ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я
Інструкція: Я - ведучий, починаю, а ви продовжите по колу: «Я – Лариса, я – доброзичлива», наступний учасник повторює ім'я попереднього і називає своє ім'я і якість «Ти Лариса – доброзичлива, а я Вася – веселий» і так далі по колу.
Висновок: Кожна людина унікальна, і тому треба вчитися говорити про себе позитивно. Це в свою чергу надає впевненості. Треба любити себе і поважати, і тоді людям поважати тебе буде легше.
2) Руханка «Музичні хула-хупи»
• Розкладіть хула-хупи (обручі) по кімнаті (можна використати розгорнуті газети).
• Поясніть, що хула-хуп — це розмір особистого простору людини. Увімкніть музику і запропонуйте учням рухатися по кімнаті, поки звучить музика.
• Щойно музика зупиниться, кожен повинен знайти вільний хула-хуп і стати в нього.
Запитання для обговорення:
3) Вправа «Говоримо по черзі»
Запропонувати учням сісти в коло. Роздати картки з Додатку 2.1. Запропонувати їм по черзі дати відповідь на запитання з картки, але говорити можна не більше 10 секунд. Коли час закінчився, треба передати слово наступному учасникові. Стежте за часом або попросіть робити це когось з учнів.
Запитання для обговорення:
Підсумуйте: «Спілкування передбачає рівноправну участь усіх».
4) Вправа «Активне слухання»
Запропонувати учням об’єднатися в пари поглядом і розрахуватися між собою на перший і другий номери.
Запитання для перших номерів:
Запитання для других номерів:
Поверніться обличчям до людини, підтримуйте зоровий контакт.
Кажіть: «Зрозуміло», «А що було далі?»
Коротко повторіть те, що почули.
Дочекайтеся паузи і поставте уточнювальне запитання: «Чи правильно я розумію, що…»
Зачекайте кілька секунд і скажіть:
«Я розумію…».
Відображайте почуття
співрозмовника (усміхайтесь,
якщо йому радісно)
Зачекайте кілька секунд і скажіть:
«Я так само почував(-ла)ся,
Поверніться обличчям до людини, кивайте…
Перепитайте: «Чи правильно я зрозумів(-ла), що…»
Метушіться, озирайтеся довкола
Змініть тему
Виявляйте зверхність, применшуйте почуття співрозмовника
Припускайте, що ви знаєте, про що збирається говорити співрозмовник (говоріть, не давши йому закінчити думку)
Надайте негативні коментарі
Перебийте на півслові
Поруште особистий простір (доторкніться до руки, підійдіть надто близько)
Перебийте співрозмовника та закінчте бесіду.
Вставляйте фрази не по темі, як тільки співрозмовник зробить паузу.
5) Вправа «Залишаємося в темі»
Роздати учням картки з Додатку 2.3 і запропонувати разом скласти історію. Перший учень піднімає картку і починає розповідати історію (наприклад, «Одного разу хлопчик купив парасольку»). Наступний піднімає картку зі своїм зображенням та додає одне речення, але так, щоб це було продовженням історії. Тему змінювати не можна.
Запитання для обговорення:
ХІМІЯ
1. Вправа «Піднімайко».
Я пропоную поміняти праву руку учням, у кого, наприклад, є рідна сестра. Якщо у класі такі учні є, то підіймаєте руку. Вчитель продовжує:
- у кого є рідний брат (ліва рука)
- у кого гарний настрій (права рука)
- у кого в вухах сережки (ліва рука)
- у кого сині очі (права рука)
- у кого оптимістичний характер (ліва рука)
- хто знає формулу етанолу (права рука) назвіть її.
Ви самі побачили, що на останньому питанні всі підняли руки.
2. Головоломка «Хто більше»
Із літер ,що падають у вигляді крапель дощу та граду з грозової хмари, складіть назви термінів, що стосуються теми «Спирти» - 1.Метанол.
2.Етанол.
3.Гліцерин.
4.Рідина.
5.Безбарвний.
6.Солодкий.
7.Отруйний.
8.В'язкий.
9.Неотруйний .
3. Ребуси:
4. Картка -підказка.
Які із слів довідки відповідають, на вашу думку, змісту речень на дошці. Оберіть їх та почергово запищіть у зошит.
Оксигеновмісні органічні речовини — це ..., до складу яких входить атоми Карбону, Гідрогену і....
Спирти належать до ... органічних....
Функціональна група спиртів — це ... група.
Спирти — це похідні... вуглеводнів, у молекулах яких один або атомів ... заміщені... групами.
До складу насичених одноатомних спиртів входити вуглеводневий ... і одна... група.
Назви спиртів походять від відповідних... з додаванням суфікса.
Зміст картки-підказки
Слова для довідки: гідроген, сполука, радикал, оксигеновмісні речовини, кілька, Оксиген, насичені, гідроксильна.
5. Дидактична гра «Вірусна атака »
1. Формула етанолу C2H5OH (Так).
2. Гідроксильна група – це функціональна група спиртів, що визначає
характерні (функціональні) властивості.
3. Спирти горять.(так)
4. Загальна формула спиртів CnH2n+2OH ( ні)(CnH2n+1OH)/
5. Гліцерол та інші багатоатомні спирти можна розпізнати за допомогою якісної реакції, яка полягає у взаємодії багатоатомного спирту із свіжо добутим осадом купрум (ІІ) гідроксиду (Так).
6. Спирти не взаємодіють з натрієм (Ні).
7. Етанол – легкозаймиста речовина (Так).
8. Метанол неотруйний, зі специфічним запахом, важчий за воду (Метанол надзвичайно отруйний зі специфічним запахом, легший за воду).
9. Етанол взаємодіє з натрієм активніше, ніж з гліцерином (Так).
10. Реакція горіння етанолу ендотермічна (ні) (Екзотермічна).
Серед зазначеного переліку речовин, випишіть окремо формули спиртів. Дайте їм назви.
Варіант. 1. СН4, СН3ОН, С2Н2, С4Н10О, СН3СООН, С2Н5ОН.
Варіант 2. С3Н7ОН, С6Н6, C5H11OH, HCOOH, СН3ОН, С6Н14O.
Варіант 3. С5Н12, С5Н12O, НСОН, С6Н13ОН, С8Н17ОН, С3Н6.
Варіант 4. С2Н6, С2Н5СОН, С2Н6O, С3Н7ОН, С3Н7СООН, С7Н15ОН .
Перевіримо, чи правильно ми виписали формули спиртів (слайд )
7. Групова робота - Гра" Змоделюй мене"
Користуючись загальною формулою насичених одноатомних спиртів, виведіть молекулярні; запишіть представників гомологічного ряду спиртів у порядку зростання атомів карбону;визначте відносні молекулярні маси речовин зазначте суму всіх мас.
1. До складу входить 4 атоми Карбону.
2. До складу входить 11 атомів Гідрогену.
3. До складу входить 3 атомів Карбону.
4. До складу входить 12 атомів Гідрогену.
8. Гра «Терези»
Користь ____________ Шкода
Учням пропонується відповісти на запитання: у чому полягає користь, а в чому шкода спиртів? Кожна дитина пише відповідь на листочку-самоклейці, зачитує її і підвищує на відповідну шальку терезів. Після цього робиться висновок про користь та шкоду спиртів для людини.
Очікувані результати 1. У хірургії етиловий спирт має незамінне значення як дезінфікуючий засіб |
1. Спирти являються отрутою для будь-якого організму |
2. Як концентрат і розчинник він використовується у настоянках валеріани, півонія, камфора) 3.Для приготування розчину йоду, зеленки 4. Як екологічне паливо для двигунів 5. Спирти є основою парфумів, духів, одеколонів 6. Для добування естерів 7. Як розчинник фарб 8. Гліцерин для виготовлення косметичних засобів 9. Гліцерин в текстильній і шкіряній промисловості 10.Багатоатомні спирти для виготовлення антифризів 11.Для виробництва пластмасс 12. Гліцерин застосовують для виготовлення вибухівки 13. Для добування мила 14. Для виготовлення друкарських фарб
|
2. Спирт у клітин віднімає кисень і воду. Зневоднені клітини зморщуються, діяльність їх ускладнюється 3. Найбільш алкоголь вражає нервові клітини та клітини печінки 4. Алкоголь руйнує еритроцити, знижує вміст гемоглобіну, а також імунні властивості крові 5. Приводить до дистрофічних змін серця, серце розширюється і стає в´ялим 6. Руйнує внутрішню оболонку судин (атилесклероз судин ) 7. Підвищує здатність крові зсідатися, внаслідок чого в судинах утворюються тромби. 8. Викликає різного виду гастрити, виразки шлунку. 9. Від алкоголю відмирають клітини печінки 10. Алкоголь викликаєзахворювання органів дихання і нирок 11. Спотворює красу, вкорочує молодість 12. Губить розумові здібності, вбиває душу людини 13. Калічить нащадків 14. Призводить до виникнення злоякісних пухлин
|
БІОЛОГІЯ
1. Вправа “Розумний куб”
На гранях куба написані терміни (еволюція, популяція, спадковість, мінливість, популяційні хвилі, природний добір). Вчитель кидає куб учням по черзі, який термін випав, учень дає визначення даного терміну.
2. Проблемне запитання.
Сонечко двокрапкове має дві форми – чорну і червону. Науковці вивчали співвідношення червоних і чорних форм і встановили, що восени в популяціях переважає червона форма. Червоні сонечка краще розмножуються. Навесні у великій кількості трапляються чорні.
Як ви гадаєте, чому? (Забарвлення пов’язане з обміном речовин. Чорні сонечка холодостійкіші, а червоні – плодючі.)
3. Складання синкану
Добір
Стабілізуючий, рушійний
Утворює, спрямовує, пристосовує
Є фактором еволюції
Чинник
4. Гра «Фанти»
На листочках написані запитання. Листочки розміщені в мішечку. Учні по черзі, навмання дістають по листочку й відповідають на запитання (- Що таке популяція? - Які бувають типи популяції?).
5. Гра «Хрестики-нулики»
На дошці розкреслюють поле з 9 квадратиків; учні об’єднуються у дві команди й отримують від учителя набори «хрестиків» та «нуликів». Учитель по черзі ставить запитання, і якщо учні знають правильну відповідь, вони отримують право поставити свою позначку в будь-якій частині поля (за принципом гри «Хрестики-нулики»). Перемагає та команда, яка поставила послідовно три позначки — «хрестики» або «нулики».
6. Вправа «Вірю — не вірю»
Групам пропонують виконати завдання, в якому вони мають погоджуватись або не погоджуватись із твердженнями. Вправу можна провести фронтально усно за браком часу (1.Ж. Б. Ламарк є автором першої еволюційної теорії. 2.Поява хвоста у людини — це рудимент.).
7. Анкета
1. Що нового ви дізналися на уроці? _______________________________
2. Де в житті вам знадобляться ці знання? __________________________
3. Яку оцінку за роботу на уроці ви поставили б своєму сусіду по парті? Чому?
4. Яку оцінку за роботу на уроці ви поставите собі? __________________
8. Анаграма
На дошці написані слова, у яких перемішано порядок букв; учні мають встановити правильну послідовність, після чого дати визначення отриманому слову та навести приклад (МЕНУРДИТ, ГЕНВЕРИДІЯЦ, СГЕРЕР, ЗІМАТАВ).
9. Вправа «Пазл, або Зворотний кроссенс» або Кроссенс-пазл
Інструкція для роботи в групі
Отримавши набір малюнків, ви маєте послідовно розташувати їх і пояснити зв’язки між ними. Дев’ять зображень мають бути розставлені таким чином, щоб кожна картинка мала зв’язок з попередньою і наступною, а центральна об’єднувала за змістом відразу декілька.
Читати кроссенс треба зліва направо і зверху вниз. Далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному зображенні (№ 5). Таким чином утворюється своєрідний «равлик». Треба встановити зв’язки між квадратами 1–2, 2–3, 3–6, 6–9, 9–8, 8–7, 7–4, 4–1, а також по центральному хресту (перетину) між квадратами 2–5, 6–5, 8–5 і 4–5. Центральний малюнок може бути пов’язаний за змістом і з усіма зображеннями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ФІЗИКА
1. Методи «Парад розумних думок», «Розсипані слова»,
«Парад розумних думок»: учням пропонується вислів видатної людини, афоризм, прислів’я тощо.
2. Метод «Розсипані слова»
Учні отримують картки з окремими словами або словосполученнями, з яких складають речення — вислови видатних людей, прислів’я, приказки тощо.
3. Метод «Закінчи речення»
учням пропонується закінчити вислів видатної людини, афоризм, прислів’я тощо на свій розсуд, після чого надати оригінальний варіант відповіді для порівняння зі своїм.
4. Метод «Фізичний футбол»
Під час фронтального опитування першого учня для надання відповіді обирає вчитель, а далі учень, який відповів, називає наступного — умовно «дає пас» у «фізичному футболі».
5. Метод «Інтерактивний тест «Так — Ні»
Тестування проводиться за допомогою сигнальних карток двох кольорів. Наприклад, «так» — червона картка, «ні» — синя (можна використовували ліву та праву руки; хлопання в долоні).
Учитель формулює твердження, а учні погоджуються або не погоджуються, про що й сигналізують карткою. Застосування цього методу дає швидкий зворотній зв’язок, учитель може побачити прогалини у знаннях учнів, з’ясувати, скільки учнів засвоїли чи не засвоїли певні питання теми.
1