Інтегрований урок з фізики та хімії має на меті формувати в учнів науковий світогляд, розвивати креативний творчий підхід до виконання завдань; розвивати мислення, пам`ять, фантазію, інтерес до предметів фізики та хімії; вдосконалення вмінь проведення експериментальних досліджень з фізики і хімії, розвиток прогностичних вмінь; активізувати самостійність мислення, вміння працювати разом у групах; виховувати наполегливість, дисциплінованість, почуття відповідальності, взаємодопомоги, дружби; сприяти розвитку торчої особистості учня, самореалізації учня, розвиток самооцінки.
Урок – ділова гра
«Знайдіть злочинця»
( Інтегрований урок з фізики і хімії)
Розробка уроку вчителів:
Рідкоборода Т.М
(учитель вищої категорії, старший учитель),
вчителя фізики
Яворської В.С.
(учитель вищої категорії, старший учитель)
вчителя хімії
Урок – ділова гра « Знайдіть злочинця"
Мета уроку загальноосвітня: повторення, узагальнення основних понять окремих тем курсу фізики і хімії;
розвиваюча: формувати в учнів науковий світогляд, розвивати творчий підхід до виконання завдань; розвивати мислення, пам`ять, фантазію, інтерес до предметів фізики та хімії; вдосконалення вмінь проведення експериментальних досліджень з фізики і хімії, розвиток прогностичних вмінь;
виховна: активізувати самостійність мислення, вміння працювати разом у групах; виховувати наполегливість, дисциплінованість, почуття відповідальності, взаємодопомоги, дружби; сприяти розвитку творчої особистості учня, самореалізації учня, розвиток самооцінки.
Форма проведення: групова.
Тип уроку: урок-ділова гра.
Обладнання: карта України, фізичні прилади (мензурка, терези, рівноваги), таблиця густин, фотографії сліду і долоні людини, браслет, курвіметр, фотографії з показниками амперметра і вольтметра, годинники, монети, коштовності, спиртівка, сірники, штатив з пробірками, порцелянова чашка.
Реактиви: концентрована сульфатна кислота, вода, мідь, скляна палична.
Хід уроку
На початку уроку чується наполегливий стукіт у двері. Вчитель фізики пропонує учням хвилиночку зачекати і подивитися, хто хоче зайти у клас. За дверима чується розмова про те, що незнайомцю терміново необхідно звернутися до учнів, які добре знають фізику і хімію. Вчитель дозволяє зайти незнайомцю в клас.
(Незнайомець – хтось із дорослих, переодягнений у міліціонера)
Дільничий міліціонер: Добрий день вчителі, діти, шановні гості. Вибачте, що перериваю ваше заняття. Але мені дуже потрібна ваша допомога. Дозвольте відрекомендуватися. Я, __________________________, дільничий інспектор.
У районний відділ по боротьбі з організованою злочинністю надійшла засекречена інформація про те, що на території Білозерського району Херсонської області та Миколаївської області знаходиться злочинець. У мене є деякі речові докази і прикмети. Я дуже прошу вас допомогти нам вияснити: словесний портрет порушника; мету і завдання, які повинен виконати злочинець; пояснити речові докази, які ми знайшли поблизу населених пунктів Білозерка, Чорнобаївка, міст Херсона і Миколаєва.
Вчитель: Давайте, діти допоможемо нашим правоохоронним органам знайти злочинця і встановити мету злочину.( Дзвінок по мобільному)
Дільничий міліціонер: Вибачте, будь- ласка, мене терміново викликають у справах. Я повинен відлучитися на пів-години.
Вчитель: Давайте розіб`ємося на чотири експертні групи. Кожна група отримує завдання, для виконання яких необхідні знання з фізики і хімії. Через 15 хв групи повинні узагальнити отримані результати. Усі данні передаються в експертний центр, який проводить остаточний аналіз отриманих фактів та виводить антропометричні параметри порушника і мету перетину кордону.
Завдання для експертної групи № 1
Завдання для експертної групи № 2
Завдання для експертної групи № 3
( На столі прилади для визначення густини: мензурка, терези, наважки, таблиця густин. Хімічні реактиви на визначення золота та срібла: концентровані сульфатна та нітратна кислоти)
Завдання для експертної групи № 4
Результати експертизи експертної групи № 1
1)Довжина браслета 19 см, тому обхват руки близько 19 см, ширина руки 6см. Довжина мізинця 6,2 см, довжина середнього пальця 8,5 см, довжина вказівного пальця 7,5см. Площа сліду см2 , розмір взуття 23.
2) Ми розчинили отриманий зразок у воді, додали концентровану сульфатну кислоту і шматочок міді, нагріли. Спостерігали виділення бурого газу, який виділяється тільки з нітратів. Висновок: невідома кристалічна речовина – це нітрат. Щоб визначити, нітрат якого це металу ми прожарили мідну дротинку у спиртівці і вмочили її у розчин нітрату і знову внесли у полум` я спиртівки. Полум`я забарвилося у яскраво-жовтий колір. Цей метал – натрій.
Результати експертизи експертної групи № 2
Ca(OH)2 +2NH4CI = CaCI2 + 2NH3 +2H2O
Результати експертизи експертної групи № 3
Зануривши монети і коштовності у концентровані сульфатну і нітратні кислоти ми побачили, що реакція відсутня. Це свідчить про те, що дані монети і коштовності виготовлені з золота і срібла.
HgCI2 + Cu = CuCl2 + Hg
Пари ртуті дуже отруйні. Ртуть можна використати у місцях скупчення великої кількості людей для отруєння і створення паніки.
Результати експертизи експертної групи № 4
1) На передній панелі приладу вольтметр і амперметр. Цей прилад має потужність 28 Вт. Щоб визначити потужність Р = І*U.
2) З перехопленого SMS повідомлення: « Брат бензола з азоткою зустрічаються у мокрій бані. Треба захватити купоросне масло».
Ми думаємо, що із даних реактивів: брат бензола – із толуолу, азотка – з нітратної кислоти, купоросне масло – сульфатної кислоти можна синтезувати вибухівку тротил за допомогою водяної бані.
І етап 2C6H5CH3 + 3HNO3 → C6H4CH3NO2 + C6H3CH3(NO2)2 +3H2O
ІІ етап C6H4CH3NO2 + C6H3CH3(NO2)2 + 3HNO3 → C6H2CH3(NO2)3 +3H2O
Заключення експертизи
Злочинець – це жінка середнього зросту, худорлява, з довгим темним волоссям, про свідчать результати експертизи (за обхватом руки, довжиною пальців). Носить взуття 37 розміру.
Направляється в сторону міста Південно-Українськ із середньою швидкістю
5 км/год, про свідчить маршрут. Через 26 год вона буде в районі Південно-української АЕС.
Вона несла з собою прилад та тротил, щоб здійснити диверсію на АЕС. У злодійки знаходяться вибухонебезпечні речовини (нітрати), а також речовини, з яких можна виділити ртуть. Мабуть, ці вибухонебезпечні речовини необхідні для відволікання уваги невеликої сили вибухами, а ртуть для розливання у місцях скупчення людей і створення паніки. Порушниця користувалася сумішшю амонію хлориду і гашеного вапна для того, щоб у собаки на деякий час зникло чуття нюху.
А монети і коштовності були потрібні, щоб обміняти на грошовий еквівалент для втечі за кордон.