Представлена методична розробка уроку біології та презентація до уроку, метою якого є розвиток критичного мислення у школярів.
Методична розробка уроку біології для учнів 6-х класів ЗАПИЛЕННЯ
Автор: Бузницька Ольга Миколаївна, вчитель біології Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №8 Черкаської міської ради Черкаської області
Мета уроку:
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА (ВИКЛИК)
Що ми вже знаємо? Бліц-опитування (за правильні відповіді учні отримують жетони)
Що потрібно вивчити?
Вправа «Очікування»: на паперових квітках-стікерах учні пишуть свої очікування від уроку
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА (ОСМИСЛЕННЯ)
ЗАПИЛЕННЯ
Запис опорного конспекту, дискусія, демонстрація слайдів презентації
Способи запилення
Самозапилення |
Перехресне запилення |
Штучне запилення |
в межах однієї квітки;
|
переніс пилку з тичинок однієї квітки на тичинки іншої |
людиною |
рис, арахіс, горох, пшениця |
яблуня, вишня, верба
|
кукурудза, виноград, соняшник, яблуня, груша |
Самозапилення |
Перехресне запилення |
Штучне запилення |
+ збереження ознак виду; надійність |
+ ознаки обох батьків; краще пристосування до змін с.і. |
+ підвищення урожайності; виведення нових сортів |
- обмеження пристосування; безпліддя |
- при несприятливих умовах може не відбутись |
- неочікувані результати; складність |
Ентомофілія |
комахами |
вишня, яблуня, ромашка, айстра |
Мірмекофілія |
мурахами |
копитняк |
Анемофілія |
вітром |
верба, береза, тополя, дуб, вільха, осика, кукурудза |
Гідрофілія |
водою |
стрілолист |
Зоофілія |
тваринами |
агава - слимаками, баобаб - собаками –криланами, лемурами |
Хіроптерофілія |
кажанами |
агава, банксія - кажанами |
Орнітофілія |
птахами |
канна – колібрі, медоноси, нектарниці алое, фуксії – папуги Лорі, квіткарниці |
Антропофілія |
людиною |
кукурудза, виноград,соняшник, яблуня, груша |
Самозапилення |
В нерозкритому бутоні, тичинки довші за маточку |
Комахами близько 80% |
Яскраві поодинокі квітки або суцвіття, запах, липкий пилок, t, нектар, візерунок, форма, закриваються в певний час, на фоні зелені |
Птахами |
Віночок-трубочка, багато нектару |
Вітром близько 20% |
Легкий пилок, багато, неяскраві, суцвіття, без запаху, до появи листків, тичинкові нитки видовжені, звисають, приймочка маточки як щіточка, пір’їнка |
Водою |
Пилок не тоне, багато жиру |
Гетеростилія – різна довжина маточки та тичинок, неодночасне дозрівання маточки та тичинок
ІІІ. РЕФЛЕСІЯ (ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ)
Запис на стікерах, чи справдились очікування? Обговорення, презентація
ІV. Д/з запис домашнього завдання, знайти цікаву інформацію про запилення