Урок-ділова гра "Знайди злочинця" для учнів 11 класу

Про матеріал

Інтегрований урок з фізики та хімії має на меті формувати в учнів науковий світогляд, розвивати креативний творчий підхід до виконання завдань; розвивати мислення, пам`ять, фантазію, інтерес до предметів фізики та хімії; вдосконалення вмінь проведення експериментальних досліджень з фізики і хімії, розвиток прогностичних вмінь; активізувати самостійність мислення, вміння працювати разом у групах; виховувати наполегливість, дисциплінованість, почуття відповідальності, взаємодопомоги, дружби; сприяти розвитку торчої особистості учня, самореалізації учня, розвиток самооцінки.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      Урок – ділова гра

 

 

 

 

                   «Знайдіть злочинця»

 

               ( Інтегрований урок з фізики і хімії)

 

 

 

 

 

                                                    Розробка уроку вчителів:                                                                       

                                                                        Рідкоборода Т.М

(учитель вищої категорії, старший учитель),                                                            

вчителя фізики

                                                                         Яворської В.С.

(учитель вищої категорії, старший учитель)

                                                     вчителя хімії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок – ділова гра « Знайдіть  злочинця"

Мета уроку загальноосвітня: повторення, узагальнення основних понять окремих тем курсу фізики і хімії;

розвиваюча: формувати в учнів науковий світогляд, розвивати творчий підхід до виконання завдань; розвивати мислення, пам`ять, фантазію, інтерес до предметів фізики та хімії; вдосконалення вмінь проведення експериментальних  досліджень з фізики і хімії, розвиток прогностичних вмінь;

виховна: активізувати самостійність мислення, вміння працювати разом у групах; виховувати наполегливість, дисциплінованість, почуття відповідальності, взаємодопомоги, дружби; сприяти розвитку творчої особистості учня, самореалізації учня, розвиток самооцінки.

Форма проведення: групова.

Тип уроку:  урок-ділова гра.

Обладнання: карта України, фізичні прилади (мензурка, терези, рівноваги), таблиця густин, фотографії сліду і долоні людини, браслет, курвіметр, фотографії з показниками амперметра і вольтметра, годинники, монети, коштовності, спиртівка, сірники, штатив з пробірками, порцелянова чашка.

Реактиви: концентрована сульфатна кислота, вода, мідь, скляна палична.

                                                   Хід уроку

 На початку уроку чується наполегливий стукіт у двері. Вчитель фізики пропонує учням хвилиночку зачекати і подивитися, хто хоче зайти у клас. За дверима чується розмова про те, що незнайомцю терміново необхідно звернутися до учнів, які добре знають фізику і хімію. Вчитель  дозволяє зайти незнайомцю в клас.

  (Незнайомець – хтось із дорослих, переодягнений у міліціонера)

Дільничий міліціонер:  Добрий день вчителі, діти, шановні гості. Вибачте, що перериваю ваше заняття. Але мені дуже потрібна ваша допомога. Дозвольте відрекомендуватися. Я, __________________________, дільничий  інспектор.

У районний відділ по боротьбі з організованою злочинністю надійшла засекречена інформація про те, що на території Білозерського району Херсонської області та Миколаївської області знаходиться злочинець. У мене є деякі речові докази і прикмети. Я дуже прошу вас допомогти нам вияснити: словесний портрет  порушника; мету і завдання, які повинен виконати злочинець; пояснити речові докази, які ми знайшли поблизу населених пунктів Білозерка, Чорнобаївка, міст Херсона і Миколаєва.

Вчитель: Давайте, діти  допоможемо нашим правоохоронним органам знайти злочинця і встановити мету злочину.( Дзвінок по мобільному)

Дільничий міліціонер: Вибачте, будь- ласка, мене терміново викликають у справах. Я повинен відлучитися на пів-години.

Вчитель: Давайте розіб`ємося  на чотири експертні групи. Кожна група отримує завдання, для виконання яких необхідні знання з фізики і хімії. Через 15 хв групи повинні узагальнити отримані результати. Усі данні передаються в експертний центр, який проводить остаточний аналіз отриманих фактів та виводить антропометричні параметри порушника і мету перетину кордону.

                        Завдання для експертної групи № 1

  1. Було знайдено браслет, загублений злочинцем. Знайти приблизно обхват руки. За відбитками долоні і сліду, який він залишив у вологому ґрунті знайти довжину пальців, площу сліду.
  2. У схованці порушника була знайдена біла дрібнокристалічна речовина. Прикордонники вважають, що це вибухонебезпечна речовина, а саме – один з нітратів. Перевірте правильність цього припущення: проведіть аналіз і виявіть нітрат якого це металу.

 

                   Завдання для експертної групи  № 2

  1.                    Переховуючись від погоні, злочинець загубив два годинника у населених пунктах – містах Херсон та Миколаїв. Ось ці годинники, на яких зафіксовані проміжки часу. Курвіметром виміряти відстань між містами Херсон і Миколаїв, визначити середню швидкість, з якою рухається порушник. Знаючи  середню швидкість руху злочинця і відстань до міста Південно-Українськ, знайти час, коли злочинець прибуде в місто.
  2.                    Сліди порушника дуже плутані, тому собаки не відразу вийшли на його слід, а лише через деякий час. Пояснити , чому собаки не могли одразу взяти слід, якщо на відбитках підошви було виявлено  суміш двох вологих кристалічних речовин.
  3.                    На речах порушника було знайдено щось подібне на чорну людську волосину. Доведіть, що це речовина органічного походження.

 

                         Завдання для експертної групи № 3

  1.     Знайшли іще одну схованку, в яку злочинець сховав багато монет, виробів з металу, коштовностей. Треба вияснити фізичними та хімічними методами, з якого металу ці монети та коштовності. З`ясувати, для чого порушнику знадобилися дані речі?

( На столі прилади для визначення густини: мензурка, терези, наважки, таблиця густин. Хімічні реактиви на визначення золота та срібла: концентровані сульфатна та нітратна кислоти)

  1.     У місці переховування порушника, яку викрили оперативники, було знайдено пакет із безбарвною речовиною та мідною монетою. Коли речовину розчинили і опустили в її розчин мідну монету, то отримали ртуть і купрум(ІІ) хлорид. Що за речовина була у пакеті? Які ваші припущення щодо мети використання цієї речовини порушником?

 

                Завдання для експертної групи № 4

  1.     Серед речей порушника знайшли прилад, на передній панелі якого знаходяться електровимірювальні прилади. Що це за прилади? Як розрахувати потужність електричного струму?
  2.     Секретні служби перехопили  SМS-повідомлення, яке передали злочинцю. Ось його зміст: « Брат бензола з азоткою зустрічається у мокрій бані. Треба захватити купоросне масло». Для чого порушнику необхідні дані реактиви?

 

Результати експертизи експертної групи № 1

1)Довжина браслета 19 см, тому обхват руки близько 19 см, ширина руки 6см. Довжина мізинця 6,2 см, довжина середнього пальця 8,5 см, довжина вказівного пальця 7,5см. Площа сліду    см2 , розмір взуття 23.

2) Ми розчинили отриманий зразок у воді, додали концентровану сульфатну кислоту і шматочок міді, нагріли. Спостерігали виділення бурого газу, який виділяється тільки з нітратів. Висновок: невідома кристалічна речовина – це нітрат. Щоб визначити, нітрат якого це металу ми прожарили мідну дротинку у спиртівці і вмочили її у розчин нітрату і знову внесли у полум` я спиртівки. Полум`я забарвилося у яскраво-жовтий колір. Цей метал – натрій.

 

Результати експертизи експертної групи № 2

  1.     На годинниках зафіксовано: на першому 6 годин, на другому 6 годин. Злочинець не міг одразу добратися з Херсона у Миколаїв. Отже, він рухався 12 годин. Відстань між Херсоном і Миколаєвом 60 км. Злочинець рухався із середньою швидкістю 5 км/год. Від міста Миколаєва до міста Південно-Українськ 130 км. Через 26 годин злочинець буде у місті Південно-Українськ.
  2.     Собаки не могли взяти слід тому, що вони на деякий час втратили здатність розпізнавати запахи. Це пов` язано з тим, що злочинець використав суміш амонію хлориду та гашеного вапна. В результаті реакції виділяється амоніак, що спричиняє втрату нюху.

                  Ca(OH)2  +2NH4CI  = CaCI2  + 2NH3 +2H2O

  1.     Ми спалили знайдений предмет. При горінні відчули запах паленого пір'я  і кулька, що утворилася при горінні, легко розтиралася в порошок. На основі проведених дослідів ми зробили висновок,  що це органічна речовина – білок. Отже, це людська волосина.

 

Результати експертизи експертної групи № 3

  1.          За допомогою приладів (мензурки, терезів і таблиці густин) ми визначили, з якого металу виготовлені монети і коштовності. Вони виготовлені із срібла і золота.

Зануривши монети і коштовності у концентровані сульфатну і нітратні кислоти ми побачили, що реакція відсутня. Це свідчить про те, що дані монети і коштовності виготовлені з золота і срібла.

  1.          У пакеті знаходився меркурій(ІІ) хлорид або сулема НgCL2. З цієї солі реакцією заміщення отримують ртуть.

                HgCI2  +  Cu = CuCl2  + Hg

Пари ртуті дуже отруйні. Ртуть можна використати  у місцях скупчення великої кількості людей для отруєння і створення паніки.

 

Результати експертизи експертної групи № 4

1) На передній панелі приладу вольтметр і амперметр. Цей прилад має потужність 28 Вт. Щоб визначити потужність  Р = І*U.

2) З перехопленого SMS повідомлення: « Брат бензола з азоткою зустрічаються у мокрій бані. Треба захватити купоросне масло».

  Ми думаємо, що із даних реактивів: брат бензола – із толуолу, азотка – з нітратної кислоти, купоросне масло – сульфатної кислоти можна синтезувати вибухівку  тротил за допомогою водяної бані.

      І етап   2C6H5CH3 + 3HNO3  C6H4CH3NO2 + C6H3CH3(NO2)2 +3H2O

     ІІ етап          C6H4CH3NO2 + C6H3CH3(NO2)2 + 3HNO3  C6H2CH3(NO2)3 +3H2O

                               Заключення експертизи

  Злочинець – це жінка середнього зросту, худорлява, з довгим темним волоссям, про свідчать результати експертизи (за обхватом руки, довжиною пальців). Носить взуття 37 розміру.

 Направляється в сторону міста Південно-Українськ із середньою швидкістю

5 км/год, про свідчить маршрут. Через 26 год вона буде в районі Південно-української АЕС.

Вона несла з собою прилад та тротил, щоб здійснити диверсію на АЕС. У злодійки знаходяться вибухонебезпечні речовини (нітрати), а також речовини, з яких можна виділити ртуть. Мабуть,  ці вибухонебезпечні речовини необхідні для відволікання уваги невеликої сили вибухами, а ртуть для розливання у місцях скупчення людей і створення паніки. Порушниця користувалася сумішшю амонію хлориду і гашеного вапна для того, щоб у собаки на деякий час зникло чуття нюху.

    А монети і коштовності були потрібні, щоб обміняти на грошовий еквівалент для втечі за кордон.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крсек Алла Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
6 березня 2018
Переглядів
1404
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку