Вище професійне училище №22 м.Сарни
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ
з інформатики за темою
«Призначення й використання основних математичних, статистичних функцій табличного процесора»
Розробила:
Викладач інформатики
Дударик О.А.
м.Сарни-2020
Aнотація
Науково-технічний прогрес суспільства, безперервне збільшення обсягу інформації, акумуляція на робочих місцях інформаційних телекомунікаційних технологій підвищують вимоги до кваліфікації працівників.
Тому доцільним є використання в навчальному процесі комп'ютера, який перетворюється в ефективний інструмент для засвоєння й контролю знань, сприяє більшій індивідуалізації, наочності й навчання.
Процес підготовки висококваліфікованого працівника, який може застосувати свої знання, уміння й навички у високотехнологічному суспільстві, особливо в період становлення ринкових відносин, обов'язково передбачає використання сучасних засобів виробництва, значна частина яких заснована на використанні інформаційних технологій.
Тож важливим завданням викладача стає підвищення інформаційної культури учнів, формування вмінь і навичок використання інформаційних технологій.
На сучасному ринку праці потрібні люди з іншим, набагато ширшим, аніж тільки пізнавальні, набором якостей і можливостей, які, по суті, і визначають компетентність людини. Можна бути обізнаним, але абсолютно некомпетентним.
Як правило, учень, який був старанним та слухняним і добросовісно виконував всі завдання вчителя, який з повною точністю відтворював вивчений матеріал, у житті стає відповідальною людиною, але не здатною пристосуватися до різних ситуацій у суспільстві; маючи досить великий запас знань, він не здатний застосувати їх у житті, що зводить нанівець всю цінність набутої за довгі роки інформації.
Метою педагогічної діяльності є впровадження методики формування інформаційної компетенції учнів, яка своїм змістом і методами, засобами й організаційними формами забезпечує свідоме ставлення до інформаційної діяльності, сприятиме вихованню моральних якостей у процесі навчання і спілкування. У зв’язку з реалізацією цієї мети на своїх уроках виділяю основні форми інформаційної компетенції:
ознайомлення – учень визначає кількість інформації з проблеми та можливість її опрацювання;
репродукція – учень вивчає масив інформації, накопичує її;
перетворення – критичне осмислення масиву інформації, порівняння фрагментів з різних джерел однієї тематики, визначення їх достовірності, вилучення робочої інформації, її узагальнення;
творчий етап – створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої та перетвореної інформації.
Оскільки сьогодні основу поняття «компетентність» складають саме такі вміння, як здатність застосовувати отримані знання на практиці, проявляти самостійність у постановці завдань та їх вирішення, брати на себе відповідальність при вирішенні виникаючих проблем, свій урок я побудувала за принципом: від «знаю і вмію» - до «знаю, вмію і вмію застосовувати на практиці».
ПЛАН-КОНСПЕКТ
уроку теоретичного навчання
Предмет: інформатика
Курс: ІІ
Спеціальність: Кухар-кондитер
Тема: Призначення й використання основних математичних, статистичних функцій табличного процесора.
Мета:
Навчальна:
Розвивальна:
Виховна:
Тип уроку: комбінований.
Форми і засоби проведення: пояснення вчителем матеріалу, бесіда, робота з комп’ютером.
Очікувані результати (навчальні досягнення учнів):
Основні терміни та поняття: функція, аргумент, результат.
Комплексне методичне забезпечення:
Основні етапи уроку
I |
Організаційний момент |
1 хв. |
II |
Актуалізація опорних знань. |
5 хв. |
III |
Мотивація навчальної діяльності |
5 хв. |
IV |
Пояснення нового матеріалу |
15 хв. |
V |
Формування вмінь і навичок. (робота з комп'ютером) |
11 хв. |
VI |
Закріплення пройденого матеріалу. |
3 хв |
VII |
Підсумок уроку. Виставлення оцінок |
2 хв. |
VIII |
Домашнє завдання |
1 хв. |
ІX |
Рефлексія |
2 хв |
ХІД УРОКУ
Епіграф до уроку:(Слайд1)
«Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію».
Конфуцій
(Фронтальне опитування).
Учитель. Ми постійно живемо у світі чисел, цифр і розрахунків. Кожного дня людина стикається із ситуаціями, коли необхідно проявити свої математичні здібності та розв’язати проблемні питання. Нам доводиться вирішувати складні завдання. При нескладних обчисленнях ми використовуємо калькулятор. Коли стикаємося з більш складними діями, звертаємося до електронних таблиць.
А що ми з вами знаємо і вміємо вже робити за допомогою цієї програми?
Учень. В електронних таблицях ми можемо:
А чи потрібні електронні таблиці у вашій професії?
Учень. Так. В електронних таблицях ми можемо створювати калькуляцію.
Учитель. Отже, електронні таблиці дають нам можливість автоматично виконувати різні математичні обчислення і управляти ними.
Учитель. Давайте пригадаємо основні поняття, які ми будемо використовувати на сьогоднішньому уроці. Для цього я пропоную вам зіграти в інтерактивну гру «Хрестики і нулики». Група об'єднується в дві команди.
Капітанів команд прошу вийти до дошки. Капітани будуть вибирати потрібний сектор і називати учня, який буде відповідати.
(Учні переглядають презентацію на екрані)
Правила гри:
Увага на екран!(Слайд №2-3)
Отже, починаємо.
Питання. (Слайд №4)
(Питання, які з'являються на слайдах)
1)Назвіть числові формати(грошовий,фінансовий, короткий формат дати, відсотковий, числовий)
2) Скільки комірок входить в діапазон А1:С3 (9 комірок)
3) Адреса клітинки складається із назви ……… (стовпчика і номера рядка)
4) Файли, в яких зберігаються ЕТ, називаються …… (книгами)
5) Які існують способи адресації даних комірок електронної таблиці? (абсолютні, відносні, змішані)
6 Як виділити декілька несуміжних діапазонів?
(виділити першу зв’язну частину, натиснути клавішу CTRL і, утримуючи її, виділити наступні зв’язні частини.)
7) В будь-яку клітинку ЕТ можна ввести … (числа, текст, формули)
8) Введення формули починається із знаку … (=)
9) Діаграма - це.....(графічне зображення, у якому числові дані подаються геометричними фігурами)
Учитель. Молодці!
ІІ. Мотивація
Учитель.А зараз ми переходимо до вирішення завдань у середовищі табличного редактора. Прошу відкрити файл калькуляція.xls. Давайте створимо калькуляцію традиційного Українського борща, використовуючи комп’ютер, шляхом створення відповідної програми.
Для того, щоб виконати це завдання, потрібна формула.
Що називається формулою в електронних таблицях?
Учні.Формула – це вираз, який задає порядок обчислення в електронній таблиці.
Учитель.З яких об'єктів складається формула?
Учні.В Excel формула – це послідовність символів, що починається зі знака рівності. У цю послідовність символів можуть входити числа, тексти, посилання на клітинки, знаки дій (оператори), дужки та функції. Результатом роботи формули є нове значення, що виводиться як результат обчислення формули за вже наявними даними.
Учитель. Які операції використовуються у формулах?
Учні.
Позначка |
Дія |
+ |
Додавання |
- |
Віднімання |
* |
Множення |
/ |
Ділення |
^ |
Піднесення до степеня |
% |
Операція відсотка (застосовується до окремого числа) |
Учитель.
Учні.
Найдоцільніше використовувати маркер заповнення. Для копіювання даних потрібно:
- Зробити клітинку з формулою поточною.
- Навести вказівник на маркер заповнення (при цьому вказівник буде виглядати як чорний хрестик.)
- Натиснути ліву кнопку миші та, утримуючи її натиснутою, виділити потрібний діапазон клітинок.
Учитель.
Учень.
Вводимо формулу для знаходження суми комірок в діапазоні F13:F27.
= F13+F14+F15+F16+ F17+F18+ F19+F20+ F21+F22+ F23+F24+ F25+F26+F27.
Учитель.
Ми знайшли суму для 15 інгредієнтів.
А якщо в нас буде 100 і більше доданків….?
Як нам знайти максимальну, мінімальну та середню ціну?
Ви можете виконати це завдання?
Учень. Ні.
Учитель.
Чому?
Учень. Не вміємо.
Учитель.
Так. Вірно. Сьогодні комп’ютер стрімко увірвався в наше життя.
Він є великим джерелом різних видів інформації.
Тепер важко уявити сучасне життя без комп’ютера, адже за допомогою нього можна багато чого зробити. При умові, якщо вистачає об’єм знань.
Отже, темою сьогоднішнього уроку буде "Призначення й використання основних математичних, статистичних функцій табличного процесора."(Слайд 6).
ІІІ. Формування умінь і навичок при розв'язанні задач.
Ви вже побачили, як можна виконувати і спрощувати завдяки автоматизації математичні розрахунки, які здійснюються за допомогою MsExcel. Ми працювали з найпростішими формулами, з основними математичними діями. Значно більше різних задач і математичного, і економічного змісту можна розв’язати за допомогою функцій, які ми сьогодні розглянемо. Наприклад, формулу = F13+F14+ F15+F16+ F17+F18+ F19+F20+ F21+F22+ F23+F24+ F25+F26+ F27, можна замінити стандартною функцією , яка вводиться і сприймається значно простіше, ніж перша. Можна розв’язувати і набагато складніші завдання. Крім того, багато обчислень в Еxcel взагалі не можна виконати без застосування функцій (Слайди № 7).
Учитель.
Розповідь учителя. Функції в Excel
(Учні переглядають презентацію «Функції в електронних таблицях» з коментарями вчителя і пишуть конспект.)
Функціїв Excel використовуються для виконання стандартних обчислень у робочих книгах.
(Слайд №8). |
(Слайд №9) |
|
|
(Слайд 10) |
(Слайд11) |
|
|
(Слайд12) |
(Слайд13) |
|
|
(Слайд14) |
(Слайд15) |
|
|
(Слайд16) |
(Слайд17) |
|
|
(Слайд18) |
|
|
|
Учитель.Спробуємо ваші набуті знання застосувати на практиці. Перед початком роботи пригадайте вимоги безпеки при роботі на комп’ютері (які знаходяться на кожному робочому місці).
Для вирішення наступного завдання я пропоную подивитися невеликий відеоролик «Найдорожчі страви світу». На основі даного відеоматеріалу вам потрібно створити таблицю в табличному редакторі і виконати обчислення..
Увага на екран!
(Слайд19)
Задача №1
Інструктивна картка. Найдорожчі страви світу.
Найдорожчі страви світу |
|||
Курс $ |
26 |
|
|
№ |
Найменування страви |
Вартість в $ |
Вартість в грн. |
1 |
|
|
? |
2 |
|
|
? |
3 |
|
|
? |
4 |
|
|
? |
5 |
|
|
? |
Всього |
? |
||
Найдорожча страва |
? |
||
Найдешевша страва з даної п'ятірки страв |
? |
||
Кількість страв |
? |
Учитель.
Для узагальненяновогоматеріалу я пропонуюзіграти в гру"Лото"
(Учням роздаються картки. Учитель читає запитання, учень, в картці якого присутня правильна відповідь, підіймає руку, відповідає на запитання. Якщо відповідь вірна, учень закриває її чистим листочком, а якщо відповідь не вірна – питання відкладається. Перші три закриті картки оцінюються відповідно в дванадцять, одинадцять та десять балів.)(Слайд )
IV.Підсумок уроку
Виставляння оцінок.
V. Рефлексія
Складання сінквейна з вивченої теми (алгоритм додається)(Слайд20)
(Відповідь учнів)