Методична розробка уроку у номінації «Українська література» Тема програми: Титан духу і думки Тема уроку: Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Б

Про матеріал

Методична розробка уроку

з використанням ІКТ у номінації «Українська література»

Тема програми: Титан духу і думки

Тема уроку: Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника

Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку

з використанням ІКТ у номінації «Українська література»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема програми: Титан духу і думки

Тема уроку: Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника

Автор:  Мітюшкіна Анна Володимирівна

    

АНОТАЦІЯ

Дана методична розробка висвітлює теоретичні питання методики й організації уроку з української літератури під час вивчення теми: «Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника». Також  методична розробка надає практичні поради щодо організації найефективніших прийомів і форм роботи під час уроку.

Методична розробка уроку з української літератури розкриває форми, засоби, методи навчання та містить сучасні педагогічні технології, які можуть бути застосовані під час вивчення життєпису Івана Франка. У роботу внесено нові, оригінальні елементи, застосовано інноваційні методи та способи навчальної діяльності для ефективного проведення уроку.

Система запитань і завдань, різноманітні навчальні прийоми спрямовані на те, щоби допомогти учням поглибити розуміння цінності життєвого подвигу «українського Мойсея» його патріотизму та працьовитості.

Актуальність методичної розробки полягає в необхідності сучасного підходу до планування уроку української  літератури, впровадженні нових педагогічних технологій, оскільки сучасному суспільству потрібна комунікабельна, креативна та самостійно мисляча молодь.


 

ВСТУП

Фундаментальними особливостями сучасного світу, до якого входить випускник професійно-технічних закладів освіти, є постійні зміни. Інформація швидко оновлюється, а ідеї переосмислюються. У такому середовищі здатні орієнтуватися та активно діяти лише ті особистості, які вміють миттєво створювати нові ідеї та лаконічно висловлювати власну думку.

З особистого досвіду роботи в професійно-технічному навчальному закладі

я переконалася, що більшість учнів не вміють чітко висловлювати свої думки -  спостерігається спад мовленнєвої культури. Тому виникає потреба постійно вдосконалювати форми організації навчального процесу, створювати необхідні умови для розвитку та самореалізації особистості з метою підвищення ефективності навчального процесу. Для цього потрібно обирати такі методи, форми та прийоми роботи, які допомагають максимально активізувати діяльність учнів, щоб сформувати в них потребу і вміння критично мислити, щоб учні були здатні сприймати інформацію, ретельно аналізувати її, співставляти, удосконалювати.

Українська література має величезне значення для виховання учнівської молоді, адже її вивчення  впливає на думку,  почуття  та мислення підлітків. Із літературних скарбів важливими є життєвий подвиг і творчість Івана Франка. Уся багатогранна спадщина Каменяра - це відображення процесів тогочасного суспільного життя, вияв почуттів патріотизму, людяності, вірності.

Щоб донести учневі діаманти думок митця та палітру його почуттів під час уроку використовуються різні форми та методи навчання, особливо ті, що активізують процес пізнання матеріалу та дають змогу досягнути навчальної, розвиваючої та виховної мети уроку.

Завдання уроку – не лише захопити увагу учнів цікавими історіями, а  й показати письменника як історичну особу, яка жила у певну добу в певному суспільстві; пояснити, що митець своїм словом впливає на історичний час, хоча результат його праці може постати перед нами значно пізніше – після смерті письменника. Будь-які роздуми про діяльність Івана Франка підтверджені фактами, реаліями біографії, відеороликами. Значна увага звертається на те, як розвивалася його думка, як змінювався світогляд, чим боліла душа.

Основна мета даного типу уроку — дати учням знання з нового розділу предмета. Він складається з організаційної частини, розминки, повідомлення теми уроку, актуалізації опорних знань, умінь, навичок, викладу нового матеріалу, закріплення його й інструкції щодо виконання домашнього завдання.


 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Тема програми: Титан духу і думки

Тема уроку: Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника

Мета:

навчальна: доповнити й поглибити знання учнів про І. Франка, відкрити нові грані життя і творчості Великого Каменяра;

розвиваюча: розвивати уміння логічно мислити, аналізувати та критично оцінювати інформацію, висловлюючи власну думку, аргументовано доводити її правильність;

виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гідності, поваги до національної еліти.

Міжпредметні зв’язки – історія України.

Тип уроку. вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок-відкриття.

Методи і прийоми роботи:

методи – розповідь учителя, бесіда, незакінчене речення

прийоми – коучинг, відеоскрайбінг, гейміфікація, «мозковий штурм», «мікрофон».

Використані сервіси для здійснення навчання: Learning.apps, На урок, QR, Wordcloud.pro, Instagram, YouTube канали.

Обладнання уроку:

унаочнення – портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії;

засоби навчання – видання творів І. Франка, відеоролики «Плеяда», «Нобелівська премія для Франка», ребус, фото (арт).

ТЗН:  інтерактивна дошка (проектор)

Очікувані результати: Учень / учениця: знає біографію І. Франка, основні царини його громадсько-політичної, наукової, мистецької, перекладацької діяльності, розуміє її значення в історії української літератури; висловлює власне ставлення до І.Франка як багатогранної особистості. Висловлює судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації, потребу вчитися впродовж життя для формування себе як багатогранної особистості.


План-конспект уроку

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент (1 хв.)

Привітання, звіт чергового щодо відсутніх/присутніх

ІІ. Розминка (5 хв.)

Додаток 1

Пропоную вам обрати картку та продовжити речення.

     Розминку пропоную проводити методом незакінчених речень. Учням пропонується наосліп обрати одну картку на яких є незавершені речення:

 «Мені подобається, коли...», «Я хвилююся, коли....», «Я мрію, про...»;  «Коли я закінчу навчання, то…», «Настане той момент у житті, коли…», «Якби я був письменником, то писав би про…»             

     Так, кожен учень доповнює речення і відчуває увагу до себе, до своїх почуттів. Такі запитання стимулюють мислення, допомагають проаналізувати проблему всебічно, стимулюють потребу в отриманні відповідей, заохочують до обґрунтування власної позиції, зростає особиста ефективність учня. Кожну відповідь необхідно сприймати позитивно.

ІІІ. Повідомлення теми уроку (3 хв)

     Вважаю за необхіде повідомити тему уроку із всупного слова:

«Ми звикли називати його українським Каменярем, Вічним революціонером, енциклопедистом та генієм через неймовірну жагу до знань і працелюбство. Але чи знаєте ви насправді, яким Він був: що любив, які мав хобі, куди подорожував?

Я впевнена, що сьогоднішній урок стане для відкриттям, бо про такого про Івана Франка ви ще не чули...

Запишіть до зошитів тему уроку:  Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності письменника».

IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок (3 хв.)

Пригадайте! Що ви знаєте про особистість Івана Яковича Франка з уроків історії України в 9 класі? Яка його іпостась — політика чи письменника, на вашу думку, важливіша для сучасності й майбутнього України?

V. Виклад нового матеріалу (20 хв.)

Тож, розпочнімо нашу мандрівку

Додаток 2

На цьому етапі застосовано відеоскрайбінг, щоб захопити увагу учнів, зацікавити їх життям І.Франка . Головна мета відеоскрайбінгу – допомогти краще опанувати зміст та запам'ятати сенс нової інформації завдяки залученню візуалізації.

Після відео доцільно учням, поставити питання:

Що для вас було новим, не відомим досьогодні?

     Для активізації пізнавальної діяльності учнів перегляд відеоролика потрібно сполучити з бесідою, що ґрунтується на знаннях, отриманих при вивченні матеріалу попередніх уроків української літератури і на їхньому життєвому досвіді.

Запитіть те, що викликало найбільше захоплення та здивування.

     Після записів ефективним буде фронтальне опитування, щодо записів учнів.

Пропоную гру -  потрібно обрати літеру (використовую картки Домана), щоб прочитати цікаві факти про письменника  з книги «Франко від А до Я» на обрану літеру. Ця книга розповідає про письменника за принципом абетки, біля кожної літери цікавинки про життя та творчість Каменяра.

Під час вивчення життєпису письменика вважаю ефективно використовувати  книгу «Франко від А до Я» (Б-біблофільсво Франка; В- вишиванка; Д – Джеджалик, діти; З – «Захар Беркут, «З вершин і низин», «Зів'яле листя»; П- поліглот; Р – радикал, рибальство і т.д.), бо сучасна література зацікавить учня цікавою інформацією та незвичними ілюстраціями. Так учні простежать історію «вічного революціонера», історію людини, яка стала собою завдяки власним зусиллям

Ознайомивши вас із сучасною літературу про Івана Франка, хочу презентувати вам фото (арт) та новини щодо виставок, заходів.

Додаток  3

На слайді ви бачите дати, але без вказаної події, тому опрацювавши матеріал у  підручнику щоб сформувати хронологічну таблицю.


27  серпня  1856

1874

1875

1876

1877

1878

1880

1881

1881­1882

1883

1885­1886

1887

1896

1897

1900

1905

1906

1914

28  травня 1916


     Пошукова робота поєднується з навчальною метою, тому безумовно є ефективною на етапі викладу нового матеріалу.

VI. Закріплення вивченого (9 хв)

Хто може дати визначення терміну «плеяда»?

(Плея́да — група видатних діячів певної епохи, які пов'язані спільністю поглядів, завдань, напряму).

Представники Іван Франко, Леся Українка, Михайло Коцюбинський, Василь Стефаник, Ольга Кобилянська зробили українську літературу — потужною, якісною і модною. Вони разом довели, що українська література може бути не менш захопливою і впливовою, ніж європейська, і що українці є самостійною, освіченою і талановитою нацією. Перегляньте відеоролик про українських класиків…

Додаток 4

А що у ваших силах?  Що може зробити кожен? (Проблемне питання)

                 Відповідь на поставлене проблемне запитання відбувається під час вивчення матеріалу. Створення проблемних ситуацій можна комбінувати з діловою грою. Різноманітними можуть бути лише шляхи пошуку відповіді. Дуже часто це більш важливим, ніж сама відповідь. Якщо ж більша частина часу витрачена на пошук однієї правильної відповіді, то мислення навряд чи відбуватиметься на достатньо високому рівні.

-  Коли народився І.Франко? Де і в якій сім’ї? 

-  Де навчався? Яку здобув освіту?

-  Як називалась перша збірка?.. друга? 

-  Чи мав Франко сім’ю? Де жив? Де похований?

-  Який момент з життя І.Франка вас найбільше вразив (запам’ятався)?

-  Які риси характеру, на вашу думку, притаманні митцю?

-    Що  додав  образ  Франка  до  вашого  ідеалу  людини?
           Додаток 5

На дошці (на слайді)  ви бачите  «хмару без слів». Ваше завдання -  назвати слово, яке асоціюється з І.Франком. Так і сформується хмара слів від вашої групи про письменника.

     Така робота сприяє щакріпленню вивченого матеріалу, активізує набуті навички та вміння під час вивчення теми.

VІІ. Інструкції щодо виконання домашнього завдання, оцінювання учнів (3 хв)

Вам надається картка з QR-кодами, які містять авторську гру (https://learningapps.org/display?v=p17d4a9ot20), щодо творчості І.Франка та  сучасні відео про Франка.  Після виконання вправи вам необхідно надіслати фото з результатом виконаної вправи на сторінку Інстаграм ДНЗ «ОПЛ» Мова об’єднує!»

Додаток 6

     Гейміфікація допомагає достукатися до сучасних дітей, які звикли грати в комп'ютерні ігри і спілкуватися в соціальних мережах. Гра – це один із способів мотивації, все ж не універсальний засіб, не панацея. 

     Використовуючи ж QR-код можна вирішити відразу кілька задач: дати учням можливість самостійно знайомитися з матеріалом, вибираючи для цього зручний час і місце; розширити можливості вчителя, який зможе в ході уроку ілюструвати свою розповідь додатковими матеріалами;

Вивчити напам’ять «Гімн (Вічний революцьонер)»

  • Оцінювання навчальної діяльності учнів.

 


ВИСНОВКИ

 

Використовуючи  різні  методи  і  форми  проведення  уроків,  намагаюся

перетворити  учнів  із  об’єктів  на  суб’єктів  навчання.  Для  цього  залучаю  не лише активних дітей, а й кожному даю маленьку роль, щоб кожен учень  спробував і зумів  розкрити  свої  таланти  у  процесі  навчання,  повірити  у  власні  сили. 

Молодь  вчиться  працювати,  мислити,  робити  висновки,  розвивають

своє усне і писемне  мовлення. Використання  інтерактивних  методів,  сучасних  технічних  засобів  на  уроках,  дозволяє  краще  і надовго запам’ятати матеріал, усвідомити його, почерпнути щось для себе.

Намагаюся на прикладі життя  і творчості  І.Франка формувати в  учнів переконання, що можна силою духу і науки сягнути вершин.

Так, використання інноваційних технологій дає можливість вирішувати такі актуальні питання:

- використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних  технологій;

 удосконалювати навички самостійної роботи учнів;

– зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим;

 забезпечувати  особистісно орієнтований та диференційований підхід у навчанні;

-забезпечувати  реалізацію інтерактивного підходу;

 підвищувати  пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відеоінформації;

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1.  Авраменко О.М., Пахаренко В.І. Українська література: підручник для

10 кл.- Л.: Грамота, 2018.- 280с.

2.  Бондар Л. Під знаком хреста: Франкознавчі студії. — Л., 2008.

3. Голод Р. Іван Франко та літературні напрями кінця ХІХ — початку ХХ століття. — Івано-Франківськ, 2005.

4. Гундорова Т. Франко не Каменяр. Франко і Каменяр. — К., 2009.

5. Тихолоз Б., Н.Тихолоз. Видавництво Старого Лева. – Л., 2016.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. https://www.facebook.com/dimfranka/

2. https://uk.wikipedia.org/wiki

3. https://learningapps.org


Додаток 1

 

 


 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=9PfXLB1CPzQ


Додаток 3

 

Франко від А до Я обкладинка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 4

Презентація

 


Додаток 5

У Мережі з'явився офіційний тизер серіалу "Плеяда" про українських ...

https://www.youtube.com/watch?v=cg2s8R_xp-I

 


Додаток №6

http://qrcoder.ru/code/?https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fdimfranka%2Fvideos&4&0

 

 

https://learningapps.org/qrcode.php?id=p17d4a9ot20Гра

 

docx
Додано
29 грудня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку