Методична розробка уроку української літератури для 7 класу Олександр Петрович Довженко. «Воля до життя». Образ Івана Карналюка

Про матеріал

Урок розроблено згідно з програмою для 7 класів загальноосвітніх шкіл. Автор-укладач програми Бурдужа О. Г.

Заняття має на меті організувати роботу учнів щодо узагальнення знань та способів діяльності при вивченні твору О.П. Довженка «Воля до життя»; сприяти розвитку суспільних навичок та комунікативних якостей; забезпечити свободу вибору, можливість працювати у групах, парах та індивідуально.

Для реалізації поставлених цілей використовуються прийоми та методи технологій проблемно-діалогічного навчання та технології критичного мислення: прищеплення інтересу до теми, актуалізація наявних знань, залучення до активної роботи. На стадії осмислення семикласники самостійно систематизують вивчені раніше відомості про творчість О.П. Довженка. На етапі рефлексії в учнів відбувається формування власного ставлення до матеріалу, що вивчається.

Особливу увагу у розробці наділено вихованню патріотизму, шанобливому ставленню до героїчного минулого Батьківщини.

Перегляд файлу

 

Методична розробка уроку української літератури для 7 класу

 Олександр Петрович  Довженко. «Воля до життя». Образ Івана Карналюка

Посада: учитель  офіційної (української) мови та літератури вищої кваліфікаційної категорії МОЗ «Дубоссарська гімназія № 1»

Пояснювальна записка до уроку

Урок розроблено згідно з програмою для 7 класів загальноосвітніх шкіл. Автор-укладач програми Бурдужа О. Г.

Заняття має на меті організувати роботу учнів щодо узагальнення знань та способів діяльності при вивченні твору О.П. Довженка «Воля до життя»; сприяти розвитку суспільних навичок та комунікативних якостей; забезпечити свободу вибору, можливість працювати у групах, парах та індивідуально.

Для реалізації поставлених цілей використовуються прийоми та методи технологій проблемно-діалогічного навчання та технології критичного мислення: прищеплення інтересу до теми, актуалізація наявних знань, залучення до активної роботи. На стадії осмислення семикласники самостійно систематизують вивчені раніше відомості про творчість О.П. Довженка. На етапі рефлексії в учнів відбувається формування власного ставлення до матеріалу, що вивчається.

Особливу увагу у розробці наділено вихованню патріотизму, шанобливому ставленню до героїчного минулого Батьківщини.

 

Тема: Олександр Петрович  Довженко. «Воля до життя». Образ Івана Карналюка

Мета: 1. Навчальна. Продовжити роботу над оповіданням Олександра Петровича Довженка «Воля до життя», розкрити образ Івана Карналюка,  з’ясувати силу його духу, волі до життя, показати самовідданість, героїзм медичних працівників, які  рятують життя людини; збагатити словниковий запас учнів;

2. Розвиваюча. Розвивати культуру усного мовлення, навички виразного читання, пам'ять, логічне мислення та творчі здібності.

3. Виховна. Виховувати  силу духу, волю до життя, прищеплювати любов до вивчення української літератури.

Тип уроку: комбінований

Вид уроку: урок-бесіда

Методи навчання: бесіда, слово вчителя, наочні методи, виразне читання, робота за підручником. 

Технології навчання: інноваційні, ігрові технології, технологія особистісно-орієнтовного навчання, технологія проблемного навчання, технологія диференційованого навчання.

Обладнання: план-конспект, підручник «Українська мова та література 7 клас». Автори укладачі: І.О. Бронич, І.В. Ніконова. Тирасполь 2019.

Хід та план уроку:

  1. Оргмомент
  2. Цілеполягання

У роки Великої Вітчизняної війни Олександр Довженко зворушував серця воїнів і людей, які працювали в тилу, правдивими оповіданнями, статтями, нарисами, виступами по радіо. Бійці просили, «щоб частіше говорив сам Довженко і щоб його оповідання завжди звучали по радіо». Багато побачених самим автором страшних картин лягло в основу окремих творів.    У 1942 році було написано оповідання «Воля до життя».

…молодий чоловік був звичайним рядовим бійцем. Особливих геройств за ним не числилось, хоча, звичайно, він убив не один десяток німецьких окупантів. Хто ця людина?

(Діти відповідають на питання та формулюють тему та мету уроку).

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

Отже, сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над оповіданням  талановитого українського письменника Олександра Петровича Довженка «Воля до життя», спробуємо розкрити образ Івана Карналюка,  з’ясувати силу  його духу, волі до життя, поговоримо про самовідданість, героїзм медичних працівників, які рятують життя людини. Також ми сьогодні дізнаємося про тих людей, які виявили волю до життя і зуміли знайти вихід із найскладніших ситуацій.

Чоловік сестри Олександра Довженка працював на війні хірургом. Саме він  розповів письменнику зворушливу історію зі своєї медичної практики на війні. Олександр Петрович на основі цієї розповіді створив прекрасне оповідання — пам'ятник життєлюбству простого солдата.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

Гра «Жокей і кінь» (за біографією О.П. Довженка).

Клас розподіляється на дві групи: «жокеїв» і «коней». Перші одержують картки з питаннями, другі – з правильними відповідями. Кожен «жокей» має знайти свого «коня».

Жокей

Кінь

Коли народився О. Довженко?

10 вересня 1894 року

Де народився О. Довженко

Селище В’юнище Чернігівської області

Де Довженко отримав початкову освіту?

 

В яких навчальних закладах ще навчався О. Довженко?

Навчався в Сосницькому чотирикласному училищі, потім у Глухівському учительському інституті.

З 1914 по 1917 рік Довженко вчителює. Де саме він працював вчителем?

Житомирське змішане вище початкове училище.

До якого міста  Довженко повертається 1923 року?

Харків

В якій газеті працює Довженко?

„Вісті”

Ким працював Довженко у цій газеті?

Працює карикатуристом та художником-ілюстратором.

Як Довженко підписував свої карикатури?

«Сашко».

Де Довженко працює у 1926 – 1933 роках?

Працює режисером на Одеській кінофабриці.

Який  фільм зняв Довженко у 1930 році?

«Земля»

Як називався перший звуковий фільм Довженка? 

«Іван»

Де працює Довженко з 1933 року?

У Москві

Куди переїжджає Довженко після роботи у Москві?

Далекий Схід

Ким працює Довженко під час Великої Вітчизняної війни?

Військовим кореспондентом

Коли помер Довженко?

25 листопада 1956 року

Який твір написав Довженко 1942 року?

«Воля до життя»

 

  1. Перевірка домашнього завдання.

Гра «Так чи ні» (за допомогою сигнальних карток).

Давайте перевіримо як ви засвоїли зміст твору О.П. Довженка «Воля до життя».

  1. Твір «Воля до життя» був написаний Тарасом Шевченком (Ні, О. Довженком)
  2. Твір «Воля до життя розпочинається з розмови між друзями? (так, кореспондентом О. Довженком та армійським хірургом)
  3. Прізвище військового хірурга Кармалюк? (Ні, Дудка)
  4. Чи довелося на війні хірургу різати тисячі людей? (Так)
  5. Свою роботу хірург називав неприємною справою? (Ні, звичкою)
  6. На війні хірург знайшов у людині страх перед смертю? (Ні, волю)
  7. Розвідника звали Іван? (Так)
  8. Івана поранила куля (Ні, міна)
  9. Іванові було 25 років? (Так)
  10.         Хата, де жив розвідник до війни, знаходилася край села? (Так)
  11.         Іван мав чин лейтенанта? (Ні, він був рядовим бійцем)
  12.         До війни розвідник працював пастухом? (так)
  13.         Золоту медаль Кармалюк отримав у Києві? (Ні, у Москві)
  14.         Вирощеного Іваном бичка звали Мина? (так)
  15.         Пораненого Івана санітари підібрали вранці? (так)
  16.         Хірург оперував бійців у лікарні? (ні, у простій хаті)
  17.         Хірург обстежив Кармалюка відразу? (Ні, на третій день)
  18.         У Івана розпочалася гангрена? (так
  19.         Микола Дубка гангрену лікував мікстурою? (ні, протигангренозною сироваткою)
  20.         Хірург дав надію Іванові? Як  (Ні, бо не назначив навіть перев’язки)
  21.         Після обходу палат хірург пішов до перев’язочної? (так)
  22.         Коли Іван з’явився у дверях перев’язочної він попросив перев’язки? (так
  23.         Івана врятували лікарі? (Ні, він сам себе врятував)
  24.         В палаті Івана зустрічали аплодуючи? (так)

 

  1. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Робота над аналізом образу Івана Карналюка.
  1. Бесіда

- „Людина на війні – це воля. Є воля – є людина! Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини”. Як ви розумієте ці слова з оповідання?

  • Чи можна вважати вчинок Карналюка подвигом?
  • Події яких років зображено в оповіданні?
  • Що вас найбільше схвилювало в ньому?
  • Про що згадує герой у скрутну хвилину?
  • Ким був Іван Карналюк?
  • Що дратувало хірурга? (Терпіння бійця).
  • Що допомогло воїнові вижити?
  • Як про це говорить лікар?
  • Завдяки чому Іван залишається живий?
  • Як ви поясните слова хірурга «Він уже сам себе врятував» і що Іван «житиме більше за нас із вами»?
  • Чому автор наголошує, що його герой — звичайний?
  • Як вплинула на хірурга зустріч з Іваном Карналюком?
  • Як ви зрозуміли слова Миколи Дудка, звернені до Івана: «Ви навчили мене жити»?

 

2) Робота над текстом

Знайти й зачитати з оповідання цитати, які характеризують образ Івана Карналюка.

  1. Сила волі, ненависть до ворогів. (від слів: „Побіжу, - думає, - поки не зійшов кров’ю... не доб’ють.)
  2. ( Карналюк біг... роздер би на місці).
  3. Любов до коханої і рідного краю. ( І рідна хата край села... найдорожча, - Галина)
  4. Рішучість, сила волі. (Відтинайте! Ріжте швидше!... одкинути геть непотрібну руку.)
  5. Бажання жити, воля до життя. (Перев’язку!.. – застогнав... Жить хочу!).
  6. Іван Карналюк – нащадок запорожців. ( Ах! Ви гляньте який велетень!... Як він ввійшов, га!).
  7. Вчинок героя приклад для наслідування. ( Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі.).

 

  1. Гра «Я – вчитель». (Учні задають один одному питання за сюжетом твору О. Довженка «Воля до життя»)

 

  1. Гра «Інтрев’ю».

(Обирається учень, що виступає від імені Івана Карналюка, решта ставлять йому питання)

     Давайте уявимо собі, що ми зустрілися з Іваном Карналюком у реальному житті. Ви – кореспонденти різних телевізійних каналів та друкованих видань. Про що б ви хотіли дізнатися від Івана?

 

  1. Слово вчителя: Тепер Вам стало більш зрозуміло про те, яким був Іван і як могло скластися його життя.

Іван Карналюк - молодий чоловік був звичайним рядовим бійцем. Особливих геройств за ним не числилось, хоча, звичайно, він убив не один десяток німецьких окупантів. Отже, на перший погляд, у цьому молодому чоловікові не було нічого особливого й героїчного, він був одним з багатьох мільйонів радянських солдат. Але одного разу його сильно поранили, він втратив багато крові, знаходився у досить важкому стані — у нього розпочалася страшна гангрена. Хірург, до якого потрапив солдат, був впевнений, що життя покидало Івана: «Коли його перевезли до шпиталю, він був уже без пульсу, в безнадійному стані. Життя покидало його. Але він не здавався». 
     Не дивлячись на своє майже безнадійне становище, молодий хлопець залишається в свідомості, його воля до життя настільки велика, що здатна творити чудеса. Іван Карналюк прагнув жити: «Ви думаєте, я вже помер?.. Перев'язку! Дайте!.. Жить хочу!..» 
     У майже безтямному стані Карналюк встав і сам підійшов до операційного столу. Така могутня віра в свої власні сили дуже вплинула на хірурга, він по-іншо-му подивився на цього солдата й почав працювати ще з більшим натхненням. Після такого надзвичайного одужання хірург захоплюється своїм пацієнтом: «Ви виграли генеральну битву майже без всяких засобів до перемоги... Дякую вам. Ви навчили мене жити. Я схиляюсь перед благородством вашої волі». 
     Олександр Петрович Довженко в оповіданні «Воля до життя», зображуючи героїчний образ Івана Карналюка, доводить нам величезну силу незламної людської волі.

  1.  Закріплення
  1. Тест
  1. Автор твору «Воля до життя»

А) тарас Григорович Шевченко

Б) Олександр Петрович Довженко

В) Володимир Миколайович Сосюра

  1. Прізвище військового хірурга

А) Мина

Б) Іван Карналюк

      В) Микола Дудка

  1. Яку кількість людей оперував хірург?

            А) Тисячі

Б) сотні

В) десятки

  1. Як називав хірург свою роботу?

А) звичка

Б) величезний труд

В) неприємна справа

  1. Що знайшов хірург в людині?

А) страх перед смертю

Б) страждання

В) волю

  1. Як звали розвідника?

А) Іван

Б) Микола

В) Мина

  1. Який снаряд поранив Івана?

А) граната

Б) куля

В) міна

  1. Що не хотів випускати з рук розвідник?

А) кулемет

Б) автомат
В) гранату

  1. Де знаходилася хата  розвідника?

А) Край села

Б) на хуторі

В)  центрі міста

  1.                      Ким був розвідник за чином?

А) лейтенантом

Б) рядовим бійцем

В) сержантом

  1.                      Ким працював розвідник до війни?

А) хірургом

Б) учителем
В) пастухом

  1.                      Де отримав Кармалюк золоту медаль?

А)у Москві

Б)у Києві

В) у селі

  1.                      Як звали вирощеного Карналюком бика?

А) Зевс

Б) Іван

В) Мина

  1.                      Коли санітари підібрали пораненого розвідника?

А) увечері

Б) вранці

В) вдень

  1.                      Де працював хірург?

А) в простій хаті

Б) у лікарні

В) у шпиталі

  1.                      Скільки днів минуло, доки хірург обстежив  Кармалюка?

А)три

Б)день

В) два

  1.                      Як називалися ліки, що були для лікування гангрени?

А) молоко

Б) мікстура

В) сироватка

  1.                      Куди пішов хірург після обходу палат?

А) До перев’язочної

Б) до кабінету хірурга

В) до операційної

  1.                      Що попросив Кармалюк у медиків, коли підвівся на ноги?

А) води

Б) перев’язки

В) ліків

  1.                      Хто врятував розвідника

А) хірург

Б) він сам себе врятував

В) розвідник загинув

Ключ:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

б

в

а

а

в

а

в

б

а

б

в

а

в

б

а

а

в

а

б

б

 

  1. Гра «Нагадай прислів’я»

Якими прислів’ями та приказками можна охарактеризувати Івана Карналюка?

Приблизні відповіді.

  • Бій відвагу любить.
  • За сміливим перемога.
  • Як йдеш вперед, так і горе не бере.
  • Або пан, або пропав.
  • Відвага мед п’є і кайдани рве.
  • Сміливого куля боїться.
  • Де наше не пропадало!
  • Де мужність, там і перемога.
  • Можливе зробить кожен, неможливе — тільки відважний.
  • Де мужність, там і перемога.
  • Сміливість міста бере.
  • Хоробрий не той, хто страху не знає, а хто дізнався і назустріч йому йде.
  • Сміливого куля боїться.
  • У хоробрих є тільки безсмертя, смерть у хоробрих немає.
  • Боягуз і в житті мертвий, а хоробрий і мертвий живе.
  • Хто смерті не боїться, того і куля сторониться.
  • Від сміливого і смерть біжить

 

  1. Кросворд

 

 

2

 

 

 

к

3

г

а

л

я

4

 

р

 

 

6

 

в

н

с

1

м

и

к

о

л

а

т

 

л

 

л

5

п

о

д

і

л

л

я

ю

 

 

в

 

к

7

б

у

г

 

 

 

у

р

  1. Ім’я хірурга
  2. Прізвище пораненого розвідника
  3. Ім’я коханої розвідника
  4. Що знайшов хірург на війні?
  5. Звідки родом був розвідник?
  6. До якої частини дерева щільно притулився розвідник, щоб затиснути розірвану артерію?
  7. Як називається річка, що протікала на батьківщині розвідника?

 

  1. Про кого ви могли б сказати, що він навчив вас жити?

 

Учні розповідають цікаві історії з життя сильних, вольових людей (демонструють заздалегідь приготовлені проекти).

 

  1. Домашнє завдання

Напишіть твір-мініатюру про те, чим саме захоплює Вас образ Івана Карналюка.

 

  1. Рефлексія (діяльності та емоційна) «Дерево знань» або «Дерево успіху»: Кожен учень обирає яблучко відповідного кольору: червоний - все зробив правильно, жовтий - зустрілися труднощі, зелений - багато помилок. Учні пишуть на обраних за кольором яблучках побажання тим, хто зараз знаходиться у складній життєвій ситуації і наклеюють на дерево, що намальоване на великому аркуші ватману. 
  2. Підсумки

E:\Танюша\Смартфон\печать 1.jpg

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Демченко Мирослава Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 липня 2022
Переглядів
3499
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку