Методична розробка уроку з фізики на тему: "Енергія"

Про матеріал
Мета уроку: вивчити поняття «енергія, механічна енергія, кінетична енергія, потенціальна енергія», з’ясувати від чого та як залежать значення кінетичної і потенціальної енергії, розвиток логічного мислення учнів, формувати їхній матеріалістичний світогляд. Формування ключових компетентностей: • інформаційно-цифрова; • основні компетентності у природничих науках і технологіях; • математична компетентність; • уміння учитися упродовж життя.
Перегляд файлу

Урок природознавства

Тема. Що таке енергія і для чого вона потрібна?

Мета: ознайомити учнів з поняттями «енергія», «види енергії», «вичерпні та невичерпні джерела енергії»; пояснити взаємозв’язки у живій та неживій природі на прикладі походження деяких паливних корисних копалин; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення, творчу активність;  виховувати бережливість, прагнення сприяти економному використанню енергії в побуті.

Обладнання:  підручник, індивідуальні картки із завданнями, «Календарі спостережень за погодою», мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням мультимедійного супроводу.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Емоційна та психологічна настанова.

- Щоб налаштуватись на урок, давайте разом промовимо слова настанови:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно, плідно працювати! (слайд1)

- Посміхніться один одному. Нехай цей урок принесе нам задоволення від спілкування.

2. Рольова гра «Гідрометеорологічний центр».

- Надамо слово метеорологам. Черговий синоптик повідомляє стан погоди в довкіллі (учні звіряють зі своїми записами в «Календарі спостережень за погодою», роблять уточнення).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Сьогодні, діти, ми починаємо знайомство з новим  розділом, який називається «Сонце – джерело енергії на Землі». Чи можете припусти, про що буде йти мова у цьому розділі? (Припущення дітей).

- З цього розділу ви дізнаєтеся: (слайд 2)

          Що таке енергія?

 Які бувають джерела енергії?

 Чому Сонце називають найпотужнішим джерелом енергії?

 Як можна економити енергію в побуті?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Отже, тема нашого уроку: енергія. Сьогодні на уроці вам доведеться стати її дослідниками. Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке енергія, чому її існує багато видів, як енергія переходить з одного виду в інший  і для чого вона потрібна.

Перш за все, поміркуйте, що спадає на думку, коли чуємо слово «енергія»? (Припущення дітей).

ІV. Засвоєння нових знань.

1. Усвідомлення знань.

- Розгляньте слайд 4. Яка ж це невідома таємнича сила привела всі ці механізми в рух?

- Хто виконав роботу на кожному  із малюнків (слайд 5)?

- Яка чарівна сила діє в обєктах з фото (слайд 6)?

- Хто діяч (слайд 7)?

- Дійсно, ця незвичайна трудівниця – це енергія. Що таке енергія? Познайомтеся з наступним слайдом (слайд 8). (Діти читають і пояснюють правило).

2. Робота з підручником.

- Щоб відповісти на питання, як електроенергію одержати з інших енергій, попрацюємо з підручником на с. 60. (Учні працюють з текстом підручника).

- Як ви зрозуміли вислови зі слайду 8?

- Що спільного в предметів, що на слайді 9?

3.Осмислення нового матеріалу. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення».

Чотири групи учнів доводять опонентам:

  •          Без сонячної енергії не можуть існувати рослини, бо …..
  •          Сонячна енергія передається тваринам і людям, коли вони живляться рослинами…
  •          Людям, щоб рости, розвиватись, виконувати фізичну і розумову роботу…
  •          Щоб утворились корисні копалини, необхідна енергія…( слайди 10-12)

4. Робота з підручником.

 - Щоб відповісти на питання, які бувають джерела енергії, попрацюємо з підручником на с. 61. (Учні працюють з текстом підручника, слайдом 13).

- Чому першу групу джерел енергії назвали «Відновлювальні (або невичерпні)»? (Відповіді дітей)

-  Для виробництва якої енергії використовуються невідновлювальні джерела енергії?

- Пригадайте, які умови утворення корисних копалин?

- Проаналізуйте діаграму на с. 62 підручника. Яких корисних копалин на найменше на земній кулі?

- Чому електроенергію необхідно економити?

- Дійсно, людство давно стурбоване проблемою винайдення нових джерел енергії. Таких, які при спалюванні не викидатимуть у довкілля шкідливих газів. Таких, які можуть швидко відновлюватись у природі. Ці джерела енергії люди назвали альтернативною, або зеленою енергетикою.

5. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення вивченого.

1. Вправа «Знайди пару».

- В кожного на картці є завдання «Знайди пару». Зєднайте обєкт та джерело енергії стрілочкою.

Автомобіль

вітер

Піч

гас

Вітрильний човен

бензин                                          

Літак

вугілля

 

- Перевірте виконання завдання, звірившись зі слайдом 14. 

2. Вправа «Поясни помилку».

Скрізь повимикали світло –

Якось вже не пропадем.

І дарма, що буде темно –

Головне, що збережем! 

Швидко стали нудьгувати,

Все по черзі умикати:

Телевізор, й ноутбук,

І гірлянди на ялинці,

В mp-3 додали звук…

Ось які ми економні!

І слухняні, й дуже скромні!

- Визначте, яку енергію намагалися зберегти герої вірша?

- Чи вдалося їм це?

- Які дії були правильними, а які помилковими?

- Що можна робити для економії електроенергії, аби дії справді приносили бажаний результат?

3. Вправа «Впізнай джерело енергії». (слайди 16-18)

 - Яке джерело енергії використали для…

4. Робота зі слайдами (19-20).

VІ. Рефлексія.

  •                Ми дізнались, що…
  •                Нам сподобалось…
  •                Нас здивувало…

VІІ. Домашнє завдання.

- А я задоволена активною роботою всього класу. Ви енергійні учні. Але все ж вам необхідно…

 На увесь рік: економно використовувати електроенергію.

На наступний урок:

- Самостійним: обговорити з батьками, друзями чи знайомими про те, що ж таке енергія; 

- Працьовитим: опрацювати статтю підручника «Що таке енергія», с. 60-63. 

Додаток.

Індивідуальні картки для учнів.

Завдання 1.

  •          Без сонячної енергії не можуть існувати рослини, бо …..
  •          Сонячна енергія передається тваринам і людям, коли вони живляться рослинами…
  •          Людям, щоб рости, розвиватись, виконувати фізичну і розумову роботу…
  •          Щоб утворились корисні копалини, необхідна енергія

 

Завдання 2.

Автомобіль

вітер

Піч

гас

Вітрильний човен

бензин                                          

Літак

вугілля

 

Завдання 3.

  •                Ми дізнались, що…
  •                Нам сподобалось…
  •                Нас здивувало…

Використані джерела інформації

  1.               Бойко О. В. Мультимедійні  презентації [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacher.at.ua/
  2.               Всеукраїнський портал «Початкове навчання» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nachalka.com.ua/. – Назва з екрану.
  3.               Вчитель вчителю, учням та батькам [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://teacher.at.ua/. – Назва з екрану.
  4.               Гільберг Т. Г.  Природознавство [Текст]: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т .Г. Гільберг, Т. В. Сак. – К. : Ґенеза, 2013. – 176с.
  5.               Готові презентації [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

http://readytask.ho.ua/.  – Назва з екрану.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (академічний рівень) 10 клас (Бар’яхтар В.Г., Божинова Ф.Я.)
До уроку
Розділ 3. Закони збереження в механіці
Додано
8 листопада
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку