо говорити на уроці.

 

 

Тема. Кругообіг води в природі.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Де в природі ми бачимо воду?

(Дощ, сніг, лід, річка, озеро, океан, море, джерело, туман, град, крига, водоспад, ставок).                                

              

Тема. Спостереження за природою восени.

Інтерактивний  прийом «Мозковий  штурм»

  1. Яка пора року надворі?
  2. Якою погодою нас зустріла  сьогодні природа?
  3. Що формує погоду?
  4. Які тіла нас оточують?
  5. Назвіть тіла неживої природи.
  6. Які прилади нам допоможуть вести спостереження за тілами неживої природи?

 

Тема. Осінні явища в житті рослин.

Гра «Дешифрувальник»

«Зберіть» слова і дайте визначення кожного поняття.

ТИКНОСИП (синоптик);

АГОДОП (погода);

 ЗРОГНОП (прогноз).

 

Робота в парах «З якого дерева листочок?»

На партах лежать листочки з різних дерев. На екрані дерево. Діти піднімають вгору листочок з даного дерева.

 

 

 

 

Інтерактивна вправа «Гронування»

Учитель на дошці записує словосполучення «явища природи». Учні утворюють «гроно» із назв явищ.

 

 

 

вітер                                                                              град              

  гроза                роса                                    іній

 

                    заметіль                  веселка          туман

                                              грім                 дощ

 

Тема. Якими бувають дерева, кущі, трав’янисті рослини.

Робота в групах. Завдання «Знайди рослину».

На дошці три таблички: «ДЕРЕВА», «КУЩІ», «ТРАВ’ЯНИСТІ РОСЛИНИ». Учитель пропонує дітям розмістити картки з назвами рослин у потрібну групу. Учні об’єднуються у три групи та змагаються між собою.

Слова на картках: береза, ліщина, калина, ромашка, конвалія, дуб, клен, ялина, шипшина, чорнобривці, кульбаба, конюшина, малина, вільха, тополя, бузок, латаття, вовчі ягоди.

 

Тема. Плоди і насіння. Розмноження рослин. Поширення плодів і насіння у природі.

Інтерактивна вправа «Кубування»

Учитель повертає до дітей одну із сторін куба, на яких зображені органи рослини. Учні мають назвати їх. До кого повернутий куб, той і відповідає.

 

 

Робота в групах.

Гра «Із якої рослини плід?»

Учні об’єднуються у групи. У кожної групи кошик з плодами. (У кошиках плоди: різноманітні овочі, фрукти, а також каштани, горіхи, жолуді, грона горобини, калини, кленові «крильця» тощо.) Діти радяться, після чого презентують відповіді, яким рослинам належать наявні плоди.

Розкажіть про те, як розповсюджуються рослини:

І група – за допомогою птахів;

ІІ група – за допомогою вітру;

ІІІ група – за допомогою шерсті тварин, одягу людини.

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Закінчіть речення.

1. Плід утворюється…

2. Насіння перебуває…

3. Плід захищає...

4. Рослині допомагають розповсюджуватися…

5. Я тепер знаю, що…

6. Мій настрій від уроку…

 

Тема. Гриби: їстівні та отруйні. Правила збирання грибів.

Інтерактивна вправа «Передбачення»

Розгадайте першу загадку лісу: «Хто заховався в словах?»

4  2  3 1 5                           2 3 4 1 5

МНОГИ                           РИБГИ

(Гноми, гриби)

Спробуйте за розшифрованими словами здогадатися, про що піде мова на уроці. (Учні відповідають.)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 - Ви хочете дуже багато знати про гриби. Тому спочатку згадаємо ознаки живої природи. Назвіть швидко і чітко ознаки живої природи, передаючи «мікрофон» один одному. Кожний з вас має назвати одну ознаку, не повторюючи названі. (Народження, дихання, живлення, ріст, розмноження, відмирання.)

 - Які царства живих організмів ми з вами вивчали? (Царство Рослин і Тварин.)

 

Технологія «Обери позицію».

На дошці розміщені плакати: «Гриби – рослини», «Гриби – тварини», «Гриби – ?

 - Отже, ми з вами вже вивчали два царства живої природи: рослини і тварини.

 - Прочитайте написи на плакатах, поміркуйте, оберіть позицію, обговоріть свій вибір у групах і обґрунтуйте свою відповідь. У процесі обговорення можна змінити позицію (перейти до іншої групи).

(У результаті обговорення весь клас може дійти єдиної думки або залишитися на різних позиціях.)

Від кожної групи один учень обґрунтовує свій вибір.

Тема. Як тварини готуються до зими. Комахи восени.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Доведіть, що зараз – осінь.

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Закінчіть речення:

1. Комах відрізняє від інших тварин те, що…

2. Шкідливі комахи – це…

3. Приносять користь такі комахи – це…

4. Всі комахи важливі для природи тому, що…

Гра «За і проти»

Клас об’єднується у дві групи. Одна група називає приклади користі комах, інша – шкоди від них.

Колективне заповнення таблиці.

Користь

Шкода

  • Бджілка дає мед.
  • Сонечко поїдає попелиць.
  • Комахи є кормом для тварин.
  • Комахи запилюють тварин.
  • Комахи допомагають в утворенні ґрунту.
  • Комахи можуть шкодити рослинам і тваринам.
  • Комахи можуть переносити хвороби.

 

Вправа «Побажання»

Учитель пропонує обрати зображення квітки або листочка та написати на ньому добре побажання будь-якій комашці.

 

Гра «М’яч мудрості»

Учитель кидає м’яч і ставить запитання. Відповідає той учень, який спіймав м’яча.

 

Тема. Птахи восени. Перелітні та осілі птахи.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Назвіть ознаки птахів.

2. Яких птахів ми називаємо перелітними?

3. Назвіть осілих птахів.

 

 

 

 

Тема. Звірі восени. Підготовка звірів до зими.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас викликає слово «тварини»? (Комахи, звірі, птахи, риби тощо.)

 

  

 

 

 

 

 

 

                            

 

Тема. Невидимі ланцюги в осінньому лісі.

Інтерактивна вправа «Одним реченням»

Учні стоять у колі. Учитель роздає картки із зображенням різних звірів, про яких говорили на минулому уроці.

Учитель: уявіть себе твариною, зображеною на малюнку. Скажіть одним реченням, як ви зимуєте. (Учні відповідають по колу.)

 

Інтерактивна вправа «Павутинка»

Учитель одягає капелюшки Сонечка, Повітря, Води, Ґрунту на дітей, яких обрано за допомогою лічилки. Вони стають у центр кола. Решта учнів виконують роль своїх звірів, які дякують неживій природі. В одного з учнів клубок у руках. Наприклад:

Мишка: Я  дякую Ґрунту за домівку. (Передає клубок  Ґрунту.)

Ґрунт: Я старався ще для крота. (Передає клубок  Кроту, нитка тягнеться далі.)

Кріт: Я дякую Повітрю… і т. д.

Наприкінці гри всі діти з’єднані ниткою, як павутинкою. Учитель наголошує, що такі зв’язки існують і в природі. Важливо, щоб вони не розривалися.

 

Інтерактивна вправа «Павутинка»

Вчитель пропонує учням стати у коло. Краще, коли у колі будуть 10 осіб, ще краще, коли можна утворити два кола одночасно.

Вчитель:  У довкіллі все пов’язане одне з одним: людина не може жити без води, тварини живуть у лісі, лісу потрібна сонячна енергія тощо. Давайте створимо свою екосистему у колі за допомогою кульки з довгою ниткою у такий спосіб:

• ведучий каже: «Я — маленька білочка, що живе у великому лісі, я люблю свій ліс»;

• ведучий перекидає кульку учаснику, що стоїть навпроти нього у колі, тримаючи нитку за кінець;

• дитина, якій до рук потрапила кулька, має уявити себе іншою частинкою екосистеми і продовжити попередню думку: «А я — велика сосна, що дає притулок білочці, я маю сильний стовбур, яким тягнуся до Сонця». Кулька передається іншій дитині, а «сосна» тримається за свою частину нитки;

• далі діти по черзі уявляють себе різними істотами або явищами природи тощо, передаючи кульку один одному і тримаючись за частину нитки;

• коли всі у колі уявили себе частинками довкілля, всередині утворюється «павутинка», яка символізує взаємозв’язок у довкіллі;

• ведучий підбиває підсумки, акцентуючи увагу на тому, що все навколо

нас взаємопов’язане і є динамічною системою.

 

 

 

Тема. Ознаки зими. Зимові місяці. Планування спостережень за природою взимку.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Заплющте очі та скажіть, які асоціації у вас викликає слово «сніг».          (Сніжинки, ковзани, снігова баба, санки, хуртовина, лід, холод, гірка, бурулька тощо.)

Або:

 - Діти, от ви відгадали загадку і розповіли, що таке зима. А що ви уявляєте, коли чуєте це слово? Які асоціації у вас виникають?

 

                                       Сніг 

 

                  Мороз                                            Холод

 

       Лід                                                          Святий Миколай                                          

 

       Канікули                                  Сніговик

 Ковзани

                                    Різдво

 

 

Вправа «Сніжок падає»

Учні підводяться, коли на них «падає сніжок» :

1. Сніжок падає на тих, хто був уважним на уроці…

2. Сніжок падає на тих, хто запам’ятав щось нове на уроці…

3. Сніжок падає на тих, хто багато відповідав на уроці…

Тема. Погода взимку.

Психотренінг

(На дошці – усміхнене сонечко.)

Посміхнімося у відповідь сонечку, один одному та висловимо впевненість у собі, своїх знаннях:

1. У мене все вийде добре на уроці.

2. Я впораюсь з будь-яким завданням.

3. У мене буде гарний настрій.

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

За одну хвилину підготуйте пояснення прислів’я:

І група: «Грудень рік кінчає, справжній зимі двері відчиняє».

ІІ група: «Січень весні дідусь, а зимі - цар».

ІІІ група: «Лютий малює, красну весну чує».

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене  речення»

Продовжіть  речення:

1. Я дякую Віхолі , що урок був…

2. Я дізнався на уроці про…

3. Я виніс з уроку для себе…

 

Тема. Рослини взимку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Я знаю такі зимові явища…

2. Ожеледиця – це…

 

Інтерактивна вправа «Дешифрувальник»

         4 3 2 1             1 3 2           3 4 2 1 5 6              2 1      3 2 1 4 

Г І Н С           Д Я Л         СЛОРИН    -       Е Ц     БУША

(Сніг для рослин – це шуба.)

Гра-фантазування

Уявіть себе ялинкою. Які роздуми виникають у вас перед новорічним святом? (Лунає спокійна мелодія, діти відповідають.)

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1. Сніг – друг чи ворог рослин?

2. Чи можуть бруньки рости взимку?

3. Яка зелена рослина ховається під снігом у вашому саду?

4. Що вам сподобалося на уроці? Що – ні?

 

Тема. Тварини взимку. Як зимують птахи.

Інтерактивна вправа «Кубування»

Що відомо про тіло на малюнку? (Учитель повертає сторони куба з малюнками, учень, якому показують куб, відповідає.)

Сторони куба: 1. – крижина; 2 – сніжинка; 3 – дерево без листя; 4 – ялина; 5 – бруньки на гілці; 6 – зелена рослина під снігом.

 

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Чому там, де водойми не замерзають, качки не відлітають у вирій?

 

Тема. Звірі взимку. Турбота людей про тварин узимку.

Інтерактивна вправа «Дешифрувальник»

Розшифруйте назви тварин і скажіть, яка з них є «зайвою».

 Л…С…Ц…,  С…І…УР,  …Л…НЬ,  Б…Л…А,  Б…Б…Р.

    (Лисиця, снігур, олень, білка, бобер.)

Чому снігур зайвий у цьому переліку тварин?

 

 

 

 

Тема. Ознаки весни.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Продовжте речення:

1. Я дізнався, що…

2. Мені було цікаво…

3. Мені  хотілося б прочитати …

 

Гра-міркування «Поясни назву»

Учні висловлюють припущення щодо походження назв весняних місяців.

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

                           Сонячні промені

Струмочки                                               Приліт птахів

 

Перші квіти                                             Проталини

Цвітіння дерев

 

 

Тема. Повітря та його властивості.

Гра «Асоціативний кущ»

Вчитель малює  декілька повітряних кульок на дошці та просить учнів підійти й написати в них слово, що завершує речення «Повітря може бути…». Відповіді можуть бути такими: чистим, прозорим, теплим, забрудненим тощо.

 

 

 

 

 

Інтерактивна вправа «Знаємо - дізналися»

 

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

  • Повітря прозоре, безбарвне.
  • Повітря не має запаху, смаку.
  • Повітря пружне.
  • Повітря є у ґрунті, воді, всередині організмів.
  • Повітря огортає Землю товстим шаром.
  • Без повітря не можуть існувати люди, тварини, рослини.
  • Чи має повітря інші властивості?
  • Чи легке повітря?
  • Якщо повітря прозоре, то чому небо блакитного кольору?
  • При нагріванні повітря розширюється.
  • При охолодженні повітря стискається.
  • Колір небу дають частинки газів, на які потрапляють промені Сонця.
  • Повітря важке, але ми не відчуваємо це, оскільки в нашому тілі теж є повітря.

 

Тема. Рослини навесні.

Інтерактивна вправа «Гронування»

Що ви знаєте про рослини?

(Учитель на дошці пише слово «Рослини» та проводить від нього стрілки до слів, що називають учні: культурні, дикорослі, декоративні; дерева, кущі, трав’янисті; хвойні, листяні; багаторічні, дворічні тощо.)

 

Експрес-опитування

Учні продовжують сказане вчителем: «На уроці я навчився…; дізнався…; зрозумів…; найбільше труднощів відчув…».

Гра «Торбинка запитань»

У яскравій торбинці містяться картки із запитаннями. Кожна група по черзі витягує одну картку та після обговорення дає відповідь на запитання.

Запитання на картках:

1. Що таке відлига? Коли вона настає?

2. Що таке повінь?

3. Що таке льодохід?

4. Якими є ознаки пробудження дерев?

5. Які ви знаєте перші весняні квіти?

6. На яких рослинах раніше з’являються квіти, ніж листки?

7. Чому кропива жалить?

8. Поясніть назву рослини «мати-й-мачуха».

 

Тема. Ознаки літа.

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Учитель. Діти коли ви чуєте слово «літо», що спадає вам на думку, які асоціації у вас виникають?

 

                                                     Сонце

                        Море                                              Квіти

 

Канікули                                                Відпочинок

 

Веселка                                                             Роса

 

Ліс                       Ягоди

Краса

 

Метод «Прес»

Чому місяць названо «червень»?

Чому місяць названо «липень»?

Чому місяць названо «серпень»?

 

Тема. Жива природа влітку.                                                      

Гра «Розсипаночка»

Літній вітерець дмухнув і переплутав букви у словах. Розшифруйте ці слова та скажіть, що їх об’єднує.

РЕНВЕЧ  ПЕРСЕНЬ  ПИЛЕНЬ

(Червень, серпень, липень.)

Розташуйте назви місяців у потрібному порядку.

 

Тема. Рослини лісу.

Робота в парах

Запишіть на аркуші в колі слово «Рослини». Намалюйте з кола сонечко. На промінчиках напишіть групи, на які поділяються рослини. (Дикорослі, культурні, декоративні; овочеві, зернові, фруктові; трав’янисті, дерева, кущі; хвойні, листяні.)

 

Вправа «Дешифрувальник»

Розшифруйте, якою буде тема нашого уроку: 7  8  1  9  10  11  6  3  4  5  2.

 

С

 

 

У

 

Л

 

І

 

С

 

И

 

Р

 

О

 

Л

 

И

 

Н

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

 

(Рослини лісу.)

 

 

Вправа «Колаж»

Учні малюють на аркуші паперу будь-яку рослину лісу. Потім вирізають її, намащують клеєм і наклеюють на ватман, що розміщений на дошці. (Потрібно визначити у якому ярусі росте рослина, і наклеїти її на ту частину. Аркуш ватману поділено на три частини.)

 

Тема. Охорона лісу.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Учні лаконічно формулюють власні думки, завершуючи речення: «Ліс для тварин – це…»

 

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Які асоціації у вас викликає слово «ліс»?

 

                             Домівка для тварин

Меблі                                                             Папір

 

Очищувач повітря                                                    Захист полів

 

Лікарські рослини                                          Гриби

 

                                      Музичні інструменти

 

 

 

 

 

Тема. Чому буває вітер.

Гра «Невидимка»

Учитель показує дітям складені «чашечкою» пусті долоні та каже:

Подивіться, хто є в нас на уроці. Як звати гостя? (Повітря)  Доведіть, що повітря є дійсно тут. (Учні по черзі відповідають.)

 

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Продовжте речення.

1. Повітря потрібне…

2. Із грудки цукру у склянці йдуть бульбашки, тому що…

3. Ми не відчуваємо вагу повітря ,оскільки…

4. Повітря від нагрівання…

5. Повітря при охолодженні…

6. Рукотворні тіла, заповнені повітрям,…

 

Гра «Дешифрувальник»

Вилучіть зайві однакові букви та прочитайте речення. (Речення записане на дошці.)

МПМОМВМІМТМРМЯ – МОМСМНМОМВМА МЖМИМТМТМЯ.

               (Повітря – основа життя.)

Чому так говорять про повітря?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДЕМОНСТРАЦІЙНІ ДОСЛІДИ

 

Демонстраційні досліди застосовуються для мобілізації уваги учнів, створення проблемної ситуації, ілюстрації певних явищ природи. Вони можуть супроводжувати розповідь, бесіду, пояснення. Їх можна використовувати,   як під час сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу, так і під час повторення, або закріплення чи опитування.  Це викликає у дітей зацікавленість та бажання зайнятись дослідницькою діяльністю. 

Пропоную приклади  дослідів, які використовую на уроках природознавства при вивченні тем «Вода», «Повітря».

 

C:\Users\Нюся\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG-485905e60159618cec8b736a789d2921-V.JPG

 

Д О С Л І Д  1

Запропонувати учням помахати зошитом  перед обличчям, що відчувається?

Висновок: повітря всюди нас оточує, але ми його не бачимо.

 

 

Д О С Л І Д  2

У прозору склянку з водою опускаємо шматочок  грунту, що помічаємо?

Висновок:  у воді є повітря.

 

Д О С Л І Д  3

У пластикову пляшку наливаємо гарячу воду . На горлечко пляшки  одягаємо кульку і чекаємо. Через деякий час кулька почне надуватись чому?

Висновок:  гаряче повітря легше і піднімається вгору,надуваючи кульку.

 

Д О С Л І Д  4

Пропонуємо учням простягнути долоні чи щось у відчуттях змінилось?

А тепер увімкнемо електролампочку, що змінилось?

Висновок:  Сонце дає людям тепло.

 

Д О С Л І Д  5

Беремо коробочку у якій робимо невеличку дірочку пропонуємо учням заглянути у дірочку чи побачать вони там бодай щось?

Після цього робимо у коробочці ще одну дірочку зверху, ставимо електричний ліхтарик у верхню дірочку і пропонуємо дітям ще раз зазирнути у коробку чи побачать тепер щось?

Висновок:  сонце дає нам світло.

 

Д О С Л І Д   6

Беремо дві склянки в одну наливаємо воду, а інша порожня. Переливаємо воду з однієї склянки в іншу.

Висновок:  Вода текуча. Знаходиться у рідкому стані.

 

Д О С Л І Д   7

 У прозору склянку з водою опускаємо ложку. Що побачимо?

Висновок:  Вода прозора.

ДОСЛІД  8

 Переливання води з однієї склянки в іншу.

- Що відбулося з водою?

- Яку властивість ви виявили?

Висновок: вода текуча, знаходиться у рідкому стані.

 

ДОСЛІД  9

 

 Діти пробують воду на смак (з домашньої склянки).

- Яка речовина на смак ?

 

Висновок: речовина не має смаку.

 

ДОСЛІД  10

 

-  Візьміть склянку з водою.

-  Опустіть у неї ложку.

- Чи видно її?

 

Висновок: речовина є прозорою.

 

ДОСЛІД  11

 

 Визначення кольору води за допомогою кольорових смужок.

- Чи має вода колір?

 

Висновок: вода — безбарвна.

 

ДОСЛІД 12

 

Перед нами рідина невідомого походження. Вона може бути з різким, неприємним запахом. Необхідно нюхати невідому рідину, дотримуючись запобіжних заходів й безпеки.

Прозора посудина знаходиться на деякій відстані, рукою роблять хвилеподібні рухи (ніби «підганяючи» до себе воду над посудиною поступово, при необхідності наближаючи посудину).

- Чи вода має запах?

 

Висновок: речовина не має запаху.

 

ДОСЛІД  13

 

Учитель наливає ту саму воду в посудини різної форми.

- Чи має вода власну форму, чи вона приймає форму посудини?

 

Висновок: вода не має форми.

 

З А Г А Д К И

 

Н Е Ж И В А   П Р И Р О Д А

Що то за  очі — одне  світить вдень, а друге опівночі?    

Картинки по запросу сонце дитячі картинки
Картинки по запросу дитячі картинки місяць
(Сонце, Місяць)

Картинки по запросу дитячі картинки вітерРукавом махнув дерево зігнув. Що це?  

(Вітер)

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.   

(Вітер)

Літає по хвилях, та не птах.   

(Вітер)

Голубе простирадло  весь світ покрило. 

 (Небо)

З небокраю, з-за діброви вийшли кралі чорноброві,

Картинки по запросу картинки хмариПринесли водиці жбан, полили широкий лан.

(Хмари)

Без крил, а літає, ніхто її не б´є,

А вона плаче.

(Хмара)

По синьому морі білі гуси плавають.  

(Хмари)

Без рук, без ніг, тільки з рогами,

А ходить попід небесами.

(Місяць)

Червоне коромисло через річку повисло.

(Веселка)

Картинки по запросу дитячі картинки веселкаЩо таке пливе і ллється

Часом на камінь дереться,

Як немає – все всихає,

звір і птах помирає?

                                              (Вода)

Відома здавна рідина усяк її вживає. Буває хмаркою вона сніжинкою буває.

(Вода)

За горами за лісами золотий кружок встає.

(Сонце)

Гарне добре на всіх дивиться, а на себе дивитись не дає.

Картинки по запросу дитячі картинки вода(Сонце)

Все від нього навкруги набирається снаги.

Тільки ранок настає, виглянь у віконце!

Всім воно життя дає – променисте.

(Сонце)

Хоч його не бачимо, але вживаємо.

(Повітря)

Куди ступиш – всюди маєш. Хоч не бачиш – споживаєш.

Картинки по запросу дитячі картинки бурулька(Повітря)

Росте вона вниз головою,не влітку, а зимою.

А сонце її припече , заплаче вона і потече.

(Бурулька)

Прозорий,як скло, та не вставиш у вікно.

 (Лід)

Білий, а не цукор, немає ніг, а йде.

(Сніг)

Крил не має, скрізь літає

та ще й куряву здіймає.

(Вітер)

Біла скатертина всю землю вкрила.

(Сніг)

Ніжна зірка сніжно-біла

Картинки по запросу дитячі картинки снігНа рукав згори злетіла.

Поки ніс її сюди

стала краплею води.

 (Сніжинка)

Намистиночки нові, ніч згубила у траві.

Вранці Сонечко устало – намистинки  позбирало.

(Роса)

Увесь світ годує, а сама не їсть.

(Земля)

Спершу блиск, за блиском тріск, за тріском плеск.

 (Блискавка, грім, дощ)

Картинки по запросу дитячі картинки хмаринки з блискавкоюЩось на небі гуркотить,

Наче звір страшний летить.

Сильний дощ на землю ллється,

Звір у руки не дається.

Очі світяться  яскраво –

Всі  у дім втікають жваво.

(Грім та блискавка)

Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.

 (Річка)

Картинки по запросу картинки дятелД И К І   П Т А Х И

 

День і ніч я стукаю всі дерева слухаю.

 (Дятел)

Вірно людям я служу

Всі дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю

Похожее изображениеШкідників ним добуваю.

 (Дятел)

Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає.

За вікном гніздо будує,

Картинки по запросу дитячі картинки сороката у нас він не зимує.

 (Ластівка)

Біла латка, чорна латка по дереву скаче.

(Сорока)

Малинова сорочка, чорний капелюшок.

(Снігур)

Картинки по запросу дитячі картинки снігурГруди в нього, мов калина,

Любить їсти горобину.

(Снігур)

Довгі ноги довгий ніс прилетів - обід приніс.

Смачних жабенят для своїх малят.

(Лелека)

Картинки по запросу картинки жайворонокУ садочку біля тину я зробив йому  хатину,

Він навколо обдивився засміявся й оселився,

Здогадались, ви, однак поселився у нас … 

(Шпак)

Ти відгадай мою  загадку,

вгорі тремтить сіренька цятка,

Картинки по запросу дитячі картинки соловей пташкаЙ пісні співає голосні.

Та жаль, що тільки навесні.

(Жайворонок)

В мене є великий хист я співаю, як артист.

Спів радісний усюди дуже люблять мене люди.

(Соловей)

Картинки по запросу картинки воронаЖиве довго птаха ця, має дзьоб і два крильця.

Птаха горда, мов панич. В неї чорний фрак, мов ніч.

З висоти гукає: «Кар! Я вже вивчила буквар».

(Ворона)

Прохолоди чиста просінь на поріг ступає осінь.

Картинки по запросу дитячі картинки зозуляВдаль від рідної землі линуть в вирій …

(Журавлі)

З лісу в ліс перелітає,

Де не сяде там співає.

І кладе яєчка у чужі гніздечка.

(Зозуля)

Ця птаха тендітна і сильна,

пливе вона по річці повільно.

Картинки по запросу картинки лебідьШия довга,  наче  спиця,

А постава, як в цариці.

 (Лебідь)

Як веселка кольоровий,

Має здібності до мови.

Слово птаху лиш скажіть,

Він його повторить вмить.

(Папуга)

Уночі гуляє, а вдень спочиває.

 Має круглі очі, бачить серед ночі.

 (Сова)

Огляда зимовий ліс, на морозі чистить ніс,

Для коханих пташеняток у гніздечку у цей час

Пуху шишок і зерняток на всю зиму він припас.    

 (Шишкар)

В теплих краях проживає,

Міцні ноги довгі має.

Є ще й  крила – не летить,

Проте швидко він біжить.

Картинки по запросу картинка сорока(Страус)

Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха - 
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це - …

 (Сорока)

 

С В І Й С Ь К І  П Т А Х И

 

Має гарний він жупан,

 ходить важно, наче пан.

Чоботи зі шпорами,

з кігтями роговими.

Стереже свою родину.

Наче матінка дитину.

(Півень)

В школі не вчився,

А години знає.

(Півень)

 

Не змій, а сичить,

Не човен, а плаває.

Кого побачить — кричить,

інколи  може  й  вкусить.

(Гусак)

В нього лапи й дзьоб червоні,

Не годуй  його з долоні.

Дуже гучно загелкоче

І тебе вщипнути схоче.

(Гусак)

Надується, напужиться, 

Почне лопотати,

Цікаво белькотати.

(Індик)

Ходить гордо по подвір'ю,

Розпустивши хвіст та пір'я,

Набундючившись, мов пан...

Це не півень, не фазан.

Галасливий в нього крик.

Здогадались хто?

(Індик)

 

 

Дивиться на землю, як зерно клює.

Дивиться на небо, як водичку п`є.

(Курка)

Ходить птаха по подвір`ю,

Гребінець, борідка пір`я.

А якщо сіда  в гніздечко

Нам несе вона яєчко.

(Курка)

 

Швидко ласти одягнула

 і до річечки чкурнула.

Покупалась, стрепенулась

 і сухою повернулась.

(Качка)

В неї ноги – наче  ласти,

Дзьоб плескатий, червонястий,

— Кря-кря-кря,  – пливе по річці,

 Їсть зерно, скубе травичку…

(Качка)

Коло бабусі

Сидить у кожусі,

Проти печі гріється,

Без водички миється.

(Котик)

Має вуса й пишний хвіст

 І негарну звичку:

 Спершу добре він поїсть,

 Після – вмиє личко.

(Котик)

І ввечері, і зранку

Вартую я на ґанку.

І кусаю, і гарчу-

В дім чужих не пропущу.

(Собака)

 

 

Д Е Р Е В А

 

Біле - не сніг, зелене – не луг, кучеряве – не людина.

(Береза)

Похожее изображение

Гарне дерево міцне, листя різьблене, рясне,

А на гілочках крислатих дуже жолудів багато.

(Дуб)

 

Картинки по запросу фото дубПохожее изображение

 

Проливала дрібні сльози молода дівиця.

Полоскала довгі коси у чистій водиці.

Картинки по запросу дитячі картинки верба
(Верба)

Наче сонечко на вітах зацвіли пахучі квіти.

Втішилась сім`я бджолина — буде з медом вся родина.

(Липа)

 

Похожее изображение

Одягнулась в кожушок із зелених голочок.

В усі пори року стоїть в нім нівроку.

(Ялинка)

Влітку і взимку вбрання одне, та кличуть дітки зажди мене,

Щоб я на свято до них прийшла, цяцьок багато їм принесла.

(Ялинка)

Картинки по запросу фото ялинка в лісі

 

На «Я» починається і на «Я» кінчається.

У саду росте, на ній плоди є.

(Яблуня)

Картинки по запросу фото яблуня   

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКИ  НА  УРОКАХ  ПРИРОДОЗНАВСТВА

 

В сучасному світі проблема здоров`я дітей набуває загрозливого характеру.  Учнівське здоров`я катастрофічно падає. Тому ми ставимо собі запитання : «Що для нас важливіше – їх здоров`я чи навчання?»

За інформацією Міністерства охорони здоров`я України нині кожен п`ятий  школяр  має  хронічну  патологію.  Лікарі  констатують,  що  повністю  здоровими  нині  є  лише  20 – 25 % першокласників.

Під час навчального процесу школярі відчувають надмірну напругу, втому. Саме для цього щоб відволікти дітей від напруги на уроках використовують фізкультхвилинки, рухливі ігри. Пропоную невеличку добірку яку можна використати на уроках природознавства.

 

Станьте рівно, поверніться

І до Сонечка всміхніться,

А  тепер усі малята

Пострибайте, мов Зайчата.

Руки вгору підійміть

Вдих і видих всі зробіть.

Картинки по запросу малюнок фізичні вправи дітей

 

         Руки Сонцю підставляйте,

 З Сонцем в піджмурки пограйте.

 До вподоби нам ця гра

 Любить Сонце дітвора.

 Один, два – рада сонечку трава.

Угорі нам Сонце світить,

На галяві квітнуть квіти,

Пташка в небі пурхає,

В лісі гриб з землі зростає.

Як це все ми  називаєм?

Хто про все навколо дбає?

З відповіддю всі ми згодні-

Ми живем серед ПРИРОДИ!

 

 Встало вранці ясне Сонце,

 Зазирнуло у віконце.

 Ми до нього потяглися,

 За промінчики взялися.

 Будем дружно присідати,

 Сонечко розвеселяти:

 Встали – сіли, встали – сіли.

 Бачте як розвеселили!

 Стало Сонце танцювати

 Нас до танцю припрошати

 Нумо разом, нумо всі

Картинки по запросу малюнок фізичні вправи дітей
 Потанцюймо по росі.

 

 

Вітер віє нам в лице

Захиталось деревце.

Вітерець все тихше й тихше…

Деревце все вище й вище.

 Раз, два – розпустились дерева!

Три, чотири – прокинулись звірі!

П`ять, шість – пада  лист

Сім, вісім – стало тихо в лісі!

Дев`ять, десять – знов сунички

Підвели червоні личка.

Дерева високі – високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

Птахи летять, відлітають,

А діти тихенько

За парти  сідають.

 

 Картинки по запросу малюнок фізичні вправи

 

 Хомка, Хомка, Хом`ячок

 Полосатенький бочок.

 Хомка рано встає,

 Миє лапки, очки  тре

 Підмітає Хомка хатку

 І  виходить на зарядку:

 1, 2, 3, 4, 1, 2, 3,4.

 А тепер тихенько сіли.

 

 

 

 

 

Раз, два, три – з нами на галявину іди

Раз, два, три, чотири, п`ять -

Будем в лісі крокувать.

Там пташок ми пострічаєм.

Разом з ними політаєм.

Разом з зайцем пострибаєм,

А від вовка повтікаєм.

Як лисичка до зайчат підкрадемося,

Як ведмедик клишоногий потанцюєм

Ледве чутно галявинкою помандруєм.

Картинки по запросу малюнок фізичні вправи звірят

 

 

Лапки в боки, вперед вушка -

Скачуть білочки – подружки.

Один, два, три, чотири, п`ять

Люблять білочки стрибать.

Кожен ранок на галяві

Спритно роблять вільні вправи.

Раз, два, три, чотири, п`ять

Люблять білочки стрибать.

Трохи дітки відпочили

І за парту тихо сіли.

 

 

 

Скік, скік! Всі на гілки,

Розімнемо трішки спинки,

А тепер іще крилята,

Щоб могли швидко літати

Прошу я усіх сідати.

Будем далі працювати.

Там де гнеться верболіз

Чорногуз у став заліз.

Крила миє у водиці

Вичищає крила птиця

Бо брудну лею ходить

Їй сумління не велить

Пострибає там хвилинку

Й годувать летить дитинку.

 

Похожее изображение

Дощик крапав: крап – крап,крап!

Ми раділи – так, так, так!

А узимку краплі стигли

І ставали хутко снігом

А суворий Морозенко

Набирав той сніг в цеберко

Щоб сніжок в природі

Заморозить льодом.

Ось слід, он слід.

Став із краплі лід.

 

 У володарки Зими трішечки замерзли ми.

 Грудень каже: «Пострибай!»

 Січень просить: «Присідай!»

 Встали, сіли, встали, сіли

 Розігріли наше тіло.

 Лютий місяць нагадав: «Час нам братися до справ»

 Сіли, діти, всі гарненько

Спинки держимо рівненько.

Картинки по запросу малюнок фізичні вправи звірят
 Книги відкриваємо – знання здобуваємо.

 

Подивіться: ген за полем

Жовкне лист на видноколі.

Озирніться – там сосна.

Сумно їй – вона одна.

Листячко зберіть під кленом

І біжіть усі до мене.

Будем  разом танцювати

І листочками махати

Їх  у кошик покладемо

І навчатися підемо.

 

 

 

Проти сонця на горбочку

Випинаються дубочки.

Свіжий вітер повіва 

Свіжу пісеньку співа.

Так щоранку всі дубочки

Роблять вправи на горбочку –

І тому вони гінкі,

І тому вони стрункі.

 

Ми на Місяць полетіли,

На зручній площадці сіли,

І скафандри одягли,

І у подорож пішли.

Як незвично нам летіти

Так і хочеться злетіти.

Тут на Місяці в шість раз


Стали легше ми ураз.

 

 

 

 У садочку зеленому

 Яблук нарвемо

 У плетені кошики ми їх складемо.

 Ніжки хай потрудяться -

 Танок почнемо вправними, бадьорими

 Ми всі зростемо.

Раз-два – піднімається гора.

Три-чотири – це крутії гірські схили.

П’ять-шість – це орли дивний танець завели.

Сім-вісім – це смерічки похилилися до річки.

Дев’ять-десять – це вода з водоспаду витіка.


Руки на пояс поставили всі,

Будем стрибати, мов горобці.

Скік вперед і скік назад,

Крильця вниз всі опустили

І на місці походи

Раз, два, три, чотири, п’ять —

Треба вправи починать.

Раз, два, три, чотири —

Руки в боки, два підскоки.

Раз, два, три — нові вправи почали:

Нахил вправо, нахил вліво,

Вгору, вниз подивись,


До роботи знов берись.

РЕБУСИ

 

I:\Ребуси\-15-638.jpgI:\Ребуси\-15-638.jpgI:\Ребуси\-15-638.jpg 

 

 

  • їжак

 

 

 

I:\Ребуси\-15-638.jpg

I:\Ребуси\13899_html_m6c9afb18.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

  • зима

 

 

 

I:\Ребуси\18839759.png

I:\Ребуси\18839759.pngI:\Ребуси\18839759.png

 

 

 

 

I:\Ребуси\18839759.png

 

 

 

  • кавун

I:\Ребуси\загружено.jpg

I:\Ребуси\загружено.jpgI:\Ребуси\загружено.jpg

 

 

 

  • хом’як

100 ЛИЦЯ

 

  • столиця

 

 

 

 

I:\Ребуси\-15-638.jpg

I:\Ребуси\images.jpg

 

 

 

 

  • масло

 

 

 

 

 

I:\Ребуси\-15-638.jpgI:\Ребуси\rebusi_lisicja_tigr.jpg

 

 

  • лисиця

 

 

 

I:\Ребуси\images.jpgI:\Ребуси\images.jpg

I:\Ребуси\пагін.jpg

 

  • пагін

 

 

I:\Ребуси\18839759.png

 

 

 

 

 

 

 

  • карта

I:\Ребуси\-15-638.jpg 

 

I:\Ребуси\rebusi_lisicja_tigr.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • вулиця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • стриж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • сорока

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • ворона

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • вода

ЛІТЕРАТУРА

  1. Байбара Т. М.  Методика навчання природознавства в початкових класах: Навч. посібник – К.: Веселка, 1998. – 333 с.

 

  1.  Будна Н.О., Заброцька С. Г., Майхрук М. І.  Я і Україна.  Уроки з курсу                 «Я і природа» - Тернопіль, 2005.

3.  Бутрім В. Інтерактивні дидактичні ігри в початковій школі. – К.:                     Шк. Світ, 2007.

4.  Володарська М. О. Природознавство. Харків: Основа, 2014.

5.  Ворожейкіна М.О. «100 цікавих ідей для проведення уроку». – Харків: Основа, 2011.

6.  Гільберг Т. Г. Сак Т. В. Уроки природознавства в 1 кл.- К.: Генеза, 2012.

7.  Методичний порадник. № 12. 2016.

8.  Мечник Л. А., Мечник І. І. Посібник для вчителів. – Тернопіль, 1998.

9.  Согур  Л. М., Громик  С. Я. Людина і світ, природознавство.  Початкова школа. -1994. № 2.

10.  Фінько Г.М.,  Колодій Г. П.  Я і Україна., Тернопіль, 2002.

11. Ukped/.com

12. https://inspired/com/ua

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Короп Леся Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кудлай Наталія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
3403
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку