Автор: Гончарюк Олеся Михайлівна,
Вище професійне училище № 3 м.Чернівці, викладач спеціальних дисциплін,
спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, olesyagoncharyuk@ukr.net,
Методична розробка виховної години
Життєві цінності особистості
Анотація: у методичній розробці запропонований план проведення виховної години для учнів з теми «Життєві цінності особистості». В плані описані вправи «Мозковий штурм», «Цінності», «Дерево людських цінностей». Дану методичну розробку можна використовувати як під час офлайн навчання так і під час онлайн навчання. Для цього у додатку представлені Internet-ресурси з відповідними посиланнями.
Ключові слова: цінності, життя, гідність, групова робота, дошка jamboard, googleдокумент.
Мета: сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети. Виховувати позитивні риси характеру, почуття толерантності, вміння адекватно реагувати на життєві випробування.
Завдання:
Спонукати учнів до роздумів над життєвими цінностями, виробляти активну життєву позицію; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
Розвивати творчу уяву, критичне мислення, пізнавальний інтерес, любов до життя, людяність, гуманність, духовність;
Формувати в учнів позитивний світогляд, формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх.
Очікувані результати: формування у учнів людських цінностей; виховування почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися.
Обладнання: комп'ютер, проектор, відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=N7dI10Chwwo, короткометражний мультфільм https://www.youtube.com/watch?v=8B3PBCLpRMo , папір, картки з прикладами цінностей, мультимедійні презентації http://surl.li/cdrqx.
Методичний коментар
Організаційна частина заходу призначена для створення робочої атмосфери та визначення правил заняття.
Використання мультимедійної підтримки розповіді класного керівника під час виховної години унаочнює матеріал, дозволяє організувати заняття більш реалістично, що сприяє, формуванню зацікавленості учнів, а як наслідок, покращує результат заняття Використання групових дискусій дозволяє залучити до роботи максимальну кількість учнів. Індивідуальна самостійна робота учня сприяє розвитку критичного мислення, формуванню вміння узагальнювати, робити висновки.
Підведення підсумків є логічним завершенням роботи як для учнів, так і для класного керівника. Для класного керівника важливо оцінити роботу всієї групи та окремих учнів і дати відповідні педагогічні рекомендації щодо проблеми вибору.
Хід заняття
I. Організаційно – мотиваційний етап
1. Привітання
2. Вступне слово класного керівника
Все своє життя людина стоїть перед моральним вибором. І від того, чим він диктується – особистою вигодою чи прагненням стверджувати добре, світле, справедливе, залежить моральне значення кожного людського вчинку.
Маля ще тільки починає тупотіти ніжками, а світ уже ставить перед ним вибір: дружити з тим, хто може захистити тебе, чи з тим, хто потребує твого захисту. Пристати до гурту, який знущається над беззахисною тваринкою, чи виступити проти цього гурту. Сказати, хто «автор» того негарного вчинку і, ніби стати зрадником, чи змовчати, і в своїх же очах стати боягузом, який побоявся сказати правду... Підглянути в «шпаргалку» і скласти відмінно екзамен чи одержати чесно трійку і залишитися без стипендії... Взяти на себе додаткову ношу в роботі і не мати вільної години для себе особисто чи знехтувати інтересами колективу, справою, якій міг би прислужитися, зате жити спокійно...
Ні, не завжди проблеми морального вибору, які стоять перед людиною, такі прості, як на перший погляд може здатися. І не завжди, коли потрібно прийняти рішення, у людини є час для роздумів чи можливість порадитися зі старшими, з людьми,
думці яких повністю довіряєш. Та й не у кожного з нас такі люди є поруч...
А життя вперто, настійно, щодня, щогодини ставить перед нами проблеми вибору, і вирішувати, відповідати, розплачуватись за вчинене доводиться кожному за себе особисто. І часом досить гірко...
І тут скажемо відразу: перш ніж зробити вибір, людина повинна запитати у своєї совісті: що вона їй підкаже?
2. Оголошення теми і мети виховного заходу
2.1. На початку виховної години встановлюються правила заняття Правила заняття. (Записані на дошці) Сьогодні ми будемо дотримуватися наступних правил:
1. Немає неправильних думок.
2. Коли один говорить - інші слухають.
3. Ніхто ні до кого не пристає.
4. Можна сказати те ж саме, але іншими словами.
2.2.Перегляд короткометражного мультфільму «Подарунок» https://www.youtube.com/watch?v=8B3PBCLpRMo
Обговорення відеоролику:
- Які цінності пропагує дане відео?
- Яку помилку, на вашу думку, робив хлопчик на самому початку?
- Як він її виправив?
- Чому мама зробила сину такий подарунок?
3. Основний етап виховної години Цінності, життєві цінності і сенс життя.
Слово класного керівника: Ми з вами зараз спробуємо зрозуміти, що найголовніше потрібно знати людині, щоб виховувати себе. Що характерно для відповідальної, вільної особистості, яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, має свій світогляд …любить своє життя. Поговоримо і подумаємо про це. Як ви вважаєте, що таке цінність?
Філософське вчення про цінності і їх природу називається аксіологією (від грецького – Axios -цінність і logos- вчення). Існує багато визначень щодо цінності,а ми відзначимо лише деякі з них:
- Цінність - це цілі, які стоять перед людиною, значимість тих чи інших факторів для особистості;
- Цінність – це поняття, яке вказує на культурне, суспільне й особистісне значення (значимість) явищ і фактів дійсності;
- Цінність - це норма, яка має певну значимість для соціального суб’єкта… Спробуємо дізнатись які ж цінності важливі у нашому особистому житті.
Вправа 1. «Мозковий штурм».
Класний керівник:
- Скажіть, які асоціації виникають у вас зі словом «життєві цінності»?
- Що для вас найцінніше у житті?
- Як ви думаєте: наскільки важливі цінності для людини в житті ? Думки учнів записуються на дошці
Вправа 2 „Цінності”
Учні отримують бланки з переліком цінностей і пропонується їм вибрати спочатку 10, а потім 5 цінностей і пронумерувати їх за ступенем важливості для кожного, 3 найважливіші записуються кожна на окремому листку та із цих трьох пропонується вибрати найголовнішу . Найважливішу цінність записуємо на окремому листку (стікері) і залишаємо для наступної вправи. Вправа 3 «Дерево людських цінностей»
Класний керівник: Людина повинна розуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь - яку ціну». Пошук сенсу життя, свого місця в ньому - дуже складна робота. На листку записуються основні життєві цінності, які учні вважають найбільш актуальними.
Учні записують на стікерах життєві цінності та коментуючи кріплять їх до дерева.
Класний керівник прикріплює яблуко з надписом «Людина» і ще раз звертає увагу учнів на основні цінності, якими характеризується особистість.
Вправа 4 «Життєва дорога». Робота в групах.
Класний керівник: Мине вже зовсім небагато часу, ви закінчете училище і вам доведеться самостійно будувати своє життя. Якою ви бачите свою майбутню життєву дорогу? Тільки сьогодні і тільки тут у вас є можливість розповісти про це!
Робота в 4 групах. Учні малюють на папері, якою вони бачать свою дорогу з найбільш значущими об’єктами. Групи виконують завдання. Після цього спікери презентують напрацьовані матеріали. Класний керівник підбиває підсумки.
Класний керівник: Цініть себе, поважайте інших, результат взаємоповаги не доведеться довго чекати. Будьте щирими, допомагайте тим, хто це потребує. І запам’ятайте «Допоміг іншому – забудь, тобі допомогли – запам’ятай».
4. Підсумки виховної години Перегляд відеоролика «Заповіт Матері Терези» https://www.youtube.com/watch?v=N7dI10Chwwo
Класний керівник. Бажаю вам виховувати в собі такі життєві цінності, які характерні для відповідальної, вільної особистості; яка з будь-яких ситуацій здатна вийти гідно, жити гідно та любити власне життя, цінуючи його !!! І як говорить народна мудрість: «Дивись не забудь:
Людиною будь!»
Живіть з усвідомленими життєвими цінностями, щоб життя було сповнене щастя.
УСПІХІВ І ЩАСТЯ !!!
Додаток 1 Сценарій виховної години
Тема заняття : Життєві цінності особистості |
||||
Передумови та мета заняття |
Сприяти формуванню в учнів особистої системи цінностей, усвідомлення пріоритету духовних цінностей, визначення життєвої мети. Виховувати позитивні риси характеру, почуття толерантності, вміння адекватно реагувати на життєві випробування. |
|||
Завдання заняття |
Спонукати учнів до роздумів над життєвими цінностями, виробляти активну життєву позицію; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися; Розвивати творчу уяву, критичне мислення, пізнавальний інтерес, любов до життя, людяність, гуманність, духовність; Формувати в учнів позитивний світогляд, формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх. |
|||
Очікувані результати |
Формування у учнів людських цінностей; виховування почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися. |
|||
Хід заняття |
||||
Час |
Діяльність |
Очна форма навчання |
Дистанційна форма навчання |
|
5 хв |
1. Організаційно – мотиваційний етап Вступне слово класного керівника |
У навчальному кабінеті |
В режимі ZOOMконференції |
|
2 хв |
2. Оголошення теми і мети виховного заходу 2.1. Встановлення правил заходу
|
У навчальному кабінеті
Правила записуємо на дошці |
В режимі ZOOMконференції Правила записуються на білому слайді з використанням функцій програми ZOOM |
|
3 хв |
2.2.Перегляд короткометражного мультфільму «Подарунок». Обговорення відеоролику
|
Використовуються мультимедійні засоби. Посилання для перегляду |
В режимі ZOOMконференції Посилання для перегляду
|
|
3. Основний етап виховної години |
||||
10 хв |
Вправа 1. «Мозковий штурм» |
Відповіді учнів записуються на дошці |
Учні працюють на онлайндошці jamboard |
|
|
|
|
Після цього коротке обговорення з демонстрацією онлайн- дошки |
5 хв |
Вправа 2. „Цінності”
|
Робота з картками, де в таблиці визначені основні життєві цінності |
Учні працюють у googleдокументі. Для цього вони заходять за посиланням і завантажують його. http://surl.li/bzrjc
|
5 хв |
Вправа 3 «Дерево людських цінностей» |
Учні записують на стікерах життєві цінності та коментуючи кріплять їх до дерева. Опитування можна провести з використанням сервісу Online Test Pad
|
Учні працюють за посиланням та визначають найважливішу для себе життєву цінність http://surl.li/bzrjl Результати опитування демонструються на екрані у вигляді діаграми |
10 хв |
Вправа 4 «Життєва дорога». Робота в групах.
|
Робота в 4 групах. Учні малюють на папері, якою вони бачать свою дорогу з найбільш значущими об’єктами. Групи виконують завдання. Після цього спікери презентують напрацьовані |
У сервісі ZOOM учні об’єднуються у 4 групи і розприділяються по залам конференції. Для створення «життєвої дороги» використовується googleдошка jamboard. http://surl.li/bzrko |
|
|
матеріали. Класний керівник підбиває підсумки. |
Групи виконують завдання. Після цього спікери презентують напрацьовані матеріали. Класний керівник підбиває підсумки. |
|
|
Підсумки виховної години |
|
5 хв |
4.1. Перегляд відеоролика «Заповіт Матері Терези»
|
Використовуються мультимедійні засоби. Посилання для перегляду
|
В режимі ZOOMконференції Посилання для перегляду
|
|
4.2. Підбиття підсумків класним керівником |
|
|