МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку з предмету «Основи енергоефективності та екології» за професією «Кухар» на тему:
«Екологічність та енергоефективність в процесі механічної кулінарної обробки та нарізання овочів, грибів, фруктів та ягід»
Підготовив
Викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Екологічність та енергоефективність в процесі механічної кулінарної обробки та нарізання овочів, грибів, фруктів та ягід. (за професією «Кухар»)
Ця методична розробка допоможе викладачам підготувати урок, що сприятиме формуванню у здобувачів освіти базових знань та навичок з енергоефективної механічної обробки продуктів у кулінарній практиці.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити здобувачів освіти з екологічними та енергоефективними підходами до механічної обробки овочів, грибів, фруктів та ягід.
-
Розвивальна: Розвивати навички раціонального використання обладнання та технік для зменшення енергоспоживання і впливу на довкілля.
-
Виховна: Формувати екологічну свідомість у здобувачів освіти та відповідальне ставлення до використання енергоресурсів.
Тип уроку: Комбінований урок з елементами лекції, практичних вправ та обговорення.
Завдання уроку:
-
Ознайомити здобувачів освіти з енергоефективними технологіями для механічної кулінарної обробки продуктів.
-
Розглянути екологічні аспекти вибору інгредієнтів та методів їх обробки.
-
Розвивати практичні навички використання сучасного обладнання для енергоефективної обробки овочів, грибів, фруктів та ягід.
Обладнання та матеріали:
-
Кухонне обладнання для механічної обробки продуктів (електроніжі, кухонні комбайни, подрібнювачі).
-
Відео або презентація про сучасне енергоефективне обладнання.
-
Роздаткові матеріали з інформацією про екологічні аспекти приготування їжі.
Методи навчання:
-
Лекційний виклад.
-
Демонстрація відеоматеріалів.
-
Практичні завдання (робота з обладнанням).
Структура уроку
І. Організаційний момент…………………………………………………..2-3 хв.
ІІ. Актуалізація знань………………………………………………………5-7 хв.
ІІІ. Виклад нового матеріалу……………………………………………..20-25 хв.
ІV. Закріплення та оцінювання знань…………………………………..15-20 хв.
V. Підсумок уроку, домашнє завдання та рефлексія…………………….5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
-
Привітання, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми, мети та завдання уроку.
ІІ. Актуалізація знань:
-
Обговорення важливості економії енергоресурсів та дотримання екологічних норм під час приготування їжі.
-
Введення у тему енергоефективності в кулінарній обробці продуктів.
ІІІ. Виклад нового матеріалу:
Механічна кулінарна обробка, зокрема нарізання овочів, грибів, фруктів та ягід, є важливим процесом на кухні. Енергоефективність і екологічність цього процесу можуть бути забезпечені за рахунок вибору відповідного обладнання та раціонального використання ресурсів.
Енергоефективність в процесі механічної обробки:
-
Використання енергоефективного обладнання: Механічна обробка продуктів може бути ручною або автоматизованою. У професійній кухні зазвичай використовуються електричні пристрої для нарізання та подрібнення овочів, фруктів та інших продуктів. Для зменшення енергоспоживання рекомендується використовувати обладнання з високим класом енергоефективності. Це можуть бути сучасні кухонні комбайни та різні машини для нарізки, які споживають менше електроенергії завдяки інноваційним технологіям і двигунам.
-
Оптимізація процесів: Використання мультифункціональних приладів дозволяє зменшити кількість обладнання на кухні. Це знижує споживання енергії, оскільки один пристрій може виконувати кілька функцій (нарізка, подрібнення, шинкування). Також це зменшує витрати часу і енергії на кожен процес.
-
Правильний вибір ножів та інструментів: Якісні ножі та інструменти для ручної обробки продуктів дозволяють швидше виконувати роботу, знижуючи фізичне навантаження і, відповідно, потребу в електричному обладнанні. Це також зменшує ризик швидкого зношування техніки і зменшує її енергоспоживання.
Екологічність процесу:
-
Мінімізація харчових відходів: Раціональний підхід до обробки овочів і фруктів дозволяє зменшити кількість харчових відходів. Наприклад, при точному і рівномірному нарізанні продуктів за допомогою якісного обладнання зменшується кількість відходів і обрізків. Крім того, органічні відходи можуть бути використані для компостування, що сприяє зменшенню кількості сміття та створенню екологічно безпечного добрива.
-
Використання екологічних матеріалів: Обирайте ножі та обладнання з екологічно безпечних і довговічних матеріалів, які підлягають переробці. Це зменшує кількість відходів та вплив на навколишнє середовище після їх використання.
-
Економія води: При митті овочів, фруктів та ягід можна використовувати методи економії води, наприклад, заповнюючи миску для миття замість використання проточної води. Це допоможе зберегти природні ресурси.
-
Мінімізація використання електричних приладів: Ручна нарізка, де це можливо, є більш екологічною, оскільки не потребує використання електроенергії. Особливо це важливо на малих кухнях, де не завжди є необхідність у великих обсягах обробки продуктів.
Висновки:
-
Енергоефективність при обробці овочів, фруктів та інших продуктів забезпечується використанням сучасного обладнання з низьким енергоспоживанням та раціональним плануванням процесів.
-
Екологічність досягається шляхом мінімізації харчових відходів, економії ресурсів (води та електроенергії), а також використання довговічних інструментів і правильного поводження з відходами.
Ці заходи дозволяють кухарам зменшити свій вплив на навколишнє середовище, а також зекономити ресурси, що позитивно впливає як на екологію, так і на ефективність їхньої роботи.
ІV. Закріплення знань:
-
Практична вправа: Здобувачі освіти практично працюють з різними видами обладнання для обробки продуктів, аналізуючи, яке обладнання є найбільш енергоефективним.
-
Групова робота: Здобувачі освіти розробляють рекомендації щодо енергоефективної обробки овочів, грибів та фруктів на прикладі конкретного рецепту.
Оцінювання знань:
-
Оцінка активності здобувачів освіти на уроці та під час практичних вправ.
-
Аналіз результатів практичної роботи та виконання домашнього завдання.
V. Підсумок уроку:
-
Узагальнення основних моментів про екологічність та енергоефективність в кулінарній обробці продуктів.
-
Обговорення результатів практичної роботи здобувачів освіти.
Домашнє завдання:
-
Підготувати коротку презентацію або доповідь на тему: «Енергоефективне обладнання для механічної обробки овочів і фруктів: огляд сучасних технологій».
Рефлексія:
-
Викладач обговорює зі здобувачами освіти, як отримані знання можуть бути використані в їхній подальшій професійній діяльності, і оцінює їхнє розуміння теми.