Методична розробка на тему "Виховна діяльність класного керівника та майстра виробничого навчання професій будівельного профілю

Про матеріал
Методична розробка на тему "Виховна діяльність класного керівника та майстра виробничого навчання професій будівельного профілю"
Перегляд файлу

 

Державний навчальний заклад

«Слобожанський регіональний центр професійної освіти»
 

 

 

 

 

Методична розробка на тему:  

 

 

«Виховна діяльність класного керівника та майстра виробничого навчання

  професій будівельного профілю»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Харків – 2023

 

Анотація

  Виховна робота класного керівника та  майстра виробничого навчання має спрямовуватися на розвиток в здобувача освіти  свідомого ставлення до навчання, прагнення до підвищення рівня своїх знань, удосконалення навиків, оволодіння передовими методами праці. Важливою умовою ефективності виховних зусиль майстра виробничого навчання є його особистий приклад, ділова кваліфікація, глибоке знання справи, моральні якості, сувора вимогливість до себе, доброзичливе ставлення до здобувачів освіти, тактовність, невимушеність поведінки. Щоб досягти успіху в навчально-виховній роботі, слід враховувати вікові та індивідуальні особливості здобувачів освіти, знати їх інтереси, нахили і прагнення, здібності і звички, рівень знань і навичок, набутих раніше. Для практичного застосування у виховному процесі в навчальній групі рекомендуються такі методи вивчення колективу і особистості: психолого-педагогічне спостереження, бесіда, педагогічний експеримент, аналіз результатів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, анкетування, письмові роботи-роздуми, висунення тези з доведенням її правильності чи неспроможності, обговорення ситуацій, соціометричні методи тощо. Важливим в виховній роботі є врахування принципів виховання та планування виховної роботи в навчальній групі. Планування допомагає майстрові виробничого навчання та класному керівникові спрямовувати свою педагогічну діяльність, визначати цілісну виховну систему, проектувати розвиток окремої особистості та учнівського колективу в цілому. Спільна робота майстрів виробничого навчання та класних керівників з виховання здобувачів освіти може здійснюватись ефективно лише за наявності між ними відносин взаємодії.

 

 

 

 

Зміст

 

Вступ……………………………………………………………………………3

1.  Організація виробничого навчання……………………………………….4 - 6

2. Форми проведення уроків виробничого навчанні………………………..7- 8

3. Організування процесу навчання…………………………………………9 -11

4. Особливості виховної роботи в навчальній групі…………………….12 - 23

 5. Педагогічна взаємодія майстра виробничого навчання і класного керівника…………………………………………………………………….24 - 27

Список використаної літератури…………………………………………..28 - 29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

   Майстру виробничого навчання належить найбільша роль в підготовці молодого поповнення робітничого класу країни. Його завдання – дати майбутнім робітникам знання, навики і вміння сформувати їх погляди і виховати в дусі потреб теперішнього часу. Успіхи роботи майстра в/н багато в чому залежить від рівня його педагогічної підготовки та професійної майстерності. Важливою формою підвищення кваліфікації майстра виробничого навчання повинно стати самостійне вивчення питань з педагогіки, психології, методики виробничого навчання та виховання.                                               

    Майстер виробничого навчання призначений не тільки навчати майбутніх робітників конкретній професії, але і управляти процесом формування особистості кожного з них. Хороший майстер виробничого навчання, психологія, якого пов’язана з його професією, старається передати знання своїм здобувачам освіти. В цьому – суть професійного виховання молоді. Тільки високо кваліфікований у своїй області знань майстер, знавець своєї справи, допоможе здобувачам освіти оволодіти цією справою.  Професійне навчання організовується, як процес передачі та придбання. Виявлення та засвоєння здобувачами освіти системи цінних орієнтирів, закладених у професіоналізмі майстра виробничого навчання.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Організація виробничого навчання.


  На сучасному етапі розвитку нашої країни основні вимоги, які пред’являються майстру в/н – це відмінне знання своєї справи. Здобувачі освіти ніколи не пробачать майстру виробничого навчання його не кваліфікованості і технічної неграмотності.

   А.С. Макаренко справедливо відмічав, що учні пробачать своїм наставникам і суворість, і високу вимогливість, але ніколи не пробачать поганого знання своєї справи. Зрозуміло, що майстер виробничого навчання  не може мати запас знань на всі випадки життя – їх теж потрібно весь час поповнювати. Задоволення і самозаспокоєння перетворюють його в ремісника. Здобувачі освіти втрачають віру в такого майстра. Головна вимога педагогічної майстерності – вміння майстра виробничого навчання  навчити інших тому, що він знає і може  робити сам.

Урок виробничого навчання — організаційна форма, яка забезпечує розв'язання єдиного дидактичного завдання всією групою здобувачів освіти в однакових навчально-виробничих умовах (навчально-виробничих майстернях, навчально-виробничих цехах, навчальному господарстві та інші).
  У професійній педагогіці обгрунтовано такі вимоги-характеристики уроку як форми організації процесу виробничого навчання:

1. Чіткість цілей і завдань. Кожний урок має чітко цільову настанову і для майстра виробничого навчання, і для здобувачів освіти. Яка визначає, що нового додається до практичних знань і умінь здобувачів освіти, з чим вони будуть лише ознайомлені, що буде відпрацьовано грунтовно.

2. Визначеність (відносна завершеність) змісту). Цю вимогу розглядають з двох боків. По-перше, зміст уроків визначає певний завершений ступінь у розв'язанні загального комплексу навчально-виховних завдань виробничого навчання і відповідно у вивченні матеріалу певної теми. По-друге, одночасно завершеність змісту уроку має відносний характер, бо кожний урок є невід'ємною ланкою в системі уроків з певної теми, спирається на попередню підготовку здобувачів освіти і враховує дальшу перспективу навчання.
3. Керівна роль майстра виробничого навчання. Майстер виробничого навчання  визначає зміст і організацію уроку, формує в здобувачів освіти первісну орієнтовану основу їхніх дій, керує ними в процесі виконання вправ і самостійної роботи, приймає і оцінює виконання навчально-виробничих завдань.
4. Постійність і однорідність складу здобувачів освіти. Це дає змогу орієнтуватися на загальний рівень групи, визначати загальні підходи до побудови навчального процесу і забезпечувати фронтальне просування всіх здобувачів освіти групи в оволодінні професією.                                                           

5. Обмеженість і визначеність у часі. Ця вимога пов'язана з розумінням уроку, як частини завдань, що має певний завершений характер.
6. Регулярність проведення занять забезпечує планомірність оволодіння професією.
7. Організаційна чіткість передбачає: своєчасну і якісну підготовку навчально-матеріальної бази; своєчасний і організований початок і завершення робочого дня; оперативне розв'язання майстром виробничого навчання усіх організаційно-виробничих питань; дотримання протягом усього робочого дня трудової дисципліни; старанність і активність здобувачів освіти; чіткість дій майстра виробничого навчання і вихованців.
  Уроки виробничого навчання розрізняють за змістом, місцем у навчальному процесі, цілями і завданнями. У загальній дидактиці уроки, як форму організації навчального процесу здебільшого поділяють на типи відповідно до провідної дидактичної мети: уроки засвоєння нових знань, уроки закріплення і вдосконалення знань і умінь; повторювально-узагальнюючі уроки та інші.

   Аналогічно уроки виробничого навчання можна класифікувати так: уроки формування початкових умінь; уроки формування навичок; уроки формування складних умінь. Проте така класифікація не відображає реальних умов виробничого навчання, бо в уроці виробничого навчання важко виділити  мету, адже формування вмінь і навичок на кожному уроці здійснюється в комплексі, поступово. До того ж типізація уроків за провідною дидактичною метою не завжди узгоджується з періодом навчання, а це дуже важливо для виробничого навчання. Уроки виробничого навчання класифікують за їхнім типовим змістом, що не виключає виділення в них провідних дидактичних цілей і знань. У відповідній класифікації  тип уроку, характеристику змісту, особливості організації та методики проведення.  

     У сучасній педагогічній практиці найбільш розповсюджена класифікація уроків згідно з визначенням основної дидактичної мети, що вирішується на тому чи іншому уроці. Тип уроку визначається основною дидактичною метою. Вид уроку – це засіб його реалізації (або вказує на методику його проведення).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Форми проведення уроків виробничого навчанні.

За формою проведення можна окремо виділити такі групи нетрадиційних уроків: 

уроки у вигляді змагань та ігор (конкурси, турніри, ділові ігри, вікторини тощо);                                                                                                                                          уроки у вигляді публічного спілкування;                                                                             уроки, що опираються на фантазію;                                                                  

уроки, комбіновані з іншими організаційними формами навчання                     (урок - консультація, урок - практикум тощо);                                                                 

уроки, основані на імітації діяльності проведення громадсько-культурних заходів;
уроки, основані на нетрадиційній (інноваційній) діяльності учнів (уроки -взаємонавчання, уроки співпраці, уроки самоуправління тощо);
інтегровані, бінарні уроки. 

Урок формування первинних умінь.   

 Сприйняття і первинне усвідомлення нової навчальної інформації; показ нових трудових прийомів і операцій трудової діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих прийомів з дотриманням правил безпеки: інструктаж; екскурсія;  кіно;  вправа; тренаж. 

Урок формування складних умінь.   

Закріплення і розвинення умінь виконання окремих прийомів і операцій трудової діяльності з дотриманням якості в роботі; формування умінь і навичок по об'єднанню декількох простих операцій в одну складну при раціональному використанні урочного часу: лабораторно-практичні заняття;  вправи; імітаційний тренаж; самостійна робота.

Урок вдосконалення вмінь та формування навичок.

 Удосконалення та систематизація умінь при виконанні складних робіт, формування навичок при вирішенні складних виробничих завдань:   аналіз конкретних ситуацій; конкурс; виконання індивідуальних робіт; дослідження.

  Урок комплексного застосування.

 Розвинення критичності, аналітичності, логічності мислення, самостійності та творчості учнів при виконанні НВР; комплексне застосування набутих знань, умінь, навичок : ділова гра; аналіз конкретних ситуацій; виконання індивідуальних робіт; ігрове проектування.

Контрольно-перевірочний урок.   
 Виявлення глибини знань, перевірка і оцінка умінь і навичок виконання окремих операцій та складних і комплексних робіт; виявлення недоліків в знаннях, уміннях, навичках та їх причин; отримання даних для атестації здобувачів  освіти: залік; тестування; контрольно-перевірочна робота; імітаційні вправи; конкурс; гра.

Готуючись до уроку, майстер виробничого навчання повинен: проаналізувати підсумки попередніх занять з метою виявлення причин недоліків та внесення змін і доповнень у наступний урок; визначити основну дидактичну мету уроку; визначити тип, вид, структуру уроку та час, відведений для проведення кожного його елементу; скласти план уроку; підготувати науково-технічну та методичну літературу, а також матеріали з передового досвіду за темою уроку; намітити практичні та навчально-виробничі роботи, вправи, завдання для самостійної роботи учнів під час закріплення нового навчального матеріалу; підготувати дидактичне і матеріально-технічне забезпечення уроку; визначити між предметні (внутрішньо предметні) зв’язки та прийоми їх реалізації на уроці; визначити типові помилки, яких допускаються здобувачі освіти під час вправ, намітити засоби їх попередження або виправлення; підготуватися до показу на уроці наочних засобів, експериментів, нових операцій і прийомів трудової діяльності.
 

 

 

 

 

3. Організування процесу навчання.

Майстер виробничого навчання, як керівник групи, повинен мати  організаторські здібності, вміти налагодити ділові контакти з здобувачами освіти і працівниками центру. Для того, щоб добре організувати процес навчання, йому необхідно правильно планувати свою роботу, відпрацювати свій стиль навчання і виховання так, щоб добитися найвищої ефективності навчально-виховного процесу.

 Висока вимогливість до себе і здобувачів освіти повинна стати основою взаємовідношення майстра виробничого навчання з колективом. Авторитет майстра виробничого навчання є успіхом його успішної діяльності і тому дає право на керівництво, признане здобувачами освіти. Становлення особистості майстра виробничого навчання зумовлене багатьма об’єктивними та суб’єктивними факторами. Про високий авторитет майстра виробничого навчання свідчить прагнення здобувачів освіти бути в усьому подібними на нього. Педагогічний такт майстра виробничого навчання визначає манера спілкування з здобувачами освіти, вміння при необхідності виносити суворе покарання, не принижуючи здобувача освіти, витримка, терпіння, простота у спілкуванні, відвертість та почуття міри.
  Справедлива вимогливість повинна відповідати добродушному відношенню до здобувачів освіти. Майстер виробничого навчання – це їх головний наставник.
  Робота майстра виробничого навчання в початковий період має дуже важливе значення. Це зумовлене тим, що саме від організації і змісту роботи майстра виробничого навчання в цей період залежить вся наступна його діяльність з навчання та виховання здобувачів освіти.
 Початковий період навчання ділиться на вхідний і підготовчий періоди. Перші заняття з виробництва на підприємствах вказують на певні труднощі, як у майстра виробничого навчання так і у здобувача освіти. Адаптація до нових умов істотно впливає на якість проведення навчальних занять. Спостереження свідчать про те, що чим краще згуртований колектив. Тим швидше проходить адаптація здобувачів освіти. Закінчення початкового періоду навчання, як правило показую, що колектив групи сформовано і адаптація пройшла успішно. Основне завдання на початковому етапі – навчити здобувачів освіти правильно виконувати трудові прийоми, на основі яких в майбутньому сформувати уміння та познайомити з основними принципами найбільш ефективного виконання робіт. Навчання здобувача освіти на навчальному етапі підрозділяють на дві стадії: основну і спеціальну.

 На основній стадії професійної підготовки закладається фундамент знань та умінь. Наскільки сильним він буде, залежить успіх подальшого навчання. Ця стадія починається з ознайомлення здобувачів освіти з обладнанням, інструментами і трудовими процесами. Здобувачі освіти набувають знання, навики та вміння, необхідні і характерні для даної професії. Крім цього, здобувачі освіти набувають також знання та вміння необхідні для подальшого оволодіння вибраною спеціальністю. В основу навчання закладена система послідовно складніших вправ, які допомагають здобувача освіти  оволодіти професією. Поступово в процесі навчання всі виробничі процеси постають перед здобувачами освіти не ізольованими, а взаємопов’язаними. Здобувачі освіти по новому починають оперувати набутими знаннями і вміннями, що дає їм можливість творчо підходити до праці. Майстер виробничого навчання на початковому періоді навчання опирається на той досвід здобувачів освіти, який вони засвоїли в процесі роботи. Його роль в тому, щоб допомагати здобувачам освіти розширити та збагатити досвід роботи. Практика показує, що вже на цьому ступені навчання здобувачів освіти необхідно ознайомити з організаційно-технічними основами сучасного виробництва, основними трудовими прийомами та операціями загально-професійного характеру, призначенням продукції, що виготовляється технічними умовами та технологічними процесами, виробничо-технологічною документацією, основами технологічного формування і аналізом результаті праці.
  Спеціальна стадія початкового періоду навчання пропонує оволодіння виробничими навиками необхідними для виконання роботи у відповідному темпі з додержанням технічних прийомів організації праці. На початковій стадії навчання можуть формуватися неправильні навики. Тому необхідно, щоб будь-яка робота виконувалась здобувачами освіти свідомо, щоб прийоми і операції розглядались не ізольовано одна від одного, а взаємопов’язано.
  Навики формуються шляхом багаторазового повторення вправ. Тому на початковій стадії вправи є основним методом навчання здобувача освіти.
  Закінчуючи початковий період навчання, здобувачі освіти вже познайомились з організацією робочого місця, інструментами, обладнанням, можуть виконувати технологічні процеси в строгій послідовності, додержуючись технічних умов, а також одержані навики в колективі.
На початковій стадії роботи з групою майстер виробничого навчання виступає, як єдиноначальник, висуває свої вимоги, пропонує свої плани. Поступово він «завойовує» спочатку невеликий актив, а потім більшість здобувачів освіти, і як тільки більша частина здобувачів освіти стає його однодумцями, він знімає з себе повноваження єдиноначальника.
  Колектив групи висуває свої органи самоврядування, тепер навчання і виховання ведеться уже спільно з активом групи.
  В умовах центрів трудова діяльність здобувачів освіти, як засіб естетичного виховання набуває особливого значення, оскільки одна з основних завдань естетичного виховання майбутніх робітників – розвиток морально-естетичних стимулів до праці.

 

 

 

 

 


4. Особливості виховної роботи в навчальній групі.


  Визначаючи зміст і форми організації виховної діяльності у професійних закладах різного типу, потрібно враховувати пріоритетні напрями:
  формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати; забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії рідного народу; формування мовної культури, оволодіння українською мовою; прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій всіх народів, що населяють Україну; виховання духовної культури особистості; створення умов для вільного вибору нею своєї світоглядної позиції; утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності; формування творчої, працелюбної особистості, виховання цивілізованого господаря  забезпечення повноцінного фізичного розвитку дітей і молоді, охорони та зміцнення їх здоров'я; виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки; формування глибокого усвідомлення взаємозв'язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю; забезпечення високої художньо-естетичної освіченості і вихованості особистості; формування екологічної культури людини, гармонії її стосунків з природою; розвиток індивідуальних здібностей і талантів молоді, забезпечення умов їх самореалізації; формування у дітей і молоді уміння міжособистісного спілкування та підготовка їх до життя в умовах ринкових відносин. Як відомо, провідна роль у навчанні й вихованні здобувачів освіти ПТНЗ належить майстрові виробничого навчання. Саме вони, поєднують у собі функції викладача, вихователя і наставника, вирішують основні завдання підготовки робітників, формують у своїх здобувачів освіти знання та навички з обраної професії. А також впливають на них особистою поведінкою, способом життя, своїми моральними якостями. Культуру поведінки, професійну майстерність, здобувачі освіти сприймають, як своєрідний еталон. Високоякісна, чітка і довершена робота майстра виробничого навчання, звичайно, захоплює здобувачів освіти, пробуджує в них інтерес та бажання оволодіти навичками професії. Саме професійна досконалість майстра виробничого навчання стає тим вирішальним фактором, на якому ґрунтується ставлення здобувачів освіти не лише до обраної професії, а й до праці загалом. Початковий стан формування професійної майстерності збігається з періодом навчання майбутнього спеціаліста. Успішним керуванням виховання майбутніх робітників передбачає поєднання зовнішніх і внутрішніх стимулів.                                                 Зовнішні стимули – це вимоги, які виходять від майстра виробничого навчання і спонукають здобувачів освіти до нових дій.
 Внутрішній стимул - виходять від самих здобувачів освіти, вони містять, зокрема, реакцію вихованців на поради і вказівки майстра виробничого навчання, коли зовнішні вимоги приймаються здобувачем освіти і стають його внутрішніми вимогами до себе, тоді застосовані майстром виробничого навчання  засоби і методи виховання стають ефективніші.
 Важливою умовою ефективності виховних зусиль є особистий приклад, глибоке знання справи, сувора вимогливість до себе, доброзичливе ставлення до здобувачів освіти, тактовність. Виховний процес у навчальній групі потрібно, грамотно, щоб усі здобувачі освіти бажали наслідувати норми та правила поведінки старших, виявили непримиримість до негативних вчинків інших.
  Отже, виховна робота з учнівською групою потребує системи відповідних, усебічно обґрунтованих і правильно організованих заходів.
  Проводячи виховну роботу з здобувачами освіти, майстер виробничого навчанння повинен виявити ініціативу у виборі теми самими здобувачами освіти, якщо вони готові, якщо ні то проводити додаткову роботу, вивчаючи їхні інтереси. У проведенні позаурочних заходів майстер виробничого навчання  повинен створити атмосферу невимушеного спілкування, емоційно-ділового сприйняття, здобувачами освіти актуальних проблем.
  Однією з найважливіших форм взаємодії майстра виробничого навчання є індивідуальна бесіда. На індивідуальну бесіду батьків можна запросити за власною ініціативою, вивчивши результат навчання здобувачів освіти. Під час підготовки до бесіди потрібно визначити низку питань, відповіді на які допоможуть планувати організацію виховної роботи з здобувачем освіти і групою у цілому. Потрібно надати можливість батькам розповісти про ті проблеми, з якими вони хотіли б познайомити в неформальній обстановці.
  Батьківські читання – дуже корисна і необхідна форма роботи. Батьківські читання дуже своєрідна форма роботи з батьками, що дає їм можливість не лише слухати лекції, а й самостійно вивчати літературу з проблематики. Така форма роботи допомагає батькам переглянути свої погляди на виховання, познайомитись з традиціями виховання здобувачем освіти в інших родинах, по-іншому подивитись на свою дитину і власне ставлення до неї. Цікавою і досить новою формою роботи з батьками є проведення батьківських вечорів. Батьківські вечори чудово згуртовують батьківський колектив. Такі вечори проводяться в групі в присутності здобувачем освіти, або без їх участі.
 Батьківські тренінги – досить ефективна, активна форма роботи з батьками, які усвідомлюють наявні проблеми батьків, прагнуть змінити стиль взаємодії з власною дитиною, зробити її більш відкритою та довірливою, розуміють необхідність набуття нових знань і вмінь з її виховання.
  Велике значення мають батьківські тренінги для батьків, що тільки-но почали набувати досвід у вихованні здобувачів освіти, щоб тренінг мав позитивний результат, він повинен охопити п’ять - вісім занять. Зазвичай він проводиться психологом навчального закладу, або людиною, яка має право проводити тренінгові роботу. За результатами участі в тренінгу психолог проводить співбесіду з майстром виробничого навчанння, класним керівником і дає рекомендації щодо організації взаємодії з кожним здобувачем освіти та кожною сім'єю. Успішне виконання навчально-виробничих і виховних завдань вимагає від майстра виробничого навчання чуйності і принциповості, високого рівня загальної і педагогічної культури, відмінних професійних умінь, любові до своєї спеціальності та до педагогічної праці, почуття нового, постійного вдосконалення професійної і педагогічної майстерності. Для практичного застосування у виховному процесі в навчальній групі ліцею рекомендуються такі методи вивчення колективу і особистості: психолого-педагогічне спостереження, бесіда, педагогічний експеримент, аналіз результатів діяльності, узагальнення незалежних характеристик, анкетування, письмові роботи - роздуми, висунення тези з доведенням, її правильності чи неспроможності, обговорення ситуацій, соціометричні методи тощо.
 Незалежно від того, якими методами проводиться вивчення, воно має відповідати науково обґрунтованим вимогам:
1) вивчення особистості і колективу повинно бути цілеспрямованим;
2) вивчення слід здійснювати систематично протягом року і всього періоду навчання, поступово накопичуючи матеріал за значний відрізок часу;
3) особистість слід вивчати в діяльності – навчально-виробничій, трудовій, суспільне корисній, громадській, а також у спілкуванні з однолітками, дорослими, батьками;

4) необхідно вивчати не окремі риси, а особистість у цілому;
5) вивчення особистості і колективу треба здійснювати комплексно;
6) при вивченні слід користуватися різними методами і прийомами;
7) вивчення має бути об'єктивним, неупередженим, з фіксуванням як позитивних, так і негативних рис особистості і колективу.
  Спостереження – найпоширеніший у практиці метод. Його застосовують під час проведення уроків виробничого навчання, практики, суспільне корисної праці, відпочинку, виконання громадських обов'язків та доручень. При застосуванні методу здобувачі освіти не повинні помічати і відчувати, що за ними спостерігають. При цілеспрямованому спостереженні увага педагога зосереджується на певних явищах. Слід не просто констатувати факти, а виявляти причини явища, аналізувати їх, визначати шляхи і засоби ефективного впливу на учня чи колектив. Для запису в щоденник чи картку рекомендується така схема: дата спостереження, аналіз причин явища, що спостерігається, заходи впливу, результати, висновки. На мою думку, немає потреби заводити картку спостережень на одного і того самого учня окремо майстру виробничого навчання і класному керівнику. Така картка може бути одна, а записи в ній роблять і класний керівник, і майстер виробничого навчання. Бесіда як метод вивчення дає змогу виявити мотиви поведінки, інтереси, нахили здобувачів освіти. Бесіду проводять з одним здобувачем освіти (індивідуальна бесіда), кількома (групова), з групою (колективна), а також з викладачами, що працюють з даними здобувачами освіти, батьками. Заздалегідь складають план бесіди, формулюють запитання. Групова або колективна бесіда може бути стандартизованою (всім ставляться однакові запитання) і не стандартизованою (містить обов'язкове коло запитань, які можуть ставитися в різному словесному оформленні). Запитання бувають прямі і непрямі. Залежно від мети і обставин бесіду проводять обидва педагоги разом чи один з них. Зауважу, що під час бесіди спочатку доцільно ставити запитання прості, зрозумілі, а потім складніші. Всі запитання мають бути лаконічними, конкретними і зрозумілими. Вони не повинні суперечити педагогічному такту і професійній етиці. Слід також врахувати, що під час бесіди різні обставини можуть викликати необ'єктивні відповіді. Аналіз результатів діяльності — навчальної, виробничої, трудової, громадської, естетичної, спортивної, письмових робіт-роздумів («Найщасливіший день у моєму житті», «Справжній друг», «Чи потрібне людині захоплення?», «Спробую на себе подивитись очима товариша», «Чи потрібно вчитись, коли й так маєш умілі руки?» та ін.), виготовлених саморобок, зібраних колекцій тощо. Такий аналіз дає змогу визначити практичні вміння здобувача освіти, спрямованість їх особистості, допомагає краще пізнати внутрішній світ підлітків. Результати аналізу фіксуються у щоденнику чи картці спостережень.
  Педагогічний експеримент: здобувачі освіти спостерігають у спеціально організованій педагогом ситуації, в якій би виявилися характерні риси особистості. Перед проведенням експерименту важливо визначити його мету, зав­дання, обрати місце і час проведення, продумати систему спостереження. Наприклад, якщо ви хочете з'ясувати, як здобувач освіти поводить себе з товаришами, чи розвинуте у нього почуття, колективізму, взаємодопомоги, то для цього можна під час участі в суспільне корисній праці, чергуванні групи по центру (або в іншому виді-роботи) направити його на складну або не зовсім приємну ділянку роботи. Поведінка здобувача освіти, якість виконаної ним роботи і взаємовідносини з однокурсниками під час її виконання дадуть педагогу необхідний матеріал для об'єктивних висновків. Метод узагальнення незалежних характеристик – обробка (аналіз та узагальнення) педагогом інформації, одержаної від інших викладачів, що працюють у даній навчальній групі, здобувачів освіти групи, їхніх батьків, друзів, представників громадських організацій, членів трудового колективу базового підприємства та ін. Одержані дані зіставляються з власними. Якщо існують суперечливі судження, оцінки, то необхідно з'ясувати причини розходжень. Різновидом зазначеного методу є метод педагогічного консиліуму, який передбачає колективне обговорення результатів вивчення учнів на основі певної програми, оцінювання тих чи інших якостей особистості, виявлення причин можливих відхилень у формуванні особистості та відбір засобів подолання виявлених недоліків.
Анкетування (письмове опитування) застосовують у таких випадках: коли необхідно одержати певні фактичні дані; з'ясувати ставлення здобувачів освіти до певного явища, події, проблеми; виявити їхні інтереси; одержати єдино можливі і короткі відповіді (так, ні). Анкети бувають відкриті (які містять лише запитання, а відповіді на них опитуваний має написати сам) і закриті (на кожне запитання пропонується кілька відповідей, одну з яких має вибрати опитуваний).

При складанні анкет потрібно додержувати таких вимог:
  1) кожне запитання анкети повинне бути логічно за­вершеним, чітким за змістом;
  2) варіанти відповідей у закритій анкеті мають передбачати можливі відповіді опитуваного, їх не повинно бути менше, ніж можуть назвати здобувачі освіти;

   3) питання формулюються так, щоб вони були зрозумілими для всіх опитуваних;
  4) не потрібно ставити запитання, які містять підказку.
  Щоб визначити інтерес і ставлення здобувачів освіти  до громадської роботи, виконуваних доручень, можна запропонувати такі запитання:
  Чи задовольняє вас доручення, яке ви виконуєте? Якщо ні, то чому? Що примушує вас виконувати доручення? Яке доручення ви виконували б з бажанням? Чи хотіли б ви не виконувати ніяких доручень, не займатися громадською роботою?

 На початку навчального року напередодні планування виховної роботи в групі доцільно вивчити ставлення здобувачів освіти  до позаурочних заходів, які проводяться в групі.                                                                                                                   

З цією метою здобувачам освіти пропонують такі запитання:  Які заходи, проведені в групі в минулому році, вам найкраще запам'ятались? Які теми, цікаві на ваш погляд, пропонуєте включити до плану виховної роботи групи? Що ви пропонуєте проводити частіше: бесіди, диспути, екскурсії, ділові або рольові ігри, усні журнали, прес-конференції, «Клуби подорожей», «Що? Де? Коли?», конкурси тощо?

Запропонуйте тему і форму проведення одного з них, який ви могли б розробити, організувати і. провести самі або разом з товаришами. Висування тези з доведенням її правильності чи неспроможності.
  Цей метод доцільно використовувати на виховних годинах під час проведення (або напередодні) бесіди, диспуту на певну тему. Наприклад, здобувачів освіти оцінюють тезу «Можна бути кваліфікованим робітником, майстром справи без загальної освіти» або «Можна бути хорошою людиною, лишаючись байдужим і лежнем». Висловлені здобувачем освіти судження і їх обґрунтування дають змогу судити про свідомость підлітків, їхніх життєвих установок, орієнтацій. Спираючись на них, майстер виробничого навчання і класний керівник обирають педагогічне доцільні напрями і засоби виховної роботи в колективі. Обговорення ситуації – цей метод дозволяє вивчати ціннісні орієнтації здобувачів освіти, їхні погляди, переконання, моральні критерії. Його застосовують на виховних годинах та інших позаурочних заходах. Для визначення моральної самооцінки учнів їм можна запропонувати дописати речення, наприклад:

  Понад усе я ціную в людині...
 Я поважаю своїх однолітків за те, що...
  Я не поважаю своїх однолітків тому, що...
  В собі я найбільше ціную...
  Мені здається, що мої товариші цінують мене за...
  Викладачі мене вважають...
  Мої батьки вбачають у мені...
  В собі я найбільше не приймаю...
  Моя головна життєва мета...
  Для досягнення цієї мети мені необхідно буде...
  Приймаючи будь-яке рішення, я керуюсь...


  У виховній роботі  працівники застосовують також соціометричний метод, розроблений американським психологом Дж. Морено. Цей метод дозволяє вивчити міжособистісні стосунки, симпатії і антипатії в навчальній групі, виявити реальних лідерів. Його суть полягає в тому, що здобувачам освіти пропонують відповісти (письмово) на запитання, які виявляють симпатію чи антипатію до інших членів групи. Основа запитань — «З ким би ви хотіли?..» Як правило, пропонуються два напрями діяльності — спільна праця (навчальна, виробнича) та відпочинок, розваги.
  Методика педагогічного впливу на особистість здобувача освіти – це система засобів, використовувана для педагогічно доцільної організації його трудовий, навчальної, суспільно корисної діяльності і дозвілля.
  До основних методів педагогічного впливу відносяться:
1) Особистий приклад чи педагога позитивний приклад видатної особистості.
2) Методи переконання – впливають на свідомість почуття і волю з метою формування і закріплення позитивних моральних якостей і усунення негативних. До них відносяться: етичні бесіди, лекції, розповіді, доповіді, диспути і т.д.

3) Методи привчання і вправи – багаторазове повторення дій з метою утворення і закріплення позитивних навичок і звичок.
4) Заохочення й осуд: заохочення —  схвалення, нагородження грамотою, преміювання, нагородження туристичною поїздкою, нагородження коштовним подарунком і т.д. Осуд – це засіб виховання, а не помсти чи приниження здобувача освіти. Крайньою формою осуду є покарання.
  У процесі навчання в центрі, виробничої практики на підприємстві формуються нові потреби та мотиви поведінки здобувача освіти, підвищується рівень їх самосвідомості. Про­те цього може не статись, якщо моральна атмосфера в центрі не на належному рівні, а в організації праці на виробництві мають місце певні недоліки. В зв'язку з цим у багатьох здобувачів освіти відбувається психологічна перебудова в негативному напрямі, адже і їхній попередній життєвий досвід не завжди буває позитивним. У цих здобувачів освіти з’являються нервозність або, навпаки, сором’язливість, апатія та інертність. За сприятливих умов цікава навчальна та виробнича діяльність, добрі стосунки з ровесниками та педагогами допомагають вихованцям швидше осмислити нові орієнтири в житті та поведінці, зай­няти активну життєву позицію. Завдання майстра виробничого навчання на цьому етапі — підбадьорити здобувача освіти, допомогти йому адаптуватися до нових умов життя, сприяти виявленню кращих людських якостей. Як це здійснити, який шлях обрати – кожний майстер виробничого навчання  повинен вирішувати сам, враховуючи власний досвід, особливості учнівської групи, кожного здобувача освіти. Для досягнення визначеної мети йому потрібно об'єктивно оцінювати навчальну, виробничу та громадську діяльність здобувачів освіти, їхні індивідуальні особливості. Характеризуючи здобувача освіти, не можна спиратися на окремі негативні його риси або факти з життя. Водночас слід пам'ятати, що надмірна поблажливість може формувати у вихованців занижену самооцінку і думку про те, що до них нікому немає діла. Поверховість, необ'єктивність суджень педагогів заважає, знижує ефективність навчально-виховного процесу. Тому майстер виробничого навчання повинен враховувати, що здобувачі освіти, починаючи навчання в ліцеї, критично оцінюють нові умови навчання, проживання, спілкування тощо. В них формується своє уявлення про життя, яке не завжди збігається з уявленням викладачів, класних керівників, майстрів виробничого навчання, батьків, а тому досить часто вихованці помиляються і підсвідоме чекають від старших поради чи допомоги. Проте не можна забувати, що таку пораду чи допомогу здобувачі освіти приймають лише за умови доброзичливих стосунків з педагогами. Тільки тоді можливі відвертість, щирість і майстер виробничого навчання  зможе виявити ту позитивну основу, на якій посилюється ефективність виховного впливу. Це допомагає вихованцям осмислювати свої вчинки, можливості, нахили. Формування таких стосунків потребує від майстра терпіння, педагогічного такту і робить неприпустимими декларативність у роботі, тиск авторитетом.
Планування виховної роботи в навчальній групі — це осмислення процесу виховання, визначення його перспектив. Планування допомагає майстрові виробничого навчання та класному керівникові спрямовувати свою педагогічну діяльність, визначати цілісну виховну систему, проектувати розвиток окремої особистості та учнівського колективу в цілому. Плануючи виховну роботу в навчальній групі, слід враховувати інтереси і потреби вихованців. Рекомендую таку орієнтовну схему вивчення особистості здобувача освіти: Прізвище, ім'я, по батькові. Рік народження. Наявність батьків (мати, батько). Матеріальне становище сім'ї. Наявність здібностей до обраної професії. Чи дорожить справами учнівського колективу? Чому? Кругозір. Основні риси характеру. Як ставиться до товаришів і старших? Характер ініціативності (висока і постійна, несистематична, безініціативний). Чи користується авторитетом серед товаришів? Причини конфліктів з товаришами. Ставлення до побутової праці. Ставлення до громадської роботи. Які громадські доручення виконує? Як їх виконує? Інтерес до життя країни. Розвиток мови. Виконання вимог майстра виробничого навчання, класного ке­рівника, наставника учнівського колективу. Чим займається у вільний час? Участь у роботі громадських організацій та об'єднань за інте­ресами. Стан здоров'я. Визначити взаємини в учнівському колективі, його структуру (офіційну та неофіційну, неформальні угруповання). З цією метою можна використати анкету «Що ти знаєш про себе і своїх однолітків?», твір «Наша група». Анкета «Що ви знаєте про себе і своїх однолітків?»

1. Хто з ваших товаришів сумлінно ставиться до навчання? Чому?

2. Що, на вашу думку, знижує інтерес до навчання?

3. Хто виявляє старанність під час виробничої практики? Чому?

4. Ваші пропозиції щодо покращання організації виробничої практики.

5. Хто з товаришів охоче виконує громадські доручення? Чому?

6. Чому деякі учні без бажання виконують громадські дору­чення?

7. Хто вам подобається і з ким би ви хотіли жити в гуртожитку в одній кімнаті? Чому?

8. Які особистісні якості є причиною вашого небажання жити в одній кімнаті з тим чи іншим учнем?

 Твір Наша група Чи дружна наша група? (Так, ні, не дуже. Чому?) Чи задоволений ти ставленням товаришів до себе? (Так, ні, не дуже. Чому?) Як ти думаєш, тебе поважають у групі? Що тобі не подобається в поведінці товаришів, а що хотів би перейняти? Що б ти запропонував для того, щоб група була дружнішою? Плануючи виховну роботу в навчальній групі, майстер виробничого навчання  і класний керівник враховують її особливості на кожному етапі навчання, а саме: на першому курсі юнаки та дівчата проходять соціально-психологічну та професійну адаптацію, ознайомлюються з підприємством-замовником, на другому – закріплюють основи професійної майстерності, збагачують досвід громадської роботи, на третьому – готуються до самостійної трудової діяльності. Оскільки планування виховної роботи є творчим процесом, неможливо рекомендувати єдину, назавжди визначену структуру плану. Це б стримувало розвиток ініціативи та педагогічний пошук вихователів.
  Головним у плані є його зміст, чітке визначення мети і завдань виховання, шляхів їх реалізації. Основними вимогами до плану виховної роботи є: відповідність запланованих творчих справ визначеним виховним завданням, рівневі розвитку учнівського колективу; конкретність плану; чітке визначення відповідальних осіб та строків виконання; врахування інтересів, нахилів, захоплень здобувачів освіти, умов ліцею, підприємства-замовника; творче поєднання різних форм і методів виховної роботи тощо. Плануючи виховну роботу в навчальній групі, майстер виробничого навчання, класний керівник повинні висувати перед здобувачами освіти перспективу «завтрашньої радості» (А.С. Макаренко).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Педагогічна взаємодія майстра виробничого навчання і класного керівника


  Майстер виробничого навчання не повинен працювати один, успіх навчально-виховної роботи залежить від спільних зусиль всього інженерно-педагогічного колективу ліцею. Принципи трудової діяльності колективу складаються з спільної методики навчання і виховання; єдиних вимог до учнів; взаємодопомозі  кращих зразків досвіду. Психологічний клімат колективу визначає ідеально-моральна направленість і задоволення працею, єдність і згуртованість, традиції і характер взаємовідновлень членів колективу. Майстри виробничого навчання, викладачі і вихователі повинні дотримуватись єдиних принципів навчання і виховання. Особисті відношення майстрів виробничого навчання, викладачів і вихователів повинні відповідати високим принципам моралі. Спільна робота майстрів виробничого навчання та класних керівників з виховання здобувачів освіти може здійснюватись ефективно лише за наявності між ними відносин взаємодії. Взаємодія майстра виробничого навчання та класного керівника виникає і розвивається в процесі їх професійної педагогічної діяльності. Вона зумовлена їхнім соціальним статусом і соціальними ролями — об'єктивними, виробленими суспільством функціями, що повинні ними виконуватись у конкретній трудовій діяльності. Об'єднання зусиль майстра виробничого навчання і класного керівника базується на координації і згуртованості їхніх дій, які виявляються: в узгодженості функціонально-рольових очікувань (уявлень про те, що саме і в якій послідовності повинен виконувати кожен із двох керівників навчальної групи під час реалізації спільної виховної мети); формуванні єдиних педагогічних позицій і вимог до здобувачів освіти, критеріїв виховної діяльності в навчальній групі; координації дій; рівноцінному розподілі відповідальності за успіхи і невдачі у виховній роботі тощо.
  Педагоги, які організовують виховну діяльність навчальної групи, мають діяти як колектив, як єдине ціле. Тут доречно пригадати слова Макаренка:  «Повинен бути колектив вихователів, і там, де вихователі не об'єднані в колектив і колектив немає єдиного плану роботи, єдиного тону, єдиного точного підходу до дитини, там не може бути ніякого виховного процесу... Колектив вихователів, об'єднаний спільною думкою, переконанням, допомогою один одному, вільний від заздрощів один до одного, вільний від індивідуальної і особистої погоні за любов'ю вихованців, - тільки такий колектив і може виховувати дітей»                                                                               

У багатьох професійних навчально-виховних закладах на класного керівника і майстра виробничого навчання покладається однакова відповідальність за результати роботи навчальної групи. Практикуються спільні звіти обох педагогів на, щомісячному підведенні підсумків навчально-виховної роботи, взаємозаміна на випадок відсутності одного з них. Вони спільно визначають мету і виховні завдання, єдині педагогічні вимоги до здобувачів освіти, критерії виховної роботи. Обговорюються можливості і завдання кожного із них, визначаються ділянки роботи, за які кожен нестиме особисту відповідальність, а також ділянки спільної роботи і відповідальності. При цьому обов'язково враховують рівень педагогічної кваліфікації, досвід роботи,) особисті і ділові якості, бюджет часу майстра виробничого навчання і викладача. Педагоги, які організовують виховну діяльність навчальної групи, мають діяти як колектив, як єдине ціле. Як же на практиці реалізуються принципи взаємодії? Звернімося до конкретного досвіду спільної виховної роботи класних керівників і майстрів виробничого навчання. У їхній діяльності є певна система, що передбачає: спільний аналіз контингенту здобувача освіти групи; визначення мети, перспективних і актуальних завдань виховної роботи; обговорення своїх можливостей, визначення конкретних для кожного і спільних ділянок роботи; вибір засобів і методів виховної роботи; спільне проведення виховних заходів; колективний аналіз результатів виховної діяльності, досягнень та недоліків групи, взаємодопомога, взаємоповага. Відомо, що ефективність виховного процесу значною мірою залежить від того, чи добре педагоги знають своїх вихованців. Вони об'єднують свої зусилля вже на етапі прийому документів до ліцею, коли проводять бесіди з абітурієнтами і їхніми батьками. На початку навчального року проводять анкетування з метою вивчення не тільки статистичної інформації, а й уподобань здобувачів освіти, їхніх потреб, інтересів та життєвих планів, ставлення до обраної професії тощо. Пізніше, коли між здобувачами освіти складуться певні стосунки і почне формуватися структура групи, проводиться друге анкетування – соціометричне, яке допомагає визначити лідерів, організаторів первинного колективу, правильно розподілити громадські доручення, налагодити самоврядування. Зміст анкет розробляє класний керівник, а конкретну роботу з ними в учнівських групах проводять майстри виробничого навчання, які більше спілкуються з підлітками. Аналізують анкету пе­дагоги разом. Вони обмінюються думками, власними спостереженнями, накреслюють конкретні заходи, складають проект плану виховної роботи. До речі, класний керівник веде необхідну документацію своєї навчальної групи, визначає тематику і зміст виховних годин, батьківських зборів; координує діяльність викладачів, що працюють з здобувачами освіти групи; подає методичну допомогу активу, окремим учням тощо. Тобто викладач здійснює педагогічний вплив на процес виховання в навчальній групі, а майстри виробничого навчання беруть на себе організаторські функції, наприклад організацію суспільне корисної праці, контроль за відвідуванням, харчуванням здобувачів освіти, забезпечен­ня їх формою тощо. Між майстрами виробничого навчання, викладачем і здобувачами освіти складаються не тільки ділові, офіційні, а й товариські стосунки взаємодопомоги, доброзичливості, взаємоповаги, зацікавленості у спільних виховних результатах. Цікаво, що спочатку офіційне спілкування класного керівника і майстрів виробничого навчання згодом також переростає у товариське спілкування. Такий тип взаємовідносин у мікроколективі педагогів, коли лідером (або провідним) у спрямуванні виховного процесу в навчальній групі є класний керівник, найбільш поширений. При встановленні типу взаємодії потрібно враховувати педагогічний досвід, кваліфікацію майстра виробничого навчання і класного керівника, їхні ділові якості, інтелектуальний, рівень, психологічні особливості, індивідуальні можливості у виховній роботі з підлітками. Важливо керуватися не особистими амбіціями, не змагатися у тому, хто має більший вплив на здобувачів освіти, а бажанням досягти виховної мети. Неодмінною умовою формування високого рівня взаємодії є взаємоповага, доброзичливість, взаємодопомога педагогічних працівників, їхня любов до дітей, до обраної професії. Зазначимо, що в одному й тому самому центрі можливі різні варіанти взаємодії педагогів навчальної групи. Це цілком природно, і тут не потрібні інструкції про те, хто має бути лідером у виховному процесі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



  

 Список використаних джерел

  1. Артюшина М. В., Романова Г. М., Пуховська Л. П. Сучасні педагогічні технології професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників. // Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України). Збірник наукових праць. - Київ: Видавничий дім «Сам», 2017. – С. 313-320.
  2. Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В.Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання. 2010. №1 (15) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://valbykov.blogspot.com/p/blog-page_3.html –Загол з екрану. – Мова укр.
  3. Буркова Л. Технології в освіті //Рідна школа. – 2001. – № 2. – С. 18 – 19.
  4. Волкова Т. В. Інтеграція педагогічної та комп’ютерно-інформаційної підготовки майбутнього викладача спеціальних дисциплін професійнотехнічного навчального закладу : дис... канд. пед. наук : 13.00.04 : теорія та методика професійної освіти / Т. В. Волкова. – К., 2007. – 186 с.
  5. Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях : навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної педагогічної освіти / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Вінниця: Планер, 2005. – 366 с. 3. Лук’яненко Г. І. Дидактичні засади формування практичних умінь учнів ПТНЗ засобами інформаційно-телекомунікаційних технологій / Г. І. Лукяненко // Теорія і практика професійно-технічної освіти в контексті інтеграції України в європейський освітній простір: тези звітної науково-практичної конференції (23–24 квітня 2008 р.) / За заг. ред. В. О. Радкевич. – К., 2008. – Ч. 1. – 140 с.
  6. Десятов Т.М. Взаємовплив національного і міжнародного досвіду в професійній освіті // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр.– КиївВінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 26-28
  7. Дичківська М.І. Інноваційні педагогічні технології: навч.посіб. / І.М. Дичкківська. –К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
  8. Зязюн І.А. Технологізація освіти в контексті удосконалення професійного розвитку особистості // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992-2002. Збірник наукових праць до 10-річчя АПН України /Академія педагогічних наук України. – Частина 2. – Харків: «ОВС», 2002. – С. 28-45.
  9. Інноваційні педагогічні технології навчання професії / Пікуліна А.С., Максименко Ю.Б., Матвєєв Г.П., Заславська С.А., Сілаєва І.Є, Костюченко М.П., Молчанов В.М.; За ред. Нікуліної А.С. – Донецьк: Донецький інститут післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників, 2005. – 385 с
  10.  Концепція розвитку професійно-технічної (професійної) освіти в Україні // Освіта України. –2004. – № 56-57. – С. 3, 5.
  11.  Кремень В. Г. Проблеми якості української освіти в контексті сучасних цивілізаційних змін / В. Г. Кремень // Український педагогічний журнал. –2015. – № 1. – С. 8–15.
  12.  Курбатов О. П. Інноваційні технології навчання при підготовці кваліфікованих робітників в системі професійно-технічної освіти [Текст] / О. П. Курбатов // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. – Х., 2005. – Вип. 10. – С. 163–171.
  13.  Морзе Н. В. Моделі ефективного використання інформаційнокомунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі [Електронний ресурс] / Н.В. Морзе, О.Г. Глазунова // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2008. – №2(6). – Режим доступу до журн. : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/content/ 08 mnvshi.htm.
  14.  Нісімчук А.С., Падалка О.С., ШпакО.Т. Сучасні педагогічні технології: Навч. Посібник. – К., 2000. – С. 9 – 14.
  15.  Паржницький В. В. Інноваційні педагогічні технології та шляхи впровадження їх у навчальний процес ПТНЗ / В. В. Паржницький // Професійно-технічна освіта: інноваційний досвід, перспективи: Науково-методичний збірник / Упорядник Н.І. Бугай. – Вип. 1. – К., 2005. – С. 63-70.
  16.  Педагогічні технології. Навчальний посібник для вузів // Укр. держ. пед. університет ім. М. Драгоманова; Падалка О.С. (ред.) та ін. К.: Українська енциклопедія, 1995. – 253 с.
  17.  Педагогічні технології у неперервній професійній освіті / [С. О. Сисоєва, А. М. Алексюк, П. М. Воловик, О. І. Кульчицька, Л. Є. Сігаєва]; Академія педагогічних наук України; Інститут педагогіки і психології професійної освіти ; С. О. Сисоєва (ред.). −К. : ВІПОЛ,

2001. − 502с.

  1.  Педагогічні технології. Досвід. Практика. Довідник. - Полтава: ПОІПОП, 1999. – 376 с.
  2.  Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи.– Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. – 234 с.
  3.  Радкевич В. Інноваційні процеси в сучасній професійній школі / В. Радкевич // Професійно-технічна освіта: інноваційний досвід, перспективи: Науково-методичний збірник / Упорядник Н. І. Бугай. – Вип. 1. – К., 2005. – С. 9-13.
  4.  Стрельніков В.Ю. Педагогічні основи забезпечення особистісного і професійного розвитку студентів засобами інноваційних технологій навчання. – Книга 2. – Полтава, 2002. – с. 145, 9

1

 

docx
Додано
27 грудня 2023
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку