Методична розробка уроку

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для І курсу: «Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Символіка. Традиції і новаторство О.Вайльда в жанрі роману»
Перегляд файлу

ВИКОНАВЧИЙ ОРГАН КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

(КИЇВСЬКА МІСЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ)

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ПРОФЕСІЙНОЇ (ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ) ОСВІТИ

«КИЇВСЬКИЙ ПРОФЕСІЙНИЙ КОЛЕДЖ «СИНЕРГІЯ»

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури для І курсу:

 

«Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси й моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Символіка. Традиції і новаторство О.Вайльда

 в жанрі роману»

 

 

 

 

 

                                                                                               Підготувала:

                                                                                        викладач

                                   Юлія ЛЕВЧУК

2022-2023

Мета: - навчальна - допомогти учням усвідомити жанрову

             та стильову  своєрідність твору, його проблематику;

  - розвивальна - розвивати навички визначати риси жанру, стилю,    проблематику твору, уміння виокремлювати ключові епізоди;

  - виховна - виховувати любов до літератури, естетичні смаки.

Компетентності: - актуалізація   вмінь усно і письмово висловлювати й    тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди,

- актуалізація здатності  розуміти твори мистецтва, формувати власні мистецькі смаки, самостійно виражати ідеї, досвід та почуття за допомогою мистецтва,

- актуалізація  здатності  критично  мислити.

Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, карикатура А.Тулуз-Лотрека «Оскар Вайльд», карикатури на О. Вайльда М. Бірбома, Дж. Уїстлера,кадри з фільму «Портрет Доріана Грея».

 

Тип уроку: комбінований.

 

Міжпредметні зв'язки: історія, художня культура.

 

 Епіграф :   «Тут поєдналося все: краса і потворність життя, істина і брехня, ілюзія і правда, а текст насичений яскравими парадоксами, які передають вишукано-химерний хід думок естета і гедоніста.»

(Н. Соловйова)

«Краса… Вона робить принцами тих, хто її має.»

                                                                                                              (О. Вайльд)

 

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Психологічний метод «Поділись з усіма»

(Звучить спокійна музика)

Викладач.Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.

Почнімо наш урок про твір Оскара Уальда «Портрет Доріана Грея».

II. Мотивація навчальної діяльності

Викладач. Є книги добре написані або погано написані. Сьогодні я презентую вам книгу. Моральна вона чи неморальна – визначите ви. Але те, що вона гарна – визначила Вічність. «Тут поєдналося все: краса і потворність життя, істина і брехня, ілюзія і правда, а текст насичений яскравими парадоксами, які передають вишукано-химерний хід думок естета і гедоніста»,— пише про роман О. Уайльда літературознавець Н. Соловйова (звернення до епіграфа уроку). Яке враження справив роман на вас, які проблеми ви в ньому побачили — поговоримо сьогодні на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

     Слово викладача

Прекрасне і потворне. Піднесене і нице. Все було у долі « Короля життя»,«Принца парадоксу» – Оскара Уайльда.

«Бути великим – означає бути таким, якого не розуміють» – такий вирок для себе виніс митець. А як ви думаєте? ( Мікрофон)

     Ознайомлення з наочністю :

Показ учням портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього, карикатура А.Тулуз-Лотрека «Оскар Вайльд», карикатури на О. Вайльда М. Бірбома, Дж. Уїстлера. (Доведення до відома також про мюзикл на цей твір С.Наміна, фільм-виставу, реж. Н.Мурусалава і В.Турбін, СРСР, 1968).

IV. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда

¦ Опишіть (усно) свої враження від прочитаного роману «Портрет Доріана Грея» О. Уайльда.

¦ Які епізоди вас вразили найбільше? Чому?

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу (ЛК)

  •        Сьогодні на уроці ми спробуємо зрозуміти філософію життя та творчості англійського письменника 19 століття Оскара Уайльда. Щоб збагнути всю сутність життя письменника пропоную скласти схему: 

 

  • Обговорення даної схеми за питаннями:
  1.     Що було хибним у його роздумах?
  2.     Кого кохав Доріан – Сибілу чи ролі, які вона майстерно грала в театрі?
  3.     Які захоплення були у Доріана?
  4.     Навіщо Доріан вирішив показати портрет Безілові? Що побачив Безіл?
  5.     Чи можна вилікуватися від страшних спогадів?
  6.      Чого боявся Доріан?
  7.     Чому вирішив вбити портрет?
  •  Словникова робота

Викладач. Ми матимемо справу з багатьма поняттями, значення яких і з’ясуємо за словниками. (ТЛ)

     Роман − великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів. (Головними структурними елементами роману є оповідь та творений нею уявний світ у просторі й часі, населений персонажами, наповнений подіями, укладеними в сюжет. Крім оповіді (виклад від першої особи) або розповіді (виклад від третьої особи), роману властива пряма мова персонажів (у вигляді діалогів, монологів), описи, авторські відступи, а також невласне пряма мова (коли авторський виступ насправді представляє думки персонажа).)

     Роман-символ – це роман, який позначає іншу закодовану сутність.

     Естетизм — 1) збірна назва літературно-мистецьких течій, які у своїх маніфестах і творах висувають на перше місце естетичні програми та естетичні особливості мистецтва («парнасці», символісти, «неокласики» та ін.); 2) філософська теорія, яка обстоює пріоритет мистецтва, його художню автономність, вічну красу і силу.

     Естет — людина, яка звертає особливу увагу на естетичні явища, будує життя за принципами прекрасного.

     Гедонізм (у перекладі з грецької — насолода) — філософсько-етичне вчення, за яким насолода є найвищим благом, сенсом життя.

     Гедоніст — людина, яка живе, намагаючись отримати якомога більше насолоди від життя.

     Парадокс — міркування, яке різко відрізняється від традиційного, загальноприйнятого, а іноді й суперечить здоровому глузду; інколи — різновид дотепу.

     Денді — представник вищого світу з витонченими манерами, вишуканим одягом, який володіє знаннями з мистецтва та інших галузей, популярних у світському товаристві.

  • Слово викладача (ЕК)

Важливою художньою особливістю твору О. Уайльда є тісний зв’язок історії Доріана Грея з найвідомішими шедеврами світової літератури. Так, відомий мотив таємничої залежності долі людини від її портрета чи іншої речі, яка дає їй містичну владу над світом і, у свою чергу, робить своїм рабом (О. де Бальзак  Шагренева шкіра» та ін.); мотив подвійного існування героя, який має одне — моральне — обличчя для людей і зовсім інше — огидне — для себе (проза Е. Т. А. Гофмана, Г. К. Андерсена та ін.); мотив «учитель» (точніше «лжевчитель») — учень (твори Аристофана, Бальзака та ін.). Саме тому «Портрет Доріана Грея» нерідко називають «літературним романом».

Але письменник іде до створення особливого типу прози — «інтелектуального роману».  Його ознаками  є зосередженість персонажів на розв’язанні релігійних, філософських, естетичних проблем, а також «цитування», що полягає у світовому запозиченні митцями різноманітних елементів текстів інших авторів, проте, на відміну від звичайного цитування, вони роблять у них зміни, необхідні для реалізації власного художнього завдання. Своєрідним є і стиль роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея». Передусім, це чудова мова з бездоганним синтаксисом та еквілібристикою слів. У творі багато описів чудових речей, екзотика коштовностей, блискуча мовна гра. Твір поглинає читача феєрверком думок, красою афоризмів, різкими контрастами.

  • Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Викладач. Визначте проблематику роману О. Уайльда «Портрет Доріана Грея».

Очікувані відповіді :

   Співвідношення насолоди й моралі (етики й естетики).

 

   Роль і вплив краси в житті.

 

   Роль мистецтва.

 

   Доброчесність і гріх.

 

   Добро і зло.

 

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

1.Зверніться до афоризмів О. Вайльда. Які з них, на ваш погляд, відтворюють ідею твору?

    Митець — творець прекрасного.

    Розкрити себе і втаїти митця — цього прагне мистецтво...

    Ті, що в прекрасному вбачають бридке,— люди зіпсуті, які, однак, не стали через те привабливі. Це вада.

    Ті, що в прекрасному здатні побачити прекрасне, — люди культурні. На них є надія.

    Але обранцями є ті, для кого прекрасне означає лише одне — Красу.

    Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані. Ото й усе...

    Моральне життя людини — для митця лише частина об’єкта, А моральність мистецтва полягає в досконалому використанні недосконалих засобів.

    Митець не прагне нічого доводити. Довести можна навіть безперечні істини.

    Митець не має етичних уподобань. Етичні уподобання митця призводять до непрощенної манірності стилю.

    Думка і мова для митця — знаряддя мистецтва.

    Розбещеність і чеснота для митця — матеріал мистецтва.

    Щодо форми, взірцем усіх мистецтв є мистецтво музики. Щодо почуття — мистецтво актора.

    Глядача, а не життя — ось що, власне, відображає Мистецтво...

    Можна пробачити тому, хто робить корисну річ,— доки він не захоплюється нею. Єдине виправдання того, хто робить некорисну річ,— його безмірне захоплення нею.

    Будь-яке мистецтво не дає жодної користі.

 

2. Аналітичне коментування

Викладач. Прокоментуйте висловлювання О. Уайльда й висловіть свою думку про те, як воно співвідноситься з романом «Портрет Доріана Грея»: «...Мистецтво — не іграшка і не забаганка, а неодмінна передумова людського життя. Це наочне виховання моралі. Навчитися любити природу простіше за допомогою Мистецтва. Воно ушляхетнює кожну польову квітку. І хлопчина, що бачить, якою дивовижно прекрасною є пташка, вирізьблена з дерева чи намальована на полотні, можливо, не жбурне... каменюки в живого птаха. Нам необхідна духовність у повсякденному житті...»

 

3. Бесіда за тезами:

1. Життя О. Уайльда — найяскравіший приклад боротьби зі зльотами і падіннями (блискучий розповідач, творець дотепних афоризмів, законодавець мод у багатьох салонах; каторжник, в арештантській куртці, оточений стражою).

2. Філософія, створена О. Уайльдом (кредо порятунку людини і суспільства: тільки мистецтво здатне витягти людей зі світу непристойності, міщанства).

3."Портрет Доріана Грея" — роман-символ.

4. Молодий аристократ Доріан Грей (зовнішня краса і духовна слабкість; прийняття Доріаном девізу життя лорда Генрі — краса і насолода, тобто цілковитий егоїзм).

          5. Загибель людей, які стикаються з Доріаном (самогубство Сибілли Вейн, яка самовіддано кохала Доріана; загибель усіх, хто намагався осудити вчинки Грея з позицій громадської моралі).

6. Чудовий подарунок долі — портрет-символ душі Доріана (здійснення бажання Доріана, щоб його краса не меркла з роками; змога Грея бачили всі вади розпусної своєї натури, які виразно проступали на портреті).

7. Вбивство Доріаном художника Безіла Холлуорда, який намагався наставити його на добрий розум.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

  1. Робота в групах

Дослідити сходинки пороку Доріана Грея.

І група: 1. Усвідомлення ним своєї краси; 2. Захоплення бутафорією; 3. Егоїзм та безсердечність.

ІІ група: 4. Розпуста; 5. Вбивство людини; 6. Страх.

2. Скласти синкан до теми уроку

(Синкан – невеликий твір – характеристика героїв)

1.Ім`я героя.

2. Визначальне слово, яке характеризує героя.

3. Стан героя, його дії.

4. Фраза або слово,що свідчить про авторське відношення до героя.

5. Оцінний контекстуальний синонім від першого ряду

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

   Найбільше в романі мене вразило...

 

VIIІ. Домашнє завдання

Створити колаж до образу Доріана Грея (за бажанням). Підготуватися до контрольної роботи.

 

docx
Додано
30 січня
Переглядів
228
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку