МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» за професією «Слюсар з ремонту колісно транспортних засобів» на тему:
«Енергоефективне використання матеріалів, ресурсів та енергозберігаючого обладнання у професійній діяльності та у побуті. Способи енергозаощадження»
Підготовив:
викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Енергоефективне використання матеріалів, ресурсів та енергозберігаючого обладнання у професійній діяльності та у побуті. Способи енергозаощадження. (за професією «Слюсар з ремонту колісно транспортних засобів»)
Ця методична розробка допоможе здобувачам освіти сформувати практичні навички енергозаощадження та ефективного використання ресурсів, що є важливими для їхньої майбутньої професійної діяльності та побутового життя.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з принципами енергоефективного використання матеріалів та ресурсів у ремонті транспортних засобів і в побуті.
-
Розвивальна: Розвивати практичні навички використання енергозберігаючого обладнання та впровадження технологій енергозаощадження в професійній діяльності та повсякденному житті.
-
Виховна: Виховувати екологічну відповідальність та економне ставлення до енергоресурсів як у професійній, так і в побутовій сфері.
Тип уроку: Комбінований урок (лекція з демонстрацією та практичними завданнями).
Завдання уроку:
-
Ознайомити здобувачів освіти з методами енергоефективного використання ресурсів і обладнання.
-
Навчити аналізувати та застосовувати енергозберігаючі технології під час ремонту колісно транспортних засобів.
-
Розглянути способи енергозаощадження в побуті та їхнє значення для екології та економіки.
Обладнання та матеріали:
-
Енергозберігаюче обладнання (світлодіодне освітлення, інструменти з низьким енергоспоживанням).
-
Презентація про способи енергозаощадження.
-
Роздаткові матеріали з інформацією про енергоефективні технології у професійній діяльності та побуті.
-
Витяги з нормативних актів щодо енергозбереження.
Методи навчання:
-
Лекційний виклад матеріалу.
-
Демонстрація обладнання та прикладів енергозберігаючих технологій.
-
Практичні завдання (оцінка енергоефективності обладнання).
-
Групове обговорення та рефлексія.
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань……………………………………………………..5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу…………………………………………..25-30 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань………………………………..15-20 хв.
V. Підсумок уроку, рефлексія та домашнє завдання…………………...5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань:
-
Бесіди про важливість економного використання енергоресурсів у професійній та побутовій діяльності.
-
Запитання до здобувачів освіти щодо їхнього досвіду енергозаощадження у побуті та на робочому місці.
ІІІ. Виклад нового матеріалу:
Тема "Енергоефективне використання матеріалів, ресурсів та енергозберігаючого обладнання у професійній діяльності та в побуті" охоплює практичні аспекти економії енергії та ресурсів як на робочому місці, так і в повсякденному житті. Це важлива тема для розуміння того, як можна ефективно зменшити витрати та вплив на довкілля.
1. Енергоефективне використання матеріалів та ресурсів:
-
У професійній діяльності:
-
Вибір матеріалів: Використання ресурсів із високою енергоефективністю (наприклад, легші, міцніші матеріали для зменшення витрат енергії під час обробки).
-
Оптимізація виробничих процесів: Використання таких технологій, які знижують споживання енергії, наприклад, автоматизація виробничих ліній або використання технологій з рекуперацією енергії (повернення тепла, енергії для подальшого використання).
-
Мінімізація відходів: Переробка відходів і вторинне використання матеріалів знижує споживання енергії на виробництво нових матеріалів.
-
Енергоефективне обладнання: Використання обладнання з високим коефіцієнтом корисної дії (ККД), яке споживає менше енергії (електродвигуни з підвищеною ефективністю, інверторні компресори).
-
У побуті:
-
Енергоощадні матеріали: Використання теплоізоляційних матеріалів у будинках (утеплення стін, вікон, дахів) для зниження витрат енергії на опалення та охолодження.
-
Ресурсоефективні прилади: Використання сучасних побутових приладів класу енергоефективності А+ та вище (холодильники, пральні машини, кондиціонери).
-
Правильне використання ресурсів: Раціональне використання води та електроенергії в побуті, наприклад, використання економічних режимів при митті посуду або пранні, відключення приладів від розетки, коли вони не використовуються.
2. Способи енергозаощадження:
-
У професійній діяльності:
-
Автоматизація процесів: Застосування автоматичних систем керування освітленням, вентиляцією та опаленням для зменшення споживання енергії.
-
Енергоефективні робочі місця: Організація робочого простору із застосуванням LED-освітлення, яке споживає значно менше енергії, ніж традиційні лампи.
-
Планування робочих процесів: Оптимізація логістики для скорочення витрат палива та енергії при транспортуванні товарів і матеріалів.
-
Використання відновлюваних джерел енергії: Впровадження сонячних батарей або вітрових турбін на підприємствах для часткової або повної заміни традиційних джерел енергії.
-
У побуті:
-
Ефективне використання приладів: Відключення електроприладів від мережі, коли вони не використовуються, а також використання енергоощадних ламп (LED або CFL) замість традиційних ламп розжарювання.
-
Використання енергоефективних систем опалення та охолодження: Терморегулятори на батареях, програмовані термостати, які дозволяють економити енергію за рахунок автоматичного контролю температури в приміщенні.
-
Відновлювальні джерела енергії в побуті: Сонячні панелі для виробництва електроенергії або нагріву води.
Практичні поради щодо енергозаощадження:
-
Заміна ламп розжарювання на LED: Це простий спосіб зекономити до 80% електроенергії, адже LED-лампи служать довше і споживають менше енергії.
-
Оптимізація використання води: Використання водозберігаючих змішувачів і душових насадок знижує витрати гарячої води і, відповідно, енергії на її підігрів.
-
Використання побутової техніки в енергоощадних режимах: Це допомагає не тільки зберегти енергію, але й продовжити термін служби техніки.
Підсумок:
Енергоефективне використання матеріалів та енергозберігаючого обладнання є важливим як для професійної діяльності, так і для побуту. Раціональне споживання ресурсів, впровадження сучасних технологій та обладнання з високим ККД дозволяє зменшити витрати на енергоресурси, підвищити ефективність роботи та знизити негативний вплив на довкілля.
ІV. Закріплення знань:
-
Практична вправа: Здобувачі освіти оцінюють енергоефективність різних типів обладнання для автосервісів та побутової техніки, аналізують їхні характеристики щодо споживання енергії.
-
Групова робота: Розробка пропозицій для впровадження енергоефективних технологій на автосервісі або у власному побуті.
Оцінювання знань:
-
Оцінка активності здобувачів освіти під час обговорення та практичних завдань.
-
Оцінювання результатів практичної вправи щодо аналізу енергоефективності обладнання.
-
Оцінка виконання домашнього завдання на наступному уроці.
V. Підсумок уроку:
-
Узагальнення основних аспектів енергоефективного використання матеріалів та ресурсів у професійній та побутовій діяльності.
-
Обговорення шляхів застосування отриманих знань у професії слюсаря.
Рефлексія:
-
Обговорення з здобувачами освіти, наскільки вони зрозуміли важливість енергоефективного використання матеріалів та ресурсів у професійній діяльності та побуті, і як вони планують застосовувати ці знання у майбутньому.
Домашнє завдання:
-
Підготувати коротку доповідь на тему: «Способи впровадження енергозберігаючих технологій у побуті та на підприємстві».