МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» за професією «Кухар» на тему:
«Основи енергоефективності»
Підготовив:
викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Основи енергоефективності.
Ця методична розробка спрямована на те, щоб ознайомити здобувачів освіти з основними поняттями та практичними аспектами енергоефективності, з акцентом на застосування цих знань у професії кухар.
Мета уроку:
-
Навчальна: Надати здобувачам освіти базові знання про енергоефективність та способи її впровадження у професійній діяльності кухара.
-
Розвивальна: Розвивати у здобувачів освіти вміння аналізувати енерговитрати та обирати енергоефективні технології у роботі кухні.
-
Виховна: Виховувати відповідальне ставлення до ресурсів, формувати екологічну свідомість.
Тип уроку: Комбінований урок з елементами лекції, практичних завдань та обговорення.
Завдання уроку:
-
Визначити ключові поняття енергоефективності.
-
Ознайомити здобувачів освіти із методами підвищення енергоефективності на кухні.
-
Розглянути конкретні приклади застосування енергоефективних технологій у кулінарії.
Обладнання та матеріали:
-
Комп’ютер, проектор для презентацій.
-
Роздаткові матеріали з інформацією про енергоефективне обладнання.
-
Фліпчарт або дошка для записів.
Методи навчання:
-
Лекційний виклад.
-
Демонстрація наглядного матеріалу.
-
Практичні завдання та аналіз кейсів.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань……………………………………………………..5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу…………………………………………..20-25 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань………………………………..15-20 хв.
V. Підсумок уроку, домашнє завдання та рефлексія…………………5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання здобувачів освіти, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань:
-
Бесіда з метою визначення рівня обізнаності здобувачів освіти щодо енергоефективності.
-
Обговорення повсякденного використання енергоресурсів на кухні та їх вплив на довкілля та економіку.
ІІІ. Виклад нового матеріалу:
Енергоефективність — це раціональне використання енергії для досягнення бажаного результату з мінімальними витратами. Іншими словами, це здатність виконувати ту саму роботу або отримувати той самий результат, використовуючи менше енергії. Основна мета енергоефективності — скоротити енергоспоживання без погіршення якості продукції або послуг.
Енергоефективність є важливим аспектом не лише для економії ресурсів, а й для зменшення впливу на довкілля. Вона сприяє зменшенню викидів парникових газів, що є ключовим фактором у боротьбі зі зміною клімату.
-
Значення енергоефективності в різних галузях, зокрема в кулінарії.
-
Промисловість: У промислових процесах енергоефективність досягається завдяки модернізації обладнання, оптимізації виробничих процесів та використанню відновлюваних джерел енергії. Це допомагає зменшити витрати на енергію та підвищити конкурентоспроможність.
-
Будівництво: В будівництві використовуються енергоефективні технології для зниження енергоспоживання будівель — ізоляційні матеріали, енергоощадні вікна, сонячні батареї та системи вентиляції з рекуперацією тепла.
-
Транспорт: В автомобільній галузі енергоефективність досягається завдяки розробці більш економних двигунів, використанню електротранспорту, а також впровадженню нових технологій, які дозволяють скоротити витрати палива.
-
Кулінарія: На кухні енергоефективність проявляється у використанні сучасного обладнання, яке споживає менше електроенергії чи газу. Також важливою є оптимізація процесів приготування їжі, щоб досягати максимальних результатів з мінімальними витратами ресурсів.
-
Зменшення енергоспоживання у повсякденній діяльності кухара.
-
Енергоощадне обладнання на кухні:
-
Приклади енергоефективної техніки: індукційні плити, конвекційні печі, мультиварки.
-
Вибір обладнання з маркуванням енергоефективності (клас енергоефективності від A до G).
-
Методи енергозбереження під час приготування їжі:
-
Використання посуду з високою теплопровідністю (чавун, сталь).
-
Приготування страв під закритою кришкою для економії тепла.
-
Використання залишкового тепла (наприклад, виключення плити за декілька хвилин до завершення приготування).
-
Економія води і електроенергії:
-
Ефективне використання води при митті посуду та продуктів.
-
Використання сучасних посудомийних машин, які споживають менше води та електроенергії.
-
Екологічний аспект:
-
Як енергоефективність впливає на зменшення викидів CO₂.
-
Способи зменшення кількості відходів на кухні (компостування, переробка).
-
Енергоефективність у кулінарії
У кулінарії, енергоефективність означає використання обладнання та методів, що дозволяють зменшити споживання енергії під час приготування їжі. Наприклад, використання сучасної техніки з класом енергоефективності «A» чи «A+» допомагає знизити енергоспоживання до 30-40%. Крім того, методи приготування, як-от готування на низьких температурах або використання кришок для каструль, також сприяють економії енергії.
-
Важливість зменшення енергоспоживання для кухара
Для кухара енергоефективність має кілька важливих аспектів:
-
Економія коштів: Зменшене споживання енергії безпосередньо впливає на зменшення витрат на електроенергію та газ, що важливо як для приватних, так і для професійних кухарів у ресторанах.
-
Екологічна відповідальність: Зниження енергоспоживання зменшує кількість викидів CO₂, що є важливим внеском у боротьбу зі зміною клімату.
-
Тривалість роботи обладнання: Використання енергоефективних технологій сприяє меншому зношуванню обладнання, що продовжує його термін служби та зменшує потребу в ремонті.
-
Якість роботи: Енергоефективне обладнання часто є більш сучасним і продуктивним, що дозволяє кухарам працювати швидше та ефективніше.
Таким чином, зменшення енергоспоживання у щоденній роботі кухара — це не лише можливість заощадити, але й важливий внесок у захист навколишнього середовища та підвищення ефективності кухарської праці.
ІV. Закріплення знань:
-
Практична вправа: Здобувачі освіти обирають приклад обладнання або процесу, який може бути оптимізований з точок зору енергоефективності, і описують свої пропозиції.
-
Групова робота: Обговорення можливих варіантів підвищення енергоефективності на прикладі конкретної кухні (шкільної, ресторанної або домашньої).
Оцінювання знань:
-
Оцінка участі здобувачів освіти у практичній роботі, активності під час обговорення.
-
Оцінювання виконання домашнього завдання на наступному уроці.
V. Підсумок уроку:
-
Підведення підсумків, коротке повторення основних понять.
-
Обговорення ефективності застосування енергоефективних технологій у роботі кухара.
-
Відповіді на запитання здобувачів освіти.
Домашнє завдання:
-
Підготувати коротку презентацію або звіт на тему: «Як підвищити енергоефективність у закладі громадського харчування: пропозиції та обґрунтування».
Рефлексія:
-
Викладач аналізує наскільки здобувачі освіти зрозуміли тему, та оцінює, як знання можуть бути застосовані у їхній професійній діяльності.