Методична розробка уроку з історії України в 7 класі

Про матеріал
Методична розробка уроку з історії України в 7 класі на тему: "Боротьба з монгольською навалою"
Перегляд файлу

Опорний заклад

 Садівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Сумської районної ради Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку з історії України

 в 7 класі

 

 

 

Боротьба з монгольською навалою

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           Заступник директора

                                                                                          з навчально-виховної роботи

                                                             учитель історії

                                                                              Голуб Ніна Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

Сад -2019

Тема. Боротьба з монгольською навалою.

Навчальна мета. Розкрити причини перемог монголів та показати наслідки монгольського завоювання для Київської Русі.

Розвивальна мета. Сприяти формуванню навичок самостійної роботи та розвитку критичного мислення учнів, розвивати вміння аналізувати історичні події, зіставляти їх, показати героїзм народу в боротьбі проти загарбників.

Виховна мета. Виховувати почуття поваги до історичного минулого.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: О.В.Гісем історія України: Підручник для 7 класу - Тернопіль, «Навчальна книга - Богдан», 2015 р., атлас «Історія України, 7 клас», ілюстрації і слайди до теми, мультимедійний проектор, політична карта світу.

Поняття: «Золота Орда», «баскаки», «кочівники», «курултай», «улус», «данина».

 

Хід уроку

І. Оргмомент.

 Слово вчителя. Сьогодні у нас урок трішки незвичайний.  Незвичайний тому, що сьогодні на уроці ви будете самостійно вчитися порівнювати, аналізувати, вирішувати проблемні завдання, крок за кроком дізнаватися щось цікаве для себе, бо урок сьогодні дійсно буде цікавим.  І так розпочинаємо наш урок. Увага на екран! Зараз ви переглянете красиві краєвиди сучасної азіатської країни. Ваше завдання: назвати цю країну і довести, що ви не помились.

Учням пропонуються слайди 1-18 про сучасну Монголію. (якщо не вгадають, підказка - сучасна фізична карта - слайди - 19 - 20). Так, дійсно, це сучасна Монголія, зараз ми розглянемо фізичну карту сучасної Монголії і ви переконаєтеся, що це дійсно так. По карті ми бачимо, що в Монголії є гори і широкі безмежні степи, ця держава межує з Росією, Китаєм і Казахстаном, знаходиться в Центральній Азії, столиця Улан-Батор, площа 1 млн. 566 тис. км2, населення - 2,8 млн.чоловік., 90 % населення - монголи, а на Україні - приблизно 46 млн.  чоловік, пл. - 603.7 тис. км2, столиця України - Київ.      

  

 ІІ. Перехід до вивчення нового матеріалу.

Переглядаючи слайди ви помітили щось особливе, характерне тільки для Монголії - коні. Ще в давнину говорили «Монгол без коня - нічого не вартий» і сьогодні на уроці ми переконаємося у правильності цього монгольського прислів’я, бо тема уроку:

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 Боротьба з монгольською навалою

 

 

 

 

План

 

1.Перший похід монголів на Русь.

2.Вторгнення хана Батия на українські землі.

3.Утворення Золотої Орди.

У кінці уроку ви повинні дати відповідь на запитання «Як ви думаєте, чому монголам вдалося завоювати Русь?». Щоб дати відповідь на дане питання ви повинні бути дуже уважними, пригадати, що ви дізналися  про монголів і Київську Русь у початкових класах.

-А зараз, ми умовно перенесемось у степи Центральної Азії майже на 8 століть назад, тобто у яке століття? У 13 ст., на його початок. Перед нами карта Монголії поч. ХІІІ ст., на карті ми бачимо і гори, і безмежні степи, і кордони Монгольської держави Чингісхана. Слайд № 24 і 25. 26. Наприкінці ХІІст. У Монголії спалахнула боротьба за обєднання скотарських племен в єдину державу. Переміг геніальний полководець Темуджин, котрого в 1206 році зїзд знаті обрав Чингісханом, тобто Володарем володарів. Він запропонував жорстку систему централізованого управління, писемне діловодство, єдине законодавство, створив надзвичайно боєздатну й рухливу армію, що трималося на жорстокій дисципліні й мала прекрасне озброєння. Протягом 1206-1222 рр. монголи завоювали Китай, Хорезм, Кавказ, Грузію, Азербайджан, Південний Сибір.

Зараз ми подивимося невеличкий фільм, створений із фрагментів художнього фільму «Чингісхан» і ви переконайтесь, яку грізну силу становили монголи. До речі, можливо, хто з вас бачив фільм «Чингісхан»? Коментар фільму, доповнення учнів. Як ви зрозуміли епізод, коли Чингісхан ламає одну стрілу і не може переламати пучок? І т.д.

І ось ця грізна сила наблизилась до кордонів Русі. Скажіть, будь-ласка, на поч. ХІІІ ст., який період переживала Русь - період феодальної роздробленості, боротьба князів за владу в Києві, міжусобиці. Київський князь не мав такої влади, як Чингісхан, він був лише «Першим серед рівних» (слайди 29, 30, 31), хоч по всій землі знали про героїзм руських воїнів і князів.

У 1222 р. 25 тис. монгольське військо, очолюване ханом Джебей Субедеєм розгромило на р. Сіверський Дінець половецького хана Котяна, котрий попросив допомоги в руських князів. Останні під проводом великого князя Мстислава Романовича зібралися на о. Хортиця на Дніпрі, до них приєдналися половці, 23 травня 1223 року союзники вирушили в похід проти монголів, 31 травня їхні передові полки підійшли до правого берега р. Калки, де й відбулася перша зустріч руських з монголами. А зараз я передаю слово (учням).

Розповідь вчителя про підкорення Переяславського і Чернігівського князівств (слайд № 35).

На черзі стояв прекрасний Київ - «мати городів руських» (слайд № 39). Подивіться, який чудовий вигляд він мав і в що був перетворений (слайди № 40-42). Зачитати, що сказано в літописі про оборону Києва в 1240 році. Так записано в літописі. Розповідь учня про оборону Києва.  Доповнення.

-Монголи наступали на захід (слайди № 43-44) широким фронтом, аби охопити якомога більшу територію… У березні монголи прорвалися в Польщу, Чехію, Угорщину, несучи смерть і руїну, але героїчна боротьба русичів врятувала народи Європи.

Монгольська навала остаточно знекровила Київську Русь. Завойовані землі відійшли до володінь Батия, котрий у середині 40-х років ХІІІ ст.. заснував власну державу (улус) - Золоту Орду, розбудував на р. Волзі столицю - Сарай - Бату поблизу сучасної Астрахані, у якій у період розквіту проживало 75 тис.чоловік (подивитися карту с. 153 підручника).

Таким чином, після монгольського завоювання Русі, руські князівства потрапили в васальну залежність від Золотої Орди. Які ж були наслідки цієї залежності? (слайд 46).

 

ІV. Закріплення.

Дати відповідь на проблемне питання, згадати «Слово о полку Ігоревім».

Тест

У завданнях 1 - 3 вибрати одну правильну відповідь.

  1. Коли відбулася битва на річці Калці?

а) 1223 р.; б) 1238.; в) 1240.

2. Як називалася держава монголів?

 а) Золота Орда; б) Велике князівство Литовське; в) Київська Русь.

3. Хан, військо якого спустошили Київ?

 а) Чінгісхан; б) Батий; в) Мамай.

Закінчити речення.

4. Місце розселення, батьківщина монголо-татар –… (Монголія)

5. У 1240 році монголо-татари завоювали Київ.

 а) так; б) ні.

ІV.Підсумки уроку.

 Що вам найбільше сподобалось на уроці? Що запамяталось? (слайди із датами і поняттями).

   

V. Домашнє завдання.

 Прочитати § 17, усно дати відповідь на запитання с. 162; повторити § 16. Розвязати кросворд.

 

 

 

 

Слайди до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 клас. Історія України

Тема. Урок узагальнення з теми «Козацька Україна».

Навчальна мета. Узагальнити та систематизувати знання за темою «Козацька Україна».

Розвиваюча мета. Розвивати вміння визначати головне і другорядне, систематизувати матеріал, стисло характеризувати історичні постаті.

Виховна мета. Виховувати інтереси до історичного минулого України, оберігати пам’ятки історії та культури.

Обладнання. Карта, портрети гетьманів, підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

 

Хід уроку

І Вступна частина. Сьогодні на уроці ми повинні узагальнити і систематизувати знання з теми «Козацька Україна», урок буде не зовсім звичайний, ви повинні будете бути уважними, адже ви не тільки будете відповідати на мої запитання, а й оцінювати чесно свої відповіді. Кожен з вас отримав листівку зі своїм прізвищем, де за кожну правильну відповідь ви самі собі ставити один бал, а на другій (зворотній) стороні листівки, ви можете використати її як чернетку.

ІІ.Основна частина уроку.

-Гра «Дерево дат». Учні знімають з дерева по одному папірцю з датою (в хронолічній послідосності), називають подію, яка пов’язана з цією датою і визначають століття 1556 р., 1595 р., 1616 р., 1648 р., 1654 р., 1657 р., 1667 р., 1709 р., 1750 р., 1764 р., 1775 р.

-Гра «Аукціон імен». Учні за бажанням йдуть до дошки, де прикріплені портрети козацьких гетьманів, обирають любий портрет і розповідають про гетьманів (до 5 речень).

Завдання ІV рівня

Уявіть собі, що на початку ХVІІ ст.. в будинку для подорожніх зустрілися польський, турецький та український купці. До них звернувся спільний знайомий - венеціанський купець - і попросив пояснити, хто такі запорозькі козаки. Розкажіть, що кожен міг відповісти венеціанцеві.

-Робота з пудручником с. 119, завдання 7. Цікаво знати: Наприкінці ХVІІ ст.. Києво-Могилянський колегіум дістав звання академії. Діяла академія до 1817 року. Тут здобували освіту видатний російський учений Михайло Ломоносов, український філософ Григорій Сковорода, гетьман Іван Самойлович, літописець Самійло Величко і інші.

1992 року академія відновила свою діяльність, і сьогодні вона перетворилась на провідний навчальний заклад незалежної України. Математична задача: Через скільки років Києво-Могилянська академія відновила свою діяльність у незалежній Україні? 1992-1817 = 175 років.

Діти, ми повторили основні події та історичних діячів козацької України, а зараз напишемо історичний диктант.

Впізнай історичну особу за поданою характеристикою:

1.Український православний князь, під керівництвом якого козаки збудували на о. Мала Хортиця першу Січ. Багато років життя присвятив боротьбі проти турків і татар. Під час походу 1563 р. потрапив у полон і був страчений турками. Його смерть оспівано в народній думі про козака Байду. (Д.Байда - Вишневецький).

2.Гетьман українських козаків. Йому належить видатна роль у перемозі, здобутій козаками у Хотинській війні. Щоб захистити православну віру, він разом з усім Військом Запорозьким записався до Київського братства. (П.Конашевич  - Сагайдачний).

3.Вільна озброєна людина? Козак.

4.Козацький човен? Чайка.

5.Початок Національно-визвольної війни? 1648 р.

6.Гетьман, який очолив Національну-визвольну війну? Б.Хмельницький.

7.Останній кошовий отаман Запорізької Січі? П.Калнишевський.

8.Останній гетьман України? К.Разумовський.

9.Коли було підписано Андрусівське перемир’я? 1667 р.

10.Між якими двома державами воно було підписане? Польщею і Росією.

11.Період в історії України після смерті Б.Хмельницького, коли Україна була поділена навпіл і поглиблювалася розруха, йшла боротьба гетьманів за владу - Руїна.

12.У якому році за наказом Катерини ІІ була зруйнована Січ? 1775 році.

13.Хто з українських гетьманів був на цій посаді 22 роки? І.Мазепа.

ІІІ. Підведення підсумків уроків.

Творче завдання. Пояснити прислів’я «Від Богдана до Івана не було гетьмана».

ІV. Домашнє завдання. Знайти і записати народні пісні думи і прислів’я про козаків.

 

 

docx
Додано
23 січня 2020
Переглядів
1427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку