Креативність - прояв кмітливості - здатність досягати мети, знаходити вихід із безвихідної ситуації.
" Критичне мислення- складний ментальний процес, який починається із залучення інформації і закінчується прийняттям рішень".
Презентація «Методи критичного мислення» за допомогою вправ:«Фішбоун»«Шість капелюхів»«Ромашка запитань (Блума)» Вчитель: Каріна ТОКАН
Номер слайду 2
Автор прийому «Fishbone»– професор Кауро Ішикава, тому часто називають діаграми Ішикава. Мета «Фішбоун» полягає в постановці проблеми, яка вивчається на уроці, у визначенні її аспектів і знаходження аргументів, фактів на підтвердження тієї або іншої точки зору на цю проблему. Голова – тема або проблемне питання. Верхні кістки – основні поняття теми (факти). Нижні кісточки – суть поняття (причини). Хвіст – висновок із міркувань. Записи мають бути короткими, ключовими словами або фразами, що відображають суть. Фішбоун
Номер слайду 3
Метод потребує постійного заохочення учнів до пошуку фактів, вміння користуватись ними та робити висновки з вивченої теми.
Номер слайду 4
Шість капелюхів Це простий спосіб паралельного мислення (співіснування різних точок зору одночасно). Принцип організації технології полягає в тому, що кожен учень в процесі обговорення якоїсь проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюха. Шість капелюхів дають змогу вміло диригувати цілим оркестром думок, керувати мисленням. Чому саме капелюхи? Капелюх легко одягнути і легко зняти. А значить можна легко зняти капелюха, приміряти на себе капелюх іншого учасника, тим самим тренуючи різні типи мислення, розуміючи хід думок інших учасників.
Номер слайду 5
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію. Білий капелюх
Номер слайду 6
Червоний капелюх Червоний капелюх дає можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень.
Номер слайду 7
Чорний капелюх Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти.
Номер слайду 8
Жовтий капелюх. Сонце й оптимізм. Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони.
Номер слайду 9
Синій капелюх Використовується щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.
Номер слайду 10
Зелений капелюх Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли він використовується, кожний прикладає творчі зусилля.
Номер слайду 11
Шість капелюхів Метод використовується на уроках. Математики ( задачі на логіку, задачі з двома або більше варіантами відповіді, вивчення величин); Української мови та літературного читання ( при читанні текстів, аналізі тексів, при вивченні складних правил та їх аналізу); Я досліджую світ – Я у світі( при аналізі певних тем, що стосуються сім’ї , вивченні пір року, чи природніх явищ тощо.)
Номер слайду 12
Ромашка запитань (Блума)
Номер слайду 13
Прості запитання Що? Хто? Коли? Де? Як? Скільки?Запитання, відповідаючи на які, потрібно назвати якісь факти, згадати і відтворити певну інформацію.
Номер слайду 14
Уточнюючі запитання Тобто ти кажеш, що ...? Якщо я правильно зрозумів, то ...? Ставляться для розкриття змісту прочитаного. Іноді їх ставлять з метою перевірки сприйняття учнями інформації, яка є у повідомленні.
Номер слайду 15
Практичні запитання Як можна застосувати…? Що можна зробити з…? Цей тип запитання спрямований на встановлення взаємозв’язку між теорією і практикою.
Номер слайду 16
Синтезні запитання Чому, на вашу думку...? У чому причина того, що...? Спрямовані на встановлення причинно-наслідкових зв’язків, у відповіді має бути елемент самостійності.
Номер слайду 17
Оціночні запитання Чому щось добре, а щось погано? Як ви ставитеся до вчинку головного героя? Ставляться учням для того, щоб вони сформулювали власні судження про добре і погане, або справедливе і несправедливе
Номер слайду 18
Творчі запитання Що змінилося б…? Що буде,якщо…? Як ви думаєте, як…? Запитання пов’язані із творчим розв’язанням проблем. Такі запитання можуть мати багато найрізноманітніших відповідей.