Урок розроблено згідно з програмою для 7 класів загальноосвітніх шкіл. Автор-укладач програми Бурдужа О. Г.
Заняття має на меті організувати роботу учнів щодо узагальнення знань та способів діяльності при вивченні твору О.П. Довженка «Воля до життя»; сприяти розвитку суспільних навичок та комунікативних якостей; забезпечити свободу вибору, можливість працювати у групах, парах та індивідуально.
Для реалізації поставлених цілей використовуються прийоми та методи технологій проблемно-діалогічного навчання та технології критичного мислення: прищеплення інтересу до теми, актуалізація наявних знань, залучення до активної роботи. На стадії осмислення семикласники самостійно систематизують вивчені раніше відомості про творчість О.П. Довженка. На етапі рефлексії в учнів відбувається формування власного ставлення до матеріалу, що вивчається.
Особливу увагу у розробці наділено вихованню патріотизму, шанобливому ставленню до героїчного минулого Батьківщини.
Методична розробка уроку української літератури для 7 класу
Олександр Петрович Довженко. «Воля до життя». Образ Івана Карналюка
Посада: учитель офіційної (української) мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії МОЗ «Дубоссарська гімназія № 1»
Пояснювальна записка до уроку
Урок розроблено згідно з програмою для 7 класів загальноосвітніх шкіл. Автор-укладач програми Бурдужа О. Г.
Заняття має на меті організувати роботу учнів щодо узагальнення знань та способів діяльності при вивченні твору О.П. Довженка «Воля до життя»; сприяти розвитку суспільних навичок та комунікативних якостей; забезпечити свободу вибору, можливість працювати у групах, парах та індивідуально.
Для реалізації поставлених цілей використовуються прийоми та методи технологій проблемно-діалогічного навчання та технології критичного мислення: прищеплення інтересу до теми, актуалізація наявних знань, залучення до активної роботи. На стадії осмислення семикласники самостійно систематизують вивчені раніше відомості про творчість О.П. Довженка. На етапі рефлексії в учнів відбувається формування власного ставлення до матеріалу, що вивчається.
Особливу увагу у розробці наділено вихованню патріотизму, шанобливому ставленню до героїчного минулого Батьківщини.
Тема: Олександр Петрович Довженко. «Воля до життя». Образ Івана Карналюка
Мета: 1. Навчальна. Продовжити роботу над оповіданням Олександра Петровича Довженка «Воля до життя», розкрити образ Івана Карналюка, з’ясувати силу його духу, волі до життя, показати самовідданість, героїзм медичних працівників, які рятують життя людини; збагатити словниковий запас учнів;
2. Розвиваюча. Розвивати культуру усного мовлення, навички виразного читання, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності.
3. Виховна. Виховувати силу духу, волю до життя, прищеплювати любов до вивчення української літератури.
Тип уроку: комбінований
Вид уроку: урок-бесіда
Методи навчання: бесіда, слово вчителя, наочні методи, виразне читання, робота за підручником.
Технології навчання: інноваційні, ігрові технології, технологія особистісно-орієнтовного навчання, технологія проблемного навчання, технологія диференційованого навчання.
Обладнання: план-конспект, підручник «Українська мова та література 7 клас». Автори укладачі: І.О. Бронич, І.В. Ніконова. Тирасполь 2019.
Хід та план уроку:
У роки Великої Вітчизняної війни Олександр Довженко зворушував серця воїнів і людей, які працювали в тилу, правдивими оповіданнями, статтями, нарисами, виступами по радіо. Бійці просили, «щоб частіше говорив сам Довженко і щоб його оповідання завжди звучали по радіо». Багато побачених самим автором страшних картин лягло в основу окремих творів. У 1942 році було написано оповідання «Воля до життя».
…молодий чоловік був звичайним рядовим бійцем. Особливих геройств за ним не числилось, хоча, звичайно, він убив не один десяток німецьких окупантів. Хто ця людина?
(Діти відповідають на питання та формулюють тему та мету уроку).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над оповіданням талановитого українського письменника Олександра Петровича Довженка «Воля до життя», спробуємо розкрити образ Івана Карналюка, з’ясувати силу його духу, волі до життя, поговоримо про самовідданість, героїзм медичних працівників, які рятують життя людини. Також ми сьогодні дізнаємося про тих людей, які виявили волю до життя і зуміли знайти вихід із найскладніших ситуацій.
Чоловік сестри Олександра Довженка працював на війні хірургом. Саме він розповів письменнику зворушливу історію зі своєї медичної практики на війні. Олександр Петрович на основі цієї розповіді створив прекрасне оповідання — пам'ятник життєлюбству простого солдата.
Гра «Жокей і кінь» (за біографією О.П. Довженка).
Клас розподіляється на дві групи: «жокеїв» і «коней». Перші одержують картки з питаннями, другі – з правильними відповідями. Кожен «жокей» має знайти свого «коня».
Жокей |
Кінь |
Коли народився О. Довженко? |
10 вересня 1894 року |
Де народився О. Довженко |
Селище В’юнище Чернігівської області |
Де Довженко отримав початкову освіту? |
|
В яких навчальних закладах ще навчався О. Довженко? |
Навчався в Сосницькому чотирикласному училищі, потім у Глухівському учительському інституті. |
З 1914 по 1917 рік Довженко вчителює. Де саме він працював вчителем? |
Житомирське змішане вище початкове училище. |
До якого міста Довженко повертається 1923 року? |
Харків |
В якій газеті працює Довженко? |
„Вісті” |
Ким працював Довженко у цій газеті? |
Працює карикатуристом та художником-ілюстратором. |
Як Довженко підписував свої карикатури? |
«Сашко». |
Де Довженко працює у 1926 – 1933 роках? |
Працює режисером на Одеській кінофабриці. |
Який фільм зняв Довженко у 1930 році? |
«Земля» |
Як називався перший звуковий фільм Довженка? |
«Іван» |
Де працює Довженко з 1933 року? |
У Москві |
Куди переїжджає Довженко після роботи у Москві? |
Далекий Схід |
Ким працює Довженко під час Великої Вітчизняної війни? |
Військовим кореспондентом |
Коли помер Довженко? |
25 листопада 1956 року |
Який твір написав Довженко 1942 року? |
«Воля до життя» |
Гра «Так чи ні» (за допомогою сигнальних карток).
Давайте перевіримо як ви засвоїли зміст твору О.П. Довженка «Воля до життя».
- „Людина на війні – це воля. Є воля – є людина! Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини”. Як ви розумієте ці слова з оповідання?
2) Робота над текстом
Знайти й зачитати з оповідання цитати, які характеризують образ Івана Карналюка.
(Обирається учень, що виступає від імені Івана Карналюка, решта ставлять йому питання)
Давайте уявимо собі, що ми зустрілися з Іваном Карналюком у реальному житті. Ви – кореспонденти різних телевізійних каналів та друкованих видань. Про що б ви хотіли дізнатися від Івана?
Іван Карналюк - молодий чоловік був звичайним рядовим бійцем. Особливих геройств за ним не числилось, хоча, звичайно, він убив не один десяток німецьких окупантів. Отже, на перший погляд, у цьому молодому чоловікові не було нічого особливого й героїчного, він був одним з багатьох мільйонів радянських солдат. Але одного разу його сильно поранили, він втратив багато крові, знаходився у досить важкому стані — у нього розпочалася страшна гангрена. Хірург, до якого потрапив солдат, був впевнений, що життя покидало Івана: «Коли його перевезли до шпиталю, він був уже без пульсу, в безнадійному стані. Життя покидало його. Але він не здавався».
Не дивлячись на своє майже безнадійне становище, молодий хлопець залишається в свідомості, його воля до життя настільки велика, що здатна творити чудеса. Іван Карналюк прагнув жити: «Ви думаєте, я вже помер?.. Перев'язку! Дайте!.. Жить хочу!..»
У майже безтямному стані Карналюк встав і сам підійшов до операційного столу. Така могутня віра в свої власні сили дуже вплинула на хірурга, він по-іншо-му подивився на цього солдата й почав працювати ще з більшим натхненням. Після такого надзвичайного одужання хірург захоплюється своїм пацієнтом: «Ви виграли генеральну битву майже без всяких засобів до перемоги... Дякую вам. Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі».
Олександр Петрович Довженко в оповіданні «Воля до життя», зображуючи героїчний образ Івана Карналюка, доводить нам величезну силу незламної людської волі.
А) тарас Григорович Шевченко
Б) Олександр Петрович Довженко
В) Володимир Миколайович Сосюра
А) Мина
Б) Іван Карналюк
В) Микола Дудка
А) Тисячі
Б) сотні
В) десятки
А) звичка
Б) величезний труд
В) неприємна справа
А) страх перед смертю
Б) страждання
В) волю
А) Іван
Б) Микола
В) Мина
А) граната
Б) куля
В) міна
А) кулемет
Б) автомат
В) гранату
А) Край села
Б) на хуторі
В) центрі міста
А) лейтенантом
Б) рядовим бійцем
В) сержантом
А) хірургом
Б) учителем
В) пастухом
А)у Москві
Б)у Києві
В) у селі
А) Зевс
Б) Іван
В) Мина
А) увечері
Б) вранці
В) вдень
А) в простій хаті
Б) у лікарні
В) у шпиталі
А)три
Б)день
В) два
А) молоко
Б) мікстура
В) сироватка
А) До перев’язочної
Б) до кабінету хірурга
В) до операційної
А) води
Б) перев’язки
В) ліків
А) хірург
Б) він сам себе врятував
В) розвідник загинув
Ключ:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
б |
в |
а |
а |
в |
а |
в |
б |
а |
б |
в |
а |
в |
б |
а |
а |
в |
а |
б |
б |
Якими прислів’ями та приказками можна охарактеризувати Івана Карналюка?
Приблизні відповіді.
|
|
|||||||||||
2 |
|
|
||||||||||
|
к |
|||||||||||
3 |
г |
а |
л |
я |
||||||||
4 |
|
р |
|
|||||||||
|
6 |
|
в |
н |
||||||||
с |
1 |
м |
и |
к |
о |
л |
а |
|||||
т |
|
л |
|
л |
||||||||
5 |
п |
о |
д |
і |
л |
л |
я |
ю |
||||
|
|
в |
|
к |
||||||||
7 |
б |
у |
г |
|
|
|||||||
|
у |
|||||||||||
р |
||||||||||||
Учні розповідають цікаві історії з життя сильних, вольових людей (демонструють заздалегідь приготовлені проекти).
Напишіть твір-мініатюру про те, чим саме захоплює Вас образ Івана Карналюка.