19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Розробка 25 тижня інтегрованого курсу "Я досліджую світ" у 1 класі на тему "Весна"

Про матеріал

У даній розробці надано матеріали для інтегрованого курсу "Я досліджую світ" для 1 класу на тему "Весна". Це є інтегрований тематичний тиждень, який містить різноманітні форми роботи, які на сьогоднішній день вимагає Нова українська школа.

Перегляд файлу

25 тиждень «ВЕСНА»

Орієнтовні дослідницькі / проблемні запитання:

  • Як впізнати весну?
  • Як приходить весна?
  • Які весняні квіти прокидаються першими?
  • Чому пташки повертаються з вирію?
  • Які зміни в тваринному царстві?

 

Завдання двадцять п’ятого тижня:  1. Навчити учнів спостерігати за сезонними змінами в живій та неживій природі навесні. 2.  Ознайомити з мистецькими творами про весну.  3. Формувати вміння сприймати красу весняної природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого і почутого.  4. Формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.  5. Формувати здоров’язбережувальну компетентність. 6. Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.

 

Очікувані результати двадцять п’ятого тижня:

На кінець тижня учні знатимуть:

основні ознаки весни;

назви весняних місяців;

зміни, які відбуваються в природі  навесні;

правила безпечної поведінки у природі .

 

та вмітимуть:

розпізнавати зміни в живій і неживій природі навесні;

визначати перші весняні квіти, описувати їх; 

знаходити деякі взаємозв’язки та закономірності в природі весною;

дотримуватися безпечних прийомів праці;

виготовляти вироби з різних матеріалів;

дотримуватися правил безпечної поведінки у природі;

  емоційно сприймати твори мистецтва та красу природи;

уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування.

 

Як впізнати весну?

І. Ранкова зустріч. «А вже весна-красна…». Народні прикмети, прислів’я, приказки та загадки про весну.

1. Учні ходять по колу, взявшись за руки, і промовляють віш:

Добрий день, моя земелька-мати!
Небо голубе, тобі палкий привіт!
Вже пора прийшла весну стрічати,
Розкривай обійми, милий світ!

 Обертаються один до одного і дарують теплі обійми.

Вправа «Ось який я!».

Хто народився навесні, плесніть двічі у долоні, хто влітку – стрибніть тричі на одній нозі, хто восени – доторкніться правою рукою до лівого вуха, хто взимку – присядьте стільки разів, скільки вам років.

 

2. Розгляд ілюстрацій про весну. Покажіть учням світлини (плакати, малюнки тощо) весняної природи і попросіть придумати їм назви. Учні дають назви, пов’язані з весною. 

 

 

 

Поставте запитання: Як ви дізналися, що на світлинах зображено весняну пору року? (відповіді учнів).

 

Підведіть учнів до формулювання проблеми сьогоднішнього дня.

 

Напишіть на дошці слово «весна».  Запропонуйте підібрати ознаки весни до кожної букви назви.

В – весела

Е – емоційна

С – симпатична

Н – ніжна

А- активна

3. Обмін інформацією.  Синоптик дня

Сьогодні______

Число___, місяць_________, день тижня.

Що нас чекає______________.

4. Прислів’я, приказки та загадки про  весну

Запитайте учнів, як вони розуміють прислів’я:

  • Весна багата водою.
  • Весна днем красна.
  • У весняну погоду і смутний веселим буває.
  • Весна красна квітками, а осінь пирогами.

 

Загадки про весну

Тане сніжок, 
Зеленіє лужок, 
День прибуває –
Коли це буває? 
(Навесні)

 

Ясне сонечко пригріло, 
Розігнало довгі сни, 
В рівчаках заклекотіло – 
Все діждалося … 
(Весни)


Гостя нова завітала – 
Холод-сніг увесь прогнала 
І дарує залюбки 
Лісу трави і квітки. 
(Весна)

 

ІІ. Сприймання й інтерпретація художнього опису весни.

  1. Вправа «Упізнай місяць», підбери до нього символ.

Запитайте дітей, чи знають вони назви весняних місяців.  Прочитайте  вірш про березень. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

Березень

Виблискує, немов кришталь,
на річці скреслий лід.
По всьому видно, що на днях
почнеться льодохід.

Вже перші проліски в лісах
до сонця потяглись,
і верболози над ставком
в листочки зодяглись.
Лідія Кир′яненко

 

Запитайте, яке слово заховалось у назві першого весняного місяця. Чому? ( можна принести гілочки берези – це і буде символ місяця березня).

 

Квітень
Верболози зеленіють.
Потеплішали дощі.
Піднімається травиця.
На терновому кущі
вже з′явились перші квіти,
мов казково-зимні сни.
Шпак заводить знову пісню,
славлячи прихід весни.
Лідія Кир′яненко

 

Запропонуйте дітям намалювати те слово, яке заховалося у місяці квітні.

( демонстрація виконаної роботи).

Запитайте, а я к називається третій місяць весни і чому?

Прочитайте вірш про травень. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

Травень-художник
Любить травень малювати
трави, квіти, сонце, хату.
Не запитує, чи можна.
Все малює – він художник.

Намалює озеро,
комарів під лозами,
Хвіст красивий півню,
а шпаку – шпаківню.

І кульбаби у траві
найсправжнісінькі, живі.

Синім річку намалює – 
Травень синю фарбу любить.
І червону, й жовту, й чорну,
бурякову, помідорну.

Шепотять під вітром клени:
- Не забув ти про зелену?
Віктор Бойко

 

  • Які кольори притаманні весняній порі? Чому?
  1. Вправа «Асоціація»

Діти називають слово-асоціацію із весною і передають по черзі один одному мікрофон.

 

ІІІ. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками весни.

- Діти, зараз ми з вами вирушимо в гості до природи -  в парк. А в гостях, як ви знаєте, треба поводитися чемно. Давайте згадаємо правила поведінки на природі.

  •   Не ламати гілки дерев і кущів;
  •   не псувати кору дерев;
  •   не залишати сміття;
  •   виконувати правила безпеки;
  •   не залишати самовільно екскурсію;
  •   не відставати від групи.

Перед екскурсією можна провести гру «Передбачення»: Який парк весною? Кого ми можемо зустріти в парку? У такому разі після екскурсії варто обговорити, наскільки передбачення справдилися.

Кожна дитина має запам’ятати основні ознаки весни, щоб потім створити максимально правильну характеристику весни. Запропонуйте учням зібрати природний матеріал ( гілочки).

ІV. Вираження словами вражень від побаченого під час екскурсії.

Вправа «Незакінчене речення»  Підводячи підсумки екскурсії, спробуйте (за допомогою вправи «Незакінчене речення») обговорити такі запитання (зміст запитань залежить від місця проведення екскурсії)

 Під час екскурсії небо було …… Хмари ……. Сонце ………

Навколо дерева….. травичка……..

Ми бачили таких птахів…….. звірів……..

Люди, яких ми бачили, були вдягнені …………….. тому, що ………….

Які органи чуття допомогли вам дати відповідь на ці запитання?

Якщо дозволить погода проведіть бесіду про весну на природі. Нехай діти на власних спостереженнях назвуть основні ознаки весни. Пригадайте проблемне питання, обговоріть його ще раз. Цей раз уже на свіжому повітрі на природі.

 Запропонуйте дітям руханку «Подоляночка».

V. Створення і заповнення леп бука

1. Запропонуйте учням допомогти вам створити лепбук – інтерактивну книжку, яку вони будуть заповнювати впродовж тижня. Він має бути багатофункціональний. Поясніть учням, що основна інформація має бути розміщена посередині. Справа і зліва – цікава додаткова інформація (загадки, прислів’я, вірші, гуморески, кросворди, ребуси тощо).

2.Запропонуйте учням придумати назву лепбука та рубрик. Учні можуть для наповнення й оформлення лепбука використовувати природний матеріал, зібраний під час екскурсії, а також фото, написані розповіді, казки про місяці, календар, малюнки ).

 

VІ. Рефлексія

Діти ділиться своїми почуттями та емоціями від побаченого під час екскурсії.

 

 

Як приходить весна?

І. Ранкова зустріч «Гостей радо ми вітаєм!»

1. Привітання

Добрий ранок, мої друзі!

Добрий ранок, вчителько»

Ми стоїм у дружні крузі

Й заспіваєм пісеньку.

Пісенька «Весняночки» Н.Май

https://www.youtube.com/watch?v=wsJQlqrpAew

 

2.Вправа «Погляньте за віконечко» - проведення спостережень за погодою .

3. «Крісло автора»

Запропонуйте дитині, у якої день народження у березні місяці,  розповісти про бажаний подарунок.

4.Слухання оповідання «Як приходить весна.» Олег Буцень

Зустрілись якось на кущі глоду дві сойки.

Одна каже:
– Ну й холоднеча! Забарилася весна, не йде до нас.
А друга їй:
– Напевно, десь у снігу загрузла, не добереться ніяк.
І справді, розгулялась наостанку зима. То лютим вітром подме, то віхолу напустить – жбурляє пригорщами снігу. То затягне небо густими хмарами – ясному сонечку годі й пробитися. Сутужно птахам, важко в такий час відшукувати їжу.

Перша сойка каже:
– Щоранку сиджу на верхівці дуба, все весну виглядаю.
– І я,- мовить друга,- вже всі очі видивила. Моя сосна вища за твій дуб. Вона і на пагорку стоїть – однак не видно весни.

І дарма ви там сидите,- почувся нараз тоненький голосок.

Озирнулися пташки, бачать: коло пенька вистромився з-під снігу пролісок. Зелененький, тендітний такий і киває до них білою голівкою:
– Ви краще на землю подивіться!
Глянули сойки на землю, а воно й справді: проліски на снігу то тут, то там видніють.
Ось як непомітно весна підкралася!

Змахнули весело крилами пташки і полетіли в ліс розповісти подружкам цю радісну новину.

 

Обговоріть з дітьми сюжет твору. Розіграйте діалог птахів.

Поставте проблемне запитання:  «Як приходить весна?»

ІІ. Пошук відповіді на запитання «Як приходить весна?».

1. Зачитування повідомлення.

- Діти, прилетіла пташечка і принесла нам повідомлення. Але воно зашифроване. Допоможіть його прочитати.

1 4 2 7 3 9 5 11 6 8 102 5 1 3 7 4 62 4 1 5 3

з т у ч с й р е і а т а в ч р у і не н в у с

(Зустрічайте чарівну весну)

2. Слухання вірша

- Послухайте вірш А. Костецького і спробуйте запам’ятати якомога більше весняних явищ.

Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів.
А вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
У лісі, на галяві теплій,
Поміж ялинок запашних,
Уперше спалахнув метелик,
Тендітний вогничок весни.

Які весняні явища запам’ятали?

3. Гра «Знайди помилку»

Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
• Сніги розпускаються.
• Сонечко тане.
• З’являються перші весняні бурульки.
• На деревах набухають квіти.
• Птахи прокидаються від зимового сну.
• Звірі повертаються з теплих країв.

Діти спочатку слухають речення, потім, виправляючи помилки, називають правильно ознаки весни.

Навесні дні стають довшими, а ночі коротшими.
• Листочки розпускаються.
• Сніг тане.
• З’являються перші весняні квіти.
• На деревах набухають бруньки.
• Звірі прокидаються від зимового сну.
• Птахи повертаються з теплих країв.

4. Гра «Назви зайве слово»

Березень, січень, квітень, травень.
Ведмідь, їжак, журавель, білка.
Лелека, ворона, ластівка, лебідь.

5. Весняна руханка

https://www.youtube.com/watch?v=CB8knPllLp8

 

 ІІІ. Робота в осередках

  1. Мистецький осередок

Запропонуйте дітям створити аплікацію про прихід весни у наш клас ( діти можуть використовувати малюночки, пластилін, кольоровий папір, ножиці, олівці, фломастері).

  1. Математичний осередок

Діти отримують конверт із завданнями, які принесла Дівчинка-весна.

1 –синій,

2- жовтий

3 – червоний

4 - зелений

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Осередок конструювання

За допомогою конструктора діти мають створити транспортний засіб, на якому приїхала до нас Весна.

  1. Осередок читання

Діти учаться виразному читання віршиків про весну


Крап-крап-крап! —дрібні краплинки 
Дзвінко падають з дахів. 
Крап-крап-крап! — скляні перлинки 
Нам дарують ніжний спів:

«Це весна, весна, весна. 
Радість всім несе вона! 
Ніжна, добра, чарівна, 
Свято нам несе весна!»

 

 

 

 

 

 

 

ВЕСНА
Чути перший гуркіт грому,
Лине ластівка додому.
Ручаї туркочуть сині,
Абрикос цвіте в долині.

Перша бджілка вилітає,
Красне сонце прославляє
Сонце тепле, як яєчко
У пташиному гніздечку.
Г. Вієру


 

  1. Осередок кмітливих

Запропонуйте дітям відгадати загадки, а відгадки намалювати.

По синьому морю

Білі гуси пливуть. (Хмара)

 

Фарбоване коромисло

Над річкою повисло. (Веселка)

 

Зацвітають навесні
Білі квіти лісові.
Їх не варто, друже, рвати.
Слід ці квітки охороняти.
(Підсніжники)
 

 

ІV. Рефлексія

Запропонуй те послухати «музику весни» П. Чайковський «Весна»

https://www.youtube.com/watch?v=OPqlNLCrUuQ

 

 

 

 

Які весняні квіти прокидаються першими?

І. Ранкова зустріч « Я перша квіточка весни»

1. Привітання

Діти у колі по черзі передають квіточку підсніжника зі словами привітання. Запропонуйте дітям порівняти своїх друзів  із якоюсь квіточкою.

2.Слухання вірша М.Познанської «Пісня проліска»

Я — перша квіточка весни,

Я — пролісковий цвіт.

Я пережив зимові сни

І знов родивсь на світ.

У мене очі голубі,

Такі, як неба синь.

Росту між кленів, між дубів,

Люблю і сонце й тінь.

Зелені рученьки мої

Листочками зовуть.

Я полюбив ліси й гаї,

Живу я здавна тут.

І вірю: люблять всі мене,

Як весну золоту,

Бо знають, що зима мине,

Коли я розцвіту.

 

  1. Запропонуйте переглянути фотоколаж квітів

 

 

 

 

                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання для обговорення:

  • У яку пору року зацвітають ці квіти?
  • Як вони називаються?
  • Які  квіти ви бачите вперше?
  1. Групове заняття. Запропонуйте дітям у групах назвати якомога більше весняних квітів. Перемагає та група, яка знає більше квітів весни.

ІІ. Створення словесної картинки до назви квітки

У групах дітям рекомендовано записати слова-ознаки квітки на кожну літеру назви – конвалія, нарцис, крокус, пролісок.

Руханка

Наталя раненько встала

 І грядочки гарненько скопала.   (ніби копає грядку)

На грядочках землицю розпушила

 І рівненько квіток насадила.  (ніби розпушує і садить)

Різних квіток вона насадила                                                                                                           

І водою рясненько полила.    (ніби поливає)

Ростіть, ростіть високо, квіточки,                                                                                            

Що садила в чотири рядочки.   (показує рукою вгору)

 

ІІІ. Бесіда про весняні квіти

1.Слухання вірша

Весна-чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала:

І проліски, і травка,

Зелена муравка,

І кульбабка рясна,

Й фіалочка ясна.

Всі квіти весняні

веселі, кохані,

З-під снігу виходять,

Голівки підводять

Олена Пчілка

  • Які назви квітів ви запам’ятали? (відповіді дітей)

- Щойно пригріє перше весняне сонечко, у наших лісах з'являються перші вісники весни — тендітні первоцвіти. Ми мало знаємо про них. Дивно, але ці квіти не страшаться раптового снігу, морозу. Вони є немов символом пробудження природи від зимового сну.

            Первоцвіти дуже швидко зацвітають, перетворюючи нашу Землю на яскравий килим, але зовсім на короткий час. Наче сама весна нам посміхається й ховається за обрієм. Чи не диво це! Як радісно помилуватися неповторною красою природи — первоцвітами! Перші ніжні, білі й тендітні, чарівні й неповторні...

2.Відгадування загадок про первоцвіти

 


1.  Перша квіточка весняна

Тихо під сніжком куняла.

Дмухнув вітерець тепленький,

І з’явився цвіт біленький.

(Підсніжник).

 

2.  Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив-

Його не займає.

(Барвінок).

 

3. Я найперший розквітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадайте,що за квітка,

Бо мене не стане влітку.

(Пролісок).

 

4.  Дзвіночки в лісі ніжні-ніжні,

Немов сніжинки білосніжні.

В зеленім листі спочивають,

П’янкий весняний запах мають.

(Конвалії).

 

5. Я схожа на дзвіночок,

Росту в бору сосновому

І знову в платті новому.

(Сон-трава).

 

 6. Лікувальну силу маю,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають „ключ весни ”!

Як я звуся? Ти скажи!

 

(Первоцвіт).

 

7. Лист зелений і міцний,

Сніг для нього не страшний,

А коли весну стрічає,

Сині очі розкриває.(Барвінок).

 

 

8. Фіолетові малята

 весну люблять зустрічати.

(Фіалки).

 

9. Я на інших геть не схожий,

Кучерявий та пригожий

Постелю під голе віття

Фіолетове суцвіття.

(Ряст).

 

10. Ця квітка – сонечка портрет

Та знаменита не квітками,

А дивовижними листками.

(Мати-й-мачуха).

 

11. Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Згодом стало біле-біле


                                                                                 І за вітром полетіло. (Кульбаба)

 

3.Демонстрація  відео фрагменту «Перші квіти весни»

https://www.youtube.com/watch?v=yhvGg7xAGHo

 

4.Флористичний вірш-танок.

Дітям пропонується уявити себе на квітковому танцмайданчику.

Щось наскучило сидіти, треба трохи відпочити.

Політати, покружляти, гарний танець станцювати.

Я – гвоздика, ти - дзвіночок.

Всіх запрошуємо в таночок.

Я – барвінок, а ти – мак.

Затанцюємо гопак.

Я – ромашка, ти - кульбабка.

 Нам подобається полька.

Я – волошка, ти – нарцис.

Може спробуємо твіст?!

Я – фіалка, ти - тюльпан.

Затанцюємо канкан!

Я – лілея, ти - ірис.

Ну, а як вам рок-н-рол?

Я – гладіолус, ану, подружки,

затанцюємо дріботушки!

 

Мабуть, багато хто й і не здогадується, що майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги, адже їх кількість у природі щороку зменшується. Рвати і викопувати їх у природі категорично забороняється.

- Що ми можемо робити, щоб зберегти в наших лісах красу первоцвітів? Не рвати самим квіти й не дозволяти, щоб це робили інші.

Первоцвіти швидко в'януть, а люди набирають їх у лісах великими букетами. Часто виривають з корінням чи з цибулинами, не залишаючи жодної надії на порятунок.

До Червоної книги України занесені- підсніжник звичайний, сон широколистий, конвалія звичайна, водяний горіх, барвінок малий, проліска звичайна, латаття біле, первоцвіт весняний, лілія лісова, росичка середня, журавлина дрібноплідна.

Зверніть увагу! В Україні взято на облік близько 200 видів рослин, які перебувають на межі зникнення.

В Україні заборонена торгівля ранньоквітучими весняними квітами — первоцвітами. Але на вулицях та ринках міст продаються рослини, занесені до Червоної книги України. Подумайте, якщо ми відмовимося купувати букети первоцвітів, то ними перестануть торгувати.

Продавці первоцвітів порушують закони України «Про Червону книгу України», «Про охорону навколишнього середовища України». Порушників карають штрафами. Але Закон оберігатиме природу тоді, коли кожна людина шануватиме його, цінуватиме кожну рослину, занесену до Червоної книги.

Рідкісні квіти можуть зникнути зовсім, якщо ми не оберігатимемо їх. Тільки від нас самих залежить, чи будуть навесні квітнути першоцвіти в наших лісах.

Тому, перебуваючи на природі, не винищуйте квітів, залишайте майбутнім поколінням куточки первісної краси нашої Землі. Адже кожна рослина неповторна.

4. Розв'язування проблемних ситуацій.

1. Що ти робитимеш, коли на твоїх очах ламатимуть гілки дерева? Бігатимуть по клумбах?

2.Твої дії, коли стежиною, якою йдеш, біжить їжачок? Повзе вуж? Стрибає жабка? Повзе равлик?

3.Іноді можна почути: "Квітку зривай ту, що біля дороги, вона нічия". Чи бувають нічиї квіти? Дерева? Кущі? Звірі? Птиці?

5. Народні прикмети про квіти.

Мовою перших квітів:

        Масове цвітіння пролісків - на помірну погоду влітку.

-        Багато пролісків - гарно вродить картопля.

        Поява жовтих квіток мати-й-мачухи - вірна ознака теплих днів наприкінці березня - на початку квітня.

        Завжди і всюди медунка зацвітає пізніше мати-й-мачухи і раніше кульбаби.

-         Провісником настання тривалого, стійкого тепла, пісня похолодання і затяжних днів з негодою, стають золоті ключики первоцвіту.

        Ніжні проліски стулюють свої пелюстки і злегка вигинають квітконіжку - чекай негоди, дощу.

        Розкрита квітка фіалки — буде гарна погода.

 

ІV. Рефлексія

Гра «Мікрофон» (діти діляться враженнями від побаченого і почутого на занятті)

 

 

 

 

 

 

 

 

Чому пташки повертаються з вирію?

І. Ранкова зустріч

1. Привітання

Діти у колі вітають один одного за допомогою жестів і міміки.

Розучування віршика:

Йде весна-красуня по моїй землі,

Ген, у синім небі линуть журавлі.

Прилітають птахи в ріднії краї,

До свої гніздечка, на поля, в гаї.

2. Запропонуйте «дитині дня» за допомогою жестів показати птаха.

3. Синоптик дня від Журавлика ( зачитують у конверті повідомлення)

        «Сьогодні______. Число_____. Місяць________,

           День тижня_________. Нас чекає_____________,»

  • Діти, давайте згадаємо, які зміни відбуваються у природі з приходом Весни.

Які зміни відбулися в неживій природі?

( Сонце піднялося вище на небі, більше огріває землю. Земля звільнилася від снігу. На річках скресла крига.)

Які зміни відбуваються в живій природі?

4.Гра “Впізнай рослинку.”

( Діти розглядають рослини-первоцвіти та називають їх.)

 

ІІ. Робота над картиною “Весна ”.

Запитання для обговорення:

  • Яка пора року зображена на картині? А що настає із весною?

Робота над картиною О. Саврасова «Граки прилетіли»

Подивіться на репродукцію картини Олексія Саврасова «Граки прилетіли». Що ви бачите на картині? (Ми бачимо село з невеликою церквою, дерев'яними будиночками, з березами, що не розпустилися. Прилетіли перші вісники весни — граки* 3 весняними криками вони літають над деревами, клопочуть про житло.)

  Скажіть, чи подобається вам картина? Що саме подобається?

  За якими ознаками можна сказати, що на картині зображена рання весна?

ІІІ. Вправа «Продовж казку….»

  • Продовж казку про життя пташок на чужині та та іхне повернення додому .

«Розгнівалась стара Зима : задумала все живе на землі знищити . І почала з пташок .Набридли вони їй веселим щебетом , невтомним гомоном. дмухнула Зима холодом , зірвала листя із золотих гаїв і лісів, роскидала його по сумних дорогах . Нема куди пташкам сховатися. Почали вони збиратися не веселими зграйками , радилися перед далекою дорогою. Потім знялися і полетіли за високі гори, за сині моря ..»

 

ІV. Руханка «Птахи»

https://www.youtube.com/watch?v=S9xtGDBZkyE

V. Робота в групах ( діти завчасно готують інформацію)

Група 1.“Довідкова служба.

Група 2.“Цікаве про птахів.

Презентація виконання групових завдань. ( Додаток 1 ).

 

Із появою рослин, комах у ліси і сади переселилися птахи, які зимували поруч з нами. Це синички, дятли, сойки, сороки, ворони, горобці, дрозди.

Повертаються з вирію перелітні птахи. Це шпаки, жайворонки, граки, лелеки, журавлі.

У березні, коли водойми звільняються від криги повертаються водоплавні птахи. Це дикі качки, гуси, лебеді.

Із появою комах повертаються комахоїдні птахи - жайворонки, шпаки.

Пізніше прилітають лелеки, журавлі, чаплі та різні

маленькі лісові пташки.

Наприкінці квітня на початку травня повертаються солов’ї, зозулі, ластівки. Останніми прилітають іволги.

У всіх птахів однакові весняні клопоти: побудувати гніздо, відкласти яйця, вивести пташенят, навчити їх літати і самостійно добувати корм.

Група 2.

Цікаве про птахів.

Найбільш морозостійкі серед птахів качки, гуси. Вони витримують морози до 110 градусів.

Найбільший птах у нашій країні - лебідь. Його вага досягає 12 - 16 кг. Лебеді - кликуни можуть літати на висоті більше 8

 ( восьми ) кілометрів.

Чорний крячок проводить у повітрі 3 — 4 роки, не сідаючи ні на воду, ні на землю.

Деякі птахи у людей стали символами:

 

           Лебідь - символ вірності і любові;

           Ворона і сова - символ мудрості;

           Голуб - символ миру.

 

Пам’ятники птахам:

 у Америці - чайкам;

 у США - горобцю;

 у Франції - голубам;

     у Італії - гусям;

 в Японії - лебедю;

 у Канаді - казарці.

 

VІ. Розповідь вчителя

Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.

Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.

Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.

- А який птах є одним із перших вісників весни ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…
                                (Шпак)

-У кінці березня прилітають шпаки. Першими прилітають самці. Знаходять шпаківню, що їм до вподоби, і починають співати. Співом вони приваблюють самок і попереджають інших шпаків - місце зайняте. Коли мають вилупитися пташенята - спів стихає, а потім його можна почути дуже рідко. У птахів нові клопоти - треба годувати пташенят. Живляться шпаки комахами, черв’яками, яких збирають на землі.

Шпак – один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. Він може співати голосами інших пташок. У неволі шпак, як звикне, здатен вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів.

- Ось послухайте і подивіться відео як співає шпак.

https://www.youtube.com/watch?v=bF10ReJ2f0A

- Хто ж прилітає наступним? Ви дізнаєтеся розв'язавши ребус.

-  Майже разом із шпаками повертаються в рідні краї жайворонки. Жайворонок - одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.

Зовні жайворонки непримітні: сірі, з темним ряботинням. У полі, на луці з таким забарвленням їх важко помітити. Особливо непримітна самочка - ні піснею, ні стрімким польотом не привертає до себе увагу. Доки самець співає, вона тихенько шукає поживу у траві або сидить затаївшись.

Живляться жайворонки комахами, а також насінням бур’янів.

22 березня у народі називають Днем жайворонків. 

В цей день міряються зима з весною: зима закінчується, а весна починається.

Люди вірять, що в цей день з теплих країв прилітають сорок різних птахів, і перший з них – жайворонок.                     

Цього дня зазвичай пекли «жайворонків»: переважно з розкритими крилами і з чубчиками. Пташок роздавали дітям, а ті з криком і дзвінким сміхом бігли закликати жайворонків, а з ними і весну.

Виготовлення «жайворонків» із пластиліну.

- Є ще одна дуже гарна пташка. На початку травня можна почути спів солов’їв. У цей час дерева вже вкриті молодою зеленню. Недаремно кажуть: Соловей прилетить тоді, коли зможе напитися роси або дощової води з березового листка. Солов’ї, зазвичай, селяться в садах, парках. Живляться жуками, мухами, гусінню.

Солов’ї, так само як і люди, вчаться співати тривалий час. Лише на третьому році життя вони стають справжніми співаками. У навчанні найголовніше, щоб молоді солов’ї мали змогу слухати старших. Досвідчені солов’ї - це ніби вчителі для молодих солов’їв. Його спів настільки високий і чистий, що людина, слухаючи соловейка, підноситься духом, очищується душевно і втішається чуттями. Він - передвісник справжньої весни в лісах та гаях.

- Давайте послухаємо чудовий спів солов’я.

https://www.youtube.com/watch?v=Fkwkp4IWeh0

 

Руханка  „Пташині перельоти”      

На старт, полетіли...

- полетіли (махи руками);

- вітер (тертя долонями);

- хмара (хлопок вгорі з підскоком);

- дощ (хлопки по колінах);

- фотографи (чіз);

- вболівальники ( оле-оле-оле);

- фініш (ура).

 Вправа «Крок допомоги»

За вікном панує красуня весна. Повертаються перелітні птахи. Їх треба охороняти. А пригадати правила поведінки в природі нам допоможе незвичайний кошик. У ньому мудрі поради. Прошу озвучити їх.

(Діти витягують з кошика малюнки і озвучують поради)

     В лісі треба поводитися тихо.

   Не беріть в руки пташині яйця і пташенят.

   Не вбивайте пташок!

  Не забирайте лісу  додому тварин.

 Шпаківні не прибивайте, а міцно прив’яжіть мотузками або дротом. 

Пам’ятай, птахи оберігають ліси, парки, сади від комах-шкідників та їхніх личинок.

А ще птахи прикрашають наші ліси, радують нас дзвінким гарним співом.

ДИДАКТИЧНА ГРА « РИБА, ПТАХ, КОМАХА ».

  •        Я називаю тварин:

риба - ви складаєте долонька до долоньки і імітуєте пла­вання риби;

птах - розмахуєте руками, наче птах крилами;

 комаха - присідаєте.

(Лебідь, коник, щука, зозуля, сокіл, жайворонок, мураха, карась, сом, метелик, шпак, короп, соловей).

Пташина вікторина.

Я читаю опис птаха, а ви намагаєтесь впізнати, що це за птах.

1) Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)

2) Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік. (Дятел)

3) Птах, який першим прилітає з вирію. (Шпак)

4) Цей птах – символ мудрості. (Сова)

5) Божа пташка, тому вбити її – великий гріх. (Ластівка)

6) Символ суму і вдівства. (Зозуля)

7) Співець хліборобського поля і небесної блакиті. (Жайворонок)

8) Цей птах здатен у неволі вивчити безліч різних звуків, мелодій та голосів. (Шпак)

9) «Кукує» людині літа. (Зозуля)

10) Символ весни і відродження, добра і щастя. (Ластівка)

11) Свята і вільна пташка, символ високого натхнення і неперевершеного таланту. (Соловей)

12) З прильотом якого птаха треба розпочинати оранку і сівбу? Символ єдності Землі й Неба. (Жайворонок)

VІІ. Рефлексія

Коло думок

  •                  Як би я  був (була)  птахом,  я б  був (була б) …, тому що ….

 

 

Які зміни в тваринному царстві?

І. Ранкова зустріч

  1. «Подаруй усмішку».

Діти стають навколо килимка, дарують усмішку вчителю, сусідові справа, зліва, найкращому другу.

  1. Ранкове привітання в колі друзів.

Добридень, добридень, добридень скажу

як ранок настане до школи біжу.

Ось ручки, ось ніжки, а ось голова,

ось ротик, ось носик, а тут є п’ята.

  1. Побажання вчителя на позитивний настрій на роботу.
  2. Енерджайзер «Що ти робиш».

Учитель або хтось із дітей ставить запитання. Учні імітують рухи, промовляючи: «Ось так».

  • Як читаєш?
  • Як пишеш?
  • Як малюєш?
  • Як співаєш?
  • Як танцюєш?
  • Як живеш?

Обмін новинами. Синоптик дня.

ІІ. Отримання інформації та обговорення теми заняття

  1. Розповідь учителя

Із закінченням морозів починається нове життя у тварин. З’явилися комахи — це означає, що час прилітати комахоїдним птахам. Першими прилітають граки, шпаки, галки.
У різних тварин весна починається в різний час.
Березень — місяць прильоту птахів. Відкривають весну граки. На всіх проталинах з’явилися їх зграї. Незабаром прилетять шпаки, жайворонки.
Самиця ворона першою з усіх птахів знесла яйце. Її гніздо на високій ялині, густо засипаній снігом. Щоб яйце не застигло і пташеня в ньому не замерзло, ворона не залишає гнізда. Їжу їй приносить ворон.
У лосів і косуль відростають нові роги. У полі ще сніг, а у зайчих народилися зайченята. Вони народжуються зрячими, в теплих шубках, відразу вміють бігати. Наївшись досхочу материнського молока, вони розбігаються і ховаються під кущами. Лежать смирненько, не балуються (працює інстинкт самозбереження), а мати втекла. Будь-яка чужа зайчиха, пробігаючи мимо, нагодує зайченя. Молоко у зайчихи густе, жирне, отже, малюки будуть ситі декілька днів. На 8-9-й день почнуть травичку зубрити (їсти).
Розтанув сніг — пробудилися в норах миші, хом’яки. Жителям лісових підвалів погано доводиться. Кроти, землерийки, миші, полівки страждають від вологи, їх «квартири» затопила вода від танення снігу.
Багато птахів зайняли горища. Голубки вже сидять на яйцях, горобці і галки по всьому місту збирають соломинки, пух і пір’я для своїх гнізд.
На вулиці з’явилися великі зеленувато-сині з металевим відтінком мухи. Вони ще не літають, а тільки повзають по стінах будинків і гріються на сонці.
Прокинувся борсук. Тепер він уже не засне і ночами збиратиме равликів, личинок, жуків, їстиме коріння і ловитиме мишей.
З’явилися павуки. У сонячні теплі дні танцюють комарики в повітрі. Прокинулися метелики, провітрюють і сушать свої крильця.
Прокинулася ведмедиця, а з нею двоє ведмежат — тала вода протекла у барліг. Ведмедиця сильно схуднула і вже блукає лісом у пошуках їжі.
Зголодніли всі тварини за довгу зиму. Розтанув лід на річках і озерах, і тут як тут качки, журавлі, кулики, чайки.
Квітень — місяць танення снігу. Птахи активно повертаються із зимівель. Але переселення на батьківщину йде в строгому порядку. Першими прилетіли ті, що восени відлетіли останніми, а останніми — ті, що відлетіли першими, — це найяскравіші птахи, їм потрібно дочекатися свіжого листя і трави, щоб можна було сховатися від ворогів.
Отруйна гадюка щоранку виповзає на сухий пеньок погрітися на сонці. Вона ще насилу повзає, адже кров у неї остигла на холоді. Зігрівшись, вона оживає і вирушає на полювання за мишами і жабами.
Сніг зійшов з мурашника, і мурашки вилізли погрітися на сонечку. Прокинулися жуки: плоскі жужелиці, круглі чорні гнойовики. Після першого дощу вилізли з під землі дощові черв’яки. Ожив ставок. Жаби покинули свої зимові ліжка в мулі, мечуть ікру, виходять на берег.
Від танення снігу вода в річках вийшла з берегів. Погано доводиться зайцям, кротам, мишам. Багато їх гине в цей час. Погано доводиться навіть птахам. Жовтенька вівсянка побудувала гніздо на березі великої канави, поклала в нього яйця. Вода змила гніздо, яйця понесло водою…
Настав травень. Дзвінкими, чистими голосами співають зяблики, солов’ї, співочі дрозди. Скриплять жуки, коники. Барабанять дятли. Свистять флейтою іволги. Гавкають лисиці. Виє вовк. Ухає пугач. Дижчать джмелі і бджоли. Бурчать, кумкають жаби. Справжній лісовий оркестр! Журавлі влаштовують танці на болоті.
Багато птахів уже влаштували собі гнізда, відклали яйця, вивели пташенят і вигодовують їх. Білка відшукує гнізда на гілках, у дуплах дерев і тягає собі на обід яйця і пташенят. Усю зиму вона вживала рослинну їжу, а тепер ласує м’ясом. З’явилися гусениці, вони годуються молодими листочками. У воді плавають пуголовки жаб і мальки риб.
Весна — важлива пора в житті звірів. Ті, хто міняв забарвлення шерсті восени, навесні линяють і знову одягають літні шубки. Зайці линяють один раз на рік — навесні. Заєць-біляк міняє свій каптан раніше, ніж русак. Восени вони вицвітають без утрати ворсу.
Отже, природа прокинулася!

  1. Перегляд відео фрагменту «Весняні клопоти тварин»

https://www.youtube.com/watch?v=gAlLV0c3CX0

 

  1. Гра «Цікаві мішечки».

Діти передають по колу мішечки. Кожен отримує картку з малюнком тварин.

Діти об’єднуються у групи ( залежно у кого яка тварина)

  • Пригадати правила роботи в групі. 
  • Скласти пазл . Скласти і записати на картці 3-4 речення  про тварину та поділитися ними з друзями. Як називають її дитинчат? Опишіть сон своєї тварини. (заєць, білка, ведмідь, лисиця)


Презентація роботи

 

 

 

 

 

 

 

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.  
  8.  

 

  1. Руханка «Веселі звірята»

https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo

 

  1.  Робота в парах

— Що відбувається дикими тваринами навесні? Підкресліть правильні відповіді

Готують запаси на зиму, ростуть, линяють, вирощують потомство, розмножуються, нагулюють жир, відкладають яйця, мечуть ікру, народжують дитинчат, впадають у сплячку, будують гнізда, готуються до перельоту в теплі краї

  1. Гра «Звірині сімейки»
  • Я пропоную вам згадати, як називаються тварини наших лісів і їх

дитинчата.
- Я називаю тварин, ви маєте назвати їх дитинчат в однині і множині.

Білка — білченя — більчата
Заєць — зайченя — зайченята. (Як називають маму зайченят?)
Лисиця — лисеня — лисенята. (Хто тато в лисячому сімействі?)
Вовк — вовченя — вовченята. (Як називають маму у вовчому сімействі?)
Ведмідь — ведмежа — ведмежата. (Хто мама у ведмежат?)
Їжак — їжаченя — їжачата. (Як називають маму їжачат?)

ІІІ. Створення колективної роботи «Радісна зустріч тварин весни у лісі»

Запропонуйте дітям виконати колективну роботу: з пластиліну створити силуети лісових звірів, з гілочок, які збирали на екскурсії, зробити міні-ліс.

 

ІV. Заповнення леп бука матеріалами по темі тижня.

Діти доповнюють новими матеріалами леп бук.

V. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Продовжте речення.

  • Я не вмів, а тепер навчився…
  • Я не знав, а тепер знаю…
  • Я хочу…

 

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Коломієць Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сушина Алла Володимирівна
    Дуже гарна розробка! Дякую за досвід.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Хіміч Ірина Святославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 березня 2018
Переглядів
18151
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку