Методична розробка допоможе вчителям 1 класів НУШ провести перші батьківські збори та надати інформацію батькам про організоване навчання дітей згідно з новими підходами сучасної НУШ. Збори будуть проведені у формі нового уроку (як будуть навчатися діти), батьки ознайомляться з навчальними предметами та їх особливостями, із зонами в класі НУШ, виконають цікаві інтерактивні вправи в групах, отримають корисні Додатки-рекомендації та Пам'ятки, подивляться цікаву презентацію "Перші кроки дитини в школі", послухають повчальні притчі та легенди.
Методичні рекомендації- розробка для вчителя 1 класу НУШ
«Збори для батьків майбутніх першокласників НУШ»
Мета: надати інформацію батькам майбутніх першокласників про те, як буде організовано навчання дітей згідно з новими підходами сучасної української школи.
Обладнання: додатки, презентація, мультимедійне обладнання, кольоровий папір, дидактичні індивідуальні картки, предметні малюнки, апельсин, методичний матеріал.
І.1.Вступне слово вчителя
Наша зустріч буде незвичайною –сьогодні кожен з Вас стане не тільки слухачем, а ще й активним учасником зібрання. Адже тепер ми з вами партнери у дуже важливій справі – маємо допомогти вашим дітям опанувати основи наук. А щоб ви могли познайомитися і налаштуватися на цікаву діяльність, пропоную розпочати з етапу, яким рекомендовано відкривати кожен навчальний день з дітьми – з «Ранкової зустрічі». Тож, нині ви маєте змогу ненадовго зануритися в атмосферу, в якій працюватимуть ваші діти щодня.
2. Ранкова зустріч. (15хв)
Вітання вчителя з кожним батьком індивідуально
(Тактильна вправа «Потиск руки»)
Другу руку простягни,
Посмішку усім пошли.
Добрий ранок!
Добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
3. Щоденні новини.
Наступний етап, яким має починатися день у новій школі-щоденні новини. У цей час учитель повинен налаштувати дітей на тему дня або дати їм можливість обміркувати події попередніх днів.
Ви ж, шановні батьки, сьогодні дізнаєтесь про те, як буде організовано навчання ваших дітей згідно з новими підходами сучасної української школи.
Обмін інформацією.
Ще один етап ранкової зустрічі - обмін інформацією. Пропоную вам поділитися одне з одним тим, що вам відомо про ті зміни, які чекають українську освіту.
Дякую, бачу,що ви цікавитеся змінами, які відбуваються в освіті. А тепер хочу дещо доповнити,можливо, частково уточнити відому вам інформацію.
ІІ. Основна частина
Повідомлення вчителя
Основне завдання початкової школи – забезпечити компетентнісний підхід. Тобто зробити так, аби діти змогли використовувати набуті в школі знання, вміння та навички у практичному житті.
Тепер діти менше сидять за партами - вони мають змогу виконувати завдання на килимку, рухатися, грати, працювати в колі, групах, парах.
Предметних уроків стало менше. Залишилися як окремі дисципліни українська мова, іноземна, математика, фізична культура та мистецтво (муз. і труди). Знання з решти освітніх галузей діти отримуватимуть на уроках курсу «Ядосліджую світ». Навчання поділено на тематичні тижні.
Першокласникам не задають домашніх завдань.(Думки батьків)
Навчання у початковій школі поділяють на два періоди. Перший адаптаційно-ігровий (1-2 й клас), не оцінюється. Другий цикл (3-4кл.), мають сформуватися почуття відповідальності й самостійність.
На цьому нелегкому шляху ми маємо тісно з вами співпрацювати. Лише злагодженим, партнерським діямми разом зможемо досягти високих результатів.
Можливо у когось є запитання?
А зараз я пропоную Вам подивитись відео і фото, щоб ви наочно побачили, як це виглядає(перегляд фото та відео згідно методичних рекомендацій НУШ, обговорення).
І тепер я хочу вам розказати про навчальні зони, які мають бути у нашому класі і їх наповнення.(ДОДАТОК 1 )
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Вправа «В Україні ми єдині»)
2.Виконання завдання «Долонька допомоги»
Так як я вже говорила, що НУШ передбачає тісну співпрацю з батьками. Я пропоную вам зробити таку вправу. Кожному з вас я дам «долоньку допомоги»(кольоровий паперовий шаблон). Напишіть, будь ласка, чим ви можете допомогти нашому класу,дітям.
Хочу з Вами поділитись першими кроками шкільного життянашого класу (ПЕРЕГЛЯД ПРЕЗЕНТАЦІЇ)
ІІІ. Заключна частина.
Обмін номерами телефонів. Вибір батьківського комітету.
Хочу провести з вами ще вправу, яка наочно покаже, яку мету має НУШ.
Вправа «Апельсин».(Розподілити батьків на 3 групи. Учасники 1 групи отримують справжній фрукт апельсин, 2 група отримує картку із зображенням апельсина, 3 група лише надруковану назву фрукта на папері.)
ознаки та властивості.
2.Картинка.
3.Слово.
Висновок: мета НУШ вчитись практично…побач,доторкнись,відчуй.
На завершення нашої роботи пропоную прослухати притчу.(ДОДАТОК 2)
Висновок: пам’ятайте, що дитина- віддзеркалення батьків. Робіть усе, але не занадто багато,щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Дякую за щире спілкування та творчу працю.
Батькам роздається дидактичний індивідуальний матеріал: Пам’ятки«Підготовка дитини до школи» (рекомендації для батьків) та притча «ПРО ТЕ, СКІЛЬКИ ЧАСУ ВАРТО ПРИДІЛЯТИ ДІТЯМ» (Додаток 3-4)
ДОДАТКИ
Додаток 1
ЗОНА ВІДКРИТТІВ
Це зона для всіх тих речей, що розпалюють уяву дитини. Вона може містити мистецькі та крафтові матеріали, диктофон, фотоапарат, магнітофон, настільні ігри, зокрема пазли, веселі книги та журнали.
ЗОНА НОВИН
«Зона новин» допоможе вам управляти класним календарем, запланованими завданнями і проектами, загальношкільними заходами, святами, урочистостями. Тут можна показувати і прогноз погоди, температуру повітря та світові новини. Ви також можете використовувати цей простір, щоб зазначити ваші щоденні завдання, роботу в класі та домашні завдання. Виділіть частину цього простору для того, щоб учні ділилися їхніми особистими або навчальними новинами.
ЗОНА МАТЕРІАЛІВ
«Зона матеріалів» створюється для того, щоб підготувати вас до роботи. Тут ви можете розкласти олівці, ручки, маркери, степлери, ножиці, папір, клей, стрічки, скріпки, тканину, паперові рушники, засіб для дезінфекції рук та інші інструменти. Використовуйте це місце для таких довідкових матеріалів, як таблиці з формулами і графіками, методичних посібників, довідників, підручників, блокнотів і журналів. Ця зона також може бути зручним місцем для виконання домашньої роботи.
КОМУНІКАТИВНА ЗОНА
Ця зона може задовольняти кілька цілей. Тут учням можна нагадувати, що ми всі працюємо для досягнення спільної мети. Ця зона для обговорень того, що було вивчено, для заведення нових знайомств, для запитань-відповідей, а також рефлексій. Ці обговорення дають вчителю можливість оцінити прогрес дитини й отримати інформацію на майбутнє. На початку року ви вестимете ці обговорення самостійно, але це має тривати лише до моменту, коли учні зможуть самостійно організовувати дискусії.
ЗОНА ТИШІ
Ділити простір класу з-понад двадцятьма (а то й більше) дітьми не завжди легко. Деякі учні воліють працювати на самоті, тоді як іншим просто потрібна «Зона тиші», щоб робити завдання, читати, писати, рахувати або рефлексувати. Запасний стіл і стільці в кутку вашої кімнати можуть бути використані для «Зони тиші». Якщо це можливо, дайте дітям навушники, щоб допомогти відфільтрувати шум у класі.
ЗОНА ВЧИТЕЛЯ
«Зона вчителя» – маленький оазис. Вона допоможе вчителю управляти всіма вашими професійними обов’язками. Використовуйте простір, щоб показати свою особистість – показуйте фотографії родини, друзів, домашніх тварин або залиште кілька дорогоцінних заміток і невеликі подарунки від ваших учнів. Ця зона – це ваш професійний простір, де ви плануєте, оцінюєте, аналізуєте дані і завершуєте свою працю. Ви можете використовувати цей простір для проведення розмов тет-а-тет зі своїми учнями. Також ви можете помістити тут різноманітні сертифікати професійного розвитку, що задасть бізнес-тон, коли батьки, колеги або адміністратори відвідуватимуть ваш клас.
ТЕМАТИЧНА ЗОНА
Ця зона відводиться для технічних інструментів, тематичних книг, ігор, що стосуються предмета, який ви викладаєте. Важливо також показати, як це переплітається з іншими предметами. Спробуйте розмістити тут діаграми з ключовими ідеями та стратегіями, картки, тощо. Представте основних людей у цій галузі, роздрукуйте терміни та різні допоміжні матеріали. Додайте на стіну візуальні ефекти та реальні об’єкти.
МІШОК ПРОБЛЕМ(додаток 2)
Одного разу до Бога прийшла жінка. Її спина була зігнута під вагою великого мішка, голова нахилена вперед, а погляд спідлоба був тривожним і пильним.
– Ти втомилася, мила жінко? – Стурбовано спитав Господь. – Зніми свою ношу з плечей, присядь, відпочинь.
– Дякую, але я не можу тут розсиджуватися, я ненадовго, – відмовилася жінка. – Тільки попрошу – і відразу назад! А то раптом за цей час вже що-небудь трапилося? Ніколи собі цього не прощу!
– Чого ж ти не готова собі пробачити?
– Якщо з моєю дитиною щось станеться. Я якраз і прийшла попросити тебе: Господи, спаси і сохрани його!
– Я тільки цим і займаюся, – серйозно сказав Господь. – Хіба я дав тобі привід засумніватися в моїй турботі?
– Ні, але … У цьому житті стільки всяких небезпек, поганого впливу, крутих поворотів! А у нього вік такий – все хочеться спробувати, всюди влізти, у всьому якось самоствердитися. Я дуже боюся, що його занесе на повороті, він вдариться, і йому буде боляче.
– Що ж, наступного разу він буде обережнішим, тому що на своїй шкурі дізнається, що таке біль, – відповів Господь. – Це дуже хороший досвід! Чому ж ти не хочеш дати йому навчитися?
– Тому що хочу позбавити його від цього болю! – Пристрасно вигукнула мати. – Ти бачиш – я завжди ношу з собою мішок соломи, щоб підстелити її там, де він може впасти.
– А впасти він може всюди … – задумливо відповів Господь. – Навіть з власного ліжка можна впасти, хіба ні?
– Ну так … Але ж є таке прислів’я – «знав би, де впасти, так соломки б підстелив». Ось я і намагаюся захистити його.
– І тепер хочеш, щоб я обклав його соломкою з усіх боків? Добре. Дивись!
І Господь миттю створив цілу купу соломи і кинув її в світ. Солома потрапила точно в ціль: вона кільцем лягла навколо сина тієї жінки, відгородивши його від усіх небезпек, від усіх негараздів, від усіх спокус, а заодно і від життя. Жінка бачила, як її син намагається рухатися то туди, то сюди, розсунути солому, пробратися крізь неї, але все марно: солома пересувалася разом з ним, готова, якщо що, пом’якшити удар. Син метався, пробував розірвати солом’яне кільце, впадав то у відчай, то в лють. А зрештою, він дістав звідкись сірники і підпалив солому. Спалахнуло полум’я, і всю картину миттєво затягнуло димом.
– Синку! – Закричала жінка. – Синку, я йду на допомогу!
– Хочеш підкинути в багаття ще соломки? – Запитав Господь. – Май на увазі: чим більше соломки підстеляють батьки, тим сильніше бажання прорватися крізь неї за будь-яку ціну. Якщо ж це не вдасться, людина може і зовсім почати марнувати життя. Адже вона не буде знати, що таке біль, і що таке свобода вибору – теж …
– Але я не можу цього допустити! – Проридала жінка. – Мій мішок соломки врятує його!
– Ти думаєш, що це мішок соломи, але ти помиляєшся, – відповів Господь. – Насправді це – Мішок Проблем. Всі жахи, які тобі ввижаються, всі побоювання, які в тебе живуть, всі страхи, якими ти наповнена, знаходяться в цьому мішку. Все, про що ти думаєш і тривожишся, набирає силу і розростається, тому що ти даєш цьому енергію. Тому твоя ноша настільки обтяжлива, а твоя спина втомилася … Залиш цей мішок, дай сину свободу, а я подбаю про нього і захищу його!
ПРИТЧА ПРО ТЕ, СКІЛЬКИ ЧАСУ ВАРТО ПРИДІЛЯТИ ДІТЯМ(додаток 3)
Після нелегкого робочого дня повернувся батько додому. Час був пізній, він змучився і втомився, але зрадів, побачивши, що п’ятирічний син чекає його на порозі будинку.
– Тату, – привітавши батька, тихо промовив малюк, – можеш відповісти? Я чекав, щоб запитати …
– Звичайно, питай! – Вигукнув батько.
– Скільки грошей ти отримуєш?
– Та хіба це твоя справа ?! Нема чого тобі про це знати!
Дитина підняла на нього сумні очі.
– Я дуже-дуже прошу тебе, скажи, скільки ти заробляєш за одну годину?
– Ну, припустимо, п’ятсот. І що далі? Тобі-то яка різниця?
– Будь ласка, тато, – дуже серйозно промовила дитина, – позич мені триста гривень.
Батько вийшов з себе і закричав до сина:
– Ти поводиш себе огидно! Я так втомився, але змушений стояти тут і слухати твою порожню балаканину! Думаєш тільки про іграшки, чекав мене лише для того, щоб випросити грошей на всякі дурниці!
Опустивши голову, хлопчик зник за дверима дитячої. А батько, розсерджений і засмучений, так і стояв, притулившись до стіни. «От нахаба, – думав він, – який же мій син егоїстичний. Однак … Може, і я був не в усьому правий? .. Я даремно на нього накричав, адже, зазвичай дитя ніколи не просить у нас з матір’ю грошей. Значить, дитина звернулась до мене неспроста».
Він тихенько зайшов до кімнати сина і сів біля дитячого ліжка.
– Ти ще не заснув, мій хороший? – Шепнув він.
– Ні, я лежу і думаю …
– Не гнівайся на мене, синку, я сьогодні страшенно втомився, тому й нагрубив тобі. Ось, візьми гроші і, будь ласка, вибач мене.
Малюк обійняв батька за шию, його оченята радісно засвітилися.
– Тату, спасибі, велике-велике спасибі!Хлопчик витягнув з кишені піжами кілька зім’ятих банкнот і додав до них щойно отримані купюри. Батько знову почав бурчати:
– Утебе, як виявилося, предостатньо грошей, а ти скупишся і просиш ще.
– Ні, татко, мені якраз цих трьохсот не вистачало. Ось тепер я зібрав рівно стільки, щоб купити одну, всього лише одну годину твого, тату, часу. Можна? Я дуже прошу, прийди завтра трохи раніше, щоб ми сіли вечеряти всі разом: ти, мама і я …
Підготовка дитини до школи (рекомендації для батьків) Додаток 4.
1. Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу, шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення до навчання.
2. Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але формуйте у нього впевненість у їх подоланні.
3. Частіше звертайте увагу дитини на її зовнішній вигляд, хороші вчинки школярів.
4. Навчіть сина чи доньку найпростіших навичок самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися, доглядати за одягом, охайно їсти).
5. Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час (лягати спати не пізніше дев’ятої години вечора, вставати о сьомій годині ранку).
6. Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями, письма ручкою (написання паличок, кружечків, квадратиків).
7. Прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок, олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть їх правильно гортати сторінки.
8. Не стримуйте інтерес до навчання, заохочуйте малюка до набуття знань, обміну враженнями від почутого, побаченого.
9. У будь – якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.
10. Завжди прагніть підтримувати вихователя, вчителя, не критикуйте його в присутності дитини.
Відомості про автора розробки:
Бірюченська Тетяна Михайлівна
Бараниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Кремінської районної ради Луганської області
ЗДНВР школи
Т. 050-04-500-85
Е-mail :biryushtata69@gmail.com