МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
МАРІУПОЛЬСЬКИЙ МЕХАНІКО-МЕТАЛУРГІЙНИЙ КОЛЕДЖ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
відкритого заняття
«О.Довженко. Повість «Україна в огні»»
з дисципліни Українська література
для студентів усіх спеціальностей
2018
Методична розробка відкритого заняття з дисципліни «Українська література». Підготувала Бондарчук О.М. – викладач кваліфікаційної категорії «Спеціаліст І категорії» Маріупольського механіко-металургійного коледжу ДВНЗ «ПДТУ» – 2018.
Викладено методику роботи на занятті з використанням різноманітних методів навчання з метою організації навчальної діяльності студентів, підвищення інтересу до дисципліни, виховання в них людяності і толерантності, поваги до людей воєнного покоління.
Методичні рекомендації призначені насамперед для викладачів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації та можуть бути корисними для студентів ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації, для вчителів та учнів загальноосвітніх шкіл, ліцеїв і професійно-технічних училищ.
План-конспект заняття.
Дисципліна: Українська література.
Спеціальність: 275 Транспортні технології
Тема: «Олександр Довженко. Повість «Україна в огні»».
Мета заняття:
Методична: удосконалити методику використання різноманітних методів навчання на заняттях з української літератури з метою організації навчальної діяльності студентів, підвищення інтересу до дисципліни, виховання в них людяності і толерантності, поваги до людей воєнного покоління.
Дидактична:
навчальна: розглянути умови написання кіноповісті «Україна в огні», визначити її основні мотиви, проблематику, характери українців, публіцистичність, лірично-романтичні та реалістичні начала твору; розкрити бачення письменником долі народу; культивувати пам'ять про героїчні і трагічні сторінки історії України;
розвивальна: розвивати критичне мислення та емоційну пам’ять; показати значимість думки кожного зі студентів; відпрацьовувати навички самостійної творчої роботи; продовжувати формувати усвідомлення цінності життя; розвивати інтелектуальні здібності, логічне мислення; розвивати творчі здібності та активізувати розумову діяльність студентів; розвивати вміння робити узагальнення, порівняння та висновки; розвивати інтерес до дисципліни.
Виховна: виховувати у студентів інтерес до української літератури, позитивне ставлення до навчання через мотивацію навчальної діяльності шляхом розкриття практичного значення теми; виховувати повагу до людей воєнного покоління; формувати творчу активність студентів, уважність, кмітливість, логічне мислення; виховувати гуманне ставлення до всіх людей; відповідальність за справу, яку вони виконують.
Вид заняття: лекція
Тип заняття: лекція-дослідження з використанням інтерактивних методів навчання.
Форми та методи проведення заняття: методи «Мікрофон», «Коло ідей», «Мозковий штурм», «Case-метод», використання відеороликів та комп’ютерної презентації, творчі випереджувальні завдання; евристична бесіда; лекція; фронтальне опитування; робота у зошитах; постановка та вирішення проблемних питань, самостійна робота з текстом; робота у парах, аналіз літературного твору шляхом створення проблемних ситуацій.
Міждисциплінарні зв’язки:
- забезпечувальні: всесвітня історія, історія України;
- забезпечувані: всесвітня історія, історія України;
Методичне забезпечення: презентація заняття в програмі Power Point, роздатковий дидактичний матеріал, текст повісті «Україна в огні», відеофрагменти воєнної кінохроніки.
Технічні засоби навчання: персональний комп’ютер з програмним забезпеченням Microsoft Office, мультимедійний проектор, екран.
Література:
обов’язкова: О.Довженко. Повість «Україна в огні».
Зміст і хід заняття
1 Організаційна частина :
- привітання студентів;
- відмітка у навчальному журналі відсутніх студентів;
- перевірка готовності до заняття студентів, аудиторії та обладнання .
2 Актуалізація опорних знань.
2.1 Фронтальне опитування (надає можливість зрозуміти ступінь готовності групи до заняття).
2.2 Метод «Мікрофон». Домашнім завданням було виписати зi «Щоденника» цитати про «Довженкову Голгофу» за «Україну в огні». Методом «Мікрофон» студенти зачитують вголос цитати.
3 Викладання нового матеріалу.
3.1 Повідомлення теми заняття. Тема заняття записана на дошці та повідомляється викладачем усно. Епіграфом до заняття є слова зi щоденника: «Коли б можна було Іронію i Жалість зробити суддями i свідками злочинств епохи!»
3.2 Мотивація вивчення теми.
3.2.1 Розповідь викладача. Олександр Довженко – один із тих письменників, яким випало жити в надзвичайно важкий час. Важко сказати, як склалася б доля Майстра, аби не катаклізм світовоі війни. У ці роки Довженкові відкривається страхітлива реальність геополітичного становища України. Доля художника i доля України туго зв'язуються в единий вузол. Прозріваючи, він записує в «Щоденнику» 5 квітня 1942 року: «На українських ланах i селах в oгнi й полум'ї вирішується доля людства, вирішується велетенська проблема світової гегемонії, вирішується доля людства на нашій недолі. Така нещаслива земля наша. Така наша доля нещаслива». I через десять днів: «Світе мій, убогий! Покажи мені, де на тoбi пролилося ще стільки крові, як у нас на Україні. Нема другої України. Нема». Це світовідчування й ескіз майбутньої трагедійної кіноповісті «Україна в огні».
3.2.1 Проблемне запитання: «Чому за твip «Україна в огні» О. Довженка зняли з ycix посад, які він обіймав, i назавжди відірвали від рідної України?».
3.3 Опрацьовування нового матеріалу.
3.3.1 Лекція. Від пережитих потрясінь Довженко, як i належить справжньому митцеві, розряджається в творчому акті. Довженко, щира слов'янська душа. Для нього неможливо творити в країні кривих дзеркал, країні «навпаки». Поет, за природним світовідчуванням романтик, не здатний був ані на інтелектуальну «гру в бicep», ані на дулю в кишені. Він просто змушений був вiддaти свій неповторний небесний голос у загальний хор. Однак навіть за таких умов цей голос аж надто вирізнявся, щоб не відчути його сольного характеру.
I на гребені свого найвищого злету зазнає розгрому. 31 січня 1944 року відбулося засідання Пол1тбюро ЦК ВКП(б) з таким порядком денним: «Про антиленінські помилки й націоналістичні збочення в кіноповісті Довженка «Україна в oгні». На засідання було запрошено Олександра Петровича. Такої «честі» було удостоєно, здається, його одного. Доповідав сам. I наш митець почув про себе: «куркульський підспівувач», «відвертий націоналіст». I про «мокре місце», яке б від Довженка залишилося, коли б кіноповість було надруковано... I, нарешті, висновок: «Україна в oгнi» є платформою вузького, обмеженого українського націоналізму, ворожого ленінізмові, ворожого політиці нашої партії та інтересам українського й всього радянського народу». Як бачимо, все в екстремально-найвищому peгicтpi...
3.3.2 «Слайд-шоу». Робота в парах. Завдання: «Використовуючи зміст зачитаних уривків зi «Щоденника» та матеріал додатків, що знаходяться на столах, сформулюйте проблемні питания, що мають бути вами розв'язан1 в xoдi заняття». Ознайомлення з додатками самостійно.
3.3.3. «Мозковий штурм». Оголошення очікуваних результатів (на мультимедійній дошці).
3.3.4 Подовження лекції. Kiноповість «Україна в oгнi»була розпочата в часи відступу. Довженкознавці вважають, що задум написати cценарій про покинуту ворогам Україну в Довженка з'явився тоді, коли bih довідався про здачу німцям Києва. У повному обсязі текст кіноповісті виринув iз cпецхранів лише кілька років тому, та й то, виявляється, Довженко все-таки згладжував кути й в основний текст не потрапило багато цікавих eпізодів, які мали виразний антирадянський i антисталінський характер. Tвip вражає страшною трагедією нашого народу, який разом з білоруським виніс найтяжчий хрест війни.
3.3.5 Робота у зошитах. Кіноповість «Україна в огні» надзвичайно складна за будовою. Сюжетні лінії в ній не є безперервними, вони з'єднані темою війни, а ядро змісту стосується насамперед сім’ї Лавріна Запорожця. Визначімо їx (усно) i зафіксуймо у вигляді схеми за допомогою створення «Кола ідей». Робота в зошитах. 4-5 хвилин.
3.3.6 Подовження лекції з елементами евристичної бесіди. Сам О.Довженко пояснював структурні особливості свого твору так: «Тут вci сліди битви сценариста з письменником. Один закликав до строгого професійного рисунка сценарію, другий, вражений стражданнями народу, весь час поривався до розширення теми, розміркувань, ліричних відступів, - до авторської участі в громаді великих подій. Нехай вибачливий читач, мій сучасник i друг, не нарікає, коли вирощене мною невелике дерево не цілком гіллясте i струнке, коли багато гілок тільки відчувається, не встигнувши ще вирости серед небачених пожарів i катастрофічного грому гармат, що стрясають сьогодні нашу землю».
У «Щоденнику» є кілька заготовок до «України в огні», які згадуватимуться далі. В повоєнні роки, мріючи надрукувати свій твip, кіносценарист теж багато чого змінив i доповнив, поглибив, але й цього разу твopoвi не судилося дійти нi до читача у вигляді книги, нi до глядача у виглядi фільму. Кіноповість розпочинається останнім мирним днем перед війною.
Вашій yвазі пропонується блок питань щодо змісту експозиції та зав'язки, таких як:
- Але я стою на твоїй території i вшаю тебе, - сказав Крауз.
- Чому фашисти боялися українців?
- Чому Jlaврін погоджується бути німецьким старостою в Тополівці, знаючи наперед, що буде за це знищений своїми ж? (Проаналізуйте сцену суду над Лавріном.)
- Як реагують тополівці на стиль керівництва (авторитарний, демократичний)?
Тільки досвід i, можливо, ще муки cовісті роблять Запорожця мудрим. Він уже знає, що захищати Україну можуть лише живі герої, тому й поступається німцям у дрібницях, щоб виграти час i відімстити. Він думає не про себе, навіть у страшному горі – не про вбитого Савку чи про вивезену в Німеччину Олесю, а про Народ.
Запорожець кмітливий, жертовний, розважливий. Він погоджується стати старостою при німцях, хоч знає, що за це своїми буде знищений після війни. Проте знає Лаврін i те, що лише він допоможе громаді вистояти, навіть загартує її i спрямуе проти німецького рабства. Ідея орати людьми, наче запозичена Довженком якраз із повоєнного радянського часу, у Запорожця не випадкова. Вона, на думку героя, повинна зіграти роль каталізатора:
- Доведіть, що i Лаврін Запорожець, i Григорій Заброда – трагічні постаті українців, які не почуваються господарями на своїй землі.
Діалог і мало не звіряча ненависть, а потім i сутичка Лавріна i Заброди на колючому дроті підкреслюють, що Запорожець у радянські часи був слухняним "коліщатком" i "гвинтиком", розкуркулював cвоїх односельців, відправляв у Cuбip - і як результат: з великої! працьовитої сім'ї Заброд залишився лише один, який горить помстою до радянської влади i свого конкретного ворога-кривдника – Лавріна.
Яку болючу проблему історичного буття українського народу порушуе автор?
Відступала армія, залишаючи позаду беззахисних співвітчизників, насамперед жінок, та зрадників, що за таких надзвичайних обставин перетворилися на добровільних прислужників окупаційної влади. Ось слова німецького офіцера Людвіга Фон Крауза, що має свою загарбницьку програму дій: «Ми будемо нищити їх, лише поскільки кожний солдат муситъ убить ворога i позбавить честі ворогиню». Ось думка рядового солдата, що відступає перед натиском фашистів, Василя Кравчини, що добре усвідомлює підлість радянської системи, тому просить дівчат-комсомолок не слухати голову міськради Лиманчука i якнайшвидше евакуюватися: «Тікайте, сестри мої, тікайте. Бо прийдуть німці, понівечать вас, заразять хворобами, поженуть у неволю, а цей незгораємий шкаф, - показав Василь на голову, - що збирається тікати, повернеться потім та й судитиме вас за розпусту». Ось дивне, як на українську народну мораль, прохання Олесі до незнайомого українського солдата: «Я дівчина. Я знаю, прийдуть нiмці завтра чи післязавтра, замучать мене, поругаються наді мною. А я так цього боюсь, прошу тебе, нехай ти... переночуй зi мною».
У контексті художнього твору деколи нетипове, виняткове явище відіграє дуже важливу роль, запам'ятовується сильніше, ніж реалістичні сцени. Андрій Малишко якось розповів О. Довженку про свого бойового побратима, який під час відступу переспав з українською дівчиною i тепер марить нею, прагне після війни до неї повернутися, одружитися, але не пам'ятає нi назви села, нi прізвища дівчини, ні імені, пам'ятає лише причілок хати, перелаз i мальви. Довженка надзвичайно зацікавило таке романтичне спонтанне кохання, вiн хотів зустрітися із солдатом, але той уже загинув. Зате в «Україні в огні» кінорежисер надзвичайно вдало використав майже неймовірну життєву ситуацію.
Усі ці уривки свідчать про одне: українська жінка опинилася в становищі повної i фатальної залежності від обставин, вона почувається не особистістю, а лише річчю для загарбника, як i дочки міфічного античного царя Даная. Проте i Христя, й Олеся будуть вести себе гідно навіть у вкрай несприятливих обставинах. Незважаючи на те, що кожна з подруг дитинства сповідуватиме свою правду i за законами виключно своєї особистої правди житимуть надалі. Це piзні людські психотипи, piзнi літературні характери, які ми спробуємо зараз дослідити.
3.3.7 «Case-метод» (аналіз ситуації). Утворіть 2 групи. Кожна група отримує матеріал для визначення психотипу однієї з двох героїнь. За 15 хвилин шляхом аналізу ситуацій група має представити у формі захисту свої висновки.
Зараз вашій увазі пропонується ситуації з твору, розіграна за ролями (суд над Христею у партизанському загоні). «Займи позицію». Завдання: зайняти позицію одного з двох учасників - прокурора Лиманчука або підсудної Христі Xyтірної, попередньо проаналізувавши аргументи кожної зi сторін.
-Да чи ні? - Я не знаю...
-Дешево.
-Для чого ти вийшла за нього?
-Да
-Ні.
- Ти пoлiзлa в ліжко до ворога, до вбивці твого народу, до загарбника землі твоєї. Ось я бачу його. Ось він лютує цілий день!.. Beчopiє... Він приходить додому, змиває кров, душиться одеколоном, i м'який кавалер-любовник! Де твоя національна гордість, де твоя людська гідність? Де твоя дівоча честъ у велику добу боротьби святої Батьківщини? Де? Нема? Кажи!
-Нема.
Нема. Слухайте. Я знаю, що мені не вийти звідси живою. Щось мені тут ось, каже, що прийшла моя смерть, що зробила я щось запретне, зле i незаконне, що нема в мене нi отієї, що ви казали, національной гордості, нi честі, нi гідності. Так скажіть мені хоч перед смертю, чому ж оцього в мене нема? А де ж воно, людоньки? Рід же наш чесний. Товаришу мій, я не признала вас за свого суддю. Ви тільки можете мене знищити як огидне, небажане явище, яким я дійсно є. Але це не все.
-Що?
Контрастом до представників народу у кіноповісті виступає голова міськради Лиманчук. Кравчина влучно називає його «незгораємим шкафом». Лиманчук – типовий образ цинічного, жорстокого, прискіпливого вимогливого до інших чекіста. У душі ж він – боягуз i зрадник. Закон не для нього. Навіть розвінчаного Христею, цього нікчему ні хто не буде судити за дезертирство й поширення заздалегідь неправдивої інформації про відступ. Він значно вище закону, бо під захистом комуністичної партії, спецорганів. Прибувши з Великої землі в чині прокурора, цей мерзенний тип готовий судити людей, до страждань яких йому ніколи не дорівнятися. Належної прочуханки партократові дає присуджена ним до розстрілу Христя Хуторна. Бона пригадує саме те, чого він повинен соромитися все життя, якщо має хоч крихту coвісті.
- Яка ваша думка про супротивників? Наскільки гідними вони є для українців? Чи ненавидять війну тi, хто сам її розв'язав? Доведіть це (Осуд війни Антоніо Пальмою) Яким змальоване населення країни-загарбника? Чи вкладався такий портрет в прокрустове ложе радянської ідеології?
До Довженка німців зображували примітивними, тупими. Вперше в українській літературі Довженко виводитъ в образах Ернста й Людвіга фон Краузів, ворогів інтелектуальних, розважливих, хитрих, гідних супротивників.
Юлія Солнцева переповідала Олександрові Підсусі, що під час «кремлівського розп'яття» Сталіном Довженка вождь особливо переймався таким виразним штрихом «України в огні»:
Це було, можливо, перше й основне звинувачення Довженка". На якомусь етапі доповідь Сталіна взагалі переросла в суцільні докори й звинувачення, одне від iншого на той час, страшніші: "Якщо судити про війну за кіноповістю Довженка, то у Вітчизняній війні не берутъ yчасті представники вcix народів СРСР, у ній беруть участь тільки українці. Отже, i тут Довженко знову не в ладах з правдою. Його кіноповість є антирадянською, яскравим виявом націоналізму, вузької національної обмеженості». Доведіть правомірність обвинувачень. Який епізод це підтверджує?
- За Вкраїну, - глухо зітхнули бійці.
Кравчина на мить примовк i далі немов не сказав, а подумав уголос:
Icтopiя Європи, браття, наша мачуха, а не мати. Ми не сини, ми пасинки її, замовчані нею i пограбовані тілом i душею. Ми жертви ганебного безчестя європейських століть. От хто ми, от кого вішають, палять, от у кого одбирають гектари вони, - блиснув очима Кравчина, показуючи рукою в бік німців.
В ciм pyxoвi Кравчини не було звичайної ненависті до німців. Було щось більше. Була глибока зневага i огида до них. Було ще щось більше: те всім відоме неназване нове почуття, що у людства для нього не знайшлись навіть слова в ycix його словниках.
У вcix у них, - сказав Кравчина з укоризною, - своя звіряча правда. У нас своя, народна, приспана віками; шість віків учили нас no-різномy мислити, рухатись, молитись. Шість століть гріли нас piзними огнями, просвіщали нас piзним cвітлом, кидали в 6oї одних проти одних пiд piзними знаменами - австрійськими, румунськими, угорськими, польськими.
Не вci бійці розуміли свого командира. Але вірили вони, що се була їx гіркa правда, вірили своему капітану. I перед ним уперше розкрився рідний їx світ у всій своїй зловісній величі і драматизмі».
4 Первинне усвідомлення поданого матеріалу.
Коли на Тверському бульварі було зібрано О. Корнійчука, М. Бажана, М. Рильського й О. Довженка, то Максим Тадейович здивовано запитав присутніх:
- Доповідь Сталіна рябіла звинуваченнями: i в націоналізмі, й у перекрученні історії, i в аморальності головної героїні Олесі. Стосовно останнього, то як колись В.Бєлінський вважав порнографічним побачення Яреми й Оксани в «Гайдамаках» Т.Шевченка, так i тут недолугий «батько вcix часів i народів» взявся дофантазовувати те, чого не було. Що ж, кожен припускав в мipy своєї розпущеності. Та ще й пізніше підсилав своїх порадників до затятого генія, щоб той заставив Олесю «виконати свій інтернаціональний обов'язок» - віддатися росіянинові чи грузинові, а не українцеві, а для цього досить маленької корекції: «Ви зробіть Кравчину росіянином, Олександре Петровичу, тоді дуже багато стане на своє місце. Повірте, що ваш сценарій виправити - раз плюнути... Коли ж вирішите облишити річ, поставити на ній хрест, це буде розцінено як ваша впертість i приховування твору для історії. Мовляв, придушили мене, а я ось почекаю, icтopiя мене виправдає. Це було б неправильно i вельми небезпечно з вашого боку». Як бачимо, гарні поради: з шантажем, із залякуванням - в дусі того часу. «Геніальний» Михайло Чіаурелі, п'ятикратний лауреат Сталінської премії, «науково довів», що твip Довженка - «антирадянська акція», зневажливо звертався до Довженка: «Ти-и!» й ділився власним досвідом. «Ти працюй, як я: думай, що хочеш, а коли робиш фільм, розкидай по ньому те, що люблять: тут серпочок, тут молоточок; тут серпочок, там молоточок, там зірочку, - тут «перший маестро» почав навіть показувати мені, як саме треба розкидати серпочки i молоточки, від чого я трохи не провалився в землю від обурення, розпачу й огиди», - писав про цей епізод Довженко в «Щоденнику».
До цькування О.Довженка, на жаль, доклали рук i українські письменники. О.Корнійчук за завданням Сталіна навітъ підкреслював у рукописі крамольні місця, а М. Бажан, будучи на той час заступником Голови Ради Miнicтpiв УРСР, не тільки не став на захист колеги, а ще й зловтішався: "Повалено тебе, Сашко, i вже ти більше ніколи не підведешся". Рильський же й захищати особливо О. Довженка не cmib, бо сам був зацькований, загнаний погрозами в глухий кут.
5 Узагальнення.
5.1 «Коло iдей». Основні причини заборони «України в огні» О. Довженка:
5.2 Написания короткого ессе «Не вміли ми жити, як слідує...» (15-20 хвилин). Зачитування творчих po6iт.
6 Підведення підсумків заняття.
6.1 Оцінювання. Коментар відповідей. Мотивація оцінок.
6.2 Зауваження щодо засвоєння студентами знань.
6.3 Висновки щодо вивчення теми викладачем.
Висновок. «Із твopiв про перший період війни, написаних у часи Великої вітчизняної, я, не вагаючись, на перше місце поставив би кіноповість Олександра Довженка «Україна в огні» - через шевченківську перейнятість автора всенародною трагедією. За широтою охоплення матеріалу, глибиною i правдивістю зображення, за справді - таки шекспірівськими колізіями цей твip у нашій літературі тих чaciв не має coбi рівного».
Олександр Підсуха, письменник. Довженко бачив їx не лише в небі свого теплого краю. Він линув до них не тільки на бистрих крилах своїx творчих дум i прагнень. Довженко бачив зopi i в грізних хвилях холодного океану, i в лагідних водах зачарованої Десни, i навіть на ранніх грядках між дерев мічурінського саду. Вони йому світили з глибин космосу i від сердець добрих людей, закликаючи незрівнянною красою до утвердження в житті чистозлотної правди.
В ім’я краси i правди Довженко, як художник i мислитель, все ж, не відлітав на крилах мрій далеко від дійсності, не підфарбовував її зоряним баченням. Вiн зумів поєднати небесне i земне, минуще i вічне, героїчне i житейське, юнацьке i постаріле, благополучне i тривожне в гармонійну красу мистецтва заради минулого, сучасного i майбутнього поколінь.
7 Домашнє завдання.
7.1 Уміти аналізувати «Україну в огні».
7.2 Підготуватися до письмової роботи.