МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Національний університет харчових технологій
Методична розробка
відкритого заходу:
” Круглий стіл мистецтво спілкування”.
Викладач іноземних мов
МОЛОДОВ ДМИТРО ВІКТОРОВИЧ
Львів – 2023р.
Мета: Виховання культури спілкування (між студентами одної групи, між викладачами і студентами, батьками і дітьми), виховання навиків культури людських стосунків.
викладач:
У середньовічних романах про короля Артура розповідається, що на королівських банкетах рицарі сідали за круглий стіл, щоб не було суперечок з приводу того, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце.
Згодом круглий стіл став неодмінною річчю на міжнародних конференціях, дипломатичних переговорах. Вислів „Сісти за круглий стіл” тепер означає: почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори.
В нас чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови: чи вміємо ми спілкуватися і в чому полягає мистецтво спілкування.
Запрошуємо Довгу Олю, яка має викласти цю проблему з наукової точки зору, а в обговоренні участь будуть брати всі бажаючі.
Доповідь:
Життя кожної людини від самого її народження і до смерті проходить серед людей. Без їхньої допомоги вона не може навчитися навіть ходити, не кажучи вже про її життєві функції. Жодна людина не існує сама по собі. Кожен з нас може жити серед людей і пов’язаний з ними безліччю найрізноманітніших відносин. Формою такого взаємозв’язку є спілкування. Лише у спілкуванні з собі подібними вона (людина) пізнає найбільші цінності людського життя – дружбу і любов.
Що таке спілкування? У словнику читаємо: спілкування – це процес взаємодії між людьми, в якому відбувається обмін діяльністю, інформацією, досвідом, уміннями й навичками, результатами праці. У більш вузькому розумінні під спілкуванням розуміють процес обміну інформацією та досвідом. Є безліч прикладів, які свідчать про те, що якщо людину позбавити спілкування на тривалий час з подібними собі, то вона може втратити набуті раніше людські якості. Наприклад, боцман Селькірк – прототип Робінзона Крузо, котрий прожив 4 роки самотньо на безлюдному острові, не лише розучився розмовляти, але й втратив здатність правильно розуміти, що з ним відбувається.
Кожній людині тією чи іншою мірою властива потреба у спілкуванні. З одного боку, це потреба у нових враженнях, почуттях, знаннях. А з іншого – це потреба поділитись з кимось власними переживаннями й думками. У більшості випадків кожна людина має певне коло знайомих або друзів, з якими вона спілкується найбільш охоче. І лише найближчим друзям ми розкриваємо свої таємниці, ділимося своїми найпотаємнішими думками та мріями, тому в процесі такого товариського спілкування дуже важливо вміти співпереживати з іншою людиною, поставити себе на її місце, дати їй пораду, перейматися її болями і тривогами.
Перед тим, як надати слово вам, щоб з’ясувати, чи володіємо ми мистецтвом спілкування, я вам хочу навести такий приклад.
Жила собі дівчинка – Ольга Скороходова. До 5 років вона була нормальною людиною. А в 5 років захворіла і через хворобу осліпла, оглухла та втратила мову. Вона виховувалась в інтернаті для сліпоглухонімих дітей. Їй відновили здатність говорити, а потім вона оволоділа азбукою для сліпих, закінчила середню школу, потім вуз, почала працювати в Науково-дослідницькому інституті дефектології. Наукові праці Ольги Скороход присвячені глухонімим. Вона жила в суцільній темряві, але спілкувалася з усім світом і допомагала таким самим, як вона.
Ми ж бо ані сліпі, ані глухонімі. Ми тільки повинні зрозуміти, що мистецтво спілкування можливе тоді, коли його бажають і прагнуть – до чого я вас і закликаю.
Викладач:
Ви слухали офіційну точку зору на проблему спілкування. А тепер я хочу запропонувати вам разом з’ясувати, чому ми раз у раз повертаємося до питання культури спілкування. Навіщо нам так необхідно опанувати цим мистецтвом?
Тому до вашої уваги декілька запитань:
Відповіді студентів.
Резюме. Послухайте, що говорять психологи з цього приводу
(зачитує представник прес-центру):
Спілкування означає – прагнути до порозуміння, уникати ворожнечі.
З самого початку дотримуватись дружнього тону. Своїм стилем спілкування обрати партнерство. Бути тричі обережним з образливими, з тими, хто не розуміє гумору, хто поважає тільки свою думку. Уникай спілкування з самодуром.
Викладач:
Дейл Карнегі, ректор Інституту ораторського мистецтва та людських відносин, в своїй відомій книзі „Як завоювати друзів і чинити вплив на людей” писав, що під час бурхливого спілкування, як суперечка, переможців немає, в 9-ти випадках з десяти після закінчення суперечки її учасники ще більше впевнені в своїй правоті. Ми всі буваємо свідками того, як у вас виникають суперечки через улюблені напрямки в музиці.
„Уникнути її, тому, що той, кого впевнили проти волі, залишається при своїй думці”, - радить Д.Карнегі.
У китайців є прислів’я: „Далеко йде той, хто м’яко ступає”. Працелюбні китайці 5 тисяч років вивчали людську натуру, накопичили багато спостережень і прийшли до висновку: якщо ви хочете, щоб люди схилились до вашої точки зору, робіть усе, щоб ваш співрозмовник з самого початку вимушений був сказати вам „так”.
Зараз ми пограємо в гру, яка називається „Вміння спілкуватися”. Умови такі: трьом парам учнів будуть запропоновані теми, за якими вони будуть спілкуватися. У кожного своя.
Завдання. Змусити співрозмовника спілкуватися з ним за своєю темою.
ЛІТО – ЗИМА
СОБАКА – КІШКА
МОРЕ – ЛІС
Одна хвилина на обмірковування своєї теми. Три хвилини – обговорення.
Підведення підсумків.
Наступне питання.
Відповіді студентів.
Я все сприймаю – і міміку, і жести; без емоцій людину важко сприймати. Коли це приємна ситуація, то емоції – це дуже добре. А коли тебе сварять – краще хай без жестів і міміки, гарна посмішка може привернути увагу.
Резюме.
(зачитує представник прес-центру):
Філософи вважають, що усмішка знімає напруженість, наводить мости, оздоровлює напружену атмосферу, вона збагачує тих, хто її дає.
На сьогоднішній день коло вашого спілкування обмежене: однолітки-батьки-учителі. Скільки буде існувати світ – стільки буде існувати проблема батьків і дітей. Яка поведінка є найкращою, на вашу думку, коли ви спілкуєтесь з роздратованими батьками? І якщо ви роздратовані – як би ви хотіли, щоб до вас в цей момент ставилися батьки? Чого ви чекаєте від спілкування з викладачами?
Відповіді студентів.
Коли я роздратований – ніхто цього не помічає, бо я вмію керувати своїми емоціями. Коли я роздратований, то батьки до мене ставляться з обережністю, не зачіпають.
Від спілкування з викладачами ми чекаємо оптимізму; щоб домашні проблеми викладачів не переносилися на наші стосунки; рівності між викладачами і дітьми; поєднання в спілкуванні доступності і вимогливості.
Резюме.
Діти ставляться до нас так, як ми дорослі ставимося до них. Не можна читати дітям нотації, не можна, щоб дитина йшла від учителя підкорена. А ми дорослі, про це часто забуваємо, через що і виникають конфлікти.
Висновок.
Майже все наше життя проходить серед людей. Нам щодня доводиться спілкуватися не тільки з тими, кого ми добре знаємо, але й з багатьма незнайомими або навіть з неприємними нам людьми.
Якими ж особливостями, рисами, знаннями, навичками повинна володіти людина, щоб ефективно спілкуватися з оточуючим світом? Щоб вам було легше відповісти на це питання, я хочу розповісти про дослідження Мільтона Еріксона. Психолог Мільтон Еріксон, який вивчав природу людських стосунків, придумав стратегію взаємодії людини з людиною, яка має 100%-й успіх. Ця стратегія отримала назву „Діамант Еріксона”.
Суть її в тому, що якщо ми сформуємо стосунки з іншою людиною, опираючись на такі грані, як прийняття, повага, інтерес, цікавість, любов, то між нами відбудеться спілкування. Так ніби просто і так виявляється складно. Головне – не забувати, що:
Ось ми з вами і визначили правила спілкування, які займуть почесне місце в нашій групі.
Якщо ці правила допоможуть вам легше і швидше знайти друзів, підняти вашу популярність, навчать вас стримувати емоції, підтримувати доброзичливі стосунки з різними людьми, то наша зустріч за круглим столом була не даремною.
Бажаю вам всім оволодіти великим даром мистецтва спілкування.