МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ
"РОМЕНСЬКИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ
КИЇВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ЕКОНОМІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ ВАДИМА ГЕТЬМАНА"
Циклова комісія з нафтогазової та комп’ютерної інженерії і технологій
Забезпечення органічного поєднання теоретичного і практичного навчання під час викладання спецдисциплін для здобувачів освіти спеціальності 185 «Нафтогазова інженерія та технології»
Методична розробка
Підготувала викладач
Ведмідь Наталія Олексіївна
Розглянуто на засіданні циклової комісії з нафтогазової та комп’ютерної інженерії і технологій
Протокол № 12 від 25.04.2024 р.
Голова циклової комісії ________Дмитрюк О. М.
Ромни – 2024
Ведмідь Н. О. Забезпечення органічного поєднання теоретичного і практичного навчання під час викладання спецдис-циплін для здобувачів освіти спеціальності 185 «На-фтогазова інженерія та технології»: Методична розробка / Н. О. Ведмідь. – Ромни : ВСП «РФК КНЕУ ім. В. Гетьмана». – 2024. – 29 с.
АНОТАЦІЯ
У роботі розкриваються теоретичні, методичні та практичні аспекти теми «Забезпечення органічного поєднання теоретичного і практичного навчання під час викладання спецдис-циплін для здобувачів освіти спеціальності 185 «На-фтогазова інженерія та технології».
Проведено аналіз сучасних літературних джерел за темою роботи, за результатами підготовлено теоретичну частину роботи.
Робота може бути корисною для педагогічних працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти.
ПЛАН
ВСТУП |
4 |
1 ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ 1.1 Методи діджиталізації в освітньому процесі 1.2 Використання спеціалізованого програмного забезпечення під час занять з Інженерної графіки 2 ДОСЛІДНИЦЬКЕ НАВЧАННЯ 3 МЕТОД ПРОЄКТІВ – ЕФЕКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВ-ЧАННЯ 3.1 Проєктна діяльність як механізм інновацій 3.2 Метод проєктів в навчальному процесі |
6 6 9
14 17 17 18 |
ВИСНОВКИ |
26 |
28 |
|
|
|
ВСТУП
Актуальність теми: Стрімкий розвиток нафтогазової галузі, потребує висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно вирішувати сучасні технологічні завдання. На сьогоднішній день теоретичні знання мають бути тісно пов’язані з практичними навичками, адже саме це забезпечує повноцінну підготовку майбутніх інженерів, які зможуть адаптуватися до вимог ринку праці та впроваджувати інноваційні технології. Успішне поєднання теоретичного і практичного компонентів у навчальному процесі дозволяє створити умови для формування компетентностей, необхідних для реалізації професійних функцій в умовах постійних технологічних змін. Таким чином, дослідження питань інтеграції теорії і практики у підготовці майбутніх фахівців нафтогазової інженерії є надзвичайно важливим і актуальним у контексті сучасної освіти.
Актуальність теми забезпечення органічного поєднання теоретичного і практичного навчання під час викладання спеціальних дисциплін додатково підкреслюється поточними реформами в освіті, які спрямовані на модернізацію навчального процесу та підвищення якості підготовки фахівців. В умовах реформування освіти особлива увага приділяється інтеграції теоретичних знань з практичною підготовкою, що є ключовим фактором у формуванні професійних компетенцій майбутніх інженерів. Реформа освіти акцентує на важливості набуття здобувачами освіти не лише знань, але й практичних навичок, які відповідають сучасним вимогам ринку праці та технологічним викликам. Таким чином, забезпечення ефективного поєднання теорії та практики в навчальному процесі є актуальним завданням, що відповідає пріоритетам освітніх реформ і потребує особливої уваги у підготовці фахівців для нафтогазової галузі.
Отже, мета даної роботи полягає у вивченні та впровадженні методів забезпечення ефективного поєднання теорії та практики в навчальному процесі, що відповідає пріоритетам освітніх реформ і потребує особливої уваги у підготовці фахівців для нафтогазової галузі.
Мета дослідження: вивчення проблем використання технологій ефективного поєднання теорії та практики в навчальному процесі при викладанні спецдисциплін.
Об’єкт дослідження: освітній процес на заняттях зі спецдисциплін.
Предмет дослідження: організаційні та мотиваційні чинники, що сприяють впровадженню методів поєднання теорії та практики в навчальному процесі.
Завдання для досягнення поставленої мети:
1. Вивчення літератури по заявленій темі.
2. Розробка методичних рекомендацій з поєднання теоретичних та праутичних методів навчання при проведенні різних форм занять.
3. Вивчення впливу використання даних методів на активізацію роботи здобувачів освіти на занятті та якість знань.
4. Перевірка ефективності запропонованих методичних рекомендацій в педагогічному експерименті.
1 ДІДЖИТАЛІЗАЦІЯ ОСВІТИ
1.1 Методи діджиталізації в освітньому процесі
Стрімкий розвиток інформаційних технологій, підвищення рівня цифрової грамотності учасників освітнього процесу, відкритість освітніх систем, зростаюча популярність електронних освітніх ресурсів та віртуалізація навчальної діяльності, а також необхідність в інформаційній взаємодії та соціальному партнерстві висунули на перший план проблему створення та розвитку інформаційно-освітнього середовища (ІОС) у закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої освіти [9].
Діджиталізація, як один із важливих напрямів інноваційного розвитку, сприяє зміцненню взаємодії між викладачами та здобувачами освіти, підвищуючи ефективність використання електронних ресурсів. Впровадження цифрових технологій та розробка нових педагогічних підходів на їх основі не лише змінюють методи й інструменти навчання, але й впливають на загальне фізичне середовище, в якому відбувається освітній процес.
Використання діджиталізації на заняттях зі спеціальних дисциплін для студентів спеціальності "Нафтогазова інженерія та технології" відкриває нові можливості для підвищення ефективності навчального процесу. Завдяки цифровим технологіям студенти мають доступ до сучасних симуляторів, віртуальних лабораторій та спеціалізованого програмного забезпечення, що дозволяє відтворювати реальні виробничі процеси в нафтогазовій галузі. Це сприяє не лише глибшому розумінню теоретичних аспектів, але й формуванню практичних навичок, необхідних для майбутньої професійної діяльності.
Цифрові платформи також дозволяють створювати інтерактивні навчальні матеріали, проводити дистанційні заняття, що особливо актуально в умовах гнучкого графіку навчання або при обмеженому доступі до фізичних навчальних засобів. Викладачі можуть використовувати аналітичні інструменти для відстеження успішності студентів, що допомагає оперативно коригувати навчальний процес та надавати індивідуальну підтримку.
Загалом, інтеграція діджиталізації в навчальний процес дозволяє значно підвищити рівень підготовки фахівців, забезпечуючи їх конкурентоспроможність на ринку праці та готовність до викликів сучасної нафтогазової індустрії.
На заняттях зі спеціальних дисциплін у сфері "Нафтогазова інженерія та технології" можна використовувати різноманітні методи діджиталізації, які сприяють покращенню навчального процесу та розвитку необхідних навичок. Ось деякі з них:
Впровадження цих методів діджиталізації допомагає створити більш інтерактивне, ефективне та сучасне навчальне середовище, яке готує студентів до реальних викликів нафтогазової індустрії [9].
1.2 Використання спеціалізованого програмного забезпечення під час занять з Інженерної графіки
Для поєднання теоретичних знань з нафтогазової інженерії на заняттях з Інженерної графіки використовується читання креслень та виконання креслень технологічного обладнання, що є важливими складовими навчального процесу. Читання креслень дозволяє здобувачам освіти глибше розуміти конструкцію та функціонування нафтогазового обладнання, а також ознайомлює їх з основними принципами технічного проектування.
Під час роботи з кресленнями здобувачі освіти вчаться аналізувати і розуміти складні технічні схеми, плани та розрізи, що допомагає їм краще засвоїти теоретичні аспекти, такі як принципи роботинафтогазового та бурового обладнання, трубопроводів, резервуарів та інших елементів нафтогазових систем. Це також сприяє розвитку просторового мислення, що є ключовим для майбутніх інженерів.
Побудова креслень технолоічного обладнання, з використанням програм, таких як SolidWorks і AutoCAD, дозволяє здобувачам освіти застосовувати отримані знання на практиці. Студенти можуть створювати точні моделі обладнання, яке вони вивчають у теоретичному курсі, що допомагає краще зрозуміти його конструкцію, принципи роботи та можливі проблеми, які можуть виникнути під час експлуатації.
Таким чином, читання креслень та побудова на них обладнання не лише допомагає студентам закріпити теоретичні знання, але й надає їм практичні навички, які будуть необхідні у їхній професійній діяльності в нафтогазовій інженерії. Це забезпечує більш комплексний та інтегрований підхід до навчання, що готує здобувачів освіти до реальних викликів у їхній майбутній роботі.
Інженерам з нафтогазової інженерії вивчення інженерної графіки та використання програм AutoCAD і SolidWorks є надзвичайно важливими з кількох причин:
Вивчення інженерної графіки та використання цих програм дозволяє інженерам з нафтогазової інженерії бути більш технічно підготовленими, компетентними та ефективними у своїй професійній діяльності.
Використання програм SolidWorks та AutoCAD на заняттях з Інженерної графіки для студентів спеціальності "Нафтогазова інженерія та технології" відкриває широкі можливості для розвитку технічних навичок та підготовки до професійної діяльності. Ці програмні продукти є ключовими інструментами для проектування та моделювання, що використовуються у нафтогазовій галузі.
SolidWorks є потужним засобом для тривимірного моделювання, який дозволяє студентам створювати детальні 3D-моделі нафтогазового обладнання, механізмів та конструкцій. Завдяки SolidWorks, студенти можуть вивчати основи конструкторської діяльності, досліджувати різні варіанти дизайну, проводити аналіз міцності конструкцій та оптимізацію проектів. Це дозволяє не тільки вивчати теоретичні аспекти інженерної графіки, але й на практиці застосовувати знання для створення реальних інженерних рішень.
AutoCAD є стандартом у галузі двовимірного проектування і використовується для створення точних креслень та схем. На заняттях з Інженерної графіки студенти навчаються використовувати AutoCAD для розробки планів, розрізів та деталізації нафтогазового обладнання та інфраструктури. Програма дозволяє працювати з високою точністю, що є критично важливим для підготовки фахівців у галузі нафтогазової інженерії. Використання AutoCAD допомагає студентам оволодіти навичками, які будуть необхідні в їхній майбутній професійній діяльності, де вимоги до точності проектування та дотримання стандартів є надзвичайно високими.
Впровадження SolidWorks та AutoCAD у навчальний процес дозволяє студентам не лише вивчати основи інженерної графіки, але й отримувати практичний досвід роботи з сучасними програмними засобами, які широко використовуються в нафтогазовій галузі. Це сприяє формуванню у студентів комплексних компетенцій, що поєднують теоретичні знання з практичними навичками, та готує їх до ефективної роботи у сфері нафтогазової інженерії. [1, 7].
2 ДОСЛІДНИЦЬКЕ НАВЧАННЯ
Сучасна фахова освіта не може орієнтуватися лише на інформаційний багаж знань. Ідеться про необхідність формування у здобувачів освіти ключових, галузевих і предметних компетентностей. Ефективним способом досягнення цієї мети є організація дослідницької діяльності здобувачів освіти.
«Дослідницьке навчання – це така організація навчальних занять, яка передбачає створення під керівництвом викладача проблемних ситуацій і активну самостійну діяльність здобувачів освіти щодо їх вирішення» [6].
Мета дослідницького навчання – «формування готовності і здатності самостійно, творчо засвоювати і перебудовувати нові способи діяльності в будь-якій сфері життя». Ідеться про набуття здобувачами освіти досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяльності та формування компетентної, творчої особистості. «Мета застосування дослідницької технології в навчанні – набуття старшокласниками досвіду дослідницької роботи в пізнавальній діяльності; об’єднати розвиток їхніх інтелектуальних здібностей, дослідницьких умінь і творчого потенціалу й на цій основі формувати активну, компетентну, творчу особистість» [7].
Дослідницьке навчання є сучасним підходом у педагогіці, який акцентує увагу на активному залученні здобувачів освіти до процесу дослідження та самостійного здобуття знань. Цей метод передбачає, що здобувачі освіти не лише отримують інформацію, але й активно її досліджують, аналізують і генерують нові знання на основі самостійних досліджень та експериментів.
Основні принципи дослідницького навчання:
Переваги дослідницького навчання:
Впровадження дослідницького навчання:
Дослідницьке навчання є потужним інструментом для розвитку критичного мислення, самостійності та творчих навичок здобувачів освіти, що робить його важливим компонентом сучасної освіти.
3 МЕТОД ПРОЄКТІВ – ЕФЕКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ
3.1 Проєктна діяльність як механізм інновацій
У загальних положеннях Закону України «Про фахову передвищу освіту» від 6 червня 2019 року за № 2745-VIII у статті 1 йдеться про інноваційну діяльність і студенто орієнтоване навчання. Такий підхід до організації освітнього процесу передбачає спрямованість на створення або вдосконалення кон-курентоздатних технологій навчання та їх трансформацію у практичну діяльність. Він орієнтований на задоволення потреб та інтересів здобувачів фахової передвищої освіти, включаючи надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії. Інноваційна педагогічна діяльність надає можливість підвищення якості знань засобами проєктної технології. Метод проєктів не є принципово новим у світовій педагогіці. Але його застосування в освітньому процесі дає підстави стверджувати, що він відіграє одну зі значних ролей у вирішенні проблеми оновлення освітньо-виховного процесу.
Метод проєктів є однією з найбільш ефективних технологій навчання, що дозволяє інтегрувати теоретичні знання з практичним досвідом та стимулює активну участь здобувачів освіти у процесі навчання. Цей метод передбачає організацію навчального процесу навколо виконання здобувачами освіти конкретних проєктів, що дозволяє їм застосовувати отримані знання для вирішення реальних або близьких до реальних задач [8].
Основні переваги методу проєктів:
3.2 Метод проєктів в навчальному процесі
Метою проєктного навчання є навчити здобувачів освіти здобувати знання самостійно, застосовуючи їх для вирішення нових пізнавальних і практичних завдань, а також сприяти формуванню в них комунікативних навичок. Крім цього, потрібно прищепити здобувачам освіти уміння користуватися дослідницькими прийомами (збирання інформації, висування гіпотез, уміння робити висновки).
Впровадження методу проєктів у навчальний процес:
1. Формулювання завдань: Розробка чітких і зрозумілих завдань для проєктів, які відповідають навчальним цілям і потребам здобувачів освіти.
2. Планування і організація: Створення плану виконання проєкту, визначення етапів, термінів та ресурсів, необхідних для успішного завершення завдання.
3. Моніторинг і підтримка: Надання здобувачам освіти необхідної підтримки та зворотного зв'язку протягом виконання проєкту для забезпечення успішного виконання завдань.
4. Оцінка і аналіз: Оцінка результатів проєктів, обговорення досягнень і недоліків, а також аналіз того, як проєкт можна покращити в майбутньому.
Традиційний зв'язок «викладач – студент» змінюється на «студент – викладач». Під час роботи над проєктом викладач виконує функцію консультанта. Він допомагає у пошуку інформації, координує процес роботи над проєктом, підтримує та заохочує. Викладач має бути компетентним, комунікабельним, враховувати можливості та інтереси студента або групи виконавців. Японська мудрість свідчить: «Вчителі відкривають двері, а учень заходить сам».
Створення спільних проєктів займає найвищу сходинку в ієрархії способів організації взаємодії всіх учасників освітнього процесу. Одночасно із цим можна говорити про максимальні можливості щодо підвищення якості знань, оскільки у цьому випадку вони стають результатом емоційно насиченої самостійної пошукової діяльності.
Творчі проєкти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковуючись кінцевому результату та прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проєкту. Вони заздалегідь домовляються про заплановані результати та форму їх подання: електронний журнал, інтернетколаж, відеофільм, відеоролик, презентація тощо.
Інформаційні проєкти спрямовані на збирання інформації про певний об’єкт або явище, на ознайомлення учасників проєкту з цією інформацією, її аналіз та узагальнення фактів. Такі проєкти потребують добре продуманої структури, можливості систематичної корекції під час виконання. Структура такого проєкту визначається метою, де результатом є актуальність. Джерелами отримання інформації є перевірені бази даних, зокрема й електронні, інтерв’ю, анкетування, засоби масової інформації та літературні джерела. Оброблену інформацію подають у вигляді аналізу, узагальнення, зіставлення з відомими фактами, роблять аргументовані висновки. Результатом діяльності може бути інтернет-стаття, доповідь, відеофільм тощо.
Раціонально поєднуючи теоретичне і практичне навчання, метод проєктів ґрунтується на таких основних положеннях:
Відтак, навчальний проєкт – це комплекс пошукових, розрахункових, дослідницьких, графічних та інших видів робіт, що виконуються здобувачами освіти самостійно за організаційно-консультативної підтримки викладача з метою практичного чи теоретичного розв’язання проблеми. Технологія навчального проєктування може бути з успіхом застосована при опануванні здобувачами освіти як загальноосвітніми дисциплінами, так і дисциплінами, що формують спеціальні, фахові компетентності на будь-яких етапах оволодіння освітньопрофесійною програмою та при вивченні матеріалу різного ступеня складності.
У табл. 1 виписано особливості діяльності здобувачів освіти і педагогічних працівників у перебігу проєктування.
Таблиця 1 - Зміст та характер діяльності учасників виконання проєкту [10].
Стадії проєктування |
Зміст роботи |
Діяльність здобувачів освіти |
Діяльність педа-гогічного праців-ника |
1. Запуск проєкту |
Визначення теми й мети проєкту. Підбір робочих груп. Пошук ідей, проблем. Формулювання головної проблеми проєкту. Визначення цілей дослідження. Формулювання підтем (проблем): визначення підтем і проблем, кола питань в групах. Планування роботи: обговорення в групах (парах) плану роботи, головних питань, методів збирання й опрацювання даних , форми подання результату. Доведення до здобувачів освіти критеріїв оцінки результатів проєкту |
Розподіляються на групи (пари). Обговорюють тему з викладачем, дискутують, визначають цілі, завдання проєктування. Розробляють план дій, визначають методи збирання й опрацювання даних. Розподіляють обов’язки щодо виконання завдань проєктування. Чітко визначають форми подання результатів кожним здобувачем освіти та командою в цілому. |
Знайомить з методикою проєктування. Вмотивовує учнів на творчу роботу. Допомагає визначити мету, завдання для кожної групи (пари). Висловлює пропозиції, радить ідеї. Допомагає провести мозковий штурм. Проводить евристичне консультування. Спрямовує дискусію на прийняття оптимальних варіантів рішень. Спостерігає, оцінює активність і результативність роботи кожного здобувача освіти . |
2. Виконання |
Організація виконання робіт. Збір необхідних даних (аналіз джерел, пошук інформації в Інтернет, інтерв’ю, тести, анкетування, експерименти тощо). Аналіз результатів та відбір оптимальних варіантів розв’язання проблем. Формулювання понять, узагальнень, висновків. Оформлення результатів проєктування. |
Кожен здобувач освіти виконує власне завдання проєкту, збирає необхідні дані, оброблює інформацію, знайомить колег з його результатами. Обговорення результатів. Спільне формулювання узагальнень, висновків по проєкту. Оформлення результатів. |
Проводить консультації, спостерігає за виконанням плану дослідження, оцінює результати діяльності студентів на кожному етапі, бере участь у дискусії, дає поради щодо оформлення результатів, оприлюднює оцінки за етапами, визначає лідируючі групи, кращих «дослідників» |
3. Захист |
Захист проєктів. Оцінка результатів проєктування Підведення підсумків. Успіхи і невдачі студентів. Вибір нових напрямів проєктної діяльності. |
Кожен член групи доповідає свою визначену частину доповіді. Обговорює результати, оцінює власну та групову роботу |
Організовує взаєморецензії проєктів. Заслуховує доповіді. Оприлюднює кінцеві оцінки. Організовує заключну дискусію. |
Отже, проєктна діяльність вимагає ретельної підготовки, кропіткої реалізації, перевірки та справедливої оцінки. Останній пункт особливо важливий, оскільки чітке розуміння, за яким принципом проводять оцінювання, дозволяє зберегти у здобувачів освіти інтерес до проєктної діяльності.
Сьогодні метод проєктів вважають одним із найперспективніших методів навчання в умовах діджиталізації освіти, адже він створює умови для творчої самореалізації студентів, підвищує мотивацію до навчання, сприяє розвитку інтелектуальних здібностей. Студенти набувають досвіду вирішення проблем майбутнього самостійного життя, які вони проєктують у навчанні. Виникає потреба в новому типі стосунків, в основі яких лежали б не підлеглість і покора, а співпраця, відкритість і довіра. Використання методу проєкту надає таку мож-ливість: викладачу – надати пріоритет різним видам самостійної діяльності здобувачів освіти, здобувачу освіти – оволодіти значним арсеналом методів дослідження та набути комунікативної компетентності, здобувачу освіти та викладачу – досконаліше опанувати ІКТ.
Метод проєктів є ефективною технологією навчання, яка сприяє глибшому засвоєнню матеріалу, розвитку практичних навичок і підготовці студентів до реальних умов професійної діяльності [3].
ВИСНОВКИ
Поєднання теоретичного і практичного навчання є надзвичайно важливим з кількох причин:
Поєднання теоретичного навчання з практичними завданнями забезпечує комплексний підхід до освіти, який підвищує ефективність навчання і готує здобувачів освіти до успішної професійної діяльності.
Використання методу проектів, дослідницького навчання та спеціального програмного забезпечення є ключовими елементами для забезпечення органічного поєднання теоретичного і практичного навчання під час викладання спеціальних дисциплін для здобувачів освіти спеціальності 185 «Нафтогазова інженерія та технології».
Дослідницьке навчання забезпечує активне залучення здобувачів освіти до процесу самостійного дослідження та генерування нових знань. Це дозволяє здобувачам освіти розвивати навички самостійного аналізу, критичного мислення та інноваційного підходу до вирішення проблем. Дослідницьке навчання також стимулює мотивацію здобувачів освіти, оскільки вони бачать безпосередню користь від своїх досліджень і їх можливе застосування у професійній діяльності.
Поєднання методу проектів, дослідницького навчання та спеціального програмного забезпечення забезпечує комплексний підхід до навчання, що інтегрує теоретичні знання з практичними навичками. Це створює ефективне навчальне середовище, яке допомагає здобувачам освіти краще підготуватися до професійної діяльності в нафтогазовій інженерії, забезпечуючи їх необхідними знаннями та навичками для успішної кар'єри в галузі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1