МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» за професією «Слюсар з ремонту колісно транспортних засобів» на тему:
«Основи енергоефективності. Нормативно-правові акти у сфері енергозбереження»
Підготовив:
викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Основи енергоефективності. Нормативно-правові акти у сфері енергозбереження. (за професією «Слюсар з ремонту колісно транспортних засобів»)
Ця методична розробка спрямована на формування у здобувачів освіти базових знань про енергоефективність та нормативні акти, які регулюють енергозбереження в автомобільній промисловості, що дозволить їм ефективно працювати у цій сфері та дотримуватись сучасних екологічних стандартів.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з основами енергоефективності та нормативно-правовою базою у сфері енергозбереження, що стосується автотранспортних засобів.
-
Розвивальна: Розвивати вміння аналізувати і застосовувати знання про енергозбереження у професійній діяльності слюсаря.
-
Виховна: Виховувати відповідальне ставлення до раціонального використання енергії та ресурсів технічного обслуговування і ремонту автотранспортних засобів.
Тип уроку: Комбінований урок (лекція з практичними завданнями та обговореннями).
Завдання уроку:
-
Навчити основ енергоефективності та розуміння впливу енергоспоживання на навколишнє середовище.
-
Ознайомити здобувачів освіти з чинними нормативно-правовими актами України та міжнародними стандартами у сфері енергозбереження.
-
Розглянути практичне застосування енергоефективних технологій у ремонті та обслуговуванні колісно транспортних засобів.
Обладнання та матеріали:
-
Презентація з нормативно-правовою базою у сфері енергозбереження.
-
Роздаткові матеріали (витяг з нормативних актів, схеми енергоефективного обладнання).
-
Комп`ютер для демонстрації відеоматеріалів про енергозберігаючі технології у ремонті транспортних засобів.
Методи навчання:
-
Лекційний виклад матеріалу.
-
Демонстрація нормативно-правової документації.
-
Практичні завдання (аналіз документів, обговорення).
-
Групова дискусія.
Структура уроку
І. Організаційний момент ……………………………………………….2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань ……………………………………………………5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу …………………………………………25-30 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань здобувачів освіти …………15-20 хв.
V. Підсумок уроку та повідомлення домашнього завдання ……….5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань:
-
Бесіда про важливість енергозбереження у транспортній галузі.
-
Запитання до здобувачів освіти, щодо їхнього розуміння енергоефективності у ремонті транспортних засобів.
ІІІ. Виклад нового матеріалу:
-
Основи енергоефективності в автомобільній галузі:
-
Енергоефективність транспортних засобів:
-
Зменшення витрати пального через регулярне технічне обслуговування (своєчасна заміна мастил, фільтрів, налаштування двигуна).
-
Важливість використання енергоефективних деталей і систем (економічні двигуни, сучасні системи впорскування палива).
-
Зниження тертя в компонентах автомобіля (правильне балансування коліс, заміна підшипників).
-
Вплив аеродинаміки на споживання палива.
-
Роль слюсаря у підвищенні енергоефективності транспортних засобів:
-
Регулювання та налаштування механічних систем, що впливають на ефективність використання пального.
-
Використання сучасних інструментів для діагностики витрат палива та викидів СО2.
-
Контроль за станом шин (правильний тиск у шинах знижує витрати пального).
-
Нормативно-правові акти у сфері енергозбереження для транспортних засобів:
-
Закони та стандарти енергозбереження у транспорті:
-
Євро-стандарти (Euro 5, Euro 6) – регулюють викиди шкідливих речовин автомобілями (викиди СО2, NOx та інших газів).
-
Державні нормативи щодо технічного стану транспортних засобів, які сприяють підвищенню їхньої енергоефективності (регулярні технічні огляди, вимоги до економічності двигунів).
-
Програми стимулювання енергоефективного транспорту:
-
Державні програми підтримки екологічно чистих видів транспорту (електромобілі, гібриди).
-
Податкові пільги або субсидії для купівлі енергоефективних транспортних засобів.
-
Екологічний аспект енергоефективності:
-
Вплив автотранспорту на екологію:
-
Викиди парникових газів, які впливають на глобальне потепління.
-
Зниження споживання палива як спосіб зменшення екологічного впливу.
-
Технології для зменшення шкідливих викидів:
-
Використання каталізаторів, сажових фільтрів, систем рециркуляції вихлопних газів.
-
Переваги електромобілів і гібридів як альтернативних транспортних засобів для зменшення шкідливих викидів.
Практичні завдання:
-
Огляд та налаштування систем автомобіля для підвищення енергоефективності:
-
Перевірка тиску в шинах.
-
Діагностика двигуна на ефективність споживання палива.
-
Оцінка роботи системи вихлопу на відповідність сучасним стандартам.
-
Ознайомлення з нормативними актами:
-
Вивчення основних вимог до автомобільних двигунів та вихлопних систем згідно з екологічними стандартами.
ІV. Закріплення знань:
-
Практична вправа: Здобувачі освіти аналізують нормативні документи та визначають, як вони впливають на процеси обслуговування і ремонту транспортних засобів.
-
Групова робота: Обговорення можливих шляхів впровадження е6нергозберігаючих технологій на підприємствах, що займаються ремонтом автомобілів.
Оцінювання знань:
-
Оцінка активності здобувачів освіти під час практичної роботи та обговорень.
-
Оцінка правильності аналізу нормативних документів.
-
Оцінка виконання домашнього завдання на наступному уроці.
V. Підсумок уроку:
-
Проведення підсумків щодо важливості дотримання нормативно-правової бази у сфері енергоефективності.
-
Обговорення ролі слюсаря в підтримці енергоефективних технологій у процесі ремонту транспортних засобів.
Домашнє завдання:
-
Підготувати реферат або коротку доповідь на тему: «Застосування нормативно-правових актів у сфері енергоефективності в автомобільній промисловості».