Методична розробка уроку розвитку критичного мислення "Запилення"

Про матеріал

Представлена методична розробка уроку біології та презентація до уроку, метою якого є розвиток критичного мислення у школярів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Запилення

Номер слайду 2

1. Запилення Процес переносу пилку з тичинки на приймочку маточки

Номер слайду 3

2. Способи запилення Самозапилення Рис Арахіс

Номер слайду 4

Способи запилення 2. Перехресне запилення Ромашка Верба

Номер слайду 5

Способи запилення 3. Штучне запилення Огірок

Номер слайду 6

3. Перехресне запилення Ентомофілія

Номер слайду 7

Перехресне запилення Анемофілія Рис Верба

Номер слайду 8

Перехресне запилення Гідрофілія Стрілолист

Номер слайду 9

Перехресне запилення Зоофілія

Номер слайду 10

Перехресне запилення Зоофілія

Номер слайду 11

Перехресне запилення Хіроптерофілія Банксія

Номер слайду 12

Перехресне запилення Орнітофілія Канна

Номер слайду 13

Перехресне запилення Мірмекофілія Копитняк

Номер слайду 14

Перехресне запилення Антропофілія Виноград

Номер слайду 15

4. Пристосування до запилення

Номер слайду 16

Самозапилення

Номер слайду 17

Комахами

Номер слайду 18

Птахами

Номер слайду 19

Вітром

Номер слайду 20

Водою Роголистник

Номер слайду 21

Гетеростилія

Номер слайду 22

Поясни, чому?

Номер слайду 23

Неприємний запах Рафлезія Арнольда

Номер слайду 24

Квітки розкриваються вночі

Номер слайду 25

Наявність посадкової площадки Шавлія

Номер слайду 26

Дякую за увагу!

Перегляд файлу

Методична розробка уроку біології для учнів 6-х класів ЗАПИЛЕННЯ

 

Автор: Бузницька Ольга Миколаївна, вчитель біології Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №8 Черкаської міської ради Черкаської області

 

Мета уроку:

  •        сформувати уявлення про запилення квітки, способи запилення та різноманітність запилювачів;
  •        пояснювати взаємозвязок між будовою квітки та способом запилення та значення запилення для квітки;
  •        формувати природничо-наукову та навчально-пізнавальну компетентність;
  •        формування мисленнєвих операцій високого рівня і відповідних ціннісних орієнтацій в учнів – довіри до результатів власних розумових зусиль, інтелектуальної мужності, відкритості до різноманіття думок;
  •        виховувати цікавість до вивчення біологічних дисциплін

 

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА (ВИКЛИК)

Що ми вже знаємо? Бліц-опитування  (за правильні відповіді учні отримують жетони)

  1. Показати будову квітки та назвати її органи.
  2. Які органи квітки називають головними? Чому?
  3. Показати будову маточки.
  4. Показати будову тичинки.
  5. Які квітки називають двостатевими?
  6. Які квітки називають одностатевими?
  7. Що ми називаємо суцвіттям?
  8. Яке значення мають суцвіття? Яку перевагу мають суцвіття перед поодинокими квітками?

Що потрібно вивчити?

  •     Чому природа створила величезне різноманіття квіток і суцвіть? 
  • Ви вже знаєте, що після відцвітання квітки утворюється плід з насіниною.
  •     Які події мають відбутись з квіткою, щоб утворився плід?

 

Вправа «Очікування»: на паперових квітках-стікерах учні  пишуть свої очікування від уроку

 

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА (ОСМИСЛЕННЯ)

ЗАПИЛЕННЯ

 

Запис опорного конспекту, дискусія, демонстрація слайдів презентації

  1. Запилення – процес переносу пилку з тичинки на приймочку маточки.
  2. Як пилок може потрапити на маточку?

 

Способи запилення

 

Самозапилення

Перехресне запилення

Штучне запилення

в межах однієї квітки;

 

переніс пилку з тичинок однієї квітки на тичинки іншої

людиною

рис, арахіс, горох, пшениця

яблуня, вишня, верба

 

кукурудза, виноград,

соняшник, яблуня, груша

 

 

 

  1. Які переваги та недоліки мають різні способи запилення?

 

Самозапилення

Перехресне запилення

Штучне запилення

+ збереження ознак виду;

надійність

+ ознаки обох батьків; краще пристосування до змін с.і.

+ підвищення урожайності;

виведення нових сортів

-  обмеження пристосування;

безпліддя

-  при несприятливих умовах може не відбутись

- неочікувані результати;

складність

 

  1. Яким чином може здійснюватись перехресне запилення? (демонстрація відеофрагментів)

 

Ентомофілія

комахами

вишня, яблуня, ромашка, айстра

Мірмекофілія

мурахами

копитняк

Анемофілія

вітром

верба, береза, тополя, дуб, вільха, осика, кукурудза

Гідрофілія

водою

стрілолист

Зоофілія

тваринами

агава - слимаками, баобаб - собаками –криланами, лемурами

Хіроптерофілія

кажанами

агава, банксія - кажанами

Орнітофілія

птахами

канна – колібрі, медоноси, нектарниці

алое, фуксії – папуги Лорі, квіткарниці

Антропофілія

людиною

кукурудза, виноград,соняшник, яблуня, груша

 

  1. Чи можна виявити ознаки-пристосування у квіткових рослин до різних запилювачів (робота в парах з дидактичним матеріалом та подальшою презентацією)

 

Самозапилення

В нерозкритому  бутоні, тичинки довші за маточку

Комахами

близько 80%

Яскраві поодинокі квітки або суцвіття, запах, липкий пилок, t, нектар, візерунок, форма, закриваються в певний час, на фоні зелені

Птахами

Віночок-трубочка, багато нектару

Вітром

близько 20%

Легкий пилок, багато, неяскраві, суцвіття, без запаху, до появи листків, тичинкові нитки видовжені, звисають, приймочка маточки як щіточка, пірїнка

Водою

Пилок не тоне, багато жиру

 

  1. Якщо самозапилення призводить до обмеження пристосувань, чи передбачені  пристосування, щоб уникати самозапилення? (дискусія, демонстрація слайдів)

Гетеростилія – різна довжина маточки та тичинок, неодночасне дозрівання маточки та тичинок

  1. Які існують ще пристосування до запилення? (дискусія, демонстрація слайдів)
  • Чому Раффлезія Арнольді – найбільша поодинока квітка має неприємний запах гнилого м’яса? Запилювачі – мухи
  • Чому деякі квітки розквітають вночі та мають сильний запах, а вдень – закриваються? Запилюються нічними метеликами
  1. Яке значення має запилення? Умова розвитку насінини та плоду

 

ІІІ. РЕФЛЕСІЯ (ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ)

  •   узагальнюють та інтерпретують основні ідеї уроку;
  •   обмін думками та висловлення особистого ставлення до окремих питань та  уроку загалом;
  •   створення сенканів, наприклад
  • Іменник Квітка
  • Прикметники Запашна, яскрава
  • Дієслова Приваблює, запрошує, запилюється
  • Підсумкове речення Значення запилення - утворення плоду
  • Синонім до іменника Краса

 

Запис на стікерах, чи справдились очікування? Обговорення, презентація

 

ІV. Д/з запис домашнього завдання, знайти цікаву інформацію про запилення

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Потапова Галина Іванівна
    Дякую за розробку! Бажаю здоров'я, натхнення і творчих успіхів!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сухенко Тетяна Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 травня 2019
Переглядів
1086
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку