Урок природознавства
Тема. Що таке енергія і для чого вона потрібна?
Мета: ознайомити учнів з поняттями «енергія», «види енергії», «вичерпні та невичерпні джерела енергії»; пояснити взаємозв’язки у живій та неживій природі на прикладі походження деяких паливних корисних копалин; розвивати логічне мислення, увагу, мовлення, творчу активність; виховувати бережливість, прагнення сприяти економному використанню енергії в побуті.
Обладнання: підручник, індивідуальні картки із завданнями, «Календарі спостережень за погодою», мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням мультимедійного супроводу.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Емоційна та психологічна настанова.
- Щоб налаштуватись на урок, давайте разом промовимо слова настанови:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно, плідно працювати! (слайд1)
- Посміхніться один одному. Нехай цей урок принесе нам задоволення від спілкування.
2. Рольова гра «Гідрометеорологічний центр».
- Надамо слово метеорологам. Черговий синоптик повідомляє стан погоди в довкіллі (учні звіряють зі своїми записами в «Календарі спостережень за погодою», роблять уточнення).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні, діти, ми починаємо знайомство з новим розділом, який називається «Сонце – джерело енергії на Землі». Чи можете припусти, про що буде йти мова у цьому розділі? (Припущення дітей).
- З цього розділу ви дізнаєтеся: (слайд 2)
Що таке енергія?
Які бувають джерела енергії?
Чому Сонце називають найпотужнішим джерелом енергії?
Як можна економити енергію в побуті?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, тема нашого уроку: енергія. Сьогодні на уроці вам доведеться стати її дослідниками. Сьогодні ви дізнаєтеся, що таке енергія, чому її існує багато видів, як енергія переходить з одного виду в інший і для чого вона потрібна.
Перш за все, поміркуйте, що спадає на думку, коли чуємо слово «енергія»? (Припущення дітей).
ІV. Засвоєння нових знань.
1. Усвідомлення знань.
- Розгляньте слайд 4. Яка ж це невідома таємнича сила привела всі ці механізми в рух?
- Хто виконав роботу на кожному із малюнків (слайд 5)?
- Яка чарівна сила діє в об’єктах з фото (слайд 6)?
- Хто діяч (слайд 7)?
- Дійсно, ця незвичайна трудівниця – це енергія. Що таке енергія? Познайомтеся з наступним слайдом (слайд 8). (Діти читають і пояснюють правило).
2. Робота з підручником.
- Щоб відповісти на питання, як електроенергію одержати з інших енергій, попрацюємо з підручником на с. 60. (Учні працюють з текстом підручника).
- Як ви зрозуміли вислови зі слайду 8?
- Що спільного в предметів, що на слайді 9?
3.Осмислення нового матеріалу. Інтерактивна вправа «Незакінчені речення».
Чотири групи учнів доводять опонентам:
4. Робота з підручником.
- Щоб відповісти на питання, які бувають джерела енергії, попрацюємо з підручником на с. 61. (Учні працюють з текстом підручника, слайдом 13).
- Чому першу групу джерел енергії назвали «Відновлювальні (або невичерпні)»? (Відповіді дітей)
- Для виробництва якої енергії використовуються невідновлювальні джерела енергії?
- Пригадайте, які умови утворення корисних копалин?
- Проаналізуйте діаграму на с. 62 підручника. Яких корисних копалин на найменше на земній кулі?
- Чому електроенергію необхідно економити?
- Дійсно, людство давно стурбоване проблемою винайдення нових джерел енергії. Таких, які при спалюванні не викидатимуть у довкілля шкідливих газів. Таких, які можуть швидко відновлюватись у природі. Ці джерела енергії люди назвали альтернативною, або зеленою енергетикою.
5. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого.
1. Вправа «Знайди пару».
- В кожного на картці є завдання «Знайди пару». З’єднайте об’єкт та джерело енергії стрілочкою.
Автомобіль |
вітер |
Піч |
гас |
Вітрильний човен |
бензин |
Літак |
вугілля |
- Перевірте виконання завдання, звірившись зі слайдом 14.
2. Вправа «Поясни помилку».
Скрізь повимикали світло –
Якось вже не пропадем.
І дарма, що буде темно –
Головне, що збережем!
Швидко стали нудьгувати,
Все по черзі умикати:
Телевізор, й ноутбук,
І гірлянди на ялинці,
В mp-3 додали звук…
Ось які ми економні!
І слухняні, й дуже скромні!
- Визначте, яку енергію намагалися зберегти герої вірша?
- Чи вдалося їм це?
- Які дії були правильними, а які помилковими?
- Що можна робити для економії електроенергії, аби дії справді приносили бажаний результат?
3. Вправа «Впізнай джерело енергії». (слайди 16-18)
- Яке джерело енергії використали для…
4. Робота зі слайдами (19-20).
VІ. Рефлексія.
VІІ. Домашнє завдання.
- А я задоволена активною роботою всього класу. Ви енергійні учні. Але все ж вам необхідно…
На увесь рік: економно використовувати електроенергію.
На наступний урок:
- Самостійним: обговорити з батьками, друзями чи знайомими про те, що ж таке енергія;
- Працьовитим: опрацювати статтю підручника «Що таке енергія», с. 60-63.
Додаток.
Індивідуальні картки для учнів.
Завдання 1.
Завдання 2.
Автомобіль |
вітер |
Піч |
гас |
Вітрильний човен |
бензин |
Літак |
вугілля |
Завдання 3.
Використані джерела інформації
http://readytask.ho.ua/. – Назва з екрану.